Apple tvingar känd skvallersajt att stänga

Permalänk

Hela idén med ett företag är ju att tjäna pengar, och så mycket som möjligt:P

Visa signatur

ASUS P5K-E WIFI/AP::Intel Core2Duo E8400::4GB Kingston::ASUS EAH4850::Corsair HX520W::Antec P182b::1TB WD 16mb

Permalänk
Medlem

Tja dåligt apple
men är inte intresserad av vad apple planerar heller, skulle inte vilja ha nått med apple logga om jag så fick den gratis.
Måste erkänna att jag i ett svagt ögonblik hade en Ipod 2 månader, innan jag kom på bättre tankar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Dessutom har de börjat sälja icke-DRM musik med, är bara en tidsfråga innan Lossless dyker upp med. Microsoft kan stå där och stampa me sitt sketna WMA-format.

Man har ju föga nytta av Lossless på en iPod känns det som, är sånna där små lurar tillräckligt bra på att återge ljudet så man kan höra skilnad på lossless och typ en mp3 med VBR mellan 160 och 320? Har väldigt svårt att tro det iaf.
Det blir först intressant om man kopplar ipoden till en dyr steroanläggning.

Permalänk
Medlem

Äh, det är typiskt USA. Sluta hålla på och klaga överdrivet på allt annat som Apple har gjort, det här är delvis en kulturfråga också.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Tja dåligt apple
men är inte intresserad av vad apple planerar heller, skulle inte vilja ha nått med apple logga om jag så fick den gratis.
Måste erkänna att jag i ett svagt ögonblik hade en Ipod 2 månader, innan jag kom på bättre tankar.

Precis, sen upptäcker man ex. en iAudio som käkar upp iPod vad gäller ljud. Det jäkla plastljudet som kommer från iPod är ju löjligt, speciellt den nya Touch som man hade lite högre förväntingar om.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

asså jag vet inte vilken planet du har köppt din ipod på men de e ialafal inte på jorden eller från appels. Måste varit en kines som sålt en Chinese copey av Ipad till dig eller nått.

Jag har haft min 2 gigs ipod sen den kom ut, Första nano versionen, Den gick pajj, efter ett tag så uppdatera dem den till version 2. Bättre display, högre ljud och allt. Nu har jag kört den i 2 år. och den e svin bra.

gå sälj din IPAD.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Apple är ingen "datorjätte". Man gör ett operativsystem som finns på någon enstaka procent av datorerna i världen. Man är ett prylföretag, ett koncept. Man säljer samma saker som alla andra, mobiltelefoner, mp3spelare, möss etc. men med ett speciellt marknadsföringssätt och till en viss målgrupp och är oerhört stora på det. Apple har inte haft datorer som huvudsyssla på många många år, det är prylarna som drar in pengarna.

Apple bryr sig ind et minsta om sina "fans" utom att de ska betala gång på gång för uppdaterade produkter. Klart man stänger ned en site som pratar om företagshemligheter. Apple ger fan i "konsumenterna" och gör ingenting som gynnar dem, utan allt gynnar Apple som primärt mål. Dvs precis som alla andra företag drivs.

Permalänk

Crantor Has a point

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
asså jag vet inte vilken planet du har köppt din ipod på men de e ialafal inte på jorden eller från appels. Måste varit en kines som sålt en Chinese copey av Ipad till dig eller nått.

Jag har haft min 2 gigs ipod sen den kom ut, Första nano versionen, Den gick pajj, efter ett tag så uppdatera dem den till version 2. Bättre display, högre ljud och allt. Nu har jag kört den i 2 år. och den e svin bra.

gå sälj din IPAD.

Hehe gå och testa andra märken så ska du se käre du.
Och förresten så jag har aldrig köpt någon iPod, gud nåde. Och skulle aldrig få för mig att göra de heller. Jag har bara lyssnat på dem, inget annat.
iAudio och iRiver slår ut iPod ordentligt i ljud.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Det var några konstiga kommentarer tidigare i tråden.

