Permalänk

Gamer söker tips

Hej hej, är alldeles ny här och hoppas det finns överseende.
Har lirat FPS-spel en längre tid men nu känns det verkligen som att jag måste investera i en ny dator.
Hur bra jag än må vara på spela är jag lite av en "rookie" när det gäller utrustningen och att bygga/klocka etc.
Jag har hört omkring lite här och där, och fått höra att den här:
http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=271
skulle vara en tillräckligt bra dator. Kommer att uppgrader den (därifrån)
Pengar är inget större problem men det känns onödigt att skaffa en dator över 20-25k.
Så vad säger ni experter och veteraner, är det något att införskaffa sig och Hur bra är den för det priset?
Föredrar allt-i-ett paket och riktigt grym prestanda. Att bygga själv är jag nog inte redo för,än. Något annat jag måste tänka på?
/Tack på förhand

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett riktigt bra köp, med de preferenserna du har!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Kingmax 4x1024MB (tot. 4gig) DDR2 PC2-8500 1066MHz

NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK without PSU/utan nätagg.

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Asus P5N32-E SLI PLUS nForce Dual X16 SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Asus DRW-1814BLT DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK Retail S-ATA

Asus Extreme GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Asus Extreme GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk (utan tillbehör)

Windows Vista Home Premium 64-bit DVD English OEM

Montering/test av datorsystem (Lev.tid ca 10-20 dagar från då ingående artiklar ankommit lager / gäller fr.o.m 071227)

Totalpris 15 924:-
och om du redan har OS kan du ta bort 1095 kr, vilket blir 14 829:- (+269 frakt)

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt 2 st 8800GT-kort i netgiganten-burken. Men ditt förslag måste ändå ses som en trevlig uppgradering.

/xJom

Visa signatur

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Mycket prisvärd dator skulle jag säga du får 3 års garanti och support vilket är bra för någon som inte kan bygga egna datorer och om något skulle gå knas kan du alltid ringa dom o fråga om hjälp. Skulle sätta ihop en likadan dator som denna från datorbutiken.com blev inte så mycket billigare som jag trodde det skulle bli. Som sagt prisvärd burk inget snack om saken bra köp skulle jag säga iaf.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiEEmaN
Mycket prisvärd dator skulle jag säga du får 3 års garanti och support vilket är bra för någon som inte kan bygga egna datorer och om något skulle gå knas kan du alltid ringa dom o fråga om hjälp. Skulle sätta ihop en likadan dator som denna från datorbutiken.com blev inte så mycket billigare som jag trodde det skulle bli. Som sagt prisvärd burk inget snack om saken bra köp skulle jag säga iaf.

Därför lade ja till en tusing så dom bygger burken åt dig och testar så det fungerar, och på alla komponenter ja visade ikluderade det 3års garanti + support gott nytt år!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Det var faktiskt 2 st 8800GT-kort i netgiganten-burken. Men ditt förslag måste ändå ses som en trevlig uppgradering.

/xJom

Det ingår nog inte två st 8800GTkort i den riggen från netgiganten. Det står visserligen SLI i specifikationen om grafikkortet, men jag tror de sysftar på att kortet har egenskapen att köra SLI, inte att det ingår i paketet.

För övrigt tycker jag att paketet ser jättebra ut.
Det paketet Viktorebro har föreslagit är dock bra mycket bättre och ihopplockning ingår. Jag röstar nästan också för Viktorebro's paket då du får en färdig kalasdator.
Men, han skulle ju kunna specificera var det är han plockat ihop det paketet. Jag tippar dock på att det är på datorbutiken.se

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Edit: Där ser man

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk
Medlem

Jovisst. Den innehåller faktiskt 2 st 8800GT-kort. Citat från hemsidan:
"Intel® C2Q SLI är ett riktigt prestandamonster som innehåller Intels nya Core 2 Quad processor (fyra kärnor) och dubbla 8800GT grafikkort från EVGA® som dessutom är fabriksöverklockade. "

Men jag håller med Söderbäck. Du får mer än 10% bättre dator för 10% mer pengar. Netgigantendatorn kostar 13180 kr inkl frakt och victorebros förslag (från datorbutiken.com) kostar 14672 kr inkl frakt.

