Warner Bros väljer Blu-Ray

Permalänk
Melding Plague

Warner Bros väljer Blu-Ray

Warner Bros är ett av världens största företag inom film- och TV-branschen. Nu har Warner Bros bestämt att de kommer att stödja Blu-Ray exklusivt. Från och med maj kommer Warner Bros enbart att släppa filmer som använder Blu-Ray.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

http://www.tomsbusiness.se/ekonomi_finans/20080105/

En till länk till detta. Det här sög ju måste jag säga.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
http://www.tomsbusiness.se/ekonomi_finans/20080105/

En till länk till detta. Det här sög ju måste jag säga.

Varför sög det? Har du precis investerat i en hd-dvd spelare?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

Antagligen för att blu-ray har ett coolare namn.

Visa signatur

jahapp

Permalänk
Medlem

Jag som hade hoppats att det skulle finnas plats för båda formaten.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hmm... Blu-Ray spelare är ju svindyra. Så om jag förstått det rätt kommer Warner Bros inte släppa något mer till DVD?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Antagligen för att det har coolare namn.

Visa signatur

jahapp

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men blue-ray har väl mycket mer utrymme än HD-DVD?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Bra nyheter.. dock är i stort sett det mest avgörande för vilket format som blir det som världen kommer anpassa sig efter, beroende på vad porrbranchen väljer att använda för format, då försäljningarna där är extremt mycket högre än inom någon annan genre.

Permalänk

Ja, du har rätt.
15 VS 25 på single-layer
25 VS 30 på dubble
Och sen har HD-DVD 51 på trippla lager.

Visa signatur

Permalänk

HELL YEEEH!

Blu-Ray FTW!

BTW: Blu-Ray har bättre bildkvalitet + att namnet är ballare

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Bra nyheter.. dock är i stort sett det mest avgörande för vilket format som blir det som världen kommer anpassa sig efter, beroende på vad porrbranchen väljer att använda för format, då försäljningarna där är extremt mycket högre än inom någon annan genre.

Jag har nog aldrig skrattat så här mycket åt ett inlägg. Porrbranschen har alltid följt med strömmen. Jag antar att du tänker på Sonys ovilja att ha något med den industrin att göra. Vill bara säga att det trycks blu-ray porr och kommer fortsätta göra det. Jag tror dock att herr Svensson tycker att det är viktigare vad de snuskfria filmerna kommer ut på för format, vad fan skulle frugan säga?

Permalänk

Synd BD+ verkar vara svårknäckt... :/

Permalänk
Medlem

Jag hejjar på betamax, kmr lätt att vinna...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Bra, Blu-ray är bättre.

Permalänk
Medlem

Näe men gå och häng er sony, jag kör iaf vidare på DVD !

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

"Enligt säljstatistik så säljer Blu-Ray spelare bättre"

Kan ju kanske vara något missvisande i för sig statistikmässigt.

Orsaken är ju att varje Playstation kommer med Blu-Ray.

Om XBOX360 kom med en HD-spelare så skulle statistiken vara tvärt om.

Mvh

Permalänk
Medlem

"Detta kan skada HDDVD" står det i nyheten ... Vi kan ju alla lugnt räkna med att det KOMMER att skada Toshiba och HDDVD ... Inte för jag bryr mig, e på tiden att detta löjliga formatkrig får ett slut!!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
"Enligt säljstatistik så säljer Blu-Ray spelare bättre"

Kan ju kanske vara något missvisande i för sig statistikmässigt.

Orsaken är ju att varje Playstation kommer med Blu-Ray.

Mvh

Håller med där. Utan PS3 skulle inte statistiken vara så psitiv för Blu-ray.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Är det i dagsläget någon kvalitétsskillnad mellan HD-DVD-film och Bluray-film? Nu menar jag tydligt synbar... inte tekniskt mumbojumbo...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Hmm... Blu-Ray spelare är ju svindyra. Så om jag förstått det rätt kommer Warner Bros inte släppa något mer till DVD?

Som jag förstått det gäller detta HD-matrial, självklart kommer dom att fortsätta kränga vanliga DVD's ett bra tag framöver. Annars skulle deras försäljning sjunka med 95% och WB skulle gå i kånken (iaf home distribution delen)

Citat:

sigh.

Till alla som säger att: "Porren kommer avgöra" Varför tror ni det? För att det var så när VHS kom? Snälla nån, marknaden ser inte likadan ut längre, idag finns nåt som kallas ""internet"" (obs dubbla sit.teckn.)

