Bättre med 2x2GB minne eller ett på 4GB ?

Permalänk

Bättre med 2x2GB minne eller ett på 4GB ?

Tjena...
Ja undrade bara

Är det bättre att ha ett minne på 8GB eller 2 minnen på 4GB vardera?
Fördelar?, Nackdelar?

Permalänk

Re: Bättre med 2x2GB minne eller ett på 4GB ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1337sweden
Tjena...
Ja undrade bara

Är det bättre att ha ett minne på 8GB eller 2 minnen på 4GB vardera?
Fördelar?, Nackdelar?

Tror inte det finns minnen på varken 8 eller 4 GB. Kan dock ha missat det.

Permalänk

4GB finns.... hur skall man då skaffa 16GB på 4 slot på moderkortet :S
4x4GB =16GB

Permalänk
Medlem

För dualchannel skall du ha 2st moduler.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

4GB finns.... hur skall man då skaffa 16GB på 4 slot på moderkortet :S
4x4GB =16GB

Vart hittar jag 4GB stickor? Bara för att moderkort har stöd för t.ex 16GB så betyder det inte att det finns ute på marknaden.
Som t.ex x38 moderkort har stöd för 45nm CPU'er innan dom kom ut, men dom processorerna finns inte ens ute ännu!

Men hur som, vart finns 4GB DDR2-stickor?

Det är alltid en fördel hur som helst att köra med så få stickor som möjligt med störst lagring om man ska överklocka. Dock helst lägst 2st då man får dual channel som den innan sade.

EDIT: Förtydligande [ b ] [ /b ]

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Permalänk

DDR3 kanske ännu inte hade 4GB kommit änn.. men DDR2 finns det 4GB minnen...
tog bara ett snabbt exempel: http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v491

Permalänk
Citat:

DDR3 kanske ännu inte hade 4GB kommit änn.. men DDR2 finns det 4GB minnen...
tog bara ett snabbt exempel: http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v491

De finns ju bara som långsamma typer. Hade jag varit du hade jag köpt 2*2GB 6400 minnen. 4GB räcker gott och du kan alltid köpa 4 till.

Permalänk

Tex.: Men ger det bättre prestanda om man har 2 minnen på 2GB med 800MHz eller 1 minne på 4GB med 800MHz ?

Permalänk
Medlem

Snabbare med 2 minnen som skrivet innan i denna tråd, läser du svaren här i tråden ens?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Vad pratar vi om för minnen, PC100 eller?

DDR2 finns på:
http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v491
http://prisjakt.nu/kategori.php?k=376#rparams=k=s14132070

Vi pratar om helt vanliga oregistrerade minnen. Du har inte länkat till en enda vanlig sticka (alla med ECC och de flesta registrerade).
Om jag minns rätt fungerar de inte i vanliga moderkort.

Helt klart bättre att köra 4x2 GiB (4 st alltså). Förutom att det inte fanns vanliga 4GiB minnen på prisjakt så är de ju i så låga hastigheter att det inte uppväger mot 4 st snabbare 2 GiB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vi pratar om helt vanliga oregistrerade minnen. Du har inte länkat till en enda vanlig sticka (alla med ECC och de flesta registrerade).
Om jag minns rätt fungerar de inte i vanliga moderkort.

Helt klart bättre att köra 4x2 GiB (4 st alltså). Förutom att det inte fanns vanliga 4GiB minnen på prisjakt så är de ju i så låga hastigheter att det inte uppväger mot 4 st snabbare 2 GiB.

Vilka VI refererar du till? Vad som är vanliga minnen för dig, kan vara ovanliga i någon annans sammanhang (DDR, DDR2 och DDR3 är förmodligen de vanligaste till dags datum). Sedan påstod någon att fyra gigabytes minnen inte fanns, enligt prisjakt finns de i alla fall, så vad är poängen med din ignoranta tillrättavisning (som för övrigt inte stämmer in)?

ECC minnen fungerar fint (notera minnen och inte den specifika funktionen) oavsett stöd för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilka VI refererar du till? Vad som är vanliga minnen för dig, kan vara ovanliga i någon annans sammanhang (DDR, DDR2 och DDR3 är förmodligen de vanligaste till dags datum). Sedan påstod någon att fyra gigabytes minnen inte fanns, enligt prisjakt finns de i alla fall, så vad är poängen med din ignoranta tillrättavisning (som för övrigt inte stämmer in)?

ECC minnen fungerar fint (notera minnen och inte den specifika funktionen) oavsett stöd för det.

Yrar du i nattmössan? Eller har jag missat något?

Det är skillnad på DDR2 ECC och DDR2 icke ECC, jag missade dock att det var ECC efter att jag fick svar på att det fanns 4GB, så nu kvarstår det ju, vart finns det helt vanliga 4GB DDR2 stickor att köpa? ECC minnen är ju till för speciella moderkort, som sagts.

