Permalänk
Medlem

Ta datorn från netgiganten, chassit ser jävligt fint ut. Har handlat en dator där och jag fick den efter två dagar!

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

Ska jag verklien satsa på Vista Ultimate 64-bit? Menar, har hört från flertal ställen att det tex: Inte finns 64bit-drivers till de flesta hårdvaror, det inte stödjer 16-bit mjukvara och att det finns väldigt lite 64bits mjukvara ute.
Stämmer det här fortfarande eller har det tagits ett steg fram och 64-bits OS är rätt val med utbud på 64-bit driver?
Fördelar/nackdelar med de båda och vilken passar mitt datorpaket bäst?

Nu börjar jag nästan bli irriterad på mig själv som jag frågar, fast är man så osäker som jag blir det lätt så. Självklart läser jag till mig på och söker på google. Men det som ligger bakom är nog jag har mest tillit för er här
/hejsvejs

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O.nilsson
Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid . Eller är det ett felval? : p. Tvekar inte att betala några hundringar extra för ett bättre moderkort.

Det är inte alls felval. P5N32-E SLI är ett mycket bättre moderkort, då PLUS-varianten har en hybridlösning för att få SLI, och det moderkortet blir onödigt varmt. Mer en kul teknisk lösning för dem som jobbar på Asus känns det som...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ztigmata
Stödjer verkligen "Asus P5N32-E SLI PLUS nForce Dual X16 SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX" "Kingmax 4x1024MB (tot. 4gig) DDR2 PC2-8500 1066MHz"

Står på infon på moderkortet att: "RAM-hastighet som stöds PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300"

Så här ligger det till: Du kan använda PC2-8500-minnen i det moderkortet, men om du inte höjer FSB:n, (dvs överklockar) så kommer minnena att fungera precis som PC2-6400-minnen.

Citat:

Såvida jag inte jag förbättra något på dessa 2 sakerna satsar jag på:
Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Socket775 ATX
& Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G 5-5-5-18 Xtreme 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Ett mycket bra val!!!

Citat:

Ljudkortet är nu bestämt , Auzentech X-Fi Prelude 7.1. En liten värsting har jag förtjänat =). Bara det löser sig med installation på den färdig byggda datorn av datorbutiken.se. Eftersom jag bara bor 5 mil från butiken (bor i malmö) ska jag höra om det fungerar att köpa hem Auzentech X-Fi Prelude 7.1 från en annan sida och sedan lämna över det till dem så de kan sätta in det med resten. hade varit det bästa i alla fall, om ljudkortet passar i datorn vill säga.

Alldeles utmärkt. Preluden gör ingen besviken (hittills i allafall, och jag hoppas innerligt att du inte blir den första! )

Det ser väldigt bra ut.

/xJom

Edit: Missade att det var två sidor. Det ska fungera bra med Vista 64-bitars, (särskilt om du tar 4 Gb minne så är det nödvändigt.) Det är mest Creative som har haft problem med drivarna till Vista, Auzentech har sina på banan, så vitt jag vet. Om du vill vara på helt säkra sidan och vill spela gamla spel någon gång, så kan du installera någon gammal XP-licens, om du har en liggande, som dual-boot.

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom

Så här ligger det till: Du kan använda PC2-8500-minnen i det moderkortet, men om du inte höjer FSB:n, (dvs överklockar) så kommer minnena att fungera precis som PC2-6400-minnen.

Så jag då köpa 8500-minnena och sen clocka lite så fungerar dom som om dom kördes "original". Det är väl inte farligt att clocka såpass lite, för moderkortet alltså?

Permalänk

Underbart xJom!! Tack vare detta är allting nästan som klippt och skurit.
Datorbutiken hade stängt idag, även så supporten. Om det nu fungerar med Preluden kan det inte bli mycket bättre, bara att hoppas till högre makter.

Minnet kommer ju ligga på 4gb så därav blir det väl aktuellt med 64bits Vista,ser det ut som.
Hur gammalt snackar vi nu? De äldasta spel jag kommer återväcka ur min "Graveyard" är i sådana fall: cs 1.6 och Warcraft III.

Tack tack /Nilsson

Edit: På Auzentech's driver page finns ingen information angående om det stöttar Vista 64bits.
http://www.auzentech.com/site/download/updates.php
Ska man anta att det kommer fungera fint med Vista ultimate 64bit?

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem

Inte kompletta listor, men i alla fall en fingervisning om att det kan funka:

http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_Software_...

http://ntcompatible.com/compatoscat63.html

http://www.start64.com/index.php?option=com_content&task=view...