Och nej, du har garanterat fel i att det inte säljs lika mkt i nån annan genre, iaf inte fysiska skivor, möjligtvis om du tar med betalporrsidor/piratwärsch/osv, men det gör du väl ändå inte?

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Inaktiv

kan man köra vanliga DVD på en blueray spelare???

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden? Är inte ett dugg insatt i detta så det vore kul om någon tar sig tid att förklara lite.

Köper man antingen en spelare som tar endast blu-ray skivor eller en spelare som endast tar hd-dvd? Kan man spela vanliga dvd-skivor i en hd/blu-ray spelare? Varför kan man inte spela både blu-ray och hd-dvd i samma spelare? Kör båda formaten med 1080p alltså 1920x1080 upplösning?

Edit: På TV-apparaterna i elektronikvaruhusen står det ju "HD-ready" eller "FullHD" på alla, ser inte till "Blu-Ray ready" någonstans. Varför?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Tur för Blu-Ray-folket att PS3an har en Blu-Ray-spelare så statistiken är FETT positiv för Blu-Ray...

(att folk ens skriver sådana kommentarer.. som att säga: Utan massa vapen hade inte USA haft en chans i Irak...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Porrbranschen säljer ju inte alls bra eftersom folk laddar hem sånt gratis så det spelar ingen som helst roll vad dom väljer, troligen kommer dom ligga kvar på DVD så länge dom kan fö. Högre upplösning är inget som gör en porris bättre, snarare tvärtom när man får se infekterade hårsäckar i högupplösning så blir man ju inte mer sugen direkt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Alla verkar iaf vara överens om att det här är det avgörande slaget i kriget även om det kan ta ett tag innan det är "officiellt" över.

HDDVD gruppen ställde in ett event på CES som skulle skett i morgon kväll och erkände öppet att det berodde på Warners agerande. Det skulle kunna tyda på att Toshiba helt enkelt ger upp den numer omöjliga kampen vilket vore det bästa för alla inblandade... men det lär väl inte hända.

Bra att det är över, nu kan alla som vill köpa en spelare utan att oroa sig över att köpa fel format.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Vad är skillnaden? Är inte ett dugg insatt i detta så det vore kul om någon tar sig tid att förklara lite.

Köper man antingen en spelare som tar endast blu-ray skivor eller en spelare som endast tar hd-dvd? Kan man spela vanliga dvd-skivor i en hd/blu-ray spelare? Varför kan man inte spela både blu-ray och hd-dvd i samma spelare? Kör båda formaten med 1080p alltså 1920x1080 upplösning?

Edit: På TV-apparaterna i elektronikvaruhusen står det ju "HD-ready" eller "FullHD" på alla, ser inte till "Blu-Ray ready" någonstans. Varför?

Blu-Ray använder blå laser vilket går att få i kortare våglängder än vanlig röd laser, därför kan man lagra fler GB, på dom och det behövs för att visa HD-matrial.
HD-DVD använder röd laser som en vanlig DVD-spelare, men kan ändå visa i HD, vet inte exakt hur.

Det finns spelare som kan visa både HD-DVD och Blu-Ray, jag tror det finns någon som heter LG BHD-100. Men dom mesta visar bara HD-DVD eller Blu-Ray.
Är rätt säker att det beror på att t.ex. Sony är 100% Blu-Ray och därför inte vill sälja HD-DVD spelare.

Man kan spela vanliga DVD-skivor i iallafall en Blu-Ray spelare, PS3, men jag är rätt säker på att man kan spela upp DVD-skivor i HD-DVD spelare också.

Blu-Ray kan visa 1080p och jag är rätt säker på att HD-DVD också kan det.

För att något ska vara HD (High Definition) är minsta gränsen 720p, dom TV-apparaterna är "HD-Ready".
"Full HD" är 1080p.
Blu-Ray heter Blu-Ray pga att den har blå laser, blue ray, inte något med att det är High Definition, HD. man kan ju se på HD-kanaler trots att filmen kanske bara finns till HD-DVD.

Jag är inte säker på att allt är helt rätt, men du kanske förstår lite mer nu:)

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

HD-DVD har konsument vänligare namn enligt mig, låter lite smått gay att säga blu-ray
"Har du den filmen på blu ray?"
"Javisst, vi kan se den på blu ray" etc etc...
xD

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe får mig att tänka på den här bilden.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Jaa fram för DRM-RAY och regionskodning, men namnet är klart ballare än HD DVD

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.