Hur länge har du inte haft MS Windows som dit huvudOS?

Permalänk
Medlem

Hur länge har du inte haft MS Windows som dit huvudOS?

Main os på desktop är det som gäller. Ni bör köra windows mindre än 50% för att delta . Skulle också vara trevligt om ni nämnda typ % på hur mycket ni använder windows. Sen får ni gärna berätta vad som varit svårast för just er och hur ni löst det.

Permalänk
Medlem

Bara OS X, drygt två år.

Permalänk
Medlem

Ca 30% dagligt Windows-dos blir det. Mycket p.g.a av jobbet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem

OS X sedan mitten av november 2006. Körde Linux en sväng i 2003 också, i ett par månader kanske, gick tillbaka till Windows när jag fick invite till EVE Online-betan.

Så, drygt ett år nu då. Använder inte windows alls, tog bort boot camp-partitionen för rätt länge sen nu, och även då var det väl 95% OS X.

Edit: Just ja, serversidan tänkte jag inte på alls. Minns inte när jag bytte där! 2001 låter bekant, men det kan vara fel... Minns inte ens vilken dist jag körde först! Tror att övergången var nåt i stil med WinNT 4 (på en pentium 90 ) -> Red Hat 5-7? -> Gentoo.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

bara linux ~3 år, privat.

Behöver windows på jobbet o skolan ibland.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft en installation alls av windows sen vid sommaren 05. Jag har både kört Linux, OS X, FreeBSD i över ett år var för sig. Jag använder windows bara ett få antal gånger om året.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Körde Linux en sväng i 2003 också, i ett par månader kanske, gick tillbaka till Windows när jag fick invite till EVE Online-betan.

Jag körde Slackware Linux i runt 6 månader utan att röra Windows precis innan EVE Online kom ut, sen gick jag över helt till Windows i 2-3 år pga det spelet

Nu har jag kört Debian Linux i lite över ett år som huvud-OS, jag har kanske kört Windows 5% senaste året, men 0% sen i somras.

Svåraste eller mest frustrerande var nog att man kände (känner) sig som en noob i Linux, efter att ha kunnat rabbla registerposter för Windows i sömnen de senaste 10 åren.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Linux på arbetsburkarna i lite över fyra år. BSD på servern (först FreeBSD, numera OpenBSD) sedan lite över tre år.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har kört osx i snart 3 år och innan dess körde jag linux i 4 år. Har inte haft windows installerat sen 2000. Har inte haft några större problem då jag inte spelat så mycket. Enda problemet just nu är att inte sopcast finns för mac, kör det på windows genom vmware fusion.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Har kört OSX sen September och bytet från Windows gick väldigt smärtfritt måste jag säga. Försökte pilla med Ubuntu några gånger innan jag gav upp och skaffade en mac

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

3+ år från ca 70% till 100% fram till idag sen Ubuntu drog igång. merparten de senaste 2 åren.

men först velades det iof med röda hattar och gröna geckos några år innan den gradvisa övergången, allt under små flyktförsök från den lilla fjärilens långa tunga. huh..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Började med Linux för drygt ett år sedan, sen körde jag det i drygt ett halv år innan jag bytte till OS X. De enda gångerna jag har rör en windows datorn är om jag är hemma eller ska låna en kompis dator vilket sker väldigt sällan då den kära Macbooken följer med överallt

Planerar att lägga in Arch eller någon annan dist på Macbooken när jag har lite tid, Linux är trots allt ganska mysigt.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Kört Linux i ett år nu typ. Men jag använder Windows fortfarande mycket för att jag gillar att spela.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Gick över till permanent linux på skrivbordet våren 2006, med alphaversionen av Ubuntu 6.06. Och hittills har jag inte ångrat med. Köpte även en MacBook hösten 2006, vilken såklart kör OSX.

Har faktiskt inget jag saknar från Windows, utan blir mest frustrerad när jag sitter på en Windowsmaskin vilka oftast saknar alla grundläggande verktyg för effektivt arbete

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Min utfasning började på allvar 2002/03 med diverse dual/triple/quad-bootande och testande av diverse distros, innan 2003/04 då till sist mandrake fastnade på slit-och-släng-datorer/laptops och slackware på huvuddatorn. Sen 04 så kastar jag bara in en windowsdisk ett par gånger per år när man ska lana starcraft med polarna.