IBM (Lenovo märket) kan inte köpas utan Windows (åtminstone inte i Sverige). Dell har börjat nyligen sälja desktopdatorer med Ubuntu i vissa länder (försök hitta det alternativet när ni beställer från deras hemsida) annars säljs de bara med Windows. Om man vill köra ett annat OS så får man installera det själv efteråt. Någon återbetalning av Windowslicensen är inte möjlig eller i undantagsfall bara delvist. Det finns visserligen starka krafter som vill ändra tvångsmatningen av Windows, men än så länge har det inte hänt så mycket. Att ens antyda att Apple är värre än Microsoft i det här sammanhanget är ju direkt löjligt.

Jag kommer fortfarande ihåg när Steve Jobs gick ut med att Apple börjar sälja musik utan DRM-skydd. Hela musikindustrin gick i taket och det verkade ett tag att han måste backa. Steve Jobs är inte den som backar i första taget och han fick åtminstone igenom någon slags "kompromiss".

Men om vi skulle hålla oss till själva nyheten, så har Steve Jobs markerat tydligt att de inte accepterar att detaljer om kommande produkter avslöjas till tredje part. Detta skiljer sig egentligen inte så mycket från andra företag. Det egna anställda kan man ev. kontrollera, men det blir väldigt svårt med underleverantörer.

Varför tror ni att bilfabrikanterna testar sina nya bilmodeller täckta med presenningar på nätterna i Norra Sverige? Om någon av deras anställda skulle läcka information så kan jag GARANTERA att denne skulle få sparken. Om det rörde sig om tekniska ritningar skulle denne bli stämd för miljoner i skadestånd.

Jag vet inte vad som har avslöjats via webbtidningen (har aldrig besökt siten eller läst tidningen) men förlikning erbjuds i regel av den part som tror sig förlora i rätten. Det troliga här är nog att det var Apple som gick med på en förlikning och inte tvärtom.

Jag misstänker att Apple har främst varit ute efter att markera att de aldrig accepterar att "företagshemligheter" avslöjas offentligt genom att driva en rättslig process i åratal. Nu vet "alla" vad som händer om de avslöjar känsliga uppgifter om Apples kommande produkter.

Apple lyckades hålla iPhone "hemligt" under lång tid och är därför först på marknaden med den funktionaliteten. Det tar trots allt en stund att utveckla konceptet tills man kan massproducera den. Det är inte omöjligt att detta försprång resulterar i miljardvinster för Apple.

Jag saknar kunskaper om detaljerna kring rättegången och har därför ingen egen åsikt i det sammanhanget. Däremot tycker jag att alla företag har rätt att tillvarata sina intressen. Det är domstolens ansvar att granska detaljerna och döma rättvist enligt gällande lagstiftning.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Hehe gå och testa andra märken så ska du se käre du.
Och förresten så jag har aldrig köpt någon iPod, gud nåde. Och skulle aldrig få för mig att göra de heller. Jag har bara lyssnat på dem, inget annat.
iAudio och iRiver slår ut iPod ordentligt i ljud.

Japp det gör dom, har jämfört också, fast självklart ska man använda bra lurar också, som tex shure, grado eller dyays/qjays, eller andra med bra ljudengenskaper. då märker man hur illa Ipod låter jämfört med "riktiga" spelare som Iaudio, Iriver eller till o med en bättre creative, på köpet slipper man det idiotiska sättet att föra över låtar till sin spelare som Ipod använder

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Det var några konstiga kommentarer tidigare i tråden.

IBM (Lenovo märket) kan inte köpas utan Windows (åtminstone inte i Sverige). Dell har börjat nyligen sälja desktopdatorer med Ubuntu i vissa länder (försök hitta det alternativet när ni beställer från deras hemsida) annars säljs de bara med Windows. Om man vill köra ett annat OS så får man installera det själv efteråt. Någon återbetalning av Windowslicensen är inte möjlig eller i undantagsfall bara delvist. Det finns visserligen starka krafter som vill ändra tvångsmatningen av Windows, men än så länge har det inte hänt så mycket. Att ens antyda att Apple är värre än Microsoft i det här sammanhanget är ju direkt löjligt.

Nu tycker jag dock att det är stor skillnad på om det är microsoft som äger IBM/Dell och gör så, eller om Dell/IBM gör så på eget bevåg. Hursomhelst är det helt irrelevant, då mitt scenario också innebar att detta var det enda sättet över huvud taget att få tag på windows.

sen att säga att det är direkt löjligt att jag tycker att apples affärsstrategi är oschysst och fult spel..

Du behöver inte säga att det är löjligt att någon inte har samma synvinkel som dig.

