Permalänk
Hedersmedlem

Nytt JUMBO FileServer projekt på gång!

SWECLOCKERS.COM

Jag fick hem denna lilla skönhet nyligen och har köpt lite kul kylning och annat till denna, en del av prylarna postar jag bilder på här och jag kommer säkert återkomma med fler bilder under byggets gång.

Jag har ganska klart för mig vad som ska moddas och vad jag ska sätta var men ni får gärna komma med förslag och ideér, just nu har jag faktiskt problem att få 5,25" platsera att räcka till heh konsigt låter det men så är det.

(klicka på bilderna för högre upplösning)

har fått en hel del frågor om vad det är för prylar på korten...

Lite av hårdvaran:

  • Processor: AMD XP2000+

  • Motherboard: EPoX EP-8K3A+

  • RAM: 1*512MB Samsung PC2700

  • CD: Pextor UltraPlex 40X Ultra SCSI

  • CD-RW: Plextor PlexWriter 12/10/32X Ultra SCSI

  • SCSI Ctrl: Adaptec 29160N

  • NIC: D-Link DFE-570TX Quad Channel Server NIC

  • Sound card: SB Live! Audigy Platinum

  • Graphic card: Asus V7700 GF2 64MB
    HDD:

  • 1*Fujitsu 36GB 15000RPM U160 SCSI

  • 1*Seagate Cheetha 18,4GB 10000RPM U160 SCSI

  • 5*Seagate Barracuda IV 80GB 7200RPM ATA100

Jumbo FAQ:

  • Vad har du för skrivbord?
    Det är ett bord från IKEA som heter Jerker, gramla modellen.

  • Varför inehåller FAQ:en bara en fråga?
    Pawa blev trött och lessnade på detta, fortsätter senare.

  • Vad har du för kamera?
    Det är en gamal trött Casio QV-3000EX

den gamla tråden finns här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem

en liten skiss

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem

lite kablar och deltorna (klicka för ~1MB kort):

är inte riktigt nöjd med lackningen men gav upp efter 5 lager

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem

ja men jag jobbar ju

gjorde bla detta idag (klicka för ~1MB kort):

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem

här kommer lite utlovade kort på blocket jag pysslat med idag (klicka för ~1MB kort):

funderar på att klistra ihop blocket med artic silver epoxy istället för den vanliga packningen.... då lär det inte vara så lätt att få isär igen

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem

det var inte ens 3/8" nipplar det var 3/8" ytterdiameter.... 1/2" är det nu. Såhär såg det ut förut:

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem

ok lite mer bilder... div plåtarbeten på burken, ska borra en hög skruvhål i det där nu bara. hållaren på ena plåten är avsedd för pumparna och sedan är det plats för två radiatorer och på plåten till nätagget ska det sitta ström intag/uttag. Dom runda hålen ska det sitta två st panelinstrumet (0-30A samt 0-15V) till som övervakar pelt agget (klicka för ~1MB kort):

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waco
Att klistra ihop vattenblocket med as epoxy tror jag inte är så smart.. om du inte får det tätt första ggn så kommer du att få en rent helvete att få det tätt.

fan, jag hade nå mer på tungan men du hade ju låst tråden medans du gjorde alla dina inlägg. och nu kommer jag inte på vad det var.

jo det är lika bra så det inte dyker upp en massa skit i början, blocket kommer bli tätt om jag sätter ingen det med epoxy

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
Jag följer projektet med spänning :).
Vad är det för stavar fyllda med en rosa vätska på den första radiatorbilden? Är det nån dye av nåt slag?

water wetter är det.. han läsa det i förra tråden innan han rensade den.

pawa: när tror du att du är klar med den dära burken?

Permalänk
Medlem

Fråga 1.
Varför sitter inte fläktarna direkt på radiatorn? Jag kan inget om detta... men alla bilder jag sätt på folks vattenkylningar så sitter fläkten direkt på radiatorn.

Fråga 2. (lite off topic)
Vad har du för kamera, det blir ju väldigt bra bilder.

Ska bli kul att se hela utvecklingen av projektet.

Visa signatur

SYSTEM ERROR, smash your head against the keyboard to continue

Permalänk

En fråga. Vad ska du ha för fönster, ska du ha några fönster? mer än ett?
Om du ska ha det tycker inte jag att du ska ha någon standard form. Skär ut någon cool form istället.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

luftlödet blir effektivare då trycket minskar när man har fläktarna några cm från radiatorn....luften passerar knappt mitten av den alls om fläkten sitter direkt mot radiatorn.

det är 8st 5,25# platser avsedda för hdd:s så 7 är inga problem

tanken var att jag ska skära ut min avatar i båda sidorna men vi får se när det blir gjort firman som skulle ordna det gick i kk

kameran är en gamal Casio QV-3000EX

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Jag har en liten fråga angående byte till ½" nipplar.
Fick du borra ut dom befintliga hålen i blocket?

ja jag gjorde det så att dom matchar nipplarnas inner diameter, hålen smalnar av så pass mycket så att dom bromsar upp flödet iaf

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurre
vart är cd-spelaren ?

