Muskampen 2025: Segraren korad!

Vad är normal temp på Q6600 med stock-kylare?

Permalänk
Medlem

Vad är normal temp på Q6600 med stock-kylare?

God afton!

Nu har jag nyss fått ihop den julklapp jag köpte mig själv

Eftersom jag satte på en Scythe Ninja Plus Rev B (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320978) direkt så har jag ingen aning om vad normaltempen egentligen är. Men någon här vet alldeles säkert.

Enligt SpeedFan v4.33 idlar den på 30,30,27,28 och nu efter 15 minuter med Orthos (Small FFT's - Stress CPU) ligger tempen stadigt på 48,48,35,35. Edit, nu vid inläggets slut 5 minuter senare är tempen exakt samma...

För att få en bild av klockningspotentialen vill jag alltså veta hur jag ligger till jämfört med stock-kylaren. Prollen går på standardklock just nu.

Är SpeedFan "fel" program att kolla tempen med pekas jag väldigt gärna i rätt rikting. Jag har hämtat det mesta i stickyn (Everest, Prime95, SiSoft osv.) men har inte koll på vad som är vedertagen SweC-standard

Permalänk
Medlem

dra igång prime95 så belastas alla 4 kärnor och återkom med dina temps då

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Vila i frid

Använd Prime95 version 25.3 så belastar den alla fyra kärnorna och inte bara två.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Nu går Prime95...konstigt nog går de första två kärnorna varmare än de andra två. I och för sig har testet bara rullat någon minut vid det här laget men 42,43,36,36 är ändå mer än jag trott att det skulle vara.

Men jag ju läst andras temps och 5 graders skillnad är inte någon större skillnad från normen egentligen.

Kan påpeka att det var ett jäkla bök att få fast kylaren på P35-DS3R mobot i alla fall. Är helt sårig på händerna, ha ha. Pinnarna ville inte ploppa i ordentligt så det blev några vändor. Det gick lättare efter jag "värmt upp" pinnarna genom att torrköra dom lite upp och ner.

Sen ligger kylaren på nordbryggan och tog lite av fläktens plats...uppåt satt agget, till vänster satt minnesbankarna, till höger är chassit så då blev det bara en sak att välja på kvar.

Ursäkta utsvävningen, sitter och småyrar efter en lång dag med byggande...nu skall jag sova! Temps nu: 40,39,37,34. Den får stå till i morgon bitti.

Edit: Doh, är 24.14...måste leta efter den i inlägget ovan. Tack!

Edit 2: Nu har jag laddat ner 25.3 och nu händer det grejer! Tempen stack direkt iväg till 52,52,47,47. Istället för en liten pil upp i SpeedFan blev det en fackla, ha ha.
Nu har den gått ett tag och har bara ökat med 1 grad på alla kärnor, verkar rätt stabilt. Frågan är om det här är bra eller dåliga temps för en oklockad?

/SSB

Permalänk
Medlem

Kan man lite på speedfan? Har hört att Everest 4.20 och Coretemp 95.4 rapporterar rätt temp...

Permalänk
Medlem

Hämtade Everest Ultimate Edition 4.20 nu och då blev det inte alls kul.

Kör Prime95 v25.3
SpeedFan visar just nu 52,52,48,48.
Everest visar samtidigt: CPU: 52, och sedan per kärna: 67,67,62,62.

Det verkar riktigt varmt för att köra 2.4GHz med en stor kylklump på

Vad är egentligen tempen med stock-kylaren? Så högt som det är nu verkar det som att det knappt borde vara någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Det där var mysko temps du. Med tanke på att min CPu ligger i dom temperaturerna vid load, och min är klockad. Sitter den verkligen som den ska? Samt, hur ligger det till med kylpastan?

Och när det kommer till stockkylaren, så kommer jag tyvärr inte ihåg temps, men det där låter ganska högt för att vara oklockat.

