Ännu en "Jag har installerat Ubuntu"-tråd

Permalänk
Medlem

Ännu en "Jag har installerat Ubuntu"-tråd

Hejsan,

Jag har nyss installerat Ubuntu 7.10 och har redan stött på etty problem. Jag skulle ändra till rätt drivrutiner under System -> Administration och fick inget bra resultat.
Just nu ser det ut som det använder på tok för lite färger. Texten syns inte om man inte markerar den osv. Det är väldigt svårt att söka information när det är så här.

Jag har ett ATi HD 2500PRO

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Du är aningens för tidig. RadeonHD är under utveckling men ännu inte med U7.10 som standard.

Drivrutinen kan provas genom att köra instruktinoerna som finns vid:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=843&num=1

Detta är dock inget jag rekommenderar dig.

En sak som inte nämns i guiden är att det kan vara bra att ta backup på xorg.conf innan man går in och ändrar om, eftersom det kan vara bra att kunna komma tillbaka till vad man hade innan ifall X window system inte fungerar efteråt.

Men gillar du att brottas med problem och tycker om att ligga och blöda på den så kallade kanten, så varsogod/"go ahead".

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

Den fglrx som finns med i ubuntus repo har väl inte stöd för dom nyare ati korten? Man måste väl installera 8.41 eller uppåt för det?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

använd envy, mycket br programm för att instalera drivrutiner:
http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/scripts/ubuntu/envy_0....

bara att instalera den och köra guiden.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Håller tummarna att det där envy funkar för mig med HD3850
annars lär jag väl få slita hår som vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera Envy, den har fungerat mkt bra för mig på både ATI och Nvidia kort

Permalänk
Medlem

Det är bra att det börjar jämna ut sig mellan ATI och Nvidia under Linux, själv har jag konsekvent valt Nvidia sedan tiden när det var ohyggligt svårt att få 3D med mitt dåvarande Radeon 9800 Pro.

Nu kan man ju snart börja stödköpa AMD/ATI igen

As a sidenote, uppgraderade Ubuntu 7.10 på laptopen till Kubuntu 8.04 Alpha 2 idag. Det gick faktiskt förvånansvärt smärtfritt, troligen den enklaste uppgraderingen jag hitills varit med om när det gäller Linux. Annars brukar det vara clean install som gäller mellan distgenerationer. Visserligen är det en Alpha och det fullkomligt kryllar av buggar, men i princip allt det viktiga fungerar: 3D, ljud(Pulse Audio), nätverk, WiFi osv.

8.04 kan bli riktigt trevligt när det släpps i April/Maj, det är ju dessutom en LTS-release(long term support) dvs Ubuntu(Canonical) tänker supporta den i 5 år. Räkna med att de kommer att lägga en del krut på att polera den.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||