Vapenlicens och sin lagliga förmåga att skydda sig

Permalänk
Medlem

Vapenlicens och sin lagliga förmåga att skydda sig

Även om det kanske inte händer allt för ofta så finns det risk att man kan råka illa ut av ungdomsgäng eller andra galningar. Tänk er ett gäng som är beväpnat med knivar och som börjar attackera mig som är ensam med handeldvapen. Jag riktar min pistol mot dom och hotar skjuta en efter en om de inte lägger av, men de går till attack och jag skjuter dom. Om en CCTV skulle fånga upp både bild och ljud, skulle man då gå fri bevisningen var solklar? Blir man helt fri även om man inte lagligen har haft rätt att inneha ett handeldvapen?

Permalänk
Medlem

Re: Vapenlicens och sin lagliga förmåga att skydda sig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Även om det kanske inte händer allt för ofta så finns det risk att man kan råka illa ut av ungdomsgäng eller andra galningar. Tänk er ett gäng som är beväpnat med knivar och som börjar attackera mig som är ensam med handeldvapen. Jag riktar min pistol mot dom och hotar skjuta en efter en om de inte lägger av, men de går till attack och jag skjuter dom. Om en CCTV skulle fånga upp både bild och ljud, skulle man då gå fri bevisningen var solklar? Blir man helt fri även om man inte lagligen har haft rätt att inneha ett handeldvapen?

Du åker väl antagligen dit för olaga vapeninnehav?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Hade inte blivit förvånad om du fått fängelse

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Så man får helt enkelt välja att bli allvarligt skadad (eller dö) eller att få fängelse? Är vårt rättsystem så sjukt? En polis hade friats totalt, men som vanligt medborgare har man tydligen inga rättigheter.

Permalänk
Medlem

Jo du har rätt att värja dig. Men våldet måste vara försvarbart i relation till det våld du hotas att utsättas för. Om nån slår dig på käften utanför en nattklubb kan du rimligen inte skjuta killen i ansiktet för att undvika nästa slag.

Om det bevisligen står mellan dig och den som hotar dig så har du rätt att döda om du inte kan försvara dig på annat sätt. Utan straff. Men det är ju rätt svårt att bevisa att det hade varit omöjligt att skjuta killarna i magen istället för i huvet eller så.

Edit: Här spelar det ju tex in vad du har för bakgrund. Om du kan förväntas ha förmåga att sikta bra och ändå träffar allihop dödligt så handlar det ju inte om rent självförsvar längre.

Edit2: I frågan om nödvärn kvittar det ju såklart om du har licens eller inte, även om bärandet av vapen ger en antydan om att du kunnat förutse händelsen och haft nån form av uppsåt. Straff för olaga vapeninnehav lär du ju inte komma undan däremot.

Permalänk
Medlem

Kan man som vanlig medborgare erhålla vapenlicens och få bära en pistol i hölster offentligt? Jag veta att man kan erhålla licens för målskytte, men får man bära detta offentligt? Jag förespråkar rent självförsvar nu alltså, inget annat. I första hand skulle jag sikta på ben eller andra delar på kroppen för att förhindra förövarnas framfart så att det inte omedelbart dör.

Eftersom bevisföringen är det svåra momentet så tänkte jag mig att man bafann sig i en CCTV övervakad region som i Sorbrittanien. Då blir det ju solklart beviast vem/ vilka som är gärnings/man/män

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man som vanlig medborgare erhålla vapenlicens och få bära en pistol i hölster offentligt? Jag veta att man kan erhålla licens för målskytte, men får man bära detta offentligt? Jag förespråkar rent självförsvar nu alltså, inget annat. I första hand skulle jag sikta på ben eller andra delar på kroppen för att förhindra förövarnas framfart så att det inte omedelbart dör.

Eftersom bevisföringen är det svåra momentet så tänkte jag mig att man bafann sig i en CCTV övervakad region som i Sorbrittanien. Då blir det ju solklart beviast vem/ vilka som är gärnings/man/män

Nej du fr inte bära vapen offentligt så länge du inte är polis eller har ett sådant vaktjobb som kräver att du har en pistol. Fast då kräver ju det såklart ytterligare utbildning för det.

Har du pistol och använder den i självförsvar så åker du dit för olaga vapeninnehav alternativt dråp eller mord då du har med dig ett vapen just för den anledningen attskjuta en annan människa. Trots att det är självförsvar. En domstol kan vända på det mesta:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Nej du fr inte bära vapen offentligt så länge du inte är polis eller har ett sådant vaktjobb som kräver att du har en pistol. Fast då kräver ju det såklart ytterligare utbildning för det.