Permalänk
Medlem

Är det en G0 du har.

speedfan kan man inte riktigt lita på nej.
sen är det ju stock kylflänsen som varierar lite

har precis spenderat dagen med att testa och leta info. och har äntligen fått allt och funka.
sitter just nu typ idle med 34-39 C @3.4 ghz. vilket är fint tycker jag. jag fick dock leka med kynflänsen typ 3 gånger innan det gick som jag ville.
vet inte något om kylaren du har doå min är en ultra 120a. men kolla kylpastan och hur hårt du har skruvat fast den. jag tog bort lite kylpasta och dp blev det faktiskt bättre. nu är jag riktigt nöjd med tempsen

jag önskar dig all lycka med detta! kolla runt. läs exprimentera lite.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Japp, det är en G0 så den borde vara bättre.

(Family: 6, Ext. Family: 6, Model: F, Ext.Model: F, Stepping: B, Revision: G0)

Fläkten som sitter på kylaren snurrar på i sina maxade 1200 rpm och övriga fläktar i burken snurrar....har ett NZXT-chassi med en 120mm fram och en 120mm bak.

Kylpastan är "Arctic Silver 5" som applicerades enligt anvisning. Det vill säga en sträng tvärs över coresen, ungefär 80% av processorns bredd. Trippekollade att strängen verkligen löper lodrätt i förhållande till utfasningarna.

Kylaren är jag ganska säker på att den sitter fast eftersom det var sånt himla strul med den. Den ville inte sitta fast ordentligt först och ploppade ur sina fästen. Det tog säkert en timmes meckande att få dit den. Men är det något som strular så är det helt säkert att den inte ligger an som den borde. Men argh, jag vill verkligen inte mecka med den igen. Trångt, vasst och otympligt he he.

Kylaren sitter som sagt med push-pins så det är inte så mycket att välja på gällande skruvningen, det är ju "på" eller "av" där. Kanske skall kolla om tempen sjunker om jag lite lätt trycker ner kylaren mot processorn.

Permalänk
Medlem

hmmm kanske. verkar som du har allt under koll där egentligen. så jag vet inte varför tempsen är så höga :/. och dom tempsen ÄR riktigt varma för att vara default. dom borde du se först när du når runt 3.6 eller så tycker jag.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

En hel sträng med kylpasta? 0.o För min del räckte en klick (typ lagom riskorn) för min del gott och väl. Där kan ditt problem ligga. Iaf vara delaktigt. Det ska ju vara som en tunn hinna (enligt FAQ här på swec)

Permalänk
Medlem

Mjo, det brukar ju stå "ett riskorn" men tänkte att dom som tillverkat kylpastan borde ha gjort rätt så utförliga tester så jag följde deras instruktioner.

Sen är det lite olika vart man kollar tycker jag. Enligt Intel skulle det bli som en "pancake", enligt Scyhte skulle man täcka hela sockeln, enligt Arcticsilver skulle den här strängen också skapa en "oval pancake". "Do NOT spread the line out yourself" påpekar dom också.(http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...) sid 4.

Nu lutar det väl ändå åt att jag tar bort kylaren och lägger på ett riskorn och sprider ut över hela processorn enligt kreditkortsmetoden. För nåt fel är det ju uppenbarligen. Drygt bara att det är så trångt att jag måste ta bort alla minnesmoduler, nätagget, 4-pinnarsokntakten och en del av bakstycket för att komma åt pinsen...ugh. Det är så mycket smidigare att jobba med bios

Edit: mobot är ett GA-P35-DS3R så du kanske känner igen hur tight det blir.

Permalänk
Medlem

aah trångt chassi kan ju göra en del.. alla mina temps är ju skyhöga med sidan på. (ska beställa ett nytt inom kort

med sidan på så gick temperaturen upp i chassit med 20 grader.. visar lite på hur varmt det är. och trångt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SSB
Mjo, det brukar ju stå "ett riskorn" men tänkte att dom som tillverkat kylpastan borde ha gjort rätt så utförliga tester så jag följde deras instruktioner.

