Inte riktigt rätt med minnen och multiplyer

Permalänk
Medlem

Inte riktigt rätt med minnen och multiplyer

hej!

Jag har upptäckt två saker efter att jag startat cpuz idag.

Det ena är att minnena som jag köpte som cl4 står som cl5. vet inte var man går in för att ändra det i bioset.

Det andra jag märkt är att multiplyern hoppar lite som den vill mellan 6x och 8x. är det normalt? om inte hur fixar jag det?

Har gigabyte GA-P35 DS3 som moderkort och undrar hur jag gör för att lösa båda dessa problemen. Har kollat i bios under "M.I.T" eller vad gigabyte kallar det, men blir inte klok på det så vågar inte ändra nått, är inte så haj på detta bioset än.

Edit: det där med multiplyern var tydligen normalt såg att det heter speedstep så den frågan behöver ni inte svara på

Mvh
Zeni

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

Att ultipilern ändras är helt normalt och beror på att processorn vill spara ström och värme när den inte används till 100%. Om du belastar den hårt så lär den hoppa upp till 8x igen.

Permalänk
Medlem

jepp hittade av en slump info om det direkt efter jag skrivit detta inlägg.. så kan det gå.

MEN hur är det med det där med minnena. Var kan jag ändra latencyn på minnena i bioset på mitt Gigabyte GA-P35 DS3? Jag hittar bara ett ställe i bios där jag kan ändra typ från standard till extreme (3 steg).Testat alla tre stegen med det ser inte ut som det har ändrats, samma i cpu-z som innan 5-5-5-18. Är säker på att minnena ska klara cl4 då jag köpte dem för det. står på paketet med. vill ju de ska gå i vad det står att de klarar jue.

///Zeni

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk

CTRL + F1 när du kommit in i Bios, sen går du in i M.I.T-delen. Så gör man iaf. på GA-P35-DQ6.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

oki. ska testa. vad gör CTRL + F1 kommandot?

Har testat nu ctrl + f1 var det. Men när att jag ändrar minnena till 4-4-4-12 så får jag ingen kontakt mellan skärmen och datorn så vet inte om datorn går igång som den ska.. skulle inte tro det dock.. har testat öka volten till dem lite med. Ökade med 0,2v så det blir väl 2,0V i slutänden då. hjälpte inte.

Det är dessa minnena jag har: http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501009580...
De ska ju gå som cl4 och inte cl5... vad måste jag göra för att få dem att gå som de ska? några förslag?

Visa signatur