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det verkligen inte 2 kort då ?
Såhär står det ju i beskrivningen :

"HUSH Datorn – Intel® C2Q SLI är ett riktigt prestandamonster som innehåller Intels nya Core 2 Quad processor (fyra kärnor) och dubbla 8800GT grafikkort från EVGA® som dessutom är fabriksöverklockade. Denna kombination ihop med kvallitets minnen från Corsair gör
datorn till en given vinnare. "

Där står det ju tydligt att dubbla 8800GT ska ingå.

Ser ut att vara ett mycket bra och prisvärt paket hursomhelst.

Edit : Skriver för långsamt..två pers hann skriva samma sak före mig...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Hedersmedlem

ähh. jag läser ju som en kratta. Eller, jag läser inte alls rättare sagt. Det står ju tydligt och klart i texten:
"USH Datorn – Intel® C2Q SLI är ett riktigt prestandamonster som innehåller Intels nya Core 2 Quad processor (fyra kärnor) och dubbla 8800GT grafikkort från EVGA® som dessutom är fabriksöverklockade. "

Jo. Det ingår 2 st 8800GTkort i netgigantenerbjudandet. Jag tar tilllbaka allt jag sagt och påstår raka motsatsen

Fast jag stårfast vid att Viktorebro's paket är den bästa burken för pengarna.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Får tacka er grabbar så mycket för ta fram ett kanske ännu bättre förslag.
Plockade ihop en dator, på datorbutiken, enligt viktorebo's modell.
Den blev inte likadan (ser inte skillnaden själv) och la till ett maffigt ljudkort.
Nu har jag två val, att välja mellan.

Alt 1.
http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=21_44&produc...

Processor: Intel Core 2 Quad Q6700 2.66 GHz

Minne: Corsair Dual Channel 4x1024 MB 800MHz CL4

Hårddisk: Western Digital Caviar 500 GB S-ATA II 7200rpm/16mb

Grafikkort: EVGA® SLI™ 8800GT SSC 512MB DDR3 DVI-I HDCP PCI-E (2st?)

Moderkort: Asus P5N32-E SLI, NVIDIA nForce® 680i SLI™, 4 x 240-pin DIMM, 6 x Serial ATA 3.0Gb/s, Dual Gigabit LAN controllers, SupremeFX with DTS connect, 10 x USB 2.0

CD/DVD: Samsung DVD+-RW DL 20X

Chassi: NZXT HUSH Classic - Black

Nätaggregat: Zalman ZM500-HP High Efficiency

Operativsystem: Ingår ej

Program: Nero 7.0 & Norton AntiVirus (OEM version)

Garanti: 3 års garanti och support

Pris: 15 780 + frakt

---------------------------

Alt 2. - viktorebo's modell

NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK without PSU/utan nätagg.

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Socket775 ATX

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Scythe Ninja PLUS Heatpipe CPU Cooler socket 478 / 775 / AMD-socket

Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G 5-5-5-18 Xtreme 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Asus DRW-1814BLT DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK Retail S-ATA

Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional Retail

Montering/test av datorsystem

Pris: 15 162 + frakt

Ursäkta jag postade upp alla komponenter här (om det är tabu på det eller dylikt) men anser alltid det är enklare att se det framför sig såhär.
Aja, vad tycker ni? Vilket är att föredra och +/- på bägge?
Datorn ska mestadels prestera i ganska krävande fps-spel (CS:S -BF2 etc)

Är det något som saknas/man bör ha får ni gärna tillägg (OS ofc) ?Ljudkort finns inte i Alt1 som jag ser det. eller?
Måste faktiskt avsluta med att eftersom jag kan så pass lite och min erfarenhet är minimal så kommer jag inte klocka eller själv gå in och mecka, av logiska skäl :>.

Tack så jättemycket ni som tar tiden att svara, hejsvejs.