Vi håller tummarna för att datorbutiken ställer upp på din gamerburk!

/xJom

Edit: Jag laddade ner drivrutinen för Prelude, och såg att den innehåller både 32-bitars och 64-bitars filer i Vista-mappen.

Visa signatur

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Gött mos go juice! - Tack xjom , ringer till dem direkt imorgon och hör vad som gäller.
Grymt att Preulde innehåller 64bits. Enda saken angåedne OS och så är om ett program eller spel endast är stött av 32-bit (tex de äldre spelen) betyder det att de inte går optimalt eller att de inte går att använda alls?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm känns lite som hd biten har glömts bort i detta köpet.
Jag hade helt klart tagit en wd raptor disk som systemdisk och sedan en större sekundärdisk för lagring

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Kan man köra "Asus Extreme GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express" i SLI?

Såg nämligen ett annat kort när jag kollade som hette SLI-Ready.
Är det nåt att bry sig om eller är det bara text?

Om jag ändå har kapat tråden såhär långt, så tänkte jag göra en liten instickare till, om det går bra för O.nilsson. Säg bara till så tar jag bort mitt inlägg.

Hur funkar det med SLI? Kopplar man bara in korten, så "fattar" datorn själv, eller är det nån sladd emellan?

Vad är det som blir bättre med SLI? Kan man köra högre grafikinställningar?

Skulle väl inte tro att man kan räkna 2 kort som 200% utav ett? Så enkelt kan det väl inte vara va?

Permalänk

Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache S-ATA
Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2 ?
Vad gör den här systemdisken? Nödvändig?

Edit: Nejnej det är för all del. Lugnt ztigmata. Det ger ju faktiskt på något sätt en annan blick ur det hela, att du har frågeställningar som jag inte tänkt på. T.ex. SLI, hört att det är bra men har inte den minsta aning vad det är, vad det gör eller vad som bidrar. Något jag måste tänka på för få den datorn jag valt att "gå in i SLI-läge"?
/tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Acess tider och läs/skriv prestandan.
Vilket ger snabbare laddtider både för systemet men även för spel.
Det ultimata är ju att köra 2 raptor diskar i raid 0 för systemet.

Ska man bygga en monster rigg måste man ju plocka bort alla flaskhalsar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Systemdisken är den hårddisken där ditt operativsystem ligger.
Med snabbare systemdisk så går det ju snabbare att ladda program m.m

Permalänk
Medlem

Beställ nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Beställ nu.

Snälla du, jag har mina ljusa sidor jag lovar. Men min datorkunskap är väldigt begränsad och då jag tänker lägga över 20 000 kronor allt som allt på min datorutrustning, då vill jag vara säker på min sak istället för att ångra mig djupt efteråt.
Tackar alla som faktiskt hjälper till och bidrar med det här, det är schyst som tusan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Snälla du, jag har mina ljusa sidor jag lovar. Men min datorkunskap är väldigt begränsad och då jag tänker lägga över 20 000 kronor allt som allt på min datorutrustning, då vill jag vara säker på min sak istället för att ångra mig djupt efteråt.
Tackar alla som faktiskt hjälper till och bidrar med det här, det är schyst som tusan.

Helt rätt!

Bättre att fråga en gång förmycket än att ångra sig i efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ser systemet ut i dagsläget?

Var det ljudet som var bekymret?

Det är många som är intresserade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enda saken angåedne OS och så är om ett program eller spel endast är stött av 32-bit (tex de äldre spelen) betyder det att de inte går optimalt eller att de inte går att använda alls?

De går nog tyvärr inte att använda alls...
Har du någon gammal XP-licens liggande?

Om du ramlar på ett spel som absolut inte vill fungera, så kan du då installera Win XP bredvid, på detta sätt:
http://apcmag.com/5485/dualbooting_vista_and_xp

Jag blir dock inte riktigt klok på Vista Ultimate, enligt Microsoft så får du både 32-bitars och 64-bitars-versionen med Vista Ultimate. Citat: "Note: 64-bit media is included in the box with Windows Vista Ultimate." från http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

Ändå säljs OEM-licenserna både som 32-bitars och 64-bitars.

Att köpa en icke-OEM-licens är nog inte aktuellt, eftersom det blir mycket dyrare än att köpa en 64-bitars Vista och en 32-bitars Win XP.

Citat:

Kan man köra "Asus Extreme GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express" i SLI?
Såg nämligen ett annat kort när jag kollade som hette SLI-Ready.
Är det nåt att bry sig om eller är det bara text?