Sen är det lite olika vart man kollar tycker jag. Enligt Intel skulle det bli som en "pancake", enligt Scyhte skulle man täcka hela sockeln, enligt Arcticsilver skulle den här strängen också skapa en "oval pancake". "Do NOT spread the line out yourself" påpekar dom också.(http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...) sid 4.

Nu lutar det väl ändå åt att jag tar bort kylaren och lägger på ett riskorn och sprider ut över hela processorn enligt kreditkortsmetoden. För nåt fel är det ju uppenbarligen. Drygt bara att det är så trångt att jag måste ta bort alla minnesmoduler, nätagget, 4-pinnarsokntakten och en del av bakstycket för att komma åt pinsen...ugh. Det är så mycket smidigare att jobba med bios

Edit: mobot är ett GA-P35-DS3R så du kanske känner igen hur tight det blir.

Jodå, tight blir det. För min del var det jobbigaste i samband med kylarbytet faktiskt ATX kablen. Den sitter ju jättehårt. När jag bytte kylare tog jag även ut mobo (anledning: backplate). Kylpastan drog jag ut med hjälp av ett gammalt busskort.

Good luck!

Permalänk
Medlem

Ja, jag tog bort sidplåten för att kolla om det blev någon skillnad.

61, 61, 57, 56 istället för 67,67,62,62. Så viss skillnad är det, men det är väl ändå en 10 grader mer än jag borde ha tycker jag. Blir ju gråtfärdig när man ser folk som kör 3,5GHz med lägre temps i load.

Nåväl, jag får som sagt testa med att applicera om kylpastan som sagt och lite längre fram kanske skaffa ett rymligare chassi. Nu sitter ju nätagget 1 cm från kyltornet.

Tack för lyckönskningarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Kan man lite på speedfan? Har hört att Everest 4.20 och Coretemp 95.4 rapporterar rätt temp...

Speedfan är det jag använder i Vista. Visar exakt likadana temps som Everest och Coretemp.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShinyChrome
En hel sträng med kylpasta? 0.o För min del räckte en klick (typ lagom riskorn) för min del gott och väl. Där kan ditt problem ligga. Iaf vara delaktigt. Det ska ju vara som en tunn hinna (enligt FAQ här på swec)

Inte enligt zalmans egna reckade specs for quadcore iafall
"Applying Arctic Silver 5:
Carefully apply Arctic Silver 5 directly to your quad core heatspreader. Only apply thermal compound to the top of the actual CPU heatspreader and not the heatsink. The red line in the photo at left depicts the amount and size of Arctic Silver 5 to use. Be CAREFUL to apply the thermal compound in the CORRECT direction. To apply a thin line of thermal compound in the correct direction, do the following: Make sure to orient your CPU heatspreader with the triangle mark on the chip pointing down and to the left like the photo. The next photo is a quad core processor with the heatspreader removed. You can see when properly applied how the line of thermal compound crosses the quad core chip of the heatspreader horizontally. After you apply the line of Arctic Silver 5 do NOT spread the line out yourself. When you place the heatsink on top of the heatspreader of the CPU the line of Arctic Silver 5 will spread out just like an oval pancake. This is done this way to insure proper coverage of the heatspreader and a good minimum bond line between the two surfaces"

Och detta kommer nog jag köra på när jag installerar en quad själv nästa månad eller så:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Intels rekommendation med en sträng kylpasta sög för mig, testade ca 5 gånger med olika mycket, när jag tok lite vart det varmare och mycket ingen skillnad, sen slängde jag på 2 tunna strängar med jämnt mellanrum och jag sänkte tempen med 10C maxload. När man tar ett kort och kollar plattheten på Ultra 120 och Ultra 120 Extreme så är ingen av dom platta, Extreme putar ut i mitten medans icke Extreme har en buckla...