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, ska du inte klocka så är båda alternativen bra. Integrerat ljudkort eller ej... spellar ingen roll för mej iaf. Jag hade försökt spara pengar på ljudkortet så mycket jag kan. Inte så kräsen till spel då de som finns ute duger perfa för mej iaf.
Du skulle kunna plocka bort kylningen från db.com-beställningen (Scythe Ninja PLUS Heatpipe CPU Cooler socket 478 / 775 / AMD-socket) om du garanterat ej ska kolcka den. Några kronor här å några kronor där... Adds up
För den kommer du inte behöva då.
Ja, då blir ju db-paketet billigare plus att du får bättre ramstickor som du kan uppgradera till 8 gig om du vill.
Jag röstar för alternativ nummer 2. Båda är dock bra.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Från flera håll har jag hört att alt 2 är ett mer prisvärt alternativ och självklart litar jag på det, när jag fått ihop all kosing och så vidare kommer jag utan tvekan satsa på den.
De sista frågeställningarna jag har nu är;
1 Vilket ljudkort levererar det optimala ljudet till Razer Barracud HP-1 headset?
Creative soundblaster X-fi gamer eller Razer Barracuda AC-1 SoundCard PC?
2 Skärmen som jag tänkt, Samsung 226BW 22" Wide TFT Svart Analog&DVI 2ms Widescreen. är det rätt val eller finns det någon annan som skulle prestera märkbart bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En grej som kan vara bra att tänka på är att det är riktigt överklockade 8800gt Som kanske tar 8800gts?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil92
En grej som kan vara bra att tänka på är att det är riktigt överklockade 8800gt Som kanske tar 8800gts?

Njaa inte så säker på det alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av O.nilsson
Från flera håll har jag hört att alt 2 är ett mer prisvärt alternativ och självklart litar jag på det, när jag fått ihop all kosing och så vidare kommer jag utan tvekan satsa på den.
De sista frågeställningarna jag har nu är;
1 Vilket ljudkort levererar det optimala ljudet till Razer Barracud HP-1 headset?
Creative soundblaster X-fi gamer eller Razer Barracuda AC-1 SoundCard PC?
2 Skärmen som jag tänkt, Samsung 226BW 22" Wide TFT Svart Analog&DVI 2ms Widescreen. är det rätt val eller finns det någon annan som skulle prestera märkbart bättre?

Kör på den skärmen, den är helt underbar, min bror + 2 vänner har sådana, snygga och väldigt bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, ska du inte klocka så är båda alternativen bra. Integrerat ljudkort eller ej... spellar ingen roll för mej iaf. Jag hade försökt spara pengar på ljudkortet så mycket jag kan. Inte så kräsen till spel då de som finns ute duger perfa för mej iaf.
Du skulle kunna plocka bort kylningen från db.com-beställningen (Scythe Ninja PLUS Heatpipe CPU Cooler socket 478 / 775 / AMD-socket) om du garanterat ej ska kolcka den. Några kronor här å några kronor där... Adds up
För den kommer du inte behöva då.
Ja, då blir ju db-paketet billigare plus att du får bättre ramstickor som du kan uppgradera till 8 gig om du vill.
Jag röstar för alternativ nummer 2. Båda är dock bra.

helt sant, du kan ta bort kylaren om du inte ska klocka och spara 450:-

Nu har jag ändrat i mitt paket i första kommentaren, ta en titt:)

Permalänk

Tack Viktorebo, underbart arbete tillsammans med er andra!

Såja var nästan allt under kontroll av det som ska inhandlas, tills tanken slog mig, perfektionist som jag är, hur stor skillnaden blir om jag väljer snäppet vassare utrustning;
Kommer prestandan bli märkbart bättre om jag använder mig av följande istället;
Intel Core 2 QUAD Q6700 2.66 GHz 8MB FSB1066 Boxed (with Cpu-cooler!) socket 775
2 st Asus Extreme 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express?
Priset kommer stiga med 5570:-, är det värt med en sådan uppgradering? Eller är det rekomenderat att bara att uppgradera en av dessa?
Hört någonstans att Q6700an inte är särskilt mycket bättre Q6600an, stämmer detta? -Rör sig ändå om 2150:-.