Alla 8800GTS (G92) ska gå att köra i SLI.

Citat:

Hur funkar det med SLI? Kopplar man bara in korten, så "fattar" datorn själv, eller är det nån sladd emellan?

Vad är det som blir bättre med SLI? Kan man köra högre grafikinställningar?

Skulle väl inte tro att man kan räkna 2 kort som 200% utav ett? Så enkelt kan det väl inte vara va?

Du kopplar en sladd emellan dem, och väljer att det ska köras i SLI i nVidia kontrollpanelen. Och det blir upp till 90% bättre med SLI. Men normalt sett ligger ökningen på 30-50% (lite beroende på upplösning och kvalitet), se: http://www.ht4u.net/reviews/2007/msi_8800gts_sli/index16.php

Så här kan det se ut: http://www.sweclockers.com/album/?id=1767

Citat:

Jag kör med en sådan setup, det går i allafall idiotsnabbt att starta och stänga av datorn, något jag uppskattar. Sedan om det verkligen är värt den extra kostnaden är något som måste bedömas av var och en...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Hur ser systemet ut i dagsläget?

Ja, en liten resumé av beställningen vore trevligt!

/xJom

Visa signatur

Permalänk

undbart xJom! Hoppas gubbarna på datorbutiken.com kopplar in korten i SLI-läge åt mig, lägga OS på systemdisk etc, de borde veta vad de gör.
Men om nu vissa spel och program inte fungerar med 64-bits, är det verkligen att rekomendera,än, över 32-bit?

Edit: En liten resumé av vad jag har samlat ihop, Ztigmata's paket är ju liknande.

Chassi: NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK without PSU/utan nätagg.

Nätaggregat: OCZ PC Power & Cooling Silencer 750 Quad SLI 750W ATX2.0 24pin 4/8pin 12V

Moderkort: Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Socket775 ATX

Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Ram-minne:Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G 5-5-5-18 Xtreme 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Hårddisk #1: Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache S-ATA

Hårddisk #2: Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

CD/DVD: Asus DRW-1814BLT DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK Retail S-ATA

Grafikkort #1: Asus Extreme GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Grafikkort #2: Asus Extreme GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

OS: Windows Vista Ultimate 64-bit/eller 32-bit DVD English OEM

Montering/test av datorsystem

Högtalare: Logitech X-540 5.1 70W

Headset: Razer Barracuda HP-1

Skärm: Samsung 226BW 22" Wide TFT Svart Analog&DVI 2ms Widescreen

Tangentbord: Saitek Eclipse Keyboard, svenskt
-----------
Ljudkort: Auzentech X-fi Prelude 7.1

Mus/Musmatta: Intellimouse 3.0 & QPAD CT 4mm.

Där har ni en full lista. De två sista kommer inhandlas enskilt i en annan butik än datorbutiken.com
Hur ser det ut?
/tack

Edit2: Ringde och hörde med datorbutiken, de installerar inte ljudkortet då varan inte har samma 3 års garanti som resten av varorna. Däremot kommer jag få "tillstånd" att bryta plomberingen för att själv gå in och sätta in det. Det reder sig nock.

Visa signatur

Permalänk

Ser riktigt bra ut, tror jag tar samma paket när alla frågor besvarats. Det jag är mest orolig över är samma som dig - huruvida man ska ta 4 gb RAM och då köra på 64-bitars Vista och riskera att inte kunna spela massa spel utan att installera XP, eller "bara" ha 2 gb och köra med XP tills allt har löst sig med vista.

Totalsumma på det där?

EDIT: plockade ihop samma på datorbutiken, men jag utelämnade skärm, högtalare/headset och allt annat du ska köpa annorstädes. Landade runt 16 000, vilket var mkt billigare än jag trodde det skulle bli faktiskt! Blev dock lite nervös när det poppade upp rutor så fort jag valde hårddisk där jag fick förslaget att köpa till massa S-ATA-kablage och liknande; är det något som behövs för att kunna bygga ihop det eller är det bara ett försök att tjäna lite extrapengar av db?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
De går nog tyvärr inte att använda alls...
Har du någon gammal XP-licens liggande?

Om du ramlar på ett spel som absolut inte vill fungera, så kan du då installera Win XP bredvid, på detta sätt:
http://apcmag.com/5485/dualbooting_vista_and_xp

Jag blir dock inte riktigt klok på Vista Ultimate, enligt Microsoft så får du både 32-bitars och 64-bitars-versionen med Vista Ultimate. Citat: "Note: 64-bit media is included in the box with Windows Vista Ultimate." från http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

Ändå säljs OEM-licenserna både som 32-bitars och 64-bitars.

