Två grafikkort? Fördelar?

Permalänk
Medlem

Två grafikkort? Fördelar?

Hej!

Jag funderar på att köpa denna dator från datortipsen här på sweclockers.
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=7,134,141&e=&%20%20p=2x...

Och jag funderar vad som egentligen är fördelen med två grafikkort och om det är värt pengarna?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Fördelen är bättre prestanda i spel, inte alla spel kanske men de flesta idag. Nackdelen, som är rätt stor för min del, är att du inte kan köra mer än en skärm. Du kan tex inte ha en TFT och sedan koppla in en tv för att kolla på film på. Då måste du först slå av SLI/CF.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Fördel: Bättre prestanda.

Nackdelar:

Inte alla spel har stöd för SLI vilket resulterar i sämre prestanda.
Man kan bara köra med en skärm.
Värme.
Ström.
Pris.
Mer problem än att köra med ett grafikkort, (bara att kolla på Crysis nu.. uruselt SLI stöd).

Det är inte värt att köpa ett SLI system enligt mig.. såvida man inte är absolut stenrik eller sitter på en 30" skärm.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Självklart prestanda, men kör man med tex vissa 7900serie kort i sli kan man även få ut 16x aa.

Är korten tillsamans bättre i sli än ett dyrare kort så jovist kanske lite prisvärt men hokuspokus så funkar sli inte eller skit dåligt i vissa program "ändra .exe filen till utgame.exe om det inte gå på alls".

En till fördel speciellt om man kör 8800gt i sli är att man får en väldigt bra och gratis bördrostare i datorn.

Permalänk
Medlem

Slutsats:

Jag borde lägga mina pengar på annat istället för ett extra GT, isåfall vad?

Permalänk
Medlem

Köp hårddiskar, 2 x 500GB eller liknande. Eller eventuellt mer ramminne skadar väl aldrig.

Men annars så är det väl en bra idé att spara pengarna och använda dom på ett nytt grafikkort om ett år eller nå.
Bättre att köpa ett grafikkort för ~2k varje år än ett för 4k varannat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.