Permalänk
Medlem

Har även själv väldigt hög temp på min Q6600 med stock kylaren 48-48-49-50 med coretemp i idle, i load var jag uppe i 70+-2. Böt igår till men mini ninja med 80mm fläkt och Arctic Silver 5 kylpasta. Nu ligger jag på 42-44 på idle och 1h med prime95 på 67 grader. En liten minskning vart det men kan ju inte påstå att man är nöjd!!! Någon som har en lösning? Är placerad i ett htpc chassie så kan ju bro endel på det att det är trångt men tycker ändå det är högt! förövrigt två 120mm fläktar som utblås samt ett 8800gt som värmer fint!

Permalänk
Medlem

mmm
jag lever med locket av :/. så är det bara. sättar jag på det går temmperaturen i chassit upp rejält. (typ 20+ grader). inga tajta chassin här inte. det är bra att vara stor ibland

men jo det är högt :/.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Intels rekommendation med en sträng kylpasta sög för mig, testade ca 5 gånger med olika mycket, när jag tok lite vart det varmare och mycket ingen skillnad, sen slängde jag på 2 tunna strängar med jämnt mellanrum och jag sänkte tempen med 10C maxload. När man tar ett kort och kollar plattheten på Ultra 120 och Ultra 120 Extreme så är ingen av dom platta, Extreme putar ut i mitten medans icke Extreme har en buckla...

Man bör "lappa" slipa ner en Thermaltake 120. Det tar ett par timmar men ger betydligt bättre kylning.

Permalänk
Medlem

Lider oxo lite av höga temps på min Q6600. Dock kör ju prollefläkten på under 1000rpm!?!

Sensoregenskaper:
Sensortyp ITE IT8718F (ISA 290h)
GPU sensortyp Analog Devices ADT7473 (NV-I2C 2Eh)
Moderkortsnamn Gigabyte X38 Series
Chassiintrång upptäckt Ja

Temperaturer:
Moderkort 41 °C (106 °F)
CPU 38 °C (100 °F)
CPU 1 / Kärn 1 47 °C (117 °F)
CPU 1 / Kärn 2 49 °C (120 °F)
CPU 1 / Kärn 3 47 °C (117 °F)
CPU 1 / Kärn 4 47 °C (117 °F)
GPU 64 °C (147 °F)
GPU Minne 56 °C (133 °F)
GPU omgivning 54 °C (129 °F)
Maxtor 6B200M0 33 °C (91 °F)
Maxtor 6B200M0 32 °C (90 °F)

Kylfläktar:
CPU 925 RPM
GPU 369 RPM (37%)

Utdrag från everest.
GPU omgivning 54 °C känns ju iof som lite för varmt eller?
Moderkort 41 °C även denna hade ju gärna kunnat vara lägre.

Kör q6600 på stock kylare oklockad och ett 8800GTS 512Mb oklockat.
Känns som att överklocka här inte är ett option..
I rivatuner har jag hittat hur jag kan öka mitt grafikkortsfläkt vilket kan få ner värmen en hel del om jag vill, men hur sköter jag CPU'n fläkt?
Kör vista 64.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har också problem med värmen på min q6600 (b3) med scythe ninja plus b. Efter att den ursprungligen suttit dåligt (efter denna installation lämnades en ljus rand som inte gick bort på kylaren där den legat an mot en sida av cpun) monterade jag om den, med ett korn pasta (scythes standard) i mitten, och alla pins fäste ordentligt.

Dock letade sig temperaturerna (både coretemp och everest) snart upp till över 60 grader på två av kärnorna och dryga femtio på de två andra i idle. Som referens ligger moderkortet (asus p5k) på runt 35 och gpun (8800gtx) på 65. Nu har jag plockat av kylaren, och pastan hade, efter några veckors användning, smetat ut sig som synes på bilden. Hörnet dit pastan inte har smetat sig är där randen efter första monteringen hamnade.

Nu vet jag inte om detta överhuvudtaget går att åtgärda, med annat än att jag helt enkelt kör stockkylaren. Förslag?