/tack :>

Visa signatur

Permalänk

nej nej, skillnaden på q6700 är i princip ingen, inte alls värt sitt pris. och 8800gts 512mb är lika med GTX 768mb (om inte t.om bättre) för en billigare peng, det beror på att dom har nya g92 tekniken i sig.
så egentligen slänger du dom 5 laxarna i sjön, isf kan du ge dom till röda korset istället

Permalänk

aaah tryckte in fel, jag har hela tiden sett 8800GT, mitt fel :-/.
Så dessa 2 GTS korten är ungefär lika med 2 GTX kort? 2500:- differans
Q6700 är knappt bättre än Q6600, i alla fall inget större (i dataspel)? 2100:- differans.
Då känns det inte särskilt lockande. Hade hellre skickat dem laxarna till dig personligen viktorebo :D.

Då är allting helt uträtt efter detta, enda jag måste grubla på är ljudkortet (viktig faktor för spelande på högre nivå). En kort recension om någon skulle ha någon av dem 2 hade varit underbart.
Tack så jättemycket allesammans. Har tack vare er hittat en bättre dator till lägre pris, som jag inte själv behöver sätta ihop, puh =).

/Tacksam för svar.
Gott nytt år! *<:-)

Visa signatur

Permalänk

hehe detsamma kul att kunna vara till hjälp, tyvärr är inte ljudkort min specialite hehe. Men jag klarar mig på mitt gamla från 99, Creative SB live! Value.
Har nya stora högtalare och stereo så det beror nog på det dock:)

Lycka till och gott nytt år!

Permalänk
Medlem

Bra val hela vägen nu.

Ang ljudkort, så kolla hellre på Auzentech Meridian/Prelude eller Asus Xonar D2/D2X, de är snäppet bättre än Creative och Razer-kortet.

Läs omdömena på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=208299,256176,129267,198...

Och läs även recensionen här (du får med en jämförelse mellan 4 av dessa kort):
http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

Gott Nytt År!
/xJom

Visa signatur

Permalänk

Intressant, tack!
Asus XONAR D2X är helt klart en storvinnare , ljudet fär kan inte gå av för hackor. Blir mörkrädd när jag tänker på ett sådant mäktigt ljud!
Men när jag ser det får det mig att börja tänka, datorbutiken, där jag beställer allting ifrån de har bara D2 men saknar D2X som visar upp ett bättre resultat.
1
Jag vill självklart priotera smidighet genom att bara beställa allt från ett ställe, men skulle jag förlora mycket i ljudkvalitet (in-game,fotsteg etc/musik) om jag kör på x-fi xtremegamer- fatality edition eller razer AC-1 soundcard istället för Asus xonar D2X?
Eller är Asus D2 så pass bra att den "vinner" över både razer och creative's kort ändå?

2
För mig känns den här frågan grymt intressant då ljud för mig är minst 30% av njutningen i spel,filmer och musik.
Sen om något ljudkort är svårt att ställa in, sköta och mecka med kan även det vara en fällande dom.
Om jag köper från datorbutiken installerar dem det till mig, smidigt och enkelt om jag däremot köper ljudkortet någon annanstans är det då svårt att installera det på en dator som är helt ihopsatt och färdiginstallerad?

Närmar sig slutet nu, men det känns lite surt om jag "snubblar på mållinjen" och gör ett felval då det är en en pesetes som betyder så mycket för mig.
/hejsvejs

Visa signatur

Permalänk
Jubileumsmästare
Citat:

Intressant, tack!
Asus XONAR D2X är helt klart en storvinnare , ljudet fär kan inte gå av för hackor. Blir mörkrädd när jag tänker på ett sådant mäktigt ljud!
Men när jag ser det får det mig att börja tänka, datorbutiken, där jag beställer allting ifrån de har bara D2 men saknar D2X som visar upp ett bättre resultat.
1
Jag vill självklart priotera smidighet genom att bara beställa allt från ett ställe, men skulle jag förlora mycket i ljudkvalitet (in-game,fotsteg etc/musik) om jag kör på x-fi xtremegamer- fatality edition eller razer AC-1 soundcard istället för Asus xonar D2X?
Eller är Asus D2 så pass bra att den "vinner" över både razer och creative's kort ändå?

