Permalänk
Medlem

SSD disk

Klarar man sig med 16GB till enbart OS på en bärbar?
Funderar på en 16GB SSD disk... eller bör man ha 32GB?

Permalänk
Medlem

Det beror på val av operativsystem och hur många program du ska installera. Det är svårt för oss att säga liksom. Personligen skulle jag nog inte klara mig på en 16GB.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Win XP och sedan det vanligaste dvs små proggs

Permalänk
Medlem

för mig räcker det med 10Gb... (3,5 är lediga)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

det är en väldigt personlig fråga hur mycket utrymme man klarar sig på själv skulle jag inte klara mig på 16gb på en bärbar fast jag skulle inte ens ta ssd disk då jag tycker att dom är för dyra fortfarande men det är också olika från person till person så det är väl bara du som vet om du klarar dig med 16gb.
räkna lite på det så får du ett ungefärligt svar

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk

XP tar väl cirka 4GB.

Har en ganska ren XP-installation (med sp2) på en virtuell maskin och den tar 1,8GB. Men då har jag inaktiverat viloläge (hibernate) samt stängt av växlingsfilen. (Kan ha tagit bort andra komponenter också med nLite).

Om du räknar med att XP tar max 8GB så har du nog en väldigt god marginal.

16GB bör räcka om du bara lägger till små program. Stora filer kan man ha på en extern disk eller ha tillgängliga över nätverk

Permalänk
Medlem

Min Windows (XP) mapp ligger på 870MB. Dock har jag ju då rensat bort lite onödiga saker som jag inte har behov av med hjälp av nLite. Går väl kanske att komma ner till ~500 MB eller nå?
Vet inte hur det är med Vista då jag aldrig använt det. Men inte borde väl nånstans mellan 2-5 GB vara en omöjlighet med hjälp av vLite. Sen får man ju då räkna till viloläge + växlingsfil som föregående påpekade.

Men för mig som inte använder nå större utrymmeskrävande program så skulle jag klara mig hur bra som helst på 16GB. Antar att du kommer ha en till hårddisk utöver SSD'n så att om det nu skulle krisa så går det ju alltid installera program som man sällan använder på andra hårddisken.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Valde en Raptor 150GB server edition istället...har precis installerat den

klarar mej bra med denna 10k varvare
Är 100 nöjd med den=)

Permalänk
Avstängd

Linux, xp eller vista som man kan dels krympa funkar säkert bra med 16gb.
Eftersom man själv överväger att gå över till SSD så har jag tittat på hur ett OS tar plats samt hur man använder en systemdisk.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)