Står t.ex inget om stöd för ecc på mitt moderkort eller ett par andra jag kollat. Du får gärna visa några vanliga kort med stöd för ECC-minnen, jag är öppen för förslag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad som är vanligt och vad som är värt vad kan ju alltid diskuteras. men i Macarnas tyngre burkar måste man väll använda ECC-minnen tex?

spelar man är kanske hastigheten viktigare, medan det för för arbete oftast är mängden.

så, för spel: 2x4 är bättre. (då de har bättre spec för samma totalpris troligen)

för arbeten: 1x8 är bättre. (då det kan utökas mer men må svara liite segare)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Notera dock att 32-bits operativsystem bara kan adressera 4 GB RAM(i fallet Vista är gränsen i praktiken 2.5-3.5 GB). Och 64-bitars operativsystem har dålig backwards compatibility. Så anledningarna att införskaffa mer än 4 GB minne är i dagens läge få, om du inte gör något väldigt speciellt med din dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Yrar du i nattmössan? Eller har jag missat något?

Det är skillnad på DDR2 ECC och DDR2 icke ECC, jag missade dock att det var ECC efter att jag fick svar på att det fanns 4GB, så nu kvarstår det ju, vart finns det helt vanliga 4GB DDR2 stickor att köpa? ECC minnen är ju till för speciella moderkort, som sagts.

Står t.ex inget om stöd för ecc på mitt moderkort eller ett par andra jag kollat. Du får gärna visa några vanliga kort med stöd för ECC-minnen, jag är öppen för förslag!

Förmodligen du som missat något, läs tråden till att börja med.

Ja det är skillnad, men en bräda som inte stödjer ECC kör vanliga ECC minnen utan ECC, och nu pratar jag inte om reggade...

Men tillbaka till tråden, frågan var om det fanns 4GB el 8GB moduler, ja det finns fortfarande 4GB moduler oavsett vad du råkar ha för moderkort, är du med? Sen att det är DDR2 det handlar om, jaha, vart kan jag läsa det i tråden?

Permalänk

Ja tänkte u skaffa en dator med 8GB Ram... så det blir troligen 4st DDR3 2GB RAM, med hög frekvens... kommer väll flera DDR3 minnen när 790i Chipset kommer senare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Förmodligen du som missat något, läs tråden till att börja med.

Ja det är skillnad, men en bräda som inte stödjer ECC kör vanliga ECC minnen utan ECC, och nu pratar jag inte om reggade...

Men tillbaka till tråden, frågan var om det fanns 4GB el 8GB moduler, ja det finns fortfarande 4GB moduler oavsett vad du råkar ha för moderkort, är du med? Sen att det är DDR2 det handlar om, jaha, vart kan jag läsa det i tråden?

Ja, men jag ställde en fråga också. Där jag sade "vart hittar jag 4GB stickor? Och jag är då intresserad av vanliga DDR2 4GB stickor

Självklart vet jag att det finns 4GB moduler annars, men det är så sjukt begränsat. Och jag vill inte gå efter minnets standard, jag vill ha minnen som passar vanlig moderkortsstandard! Iaf jag.

Sen vet jag inte om resten bryr sig om att det finns 4GB eller 8GB stickor som passar på moderkort som användaren aldrig skulle få för sig att köpa eller ens använda.

Citat:

Notera dock att 32-bits operativsystem bara kan adressera 4 GB RAM(i fallet Vista är gränsen i praktiken 2.5-3.5 GB). Och 64-bitars operativsystem har dålig backwards compatibility. Så anledningarna att införskaffa mer än 4 GB minne är i dagens läge få, om du inte gör något väldigt speciellt med din dator.

Vad menar du med att 64bitars har dåligt stöd ? Det är väl ingen fördel att köra med äldre program när det t.ex kan finnas nyare versioner som är likadana och t.om bättre Med dagens hårdvara så skall 64bitars operativsystem funka alldeles utmärkt om man inte sitter med stenåldersdator.

Tillägger bara något irrelevant att 64bitars vista har förövrigt stöd för 128GB (enligt guiden i operativsystem för windows på forumet) ram eller vad det är, så det stödet bör räcka tillräckligt länge

Dock kan jag hålla med om helt och hållet att 4GB minne är mer än väl i dagens läge. 2GB verkar duga gott bara det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Godsmith
[...] Och 64-bitars operativsystem har dålig backwards compatibility. Så anledningarna att införskaffa mer än 4 GB minne är i dagens läge få, om du inte gör något väldigt speciellt med din dator.

Är man datorkunnig och vet hur man googlar fungerar allt hur bra som helst tycker jag. En del gamla kopieringsskydd på spel kan strejka men sådant går ju att fixa. Gamla program med 16bit-installers fungerar inte heller men ofta erbjuds ju 32bit-installer också vilket fungerar perfekt. Stabilt som en klippa också.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q