2
För mig känns den här frågan grymt intressant då ljud för mig är minst 30% av njutningen i spel,filmer och musik.
Sen om något ljudkort är svårt att ställa in, sköta och mecka med kan även det vara en fällande dom.
Om jag köper från datorbutiken installerar dem det till mig, smidigt och enkelt om jag däremot köper ljudkortet någon annanstans är det då svårt att installera det på en dator som är helt ihopsatt och färdiginstallerad?

Närmar sig slutet nu, men det känns lite surt om jag "snubblar på mållinjen" och gör ett felval då det är en en pesetes som betyder så mycket för mig.
/hejsvejs

Jag har ett creative X-fi kort , funkat prima hur länge somhelst och är sjukt bra ljud i , och tro mig jag är också kräsen . Och nej , du behöver i princip bara öppna chassisidan och trycka fast det i en port

Gott Nytt År!

Visa signatur
Permalänk

grymt!
Om någon bara kan intyga att Asus D2X är ett av de ultimata ljudkorten som finns till gaming där man __hör fienden innan de hör en själv och enkelt kan höra vart steg, eller liknande, kommer ifrån(3D-ljud eller vad det kallas) med underbar ljudkvalité__ så är jag helt bestämd och allting är på sin plats.
Anledningen till sökande efter "intyg/medstämmande" är att då inte Asus ljudkort är särskilt välskända, ialla fall inte av mig och jag vet inte hur de lämpar sig till spel.
Om det nu är så att Asus D2X inte är det ultimata för fps-spe(framför allt,viktigast) och musik/film kommer jag satsa på x-fi.
Penga skillnaden är bara 300 så det är inget snack om spara slantar på denna produkt, det bästa på ljudet ska det vara!
Vilket är rätt val? - Som tidigare sagt kommer jag använda Razer Barracuda Headset HP-1.

Som sagt det lider mot sitt slut och då jag själv är väldigt osäker på sånt här inom detta område blir det lätt man dubbelfrågar och så vidare, tack alla som svarar. Uppskatar det verkligen.
OM jag nu kan återgälda min kunskap i något till er står jag i skuld.
/Gott nytt! :>

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

1

2

/hejsvejs

Om ljudet är så viktigt så borde du faktiskt ta Auzentech Prelude eller Asus Xonar D2X, eftersom de är så väldigt bra. Creative är ju lite ojämna, och Xonar D2 är nog inte ett bra alternativ helt enkelt.

Det som också är helt enkelt är att trycka in ljudkortet efteråt, men om du har tänkt att beställa med någon slags support från datorbutiken, så bör du kolla vad det gäller för regler. (OM du får öppna burken och trycka dit ett ljudkort t ex)

Alternativt kan du fråga om de inte har möjlighet att ta in D2X (de har ju ändå D2:an i sortimentet).

Just det, Razer-kortet är nog inte heller ett alternativ. Det kostar mer än det smakar. T o m den mest positiva recensionen är inte helt positiv: http://techgage.com/article/razer_barracuda_ac-1_sound_card/8

Jag rekommenderar alltså Prelude eller Xonar D2X - om det nu är en så viktig faktor för dig. Men om det inte löser på något vettigt sätt med datorbutiken, så blir du nog inte helt missnöjd med Creative-kortet heller...

/xJom

Visa signatur

Permalänk

aa ska ringa deras support, fixar sig säkert. synd bara jag satt 30 minuter i kö och kom inte längre fram än plats 3 , så jag gav upp. Tar det lite senare.
Såg först Nu att viktorebo ändrat lite.
Dock tror jag att jag behåller:
Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Socket775 ATX
istället för Asus P5N32-E SLI PLUS nForce Dual X16 SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX. Eller är det ett felval? : p. Tvekar inte att betala några hundringar extra för ett bättre moderkort.