Permalänk
Medlem

Hahah hoohohooh, hiihih, Tssss. Apple, ett skämt som just blev ett större skämt . Allt de vill göra är att kontrollera konsumenterna och styra över sakerna man köpt av dem och sedan jobba undercover så ingen hittar dem eller ser vad de gör.

Permalänk

Kanske ipod e inte bäst, men lyssnar du med plast headset du får till sååå blir de inte de bästa. Jag har bra headset till och e helt nöjd. Samt har den som ett fick minne med. Har vissa bra program på den som jag kan alltid överföra ifal jag vill formatera datorn osv.

Ipod inte bara musik spelare men också e smart pryl

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Läs allt... tänk... sen skriv din åsikt ang. topicen...
Tala är silver men tiga är guld!

Upplyftande med PeSi´s inlägg iaf.
ot. all publicitet är bra reklam (oftast). Om hemsidan inte fick något mer än ord (har själv inte varit inne på den) så tycker jag inte att det kan skada. Det bygger väll bara upp förväntningarna än mer?

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till det här. Å ena sidan vill Apple skydda sina pågående projekt, vilket för mig är självklart för alla företag. Industrispionage kan omkullkasta planer och expansioner för företag. Hur nu Think Secret och liknande ryktessiter går tillväga för att komma över sin information är för mig okänt, men om de nu till exempel tillgriper ekonomiska medel för att komma över information från anställda/underleverantörer tycker jag att det inte är mindre än rätt att de får på nöten av Apple.

Å andra sidan är ryktesfenomenet kring Apple en av deras absoluta största tillgångar. Det pratas, det stöts och det blöts. Djungeltrumman är ett finfint marknadsföringssätt och det vore tragiskt om Apple stänger ner en av dessa kanaler. Dessutom an man tycka att problemet ligger hos Apple och inte hos siter som rapporterar om det de fått höra (om det nu skett på ett "regelrätt" sätt).

Hmmm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Men om vi skulle hålla oss till själva nyheten, så har Steve Jobs markerat tydligt att de inte accepterar att detaljer om kommande produkter avslöjas till tredje part. Detta skiljer sig egentligen inte så mycket från andra företag. Det egna anställda kan man ev. kontrollera, men det blir väldigt svårt med underleverantörer.

Varför tror ni att bilfabrikanterna testar sina nya bilmodeller täckta med presenningar på nätterna i Norra Sverige? Om någon av deras anställda skulle läcka information så kan jag GARANTERA att denne skulle få sparken. Om det rörde sig om tekniska ritningar skulle denne bli stämd för miljoner i skadestånd.

Företag gillar inte när deras strategier publiceras på internet? no shit!. BMW gillar som du säger inte att det publiceras bilder på deras nya hemliga bilar, men stämmer dom Teknikens värld? knappast. Nvidia gillar absolut inte när specen på deras grafikkort finns att läsa på internet X månader i förväg men när var senaste gången dom stämde Fuad Abazovic? (Hint: aldrig!).

Appel är ett riktigt skit företag och jag är väldigt glad att sånt här kommer fram

F.Ö ligger Appel numer på min personliga bojkottade-företag-lista. Det är dock av akademisk betydelse då jag självklart inte skulle röra deras produkter med en pinne.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007
Hade de på något sätt trott att de skulle tjäna mer på att bara köra DRM rakt igenom och skita i konsumenterna skulle de givetvis göra det. Klart de försöker vara tillmötesgående mot sina kunder, en glad kund är en bra kund. Jag är fullständigt övertygad om att det inte är goodwill. Med det inte sagt att apple skulle vara sämre än någon annan..

*edit* sen skulle jag vilja se microsoft gå ihop med dell/ibm och sälja datorer som är låsta till windows.. och windows låst till dessa datorer.. så får vi se hur du ställer dig till den iden. Microsoft får ju nätt och jämt langa med internet explorer i windows, och apple får langa med allt huxflux de har, och dessutom låsa det.