Har du pistol och använder den i självförsvar så åker du dit för olaga vapeninnehav alternativt dråp eller mord då du har med dig ett vapen just för den anledningen attskjuta en annan människa. Trots att det är självförsvar. En domstol kan vända på det mesta:P

Så enkelt kan man säga att en snut i exakt samma sits blir friad medans man som medborgare åker på allvarliga påföljder?

Vi kan ta ett exempel. Ett gäng arab-bröder anfaller mig för att jag jag vanärat deras familjs heder och jag är omringad av dom. Ska jag dö eller åka i finkan trots att jag har en pistol för att ta ned en efter en?

Inte konstigt att man är skattesmitare eller skiter i annat när man blir diskriminerad av samhället som ska hjälpa en! Man får ju inget tillbaka!

Permalänk
Medlem

Trolltråd.

Det finns ingen generell anledning till varför folk skulle behöva beväpna sig, eller varför samhället skulle tillåta det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Så det är troll att försvara sig menar du? Den logiken köper jag inte. Självklart måste man genomgå ordentliga tester innan man ens kan erhålla licens att få bära vapen. Dådet i Finland har ju väckt en del debatter hur enkelt psyksjuka få tag på vapen och jag kan förstå dess orolighet, men åsikt lyder;

Blir du attackerat av galningar oprovocerat som är beväpnade och att du svarar med ett handeldvapen så är man oskydlig och ska få beröm man ska skadar dessa ligister. Skulle du använda ett vapen trots avsaknad av licens så ska straffet bli lindrigt eftersom man försvarade sig på korrekta grunder.

Permalänk
Citat:

Så det är troll att försvara sig menar du? Den logiken köper jag inte. Självklart måste man genomgå ordentliga tester innan man ens kan erhålla licens att få bära vapen. Dådet i Finland har ju väckt en del debatter hur enkelt psyksjuka få tag på vapen och jag kan förstå dess orolighet, men åsikt lyder;

Blir du attackerat av galningar oprovocerat som är beväpnade och att du svarar med ett handeldvapen så är man oskydlig och ska få beröm man ska skadar dessa ligister. Skulle du använda ett vapen trots avsaknad av licens så ska straffet bli lindrigt eftersom man försvarade sig på korrekta grunder.

Du måste ju på fullaste allvar skämta? Du menar alltså att det som gäller när man blir attackerad av galningar med vapen är att skjuta tillbaks? All-out-guns-blazing ala die hard? Att det är varje enmans ansvar att försöka rensa upp bland såna här?

Nödvärn gäller alltid och är en av sveriges bättre lagar.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Trolltråd.

Det finns ingen generell anledning till varför folk skulle behöva beväpna sig, eller varför samhället skulle tillåta det.

Inte? Det finns gäng som ROAR sig med att spöa ensamma personer på väg hem från krogen. Vanligtvis skriver du vettiga saker men det där var det dummaste jag har läst på sweclockers någonsin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så enkelt kan man säga att en snut i exakt samma sits blir friad medans man som medborgare åker på allvarliga påföljder?

Vi kan ta ett exempel. Ett gäng arab-bröder anfaller mig för att jag jag vanärat deras familjs heder och jag är omringad av dom. Ska jag dö eller åka i finkan trots att jag har en pistol för att ta ned en efter en?

Inte konstigt att man är skattesmitare eller skiter i annat när man blir diskriminerad av samhället som ska hjälpa en! Man får ju inget tillbaka!

Diskriminerad? Vad snackar du om? Poliser har genomgått utbildning, mentala tester och det är deras jobb att skydda oss. Därför får de ha vapen. Att du inte får ha vapen är just pga av att folk resonerar som du, att man har rätt att skjuta lite godtyckligt om man känner sig hotad.

Det är klart att du förespråkar rent självförsvar, men det gör alla som vill ha vapen. Det betyder inte att vapen endast kommer användas till det. Det funkar inte att säga att man bara får använda dem i självförsvar. Skulle alla göra som lagen säger (bara använda dem i självförsvar) skulle de inte behövas, eftersom vi tydligen antar en värld där folk följer lagen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Varför skulle en polis gå ensam och uniformerad i en tunnelbana? Då är ju de som attackerar polisen idioter.
Om det istället var en civilpolis med pistol så skulle nog denne ha en hel del anledning att vara där just då.
Om det hade varit en polis som inte var i tjänst så skulle denne inte ha någon pistol.

Så polis-argumentet håller inte riktigt.

Ang. innehav av vapen för självförsvar som var frågan. Det är ju enkelt. Se hur det är i USA. Där är lagarna redan sådanna.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Hellre skjuter jag när ett gäng än att jag dör. Jag ger dom en chans att få förklara sig innan de går till angrepp. Går de trots min varning till angrepp så får de skylla sig själva. Döms jag trots allt till fängelse och böter så har samhället trampat på myran!