Att köpa en icke-OEM-licens är nog inte aktuellt, eftersom det blir mycket dyrare än att köpa en 64-bitars Vista och en 32-bitars Win XP.

Som jag förstått det när jag försökte mig på att läsa avtal o.s.v. när jag köpte min vista oem licens så är det bara när du köper en "full" licens det ingår 32 och 64 bitars. Oem licenserna har ju massa regler häftade till sig, förvisso bryr sig de flesta inte om dem men ska man vara helt strikt så hade de i princip lika gärna kunnat ladda ner en pirat version för de har ändå brutit mot licens avtalet.
Bifogar en länk
http://oem.microsoft.com/downloads/Public/sblicense/2007_SB_L...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Expectrence
EDIT: plockade ihop samma på datorbutiken, men jag utelämnade skärm, högtalare/headset och allt annat du ska köpa annorstädes. Landade runt 16 000, vilket var mkt billigare än jag trodde det skulle bli faktiskt! Blev dock lite nervös när det poppade upp rutor så fort jag valde hårddisk där jag fick förslaget att köpa till massa S-ATA-kablage och liknande; är det något som behövs för att kunna bygga ihop det eller är det bara ett försök att tjäna lite extrapengar av db?

Det följer med SATA kablar när man köper moderkort så det är inga problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazchi
Det följer med SATA kablar när man köper moderkort så det är inga problem.

Enda gången man behöver tänka på det är om man ska många hårddiskar då många moderkortstillverkare verkar snåla med sata kablar.
Till mitt moderkort som har 8 sata portar fick man bara med 4 kablar t.ex

Visa signatur

Permalänk

Perfekt då är allting i land förrutom bestämelsen såvida det blir 32 ller 64-bit, lutar åt 64 då ljudkortet,graffekortet och spelen jag lirar Mest har drivisar/stöds till/av 64 bit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

520W nätagg känns lite i klenaste laget för en sådan rigg med sli.
Personligen hade jag nog hoppat upp ett par snäpp för att undvika en ev. flaskhals där.
Iaf kontrollerat så nätagget är sli certifierat.

Edit
T.ex
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SILOP750

Visa signatur

Permalänk

Your're the man. Bara jag får en bekräftelse på att den passar bättre så självklart, litar jag på er.
Hur stor kommer skillnaden bli?
Är Silverstone OP750 750W ATX 2.2 bra och det bästa för min dator så är det klart jag satsar på det, så det inte blir en "flaskhals(?)", vad tusan det nu är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kaffer, tack!
Corsair TX Series PSU 750W 140mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin 12V
Duger den bra och gör sitt?
Vilken av dem 3 Kaffer visade + den zork drog upp är bäst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Your're the man. Bara jag får en bekräftelse på att den passar bättre så självklart, litar jag på er.
Hur stor kommer skillnaden bli?
Är Silverstone OP750 750W ATX 2.2 bra och det bästa för min dator så är det klart jag satsar på det, så det inte blir en "flaskhals(?)", vad tusan det nu är

Med dubbla grafikkort bra cpu mm så blir pressen på nätagget högre speciellt under tung last dvs. i spel med höga grafikinställningar.
Ett nätagg som då jobbar på max har större tendens att få "svackor" vilket kan resultera i systemkrascher men också i värsta fall skador på komponenter i datorn.
Så jag rekomenderar alltid att köpa ett överdimensionerat nätagg så man slipper bry sig om det. Datorn tar ju inte ut mer kraft än den behöver ändå.
Är ju inte så för att du har ett 1000W nätagg att den ligger och drar 1000W konstant
Ovanstående är baserat helt på egna erfarenheter när man hjälpt kompisar och släktingar med deras datorer.

Edit
Slänger med en länk här också
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3186

Visa signatur

Permalänk

Tack Z0rk
Antar då att det är styrkan som prioriteras.
Silverstone OP750 750W ATX 2.2 eller
Corsair TX Series PSU 750W 140mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin 12V
borde ju duga fint. Vilken av den är bäst och passar min dator?
/kan inte mer än tacka er innerligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Recension på Corsair TX Series PSU 750W
http://www.hardwaresecrets.com/article/505

Ser ut att vara ett bra val det med.
Blir väl lite smaken är som baken vilket man ska välja

Visa signatur