Nvidia försökte köpa AMD i höstas. Men misslyckades

Permalänk
Medlem

Nvidia försökte köpa AMD i höstas. Men misslyckades

LOL.. undrar var fick Nvidia att vilja det?..... kan det vara att dem känner sig hotat av CrossfireX tekniken.

*http://pc.feber.se/feber/art/38567/nvidias_framtid/
*http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/01/18/taipei...

Permalänk
Medlem

klart dom inte fruktar AMD dom vill ju han monopol på grafik kort så dom kan sätta prislappen 19995kr på ett 6200LE.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

ja själv klart .. men det e inte bara det .. man kan tro att att Nvidia vet att ATI har nåt på gång eller att sin CrossfireX teknken kan vara till ett stor problem för foretagen i framtiden.

Permalänk
Medlem

Problemet är att ATI/AMD har en komplett plattform: Spider. Det har snart också Intel med Larrabee. Nvidia har bara chipset(som snart är utkonkurrerade av AMD/Intel), och sina grafikkort. Men vem ska köpa grafikkorten om folk börjar köpa plattformar?

Det Nvidia saknar är en CPU, men Intel lär inte frivilligt ge bort en extra x86-licens. Och SiS licens har väl gått ut, kvar som möjligt alternativ står VIA, men deras cpuer spelar i en helt annan division än prestandasegmentet.

Sen lär det gnaga på Nvidia att Intel inte vill betala premium för SLI-licenser i någon större utsträckning, utan istället gullar med Crossfire. Intel har dessutom klagat på att SLI-brygge chipsen blir glödheta. Faktiskt det hetaste chippet på hela moderkortet.

Men Nvidia är kompetenta, om än inte populära bland sina branschkollegor, det skall bli mycket intressant att se vad de kan hitta på.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

nVidia har inget att frukta från AMD. Dock tror jag att de skulle få handskarna på viss teknologi och rättigheter.

Sen att nVidia skulle köpa upp AMD är inte så konstigt igentligen. AMD är värt en femtedel/fjardedel av vad nVidia är värt. nVidia har mer än tillräcklig finansiell möjlighet att kunna köpa upp AMD.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Varför skulle dom känna sig hotade av AMD?
Finns inget att frukta från AMD alls tyvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
nVidia har inget att frukta från AMD

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

the squonk, utmärkt post...

hmm..för mycket fanboys här inne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni

Instämmer fullständigt !

Amd har tyvärr ett tekniskt övertag egentemot Nvidia ..... Vi får hoppas Nvidia kommer på något !

Annars kommer deras kassa sina snabbt om dom ställer sej utanför allt sammarbete med andra företag i branchen ! amd släppte in Intell "kors i taket (tänker på ix38 mm) ser inget annat än att Nvidia kommer bli tvungna att samarbeta mycket bredare än idag.

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka mig att nVidia främst är nyfikna på är ATi's kommande lösningar för grafikkort med två GPU's, något som vi inte hört mycket om från nVidia, om ens något? Det kan inom snar framtid vara möjligt att det blir en billigare lösning för att få ett högpresterande kort. Om det visar sig att det räcker med att "slå ihop" två kort i 1500-2000kr klassen som sen säljs för runt 3000kr, än att som nVidia utveckla en eller två särskilda GPUs för sina toppkort i 3000-5000kr klassen. Men om det skulle motivera ett köp av hela företaget är väl tveksamt, kunskapen borde finnas för att själva utveckla en sådan lösning.
Dom får väl finna sig i den roll dom redan har, för sålänge man producerar kort som är överlägsna allt som AMD/ATi har så finns ju ingen risk att man skulle tyna bort bara för man inte har en komplett plattform. SLI och Crossfire kommer ändå aldrig att bli mainstream pga priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Problemet är att ATI/AMD har en komplett plattform: Spider. Det har snart också Intel med Larrabee. Nvidia har bara chipset(som snart är utkonkurrerade av AMD/Intel), och sina grafikkort. Men vem ska köpa grafikkorten om folk börjar köpa plattformar?

