Ruiz: AMD åter med vinst under andra halvan av 2008

Permalänk

Väl skrivet PeSi.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Varför säger folk megaflopp? precis som den fick storstryk ungefär vilket inte är sant.

två skäl:
#1 för att alternativet är bättre.. och i många avseenden nämnvärt så
#2 för att den inte uppfyllde förväntningarna och i vissa avseenden nämnvärt så

Citat:

Jag tänker i alla fall skaffa en eftersom den är bra mycket snabbare än min nuvarande dator

grattis - du kommer få en fin dator... den näst bästa du kunnat få för pengarna... (mtp att du har ett s939-system i sign så är det ju "utbyte" och inte "uppgradering" det handlar om)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Ganska stor skillnad mellan Phenom och intels motsvarighet då Phenom är en "äkta" fyrkärning CPU, medans intels Penryr är fortfarande 2st dualcores. Sen att Intels variant presterar bättre har inget med saken att göra.

Klart prestandan spelar roll. Man väljer ju den tekniska lösning som ger bäst egenskaper, och självklart spelar prestandan stor roll i det fallet.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Ganska stor skillnad mellan Phenom och intels motsvarighet då Phenom är en "äkta" fyrkärning CPU, medans intels Penryr är fortfarande 2st dualcores. Sen att Intels variant presterar bättre har inget med saken att göra.

Trams. Eventuellt skulle man kunna skylla det på semantik, men nä, Trams. AMD's Quad, har 4'a oberoende kärnor, Intels Quad har *trumvirvel* 4'a kärnor. Det sitter altså 4'a kärnor i sockeln oavsett vilket alternativ man väljer, och det är vad som krävs för att cpu'n ska vara en "äkta quad core." Man har valt olika teknik för att producera slutresultatet, men det är som att säga att det inte är en sportbil, för att den är batteridriven.

(Och där fick vi vår bilanalogi.... Bara för att visa att det visst är en sportbil, även om den är elektrisk, är här ett klipp på en prototyp... För de som vill ha något annat än prototyper... Titta på Tesla Roadster.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

AMD var bättre än Intel under 3-4 år, vilket jag tycker var så pass lång tid att man kan säga att de hade lyckats tvätta bort sin gamla B-stämpel (dvs att vara den som alltid var lite sämre, men billigare). Och det rejält t.om. Man hade blivit van vid att AMD rockar.

Men så kom Intel ut med Core 2 i juli 2006 och chockade alla med att vara så snabb. Alla började köpa Intel.

Det som gör Phenom till en stor flopp är ju dels att den kommer ut efter så jäkla lång tid, efter otaliga förseningar. 1,5 år är lång tid på den här marknaden - och för fanboys att orka vänta.

Dels såklart för att Phenom presterar klart sämre än konkurrenten (utan att ens vara billigare) - och inget ljus finns i sikte. Om en månad släpps Penryn i alla prisklasser och avståndet ner till Phenom ökar ännu mer. Sen då? Ja, Intels roadmap för 2008-09 ser starkare ut än AMDs tyvärr.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Trams. Eventuellt skulle man kunna skylla det på semantik, men nä, Trams. AMD's Quad, har 4'a oberoende kärnor, Intels Quad har *trumvirvel* 4'a kärnor. Det sitter altså 4'a kärnor i sockeln oavsett vilket alternativ man väljer, och det är vad som krävs för att cpu'n ska vara en "äkta quad core."

Spännande i sammanhanget:
AMD planerar octa-core cpu
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Var ett stort misstag att köpa upp ATi tycker jag, varför skaffa fler bollar att jonglera med när man inte riktigt lyckas hålla upp farten med de man redan har, Ville man bredda verksamheten kunde man väntat tills man hade cementerat en stadig plats på processormarknaden, och försäkrat sig om att man alltid kommer kunna matcha vad än Intel kommer med.
Vill inte kalla mig fanboy, skulle gärna köpt Intel om priserna var mer lika, men har använt AMD i 9 år nu så det känns lite sorgligt att de börjar sacka efter prestandamässigt. Skulle dom lägga ner verksamheten så är det katastrof.
Nån sa för några år sedan att det inte var MS dominans på marknaden som var det värsta för PC-världen - utan snarare Intels. Ligger mycket i det.