Bästa sättet att tysta ner hårddisk?

Permalänk

Bästa sättet att tysta ner hårddisk?

Hej!

Min Samsung 500GB SATA är den komponent som hörs mest i mitt datorsystem nu.

Tror ni att denna skule hjälpa?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425&view=links#Produc...

Permalänk
Medlem

Häng upp den med någon form av elastisk lina och se till att det inte torkar med tiden som ex. gummiband gör.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Vad har du för dator?? Passivt kyld? Jag har 2st 500GB samsung spinpoint och dom är näst intill ljudlösa!

Permalänk
Medlem

Jag har 3 st sinppoint i som inte hörs någonting, lånar tråden lite, hade nämligen tänkt att stoppa i 2st diskar till borde ja se över fläktarna samtidigt för jag sitter med orginalfläktar i chassit just nu tänkte om de skulle bli för varmt på något sätt.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Hedersmedlem

Hör då hörs mest? Vibrerar? Min är i stort sett ljudlös, är du verkligen säker på detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Bästa sätet är tyvär att aldrig sätt igång den, men om du nu måste haden igång så rekommenderar jag gummiupphängningar hjälper en hel del. Siter med 4st spinpoints i mitt system och fläktarna som jag har på lägsta varvtal överröstar diskarna.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Elastisk upphängning är den bästa metoden för att tysta hårddiskar. Finns många varianter: gummiband, resårband osv.

Scythe Quiet Drive dämpar tyvärr inte vibrationer särskilt väl (har provat med en livlig samsung), dock blir sökljud klart diskretare.

Permalänk
Medlem

Re: Bästa sättet att tysta ner hårddisk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shakademus
Hej!

Min Samsung 500GB SATA är den komponent som hörs mest i mitt datorsystem nu.

Tror ni att denna skule hjälpa?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425&view=links#Produc...

Jag har beställt en sådan till min nya Seagate på 500gig som har ett tyst men ganska högfrekvent ljud. Hoppas att den hjälper. För övrigt lär den komma nu i veckan så jag återkommer om hur den funkar.

Permalänk
Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Jag kom också till punkten då Samsung mina samsung spinpoints lät mest - passiv kylning på grafikkort och tysta fläktar på minimalt varvtal. Efter lite pyssel med resårband är det återigen PSU-fläkten som låter mest.

Jag skulle inte rekommendera att köpa någon lösning likt Scythe Quiet Drive som länkas till ovan - de kostar mycket, tar mycket plats och du vet inte om de kommer tysta dom helt eller bara lite.

Det bästa som helt eleminerar vibrationer är att hänga upp disken i något elastiskt, och har du bara en disk så har du nog gott om plats att göra det, och det är billigt! Jag rekommenderar breda resårband från närmaste sybutik.

Produkten Jonte länkar till ser dock intressant ut, skulle nog själv pröva det om jag hade plats för en till disk.

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk
Medlem

Liknande problem med samma HD. Problemet för mig är att jag har ett Sonata III-chassi med silikonkuddar, så den vägen fortplantas inte vibrationerna. Istället är det ström-/sata-kabeln som fortplantar vibrationerna. Hur löser man detta?

Ligger någon del av kablarna emot chassit får jag ett jävla liv. Har försökt på en massa olika vis att eliminera, men det är störtsvårt. Någon som har en bra lösning på detta? Aldrig varit med om att vibrationerna varit så tydliga. (Funderar lätt på om disken är felaktig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1217&session=20c3a16874...

Tidigare kostade de närmare 200.

Köpte något liknande för ett tag sedan och gummibanden torkade sönder...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

HFX Vertical Silence Rev2 är underbara.
Slängde nyligen in mina raptors i 2st såna. Blev avsevärt mycket tystare.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dog
Liknande problem med samma HD. Problemet för mig är att jag har ett Sonata III-chassi med silikonkuddar, så den vägen fortplantas inte vibrationerna. Istället är det ström-/sata-kabeln som fortplantar vibrationerna. Hur löser man detta?

Ligger någon del av kablarna emot chassit får jag ett jävla liv. Har försökt på en massa olika vis att eliminera, men det är störtsvårt. Någon som har en bra lösning på detta? Aldrig varit med om att vibrationerna varit så tydliga. (Funderar lätt på om disken är felaktig)

Har också ett Sonata III med exakt samma problem. Börjar också fundera på om det är disken det är fel på.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraze86
Har också ett Sonata III med exakt samma problem. Börjar också fundera på om det är disken det är fel på.

Vad har du för disk? Jag har en Samsung Spinpoint 500 Gb... just nu blir jag tokig. Målsättningen var en tyst dator, vilket den var en kort stund. Men nu, en månad gammal, är jag tokig på den. Jag kan stanna alla fläktar men ändå bli störd, då är det något galet.

Som någon beskrev det så låter ljudet "vrooom..... vrooom.... vroom...", inte konstant, utan ett varierande brummande som kommer tillbaka.

Har undersökt alla delar och kommit fram till att det är hårddisken som låter. Eller, vibrationerna från den som ställer till det. Frågan är om det är fel på disken och jag ska skicka tillbaka den? Det känns ju som att det är upplagt för att de skickar tillbaka den och säger att "så ska det vara".