Det Nvidia saknar är en CPU, men Intel lär inte frivilligt ge bort en extra x86-licens. Och SiS licens har väl gått ut, kvar som möjligt alternativ står VIA, men deras cpuer spelar i en helt annan division än prestandasegmentet.

Sen lär det gnaga på Nvidia att Intel inte vill betala premium för SLI-licenser i någon större utsträckning, utan istället gullar med Crossfire. Intel har dessutom klagat på att SLI-brygge chipsen blir glödheta. Faktiskt det hetaste chippet på hela moderkortet.

Men Nvidia är kompetenta, om än inte populära bland sina branschkollegor, det skall bli mycket intressant att se vad de kan hitta på.

+1

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

Historiskt sett har Nvidia slukat andra företag, tex 3dfx, och fick då patent och innovationer.
Det är knappast bra för oss konsumenter om AMD eller Nvidia blir allt för stora...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni

är ingen fanboy, men på graffe marknaden leder faktiskt nvidia om du nu missat det?
visst kanske amd tar nvidia i framtiden men på senaste tiden verkar det som AMD kör ett annat race vilket lämnar nvidia kanske själv på prestanda tronen i framtiden, gillar man då att spela så är det nvidia som gäller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag saknar en iaf en tredje konkurrent till dom båda. Då skulle det hända grejer

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen att nVidia skulle köpa upp AMD är inte så konstigt igentligen. AMD är värt en femtedel/fjardedel av vad nVidia är värt.

Var hittade du den informationen?
Googlade lite och kom fram till att AMDs totala tillgångar värderades till 12 934 millioner dollar den 29:e september 2007.
nVivias tillgångar den 28:e oktober 2007 var värda 3 475 millioner dollar.
Så det verkar faktiskt som det är precis tvärt om; AMD är värt 4-5 ggr mer än nVidia. (förutsatt att jag inte har missat nåt väsentligt i debatten, vilket mycket väl skulle kunna vara sant.)

Edit: heh.. kanske skulle lägga till lite refesenser om jag nu önskar sånna av någon annan..

http://finance.google.com/finance?fstype=ii&q=NVDA
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Var hittade du den informationen?
Googlade lite och kom fram till att AMDs totala tillgångar värderades till 12 934 millioner dollar den 29:e september 2007.
nVivias tillgångar den 28:e oktober 2007 var värda 3 475 millioner dollar.
Så det verkar faktiskt som det är precis tvärt om; AMD är värt 4-5 ggr mer än nVidia. (förutsatt att jag inte har missat nåt väsentligt i debatten, vilket mycket väl skulle kunna vara sant.)

Edit: heh.. kanske skulle lägga till lite refesenser om jag nu önskar sånna av någon annan..

http://finance.google.com/finance?fstype=ii&q=NVDA
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Din källa är superfel min vän.

Däremot om du har missat det så är AMD (inkl ATi) idag mindre värt än vad ATi var när AMD köpte upp dom 2006. Det har gått som en nyhet i hela världen på i prinsip de flesta sajter så som Anandtech, IDG, Hexus, Xbitlabs, Tomshardware, Sweclockers and so on. Det är därför så många är rädda för att AMD ska gå under tyvärr.
Du bör veta att Nvidia var mer värt än ATi då och är mer värt än hela företaget AMD inkl ATi idag trots att de på AMD inkl ATi är 16.000 anställda medans Nvidia har 4.000 anställda.

AMD - Net income @ $166 million USD (2006)
NVidia - Net income @ $704.2 Million USD (2007)

Nu skiljer det visserligen ett år emellan men alla förstår att det inte gick bättre för AMD när de köpte upp ATi för 5.3Miljader dollar även om 3.2 Miljader dollar var i "good will".

http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page
http://www.sweclockers.com/nyhet/6939-amd_ar_inte_langre_blan...
http://www.sweclockers.com/nyhet/6676-for_fjarde_kvartalet_i_...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Superfel? Knappast.

AMDs tillgångar är ungefär så stora, men till skillnad från nVidia har dem massiva skulder som tar ut en stor del av tillgångarna. Tittar man på de senaste tillgängliga siffrorna så är Nvidias totala tillgångar (tillgångar - skulder och annat) marginellt mindre än AMDs. Runt $2,5md för nVidia mot $3md för AMD.