Permalänk
Medlem

På desktopsidan har det varit Mac OS X sedan 2004 och GNU/Linux sedan förra vintern. På serversidan GNU/Linux sedan 2001 och *BSD sedan 2004.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg exakt hur länge Linux har dominerat som Desktop för mig, men jag tror det är runt 2.5 år. På serversidan kanske 3.5 år.

Permalänk

Slängde ut windows helt och hållet 2005 när Ubuntu Hoary släpptes. Har kört Ubuntu uteslutande sedan dess.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

90% Mac OS X, lirar bara lite i Windows.

Permalänk
Medlem

OS X i över tre år.

Permalänk
Medlem

inte en enda som kört OS X i mer än 1år och sen bytat än så länge.

Permalänk
Hedersmedlem

"Installerade Linux första gången -98, gick dock långsamt men säkert över till 100% Windows efter ett tag pga stort spelintresse, installerade Linux igen -02 och körde det exklusivt i nåt halvår då datorn ändå inte var lämpad till spel, skaffade sen ny dator med Windows och började spela igen för att till slut tröttna på PC-spel och framför allt Windows tidigt -05 och sedan dess kört Linux helt och hållet exklusivt, både i skola och hemma" - Hallå, pollskaparen, var finns det alternativet?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag körde 100% linux i två år med början 2003 tror jag; initialt Slackware och sen över till Gentoo. Efter att ha gråtit färdigt över en datorkrasch där jag glömt backupa alla mina inställningar och tweaks, orkade jag inte börja om, så jag återgick till XP och sedan Vista. I och med värnplikt och numera NBG-anställning, har jag knappt använt datorn alls.

Min digitala återkomst skedde förra helgen när jag fick min MacBook Pro (och för första gången kör OSX på heltid). I like.

Jag trivs bra och känner mig bekväm i samtliga OS jag provat. Givetvis stöter man på mest patrull i ett terminalfönster hos ett nyinstallerat slimmat Slackware utan x11 igång, men nyfikenheten och illusionen av på ett helt annat sätt vara ett med min dator, gjorde att jag ganska snabbt passerade den tröskeln.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

Har kört OS X enbart sedan våren 2006. Såklart har jag även kört Linux periodvis, och OS X innan jag fastnade totalt för det.

Tyvärr får man dras med Windows XP på skolans datorer, men där sitter jag sällan.

Visa signatur

must!

Permalänk

Linux (Gentoo) i över ett år och bytte för precis en månad sedan till OS X så jag röstade på OS X i lite mindre än ett år.

Som tur är kör skolan Linux på alla datorer jag har behövt beblanda mig med än så länge, förutom i en kurs där vi var tvugna att använda Windows eftersom två program inte fanns till *nix (ett av dem gick att köra genom wine men jag var lite för lat).

Visa signatur

Permalänk

Började köra Debian (tror jag det var) i slutet av högstadiet, till att installera windows xp under sommaren för att sedan misslyckas med en stage1-installation av Gentoo i början av gymnasiet, och sedan lyckas och vara nöjd. Sedan dess har jag enbart kört Gentoo, på både stationär och server. Jag är dock inte obekant med vare sig Ubuntu/Debian eller Slackware.

Och nu i höstas köpte jag en MacBook, som kör OS X och Ubuntu.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Ptja... Mac har man ju kört sedan familjen skaffade en Macintosh LC 1993 någon gång. Sedan har det varit några korta utflykter med Windows och Linux som desktop-OS, men jag har alltid kommit tillbaka till Mac. Och som det är nu krymper anledningen att byta för var dag tycker jag.

Fördelningen just nu ser ut ungefär såhär:
På jobbet, ca. 10 % Windows och 90 % Linux.
Hemma, ca. 65 % Mac OS X, 30 % Linux och 5 % Windows.

Permalänk

Har kört FreeBSD som main på min workstation och laptop sen nån gång under 2005. Innan dess var det mer 50/50. Innan dess kommer jag inte ihåg riktigt. FreeBSD började jag köra på servern några år tidigare.

Permalänk
Medlem

Har kört OS X i två och ett halvt år nu, och innan dess körde jag Debian i cirka två år.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Har kört Linux som mitt enda OS nu i cirka fem år. Kör också Linux på jobbet vilket är rätt så naturligt då produkten jag jobbar med utvecklas och körs på Linux.