Dessutom finns inte kingmax 4 gb tot minne hur jag än glott, så får väl hålla mig till corsairs 4 gb.
/mr nilsson

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stödjer verkligen "Asus P5N32-E SLI PLUS nForce Dual X16 SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX" "Kingmax 4x1024MB (tot. 4gig) DDR2 PC2-8500 1066MHz"

Står på infon på moderkortet att: "RAM-hastighet som stöds PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300"

Folket som komenterat här i tråden verkar ha koll på läget och är seriösa, så jag tror jag beställer ett likadant kit som O.nilsson.

Permalänk

Ztigmata nu gör du mig orolig!
Kommer inte mitt moderkort stödja det Ram-minne jag valt?
Bara undrar vill det ska bli så bra som möjligt när man faktiskt lägger ut ganska stora summor.
Du kommer iaf få en grymt fin dator Ztigmata.

Fick precis reda på en "fps-expert" att det är EAX stödet man letar efter på ljudkortet för ljduet ska prestera bra i tex cs.
Creative "har" 5.0 medan Asus bara ligger på 2.0.
Det kortet jag tidigare inte kollat på Auzentech X-Fi Prelude 7.1 har även det 5.0 och som några här sade var ett mycket vasst kort.
Därmed ligger mitt val mellan (1)Auzentech X-Fi Prelude 7.1 och (2) Creative SB xtremegamer- fatality edition.
(2) har dem på datorbutiken medan (1) måste jag i så fall beställa från t.ex. inwarehouse och sedan montera själv.
Ville bara skriva av "nyheten".
Ni som är mer kunniga än mig, vad anser ni skulle vara det smartaste vägvalet?

Än en gång, tack alla som lägger ner tid på en sopprot som mig.
/Nilsson

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ztigmata nu gör du mig orolig!
Kommer inte mitt moderkort stödja det Ram-minne jag valt?
Bara undrar vill det ska bli så bra som möjligt när man faktiskt lägger ut ganska stora summor.
Du kommer iaf få en grymt fin dator Ztigmata.

Fick precis reda på en "fps-expert" att det är EAX stödet man letar efter på ljudkortet för ljduet ska prestera bra i tex cs.
Creative "har" 5.0 medan Asus bara ligger på 2.0.
Det kortet jag tidigare inte kollat på Auzentech X-Fi Prelude 7.1 har även det 5.0 och som några här sade var ett mycket vasst kort.
Därmed ligger mitt val mellan (1)Auzentech X-Fi Prelude 7.1 och (2) Creative SB xtremegamer- fatality edition.
(2) har dem på datorbutiken medan (1) måste jag i så fall beställa från t.ex. inwarehouse och sedan montera själv.
Ville bara skriva av "nyheten".
Ni som är mer kunniga än mig, vad anser ni skulle vara det smartaste vägvalet?

Än en gång, tack alla som lägger ner tid på en sopprot som mig.
/Nilsson

Jag blev också lite orolig kan jag lova :/

Men förhoppningsvis kommer det nån bättre vetande än jag och förklara för mig/oss

När detta paket är verifierat så kommer jag beställa, så jag väntar med spänning på utvecklingen

Permalänk

Känner mig som ett litet barn igen dagen före julafton när jag ser på sådant här ögongodis.
Såvida jag inte jag förbättra något på dessa 2 sakerna satsar jag på:
& Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G 5-5-5-18 Xtreme 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Ljudkortet är nu bestämt , Auzentech X-Fi Prelude 7.1. En liten värsting har jag förtjänat =). Bara det löser sig med installation på den färdig byggda datorn av datorbutiken.se. Eftersom jag bara bor 5 mil från butiken (bor i malmö) ska jag höra om det fungerar att köpa hem Auzentech X-Fi Prelude 7.1 från en annan sida och sedan lämna över det till dem så de kan sätta in det med resten. hade varit det bästa i alla fall, om ljudkortet passar i datorn vill säga.

Som sagt jag lämnar mina händer öppna till de mer kunnande att ge sin syn på det hela, de gör ett jäkligt bra jobb.
tackar och bockar

Visa signatur