Varför du börjar skriva om intäkter är en gåta eftersom Scanian pratar om tillgångar.

AMD har sina fabs (över $8md) som en mycket stor plus-post. Enorma skulder som minus.
nVidia har total skuldfrihet som plus men mycket mindre värde i bolaget eftersom de inte har fabs som AMD.

Får jag också bli din vän nu?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

En artikel i Inq, och en artikel som hänvisar till Inq's artikel?
Känns som om det behövs en rejäl nypa salt här, jag ska överväga att ta artikeln på allvar när någon fler sajt med bättre renome' uttalar sej i den här frågan.
Så här spontant tror jag inte mycket på det där även om jag är övertygad om att nVidia rent finansiellt skulle kunna genomföra en sådan affär.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
är ingen fanboy, men på graffe marknaden leder faktiskt nvidia om du nu missat det?
visst kanske amd tar nvidia i framtiden men på senaste tiden verkar det som AMD kör ett annat race vilket lämnar nvidia kanske själv på prestanda tronen i framtiden, gillar man då att spela så är det nvidia som gäller.

Grafikmarknaden ledar faktiskt Intel och jag håller med om att AMD har slutat att försöka tävla i entusiast-segmentet eftersom dom förlorar säkert på det jämnfört med mellan-låg-segmentet.

Jag tycker att hela grafik- och spelmaskinen har spårat ur. Nividias tyngsta grafikkort blir bara dyrare och dyrare och spelföretagen gör sämre och sämre optimerade spel som kräver 3 Ultras för att flyta. Helt rubbat.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf

Du vet att AMD, och nVdia gör sååå mycket mer än chipset och GPU's till PC marknaden va? AMD/Ati säljer fortfarande mer intregrerad grafik och chipset än nVidia samt har större marknadsandelar på den bärbara marknaden och OEM marknaden.

Prestandakort ger inga pengar, dock bra PR.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Superfel? Knappast.

AMDs tillgångar är ungefär så stora, men till skillnad från nVidia har dem massiva skulder som tar ut en stor del av tillgångarna. Tittar man på de senaste tillgängliga siffrorna så är Nvidias totala tillgångar (tillgångar - skulder och annat) marginellt mindre än AMDs. Runt $2,5md för nVidia mot $3md för AMD.

Varför du börjar skriva om intäkter är en gåta eftersom Scanian pratar om tillgångar.

AMD har sina fabs (över $8md) som en mycket stor plus-post. Enorma skulder som minus.
nVidia har total skuldfrihet som plus men mycket mindre värde i bolaget eftersom de inte har fabs som AMD.

Får jag också bli din vän nu?

Så det är tackvare Fabs som AMD skulle vara mer värt än Nvidia? Detta med skulder som du skriver suger ju riktigt hårt och borde därmed väga upp som en större fördel till Nvidia just när man tittar på värdet av företag eller?

Givetvis får du vara min vän.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Det är typ en här, the squonk, som förstår vad det handlar om. Lustigt att t.ex. DataNusse, som jag alltid tyckt haft det mesta på klart, kommer med ett sånt uttalande. Tänker ingen av er långsiktigt?

Jag klankar inte ner på nån. Jag vill bara att ni ska ta framtiden i beaktande också. TheInq må skriva mycket dravel men en sak i artikeln stämmer så förbannat väl.

Citat:

Nvidia needs a CPU platform if it's not to be squeezed between things worse than "a rock and a hard place" a year from now, when both Intel and AMD (or its buyer) have everything from CPU to platform to GPU, across the board.

Sedan att man ta "a year from now" med en stor skopa salt är en annan story. Likväl är det ditåt vi är på väg. Larrabee är enligt Otellini påväg ut först i slutet av 2009, början av 2010.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20080117-larrabee-become...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Ja... NI ..... det var mer inveklad än vad man trodde... men så lätt går det inte att fälla ner en "JÄTTE"

Jag hoppas bara att AMD/ATI & Nvidia finns länge som konkurrenter, så man får Köpa riktiga grejer till rymliga priser.