Om MS gick ihop med en tillverkare och byggde en plattform där mjukvara och hårdvara var designade för varande skulle jag absolut inte ha något emot det. Att MS inte får skicka med massa crap är ju att dom sabbar för resten av mjukvarubranschen, den situationen är inte Apple i eftersom dom inte ens har 10% av marknaden.

crant0r: Jo, Apple är en datorjätte. Apple är mer värt än Dell, leder operativsystemsutvecklingen och är helt klart med i top 3 när det gäller företag som påverkar branschen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Företag gillar inte när deras strategier publiceras på internet? no shit!. BMW gillar som du säger inte att det publiceras bilder på deras nya hemliga bilar, men stämmer dom Teknikens värld? knappast. Nvidia gillar absolut inte när specen på deras grafikkort finns att läsa på internet X månader i förväg men när var senaste gången dom stämde Fuad Abazovic? (Hint: aldrig!).

Appel är ett riktigt skit företag och jag är väldigt glad att sånt här kommer fram

F.Ö ligger Appel numer på min personliga bojkottade-företag-lista. Det är dock av akademisk betydelse då jag självklart inte skulle röra deras produkter med en pinne.

Eftersom du bara sitter och gissar tufft på ett forum tänker jag också göra det. Om Teknikens värld skulle ägna sig åt att betala anställda/underleverantörer för att få reda på företagshemligheter skulle nog BMW komma med en hel radda advokater. Fast, å andra sidan kanske du skulle ta General Motors som exempel istället eftersom företagskulturen är helt annorlunda i USA än i Europa. Dessutom hade vi väl ett uppmärksammat företagsspionage på ericsson för något år sedan. Det är galet viktigt för företag att hålla saker och ting som ligger under utveckling hemligt.

Kommer fram... Det är ingen hemlighet att Apple haft en nagel i ögat ganska länge när det gäller information som sprids om deras produkter. Har för mig att det gick prat om att Steve var helt galen när Times hade en bild på iMac G4 i tidningen innan datorn lanserats. Att folk har sparkats för att de spridit företagshemligheter är inte heller någon hemlighet och inte mer än rätt, man biter fan inte den hand som föder en. Att Steve har ett sjuhelvetes humör har nog inte gått någon förbi, så vad är så sensationellt med detta?
Med tanke på att du inte är intresserad av Apples produkter innan så spelar din bojkott exakt hur stor roll? Fånigt. Apple, skitföretag (skrivihop.nu för i helvete), varken mer eller mindre än andra gigantiska företag i världen.

Permalänk
Medlem

Apples advokater är alltid en garanti för en klassisk foten-i-munnen-nyhet om företaget. Lika underhållande varje gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Detta är för att de har ingått en deal med AT&T för att kunna minska priserna till humanare nivåer. Utan denna subventionering från AT&T och andra operatörer hade iPhonen kostat betydligt mycket mer

Du tror väl ändå inte på det själv?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Kanske ipod e inte bäst, men lyssnar du med plast headset du får till sååå blir de inte de bästa. Jag har bra headset till och e helt nöjd. Samt har den som ett fick minne med. Har vissa bra program på den som jag kan alltid överföra ifal jag vill formatera datorn osv.

Ipod inte bara musik spelare men också e smart pryl

Men ge upp.
iPod har MÄRKBART sämre ljud än ex. iRiver och iAudio, end of story.
Vad de sen har för andra finesser (förutom EQ:n) är oväsentligt gällande ljudkvalitén.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänker inte bojkotta Apple för det här inte. So what om de stämmer nån äcklig liten skvallersida, de gör fortfarande bra och väldesignade produkter, och i USA stämmer folk varandra för de minsta saker (ni ska se att det finns fjuttigare saker än såhär som hamnar i rätten). Det enda jag kan störa mig på är deras miljöpolicy med bromerade flamskyddsmedel osv., men det är på G.

Men men, kommentarslaget var väl redan vunnet när den här nyheten dök upp på SweClockers, då ingen vettig klockare använder Mac. Själv har jag en gammal iPod mini som gett upp, och en Airport Extreme som fungerar (till skillnad från de tre andra routers jag haft). Nej, nu talar jag för mig själv medvetet, men jag bryr mig då inte om något sånt här.

Men fortsätt ni med era små gulliga konspirationsteorier, om att Apple är ondskefullt och kontrollerar alla produkter de säljer. Storebror blir väl glad iaf

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Till Freezer007:
Löjligheten refererar till antydningen att Apple skulle tvångsmata sina lösningar mer än Microsoft. Microsoft har åkt dit för monopolistiska metoder vid flera tillällen, vilket överhuvudtaget inte är möjligt för ett i sammanhanget litet företag som Apple. Om du känner dig träffad, så borde du nog läsa inlägget en gång till.