Min filosofi bygger på att man ska kunna försvara sig i propotion till situationen. Är man omringad är man chanslös och då krävs i slutändan bättre resurser än vad gärningsmännen har tillgång till. Såklart skjuter jag inte på de mesta vitala ställena, utan så att de klarar sig, men tar de inte chansen att ge sig så får de vänta sig en brutal mothandling.

Permalänk
Hedersmedlem

Men om vi tillät folk att gå runt med vapen, hur många gånger skulle det inte skjutas då. Hur många gånger skulle inte folk dra vapen för att hota/skrämma någon. I USA får de väl inte bära vapen offentligt utan de får ha dem i sitt hem för att försvara det.

Permalänk
Medlem

Vapen är bara trams. Fan är det bra för? Leder bara till att folk använder dom oftare, fler människor dör osv osv. Vill man försvara sig så köp en jävla tazer.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag förstår samtidigt problemet med att inneha ett vapen. Om man enligt vissa lagar får bära vapen så bidrar man till en kapprustning där även gärningsmännen uppgraderar sitt arsenal och så ska vi inte ha det. Just därför ska det vara riktigt, riktigt svårt att få en licens att bära vapen. Riskerar man att bli hotad och blivit kallad som vittne bör man ha viss rättighet att beväpna sig

Permalänk
Citat:

Hellre skjuter jag när ett gäng än att jag dör. Jag ger dom en chans att få förklara sig innan de går till angrepp. Går de trots min varning till angrepp så får de skylla sig själva. Döms jag trots allt till fängelse och böter så har samhället trampat på myran!

Min filosofi bygger på att man ska kunna försvara sig i propotion till situationen. Är man omringad är man chanslös och då krävs i slutändan bättre resurser än vad gärningsmännen har tillgång till. Såklart skjuter jag inte på de mesta vitala ställena, utan så att de klarar sig, men tar de inte chansen att ge sig så får de vänta sig en brutal mothandling.

Amen herre min gud. Det vi vill ha i ett samhälle är alltså folk som skjuter mot varandra på gatan? Att inte skjuta mot dom mest vitala delarna är omöjligt i en stressad situation. Man siktar mot kroppen och träffar således den stora massan alternativt missar man totalt och träffar barnvagnen eller liknande bakom.

Försvara sig i proprtion till situiationen? Om du blir hotad av nån med vapen så är det ju bara att ge dom vad dom nu vill ha så slipper du problem.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Amen herre min gud. Det vi vill ha i ett samhälle är alltså folk som skjuter mot varandra på gatan? Att inte skjuta mot dom mest vitala delarna är omöjligt i en stressad situation. Man siktar mot kroppen och träffar således den stora massan alternativt missar man totalt och träffar barnvagnen eller liknande bakom.

Försvara sig i proprtion till situiationen? Om du blir hotad av nån med vapen så är det ju bara att ge dom vad dom nu vill ha så slipper du problem.

Varför ska jag ge rånare mina värdesaker? Om de trots mina varningar ger sig på mig så får de stå sitt egna kast. Sen ger jag blanka fan hur deras föräldrar sörjer sina skadade söner till gärningsmän!

Permalänk
Citat:

Om de nu vill ha ditt liv då?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Hedersmedlem

jag vill undvika vapen på gatan så mycket det går och är med alla argument för det men att ge dom vad dom vill ha är inte säkert att det funkar. De kan ju vara sjuka och skada dig ändå. Men ja, ge dom vad dom vill funkar nog i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Som sagt, vad precis är felet med tazers och pepparsprayer? Varför måste du ha en pistol?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med. Men tazers kan ju t.ex bara skjutas på en person och kommer det en grupp kan det vara bättre med pepparsprej. Fast det finns ju två olika tazers(de har väl samma namn?). Den som skjuter projektiler och den som skapar som en båge av elektricitet och måste tryckas mot kroppen. Den kanske skulle ha mer lycka än den som som skjuter projektiler, iaf när det gäller grupper. Eller varför behöva välja en?

Permalänk

Tazers är väl inte tillåtna i Sverige? *Är osäker*
Pepparspray, eller rättare sagt "självförsvarsspray" borde dock funka.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mja. Du har precis samma rätt som polisen att försvara dig, med våld om så krävs. Polisens rätt att skjuta i självförsvar eller för att försvara andra har också sin grund i nödvärn.

Det enda som skiljer är att polisen har jävligt mycket lättare att avfärda frågan om uppsåt osv, samt att deras vittnesmål väger tyngre i domstol än ditt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Om de nu vill ha ditt liv då?