Att prioritera ett märke e den dummaste grejer man kan göra, Prestandar priset det ska man tänka på istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Lustigt att t.ex. DataNusse, som jag alltid tyckt haft det mesta på klart, kommer med ett sånt uttalande. Tänker ingen av er långsiktigt?

Allt jag sa är att nVidia är inte hotad AMD. nVidia går förbi AMD i alla fronter, mobochip, OEM-markaden, laptop GPU och vanliga GPU. Sen har nVidia ett betydligt bättre ekonomisk situation och stabiliet än AMD.

Dock skulle nVidia vilja få tag på vissa rättigheter, som t ex x86-licens.

Om nVidia skulle (ska?) köpa upp AMD så kommer de behöva sälja ut GPU delen (ATI) för att kunna göra uppköpet godkännt av (internationella) konkurans myndighet och undvikna trubbel.

Visa signatur

Permalänk

Gah, vi behöver fler aktörer på marknaden. :S

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Finns inget att frukta från AMD alls tyvär.

Allt detta skitsnack.
Har AMD inget att erbjuda som Nvidia blir oroade över?
Någonsin hört talas om R670? HD3850 är ett ovanligt snabbt etablerat mellansegmentskort och kretstekniken ligger ett steg före Nvidia's och därmed kan priserna hållas nedåt. Det krävs mycket från Nvidia för att få samma pris/prestanda för runt 1299kr.
AMD har en full platform, det har inte Nvidia.
Senare snackar vi även AMDs nya mobila grafikprocessorer, som drar mindre ström än Nvidias samt även AMDs kommande projekt såsom R680, R700 och Fusion.

Visserligen snackar vi inte Highest-end komponenter utöver R700 i teorin. Men det är ingen överraskning att det är det segmentet där det finns minst antal kunder då priserna per enhet är högst.

AMD bygger upp en roll som Nvidia haft senaste året. Kanske inte i den rollen att grafiken är det starkaste per enhet, men den totala potentiella lösningen är en mer prestigefull sådan. Väljer AMD att "promot:a" sin Spider Platform lite extra och visar upp denna inte bara på små evenamang utan även på sin hemsida (som sedan behöver fräschas upp) kan AMD säkert få en hel generation på sin sida - som det coolaste av det coola då grönt och dubbla grafikkort inte är lika coolt som lila och fyra grafikkort.

Nvidia har stora anledningar att vilja köpa upp AMD utöver för att grunda sig ett monopol som är till synes helt oacceptabelt. AMD har tekniker Nvidia inte kommer ha på ett bra tag, men som tyvärr inte används riktigt än, tänker framförallt på Tessalation och Quad-GPU på fyra individuella PCB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Allt detta skitsnack.
Har AMD inget att erbjuda som Nvidia blir oroade över?
Någonsin hört talas om R670? HD3850 är ett ovanligt snabbt etablerat mellansegmentskort och kretstekniken ligger ett steg före Nvidia's och därmed kan priserna hållas nedåt. Det krävs mycket från Nvidia för att få samma pris/prestanda för runt 1299kr.
AMD har en full platform, det har inte Nvidia.
Senare snackar vi även AMDs nya mobila grafikprocessorer, som drar mindre ström än Nvidias samt även AMDs kommande projekt såsom R680, R700 och Fusion.

Och nVidia bara sitter och kliar sig.

Men om jag ska vara allvarlig så håller jag med dig. AMD har saker på gång, presic som nVidia. Dock så gör nVidia pengar på det och AMD inte, eller åtminstånde inte lika mycket.

8800GS (384mb) har kommit ut , kostar lika mycket som HD3850 men presterar betydligt bättre. Så nej, AMD ligger inte ett steg från nVidia.
http://en.expreview.com/?p=214&page=22

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Amd har verkligen kommit närmare nu efter de släppte 38xx serien. Som A.N'doja säger vu behöver fler aktörer. Jag hejar inte inte på Amd eller Geforce men jag hoppas att Amd kommer ikapp nu så att de får börja sänka priserna så vi tjänar på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och nVidia bara sitter och kliar sig.