Hare/PeSi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om MS gick ihop med en tillverkare och byggde en plattform där mjukvara och hårdvara var designade för varande skulle jag absolut inte ha något emot det. Att MS inte får skicka med massa crap är ju att dom sabbar för resten av mjukvarubranschen, den situationen är inte Apple i eftersom dom inte ens har 10% av marknaden.

crant0r: Jo, Apple är en datorjätte. Apple är mer värt än Dell, leder operativsystemsutvecklingen och är helt klart med i top 3 när det gäller företag som påverkar branschen.

Sorry...men det är ski*snack, Dell är mer värt än Apple, iaf enlgit Nasdaq och andra liknande, och nu snackar vi om inkomst samt totala tillgångar, Apple har dock en mycket större marknad.

Permalänk
Medlem

Det var inte mer än rätt utav appel att ge personerna/sidan på nöten som läcker deras företagshemligheter.

Hade jag haft ett eget företag och höll på med något som jag inte vill att allmänheten skulle veta om så skulle jag inte heller blir så himla glad om det dök upp i en tidning/sida innan jag släppte ut det på marknaden.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Avstängd

Nu TVINGAR Jag dig at läsa detta!

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Hedersmedlem

Mer eller mindre alla företag är skitar. T ex. finns det någon tillverkare av MP3 spelare som skickar med bra hörlurar? Det är ren slöseri på naturresurser att skicka med lurar som man måste byter ut till bättre med en gång. Bärbara med för klena batterier, spel och program som är så buggiga att köparen får leka betatestare. Nä skitar är dom alla!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

bra jobbat. bort med alla otäcka skvallerblaskor, spioner och yttrandefrihet!

Citat:

Jag kommer fortfarande ihåg när Steve Jobs gick ut med att Apple börjar sälja musik utan DRM-skydd. Hela musikindustrin gick i taket och det verkade ett tag att han måste backa. Steve Jobs är inte den som backar i första taget och han fick åtminstone igenom någon slags "kompromiss".

fast Apple själva är ju knappast en stor del av musikindustrin, inte direkt iaf.

hade han iställett gått ut och uppmanat och lett vägen med orden "vi tänker sälja OSX utan begränsningar" hade jag blivit imponerad, av musikpolicyn blev jag bara resignerad..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"spioner och yttrandefrihet !"; vad har spioner med yttrandefrihet att göra?

Musikindustrin refererar till de som producerar musik, inte återförsäljare.

Jag har aldrig använt macs nya operativsystem, men jag har inte heller hört att det innehåller fler begränsningar än Windows Vista. Begränsningarna har tillkommit av att man tillmötesgått mediaföretagen krav.

Endast Microsoft är stora nog att styra desktopoperativsystemmarknaden. Om de väljer att tillmötesgå mediaföretagens krav så lär små proprietära OS följa efter. Om du vill ha ett OS utan dessa begränsningar kan du använda t.ex. Linux.

Hare/PeSi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bra jobbat. bort med alla otäcka skvallerblaskor, spioner och yttrandefrihet!

Vad har yttrandefrihet med spioner att göra?

Beroende på hur skadande för företaget ett läckage av företagshemligheter är, så försöker de naturligtvis förhindra att de publiceras. Om det bara är en suddig bild på en maskerad BMW, så är det inte mycket att bråka om, men för Apple så kan en bild på deras nya produkt vara riktigt illa. Detta eftersom de faktiskt varit ledande inom design inom teknikområdet ett tag, nästan alla deras produkters utseende har plagierats av andra eller inspirerat andra företags design. Att hemlighålla sin senaste design ger dem ett försprång framför de som apar efter.

På samma sätt så skulle nog Ericsson bli vansinniga om kretsscheman för deras senaste telefon skulle läcka ut på marknaden.

Om inte företagen bryr sig, så kan ju konkurrenterna utnyttja en ryktessite, genom att betala en rejäl summa till någon anställd som ger dem affärshemligheter, därefter vidarebefodras de till ryktessidan. Plötsligt har vi en läcka, inte industrispionage (som är straffbart).

Bara lite funderingar från en som aldrig ägt en Appleprodukt.

Visa signatur

~Pelle~