Om du stöter på en random rånare/gäng på gatan som enbart är ute efter att döda dig så kommer inte att du har en pistol på höften hjälpa dig mycket. Eller ska du alltid gå runt med den i färdigställning "utifallatt"?

Citat:

Varför ska jag ge rånare mina värdesaker? Om de trots mina varningar ger sig på mig så får de stå sitt egna kast. Sen ger jag blanka fan hur deras föräldrar sörjer sina skadade söner till gärningsmän!

Sluta skriv som om du är en hormonstinn 14åring. Givetvis skall du ge en rånare dina värdesaker. Det är inte upp till dig att bedömma om dom är värda mer än att potentiellt skjuta eller slå ihjäl någon annan (tänker här mest på tredje part).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Mja. Du har precis samma rätt som polisen att försvara dig, med våld om så krävs. Polisens rätt att skjuta i självförsvar eller för att försvara andra har också sin grund i nödvärn.

Det enda som skiljer är att polisen har jävligt mycket lättare att avfärda frågan om uppsåt osv, samt att deras vittnesmål väger tyngre i domstol än ditt.

Skillnaden är dock inte så stor som man tror. Även poliser har rätt svårt att bevisa att dom verkligen behöver skjuta överhuvudtaget och det är svårt att få till ett solklart fall.

Poliser genomgår väldigt mycket utbildning och tränar otaliga timmar på skjutbanan för att få tillstånd att bära vapen och använda det i yttersta nödfall. Oapplicerbart på gemene man.

Tror att många har sett alldeles för mycket på amerikanska filmer och tror att dom kommer bli hyllade som nån slags hjälte när dom efter att ha blivit hotade av ett gäng först gör ett judomatrixmove för att plocka dom tre närmaste för att sedan dra sin pistol i en all out firefight där kulor flyger åt alla håll och kanter.

Nödvärn är till för att du ska få göra någonting som gör att du överlever vid livsfara. Den är inte till för att du ska få behålla din ipod som du ändå får ut ny på försäkringen.

Tillägg: Pepparspray är en alldels utmärkt ide dock. Den är inte omedelbart farlig och är lättare att ge någon en kortare utbildning så att dom kan handha den säkert. Mao applicerbart på gemene man. Dock är det situationer som vissa dragit upp i den här tråden där den hjälper dig lika mycket som ett vapen, alltså ingenting.

Visa signatur

No pain, No gain

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Inte? Det finns gäng som ROAR sig med att spöa ensamma personer på väg hem från krogen. Vanligtvis skriver du vettiga saker men det där var det dummaste jag har läst på sweclockers någonsin.

Tror du inte att jag vet att oprovocerat våld existerar? Det är inte någon rimlig anledning för gemene man att beväpna sig med skjutvapen. För att anknyta till ditt exempel med ensamma personer på väg hem från krogen som blir överfallna. Tycker du att det vore en bra idé att folk som går på krogen tar med sig skjutvapen?

Det finns en mycket bättre metod att minska våldet. Förbjud alkohol.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Tror du inte att jag vet att oprovocerat våld existerar? Det är inte någon rimlig anledning för gemene man att beväpna sig med skjutvapen. För att anknyta till ditt exempel med ensamma personer på väg hem från krogen som blir överfallna. Tycker du att det vore en bra idé att folk som går på krogen tar med sig skjutvapen?

Håller med.

Ni försöker liksom behandla problemet från fel ände. Om en kille blir nerslagen av ett gäng oprovocerat på väg hem från krogen var inte felet att han inte kunde försvara sig utan felet var att gänget kunde ge sig på honom. Eller att det ens fanns från början.

Visa signatur

No pain, No gain

Permalänk
Medlem
Citat:

Skillnaden är dock inte så stor som man tror. Även poliser har rätt svårt att bevisa att dom verkligen behöver skjuta överhuvudtaget och det är svårt att få till ett solklart fall.

Poliser genomgår väldigt mycket utbildning och tränar otaliga timmar på skjutbanan för att få tillstånd att bära vapen och använda det i yttersta nödfall. Oapplicerbart på gemene man.

Tror skillnaden är rätt stor ändå mellan en polis som skjuter och slumpvis kille med illegalt vapen. Men visst kan de inte skjuta hur som helst.

Jag menar inte alls att killen har nån rätt att gå omkring med vapen, tvärtom. Menar bara att nödrätten gäller alla. Sen verkar inte trådskaparen riktigt inse hur snäv den är.

Att säga att polisen genomgår mycket utbildning ser jag som en rätt grov överdrift ;). Jag har inte ens tagit min examen men har betydligt mer utbildning än en nyutexad polis.