Permalänk
Medlem

Min Spinpoint 500GB är i alla fall helt ljudlös. Den sitter i mitt P180-chassi med Nexus-fläktar på 7V, och jag kan inte höra den. Däremot så har jag AAM på, annars låter den ganska mycket när den söker. Men vad jag vet så använder P180 och Sonata III ungefär samma anordning med silikon-kuddar, så det borde inte vara särskilt stor skillnad. Men Spinpointen är känd för att vibrera mycket, så se till att den verkligen sitter som den ska.

Permalänk
Hedersmedlem

Vibrationer är tyvärr ett rätt vanligt "fel" på många tillverkares hdd:er och Samsungs inte minst, men har man Antecs siliconupphängda så slipper man det mesta av det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
Köpte något liknande för ett tag sedan och gummibanden torkade sönder...

Ajdå.
Ungefär hur lång tid tog det?
Man får vara noga med att kolla varje gång man är inne i datorn, men det är trots allt tre band så hårddisken lär inte dimpa ner helt utan förvarning. Har köpt mig tre stycken men inte satt in dem än.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dog
Vad har du för disk? Jag har en Samsung Spinpoint 500 Gb... just nu blir jag tokig. Målsättningen var en tyst dator, vilket den var en kort stund. Men nu, en månad gammal, är jag tokig på den. Jag kan stanna alla fläktar men ändå bli störd, då är det något galet.

Som någon beskrev det så låter ljudet "vrooom..... vrooom.... vroom...", inte konstant, utan ett varierande brummande som kommer tillbaka.

Har undersökt alla delar och kommit fram till att det är hårddisken som låter. Eller, vibrationerna från den som ställer till det. Frågan är om det är fel på disken och jag ska skicka tillbaka den? Det känns ju som att det är upplagt för att de skickar tillbaka den och säger att "så ska det vara".

Jag har en 250GB spinpoint-disk. Vet inte riktigt vad det kan vara som orsakar vibrationerna. Det är som att chassit förstärker ljudet istället för tvärtom. Ljuden uppkommer varje gång disken skriver eller läser, och det låter som en disk brukar antar jag, fast högre. Som ett dovt, oregelbundet knattrande som förstoras av chassit. Allt är sprillans nytt. Ca en månad. Ska forska vidare i vad det kan vara som låter.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

Har installerat Scythe-prylen nu och när den läser låter det inte längre som en eldstrid ur en Schwarzenegger-rulle Men vibrationerna från den skakar fortfarande mitt billiga x-plorer chassi. Så jag kommer även att hänga upp den med gummiband eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie
Har installerat Scythe-prylen nu och när den läser låter det inte längre som en eldstrid ur en Schwarzenegger-rulle Men vibrationerna från den skakar fortfarande mitt billiga x-plorer chassi. Så jag kommer även att hänga upp den med gummiband eller liknande.

Om du inte flyttar på datorn alltför ofta och tror dig komma ihåg det, så kan du lägga disken längst ner i lådan bara på en bit skumgummi eller liknande dämpmaterial.
Då borde inte vibrationerna kunna fortplanta sig tycker jag.
Däremot lite risky när du tar fram datorn och lutar den. Men om du kör den i Schyte-driven så kan du ju tejpa fast hela alltet tycker jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Om du inte flyttar på datorn alltför ofta och tror dig komma ihåg det, så kan du lägga disken längst ner i lådan bara på en bit skumgummi eller liknande dämpmaterial.

Precis vad jag nyss gjorde, och det funkade perfekt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraze86
Jag har en 250GB spinpoint-disk. Vet inte riktigt vad det kan vara som orsakar vibrationerna. Det är som att chassit förstärker ljudet istället för tvärtom. Ljuden uppkommer varje gång disken skriver eller läser, och det låter som en disk brukar antar jag, fast högre. Som ett dovt, oregelbundet knattrande som förstoras av chassit. Allt är sprillans nytt. Ca en månad. Ska forska vidare i vad det kan vara som låter.

Citerar mig själv.. lite scitzo kanske, men okej.

Problemet löst. Nu är disken helt (nåja) ljudlös igen. Den har gått ifrån ett fullskaligt gerillakrig till en suckande vindpust i vintergryningen. Det var helt enkelt så att kablaget från disken låg emot chassit och skapade dessa horribla vibrationer.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fraze86
Citerar mig själv.. lite scitzo kanske, men okej.

Problemet löst. Nu är disken helt (nåja) ljudlös igen. Den har gått ifrån ett fullskaligt gerillakrig till en suckande vindpust i vintergryningen. Det var helt enkelt så att kablaget från disken låg emot chassit och skapade dessa horribla vibrationer.

Har exakt samma problem, men hur i helvete fick du kablarna från diskarna att inte ta i sidopanelen? Det är ju typ 1½ mm över när man har smällt dit diskhelvetena.

Visa signatur

2 x Gigabyte GTX 670 OC | ASUS P8Z77-V Deluxe | 8GB Corsair Vengeance | Core i5-2500K | Corsair HX650W

Permalänk

Dom där små silikongrejerna som man får med till bla Antecs lådor dödar sällan vibrationerna helt (iaf inte i samsungs vibrerande diskar, men de är ju tystast i övrigt så de är ändå vad jag köper och rekommenderar). Faktum är att de faktiskt tillåter disken att vibrera mer (men tystare) och därmed sladdarna också.. så det är nog inte tillverkningsfel som gör att det låter massa från dom utan snarare metoden att sätta fast diskarna.
Har ni som har problem med detta fria sladdar eller är dom inklädda i nån "kabelstrumpa"? om inte skaffa nåt sånt! eller bryt och bänd lite bara så inte sladdarna inte ligger mot chassit.

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]