Men om jag ska vara allvarlig så håller jag med dig. AMD har saker på gång, presic som nVidia. Dock så gör nVidia pengar på det och AMD inte, eller åtminstånde inte lika mycket.

8800GS (384mb) har kommit ut , kostar lika mycket som HD3850 men presterar betydligt bättre. Så nej, AMD ligger inte ett steg från nVidia.
http://en.expreview.com/?p=214&page=22

Iofs skulle jag inte kalla 8.7% "Betydligt bättre".

sen ser man åxå att man ska välja kort efter spel, Crysis, Call of Juarez och Company of Heroes har nvidia ingen chans i. mendans dom istället är bättre i andra spel.

Men iaf, 8.7 % är inte mycket.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Nvidia kan nog inte i dagsläget köpa upp AMD/ATI pga bland annat de Amerikanska antitrustlagarna!

Även om Nvidia nu skulle försöka sig på ett fientligt övertagande
så skulle det straffa sig i slutändan.

Ett möjligt scenario och vad vi dagsläget vet!?:

INTEL och även DAAMIT inriktar sig nu på att förverkliga
RealTime Raytracing med multikärnor - Intel genom projekten Larrabee och Polaris.

Senaste om Larrabee:
http://www.beyond3d.com/content/news/565

Lite lättläst info om RealTime Raytracing:
http://www.pcper.com/article.php?aid=455
http://www.pcper.com/article.php?aid=506&type=expert&pid=1
http://www.pcper.com/article.php?aid=334

DAAMIT har gjort liknande uttalanden de senaste veckorna att
de är på samma väg.

Vad Nvidia gör eller ska göra vet ingen säkert! förövrigt att
Vi vet att de pysslar med Tesla och CUDA GPGPU.

Nvidia kanske satsar på en GPU-baserad RayTracer?
Om den nu kommer att skala lika bra i % som en CPU
återstår väl att se?

Stämmer DAAMIT's och Intel's teorier om implementerad Realtime Raytracing på en egen plattform med runt 16 kärnor runt år
2010-2012, så bör nog Nvidia i dagsläget skaffa sig en highend CPU-partner snarast.

Om jag kan köpa en komplett plattform med nya
värstingprocessorn och som har intregerad RayTracing när jag
uppgraderar!
varför ska jag då köpa ett dyrt highendkort från Nvidia?

(Eller om nu deras ev GPU RayTracerlösning blir implementerad på ett dyrare MB?)

Så kommer nog många konsumenter att resonera.

Självklart kan det finnas det 2%-4% av marknaden som varje år vill ha separata kort för 6000kr och är beredda att betala detta.

Men varför man skulle vilja köpa detta när andra kommande
lösningar med 16 kärnor ger mer prestanda?

(När 16 kärnor blir tillräckligt mainstream för entusiasterna)

(Entusiasterna kan nog köpa en första version av denna produkt 2010 - 2011)

(De första mainstream spelen för detta kommer nog 2011 -2012 ?)

Men de små inkomster som dessa skulle generera för Nvidia
skulle i alla fall göra mig orolig som långsiktig aktieägare.

(Jag sålde själv mitt innehav av dessa i början av Januari med
en god förtjänst på över 25% efter succén med 8800GT i höstas)

Aktien har nu sedan ett par veckor stagnerat, och marknaden
behöver mer information från Nvidia som tyvärr är knäpptysta!

Men hur Nvidia utan en CPU-partner ska klara att hålla samma
steg i sin utveckling som Intel och DAAMIT i framtiden
övergår för tillfälligt mitt klena förstånd?

(funderar lite över vad IBM står i den här frågan?)

Enda möjligheten pga av antitrustlagarna som jag ser det, är att
om Intel med/genom Larrabee's produkter, tar en så stor bit av marknaden, att ett samgående mellan DAAMIT och Nvidia görs möjligt för att tillsammans stå emot Intel.

Men i dagsläget är det lite vanskligt att sia om vem som kommer att
sova med vem framöver!

Som vanligt mina små funderingar och 2 €urocents!

Mvh!