Permalänk
Medlem

60+, 60+, 50+, 50+ i idle låter helt vansinnigt högt

Vad har du för load-temps?

Jag har funderat lite och det är väl ungefär dom här sakerna jag kommer att tänka på.

1. För mycket kylpasta...men enligt din beskrivning låter det inte troligt.

2. För lite kylpasta...var det ett väldigt litet korn?

3. Har du monterat fläkten åt rätt håll? Det är en insugsfläkt som skall dra in sval luft. Sitter den vänd mot någonting som genererar varmluft? Eller är den "bak och fram" så att den försöker dra ut varmluft från flänsen till chassiet?

4. Lyfte du av och på flänsen mycket under monteringen? Då kan det tydligen bli luftbubblor i pastan som hämmar kylningen. (Själv var det ett jäkla strul så min fläns åkte nog på och av ett halvt dussin gånger innan den fastnade helt).

5. Plattan på kylflänsen är konkav/konvex utöver det vanliga. Långskott men kanske värt att kolla och i så fall reklamera.

PS. Mina temps ligger fortfarande på 67,67,63,63 vid load så kylpastan verkar inte ha "mognat" eller vad sjutton det kan kallas. Får se om jag orkar montera isär skiten.

Eftersom jag kör 4 minnesstickor sitter insugsfläkten riktad mot 8800GT't, och svalare luft kan man ju få...även om GPU omgivning just nu är 38c.

Ett annat, kanske större problem är att jag fått dra upp fläkten en bit eftersom det sitter en kylfläns på moderkortet där, vilket gör att fläkten inte kyler de nedersta lagren på kylflänsen.

Blir de nedersta lagren på kylflänsen varmare än de övre? Har inte kollat hur heatpipsen egentligen är dragna. Skulle kunna prova att ta ut 2 minnesstickor och sätta fläkten på den sidan istället och se om det blir en markant skillnad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
mmm
jag lever med locket av :/. så är det bara. sättar jag på det går temmperaturen i chassit upp rejält. (typ 20+ grader). inga tajta chassin här inte. det är bra att vara stor ibland

men jo det är högt :/.

Temperaturen i chassit ska ju inte gå upp nått av att sätta på chassisidan. Har du ens några fläktar för att flytta luft genom datorn?

Jag har 22 grader i rummet och 23 grader i datorn med lådan stängd. Kanske 24 grader efter en lång tids load.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Stockkylare.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Jag verkar ha ganska liknande system, så jag hänvisar till mitt inlägg i den "Officiella tråden".

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7939713...

Det är det nedre inlägget som är mest vesentligt.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

jag vågar inte köra prime95 på alla kärnor mer än 5 minuter när jag har stockkylare, jag kör 4 kopior och därmed 100 % cpu på alla kärnor... Tempen i speedfan blev 78 som max för bara 10 minuter sen med typ 20 c i omgivningen.
Jag har stock kylare på + 2st 8cm fläktar i chassit och sedan en 12 cm fläkt på baksidan. Jag tror jag ska byta ut cpu kylaren om det inte blir bättre efter ett tag! Jag kör med kylpasta enligt faq.
Är det bara speedfan som visar knasigt? för 78 c är väldigt varmt för oklockad!

EDIT: Core tempen ligger på 44, 44, 37, 40 sen under load ligger den 78, 78, 67, 68 - ska det vara sådan skillnad? med tanke på att det är 2 dual core ihoplödda?
CPU tempen ligger 36 i idle men i load runt 60

Jag kör med Asus p5k64, q6600 kentsfield (g0), Asus EN8800GTS, 2st 1 gb stickor, fractal design 600 w.

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk

Vad är ok eller normal temperatur för en Q6600 2,4? Har just installerat en och kör en Mugen kylare och efter liten snabb test så ligger iddelvärmen på ca 35-37 grader. Ligger dock på ca 50 grader i lådan vilket känns lite väl mycket. Vad säger ni? Vad finns det för temperatur rekommendationer?