Pawa har di glömt cd-rom?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurre
vart är cd-spelaren ?

wastar inte plats i burken för sådanna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larry-mannen
Inte jag heller faktiskt.
Jag vet inte om han menar plats i chassit eller plats på moderkortet.
Dom flesta med hightower chassin kan pula in 7 HHDs med lite tur.
Så det borde inte vara nån match för hans JS 2000.
Och om du mena plats på moderkortet så har jag redan svarat på det.

mobot stödjer 8diskar sedan är det väl en 15 på scsi kortet men jag kör bara två scsi diskar till att börja med

kommer vara klar med ganska mkt till helgen, kylningen ska fungera som den ska och största delen av elektronik biten ska jag ha lyckats få in iaf... det blir ganska mkt prylar. en startdelay på 10sec så att prollen hinner bli nerkyld innan datorn bootar

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem

Bara en tanke:

Eftersom du nu har borrat i vattenblocket har ju eloxeringen [stavning] försunnit på de ställerna. Blir det inte en ganska stor risk för korrosion där då, med tanke på att du då fritt blandat aluminium och koppar.

Permalänk
Medlem

Du PaWa, vart hittade du 1/2" nipplarna? Jag är i stort behov av exakt sådana där, tillsammans med lite 90 graders böjar och skarvar... skulle vara kanon om du kunde svara på det.

Ser ut som ett rätt intressant projekt. När blir det Waterchiller och kompressorkylning för dig då? Du har ju pillat på peltiers nu ett bra tag, är det inte dags att ta steget?

Permalänk
Hedersmedlem

NYA bilder en bit upp

Quack beskriver det där med scsi:n ganska bra det är egetligen ett chassie med ett nätagg och div kontakter på baksidan för inkoppling av scsi kabel till datorn.

Med tanke på mängden water wetter i systemet så lär inte grannens bil rosta ens en gång

Nipplarna är inhandlade på vattenkylningens paradis i uppsala (slangservice) dom har hur mkt prylar som hellst, det finns allt där och många olika material på slang osv

ska ordna fram art nr på de där prylarna

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pawa00
http://pawa00.mine.nu/pawa00/JS2000/case/PREVIEW/4.jpg

vart sitter den dära i burken??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waco

vart sitter den dära i burken??

den sitter precis i mitten av den bakom alla 5,25" platser, du ser sidan på den här med en fläkt array monterad:

radiatorerna sitter på andra sidan vid mobot

lådan för scsi enheterna kommer från dustin

Visa signatur

Pål W

Permalänk

En liten fundering. Kunde inte hitta varför i den gamla tråden heller förut.
Varför har du deltafläktar OCH papstfläktar på radiatorn bara för att inte behöva lyssna på oljudet hela tiden? Det hade ju gått precis lika bra att ha deltor på båda sidorna och köra dem på lägre hastighet om oljudet blir för mycket. Så skulle iaf jag gjort. Inte ens deltor borde låta särskilt mycket på 5 volt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Jaha. Men 6 volt då? Jag tycker iaf att det är dumt att ha två olika fläktar med olika luftflöde i samma luftström. Papstarnas lager slits ju mer när deltorna är igång än när bara papstarna är igång.

på en 5-6V så finns risken att deltorna brinner upp. Kommer köra alla fläktar på 14V eller i serie på 14V

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pawa00

på en 5-6V så finns risken att deltorna brinner upp. Kommer köra alla fläktar på 14V eller i serie på 14V

Varje gång jag prövat köra två fläktar i serie, så uppkommer ett konstigt morrande ljud. Man hör tydligt skillnad om man kör båda parallellt på 7 volt, eller båda seriellt på 14 volt. Menmen, du gör ju som du vill...

[edit] Kom att tänka på en annan lösning. Om man sätter båda deltorna på den ena radiatorn, och båda papstarna på den andra. Då kan du ju välja om du ska ha tyst, oljud, eller mer oljud, utan att de avstängda fläktarna snurrar med vinden från de om är på. Fast då måste man ju seriekoppla radiatorerna. Och måla ena papstens fläktvingar gula också...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Alltså deltor på 14v, ska du sitta i ett annat rum? Eller gör du som alla andra och dämpar det med hög musik?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pawa: har du inte plats för en scsi disk oxå i den dära lilla burken?

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha servern till då? Webhotell, eller vad?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

grejjen e att han kopplar dem i så att varje får 7v
d skrev han ju själv?

jag måste hålla med oss andra tvivlare, varför inte ösa deltor överallt?
vad ska man med papst till?

[edit]
hur mkt kostade hela paketet?
vad var d för högtalare som stod i rummet?
vilka affärer har du köpt allisammans, länkar?

Permalänk
Hedersmedlem

ok då har pawa börjat montera prylar det är först nu man börjar inse hur fullt det verkligen kommer bli i denna _lilla_ lådda....

radiatorerna som ska in längst bak kommer sticka ut ca 15cm in i burken

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem

det blev bra trångt runt mobot och det ska ändå flyttas ca 1cm till höger (har bara ställt dit kortet) floppy får jag klara mig utan eller fimpa vingmuttern... jäkla svårt val det där

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket snyggt
Floppy klarar du dig utan

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used