Styra fläkten i Vista - problem

Permalänk
Medlem

Styra fläkten i Vista - problem

Hej
Att spela med nVidias default-inställning för fläkten (50%) ger ganska snabbt en kokande dator, så jag undrar vilket program jag kan använda för att öka hastigheten. Har ett Gainwardkort, men medföljande hjälpprogrammet ExperTool verkar inte funka alls i Vista, får ett meddelande som säger "this is not a correct display card" när jag försöker starta det. RivaTuner kan inte identifiera de senaste drivrutinerna, så inte heller där har man tillgång till att ändra några inställningar. Har heller inte lika många valmöjligheter i nVidias kontrollpanel i Vista som i andra windowsversioner, så kommer inte åt fläkten på det sättet. Finns det möjligvis nåt helt annat program som jag inte hört talas om?

Permalänk
Medlem

1) http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=802...

2) Riva funkar visst i Vista.

3) Man KAN få fram alla avancerade inställningar i nVidias panel, ladda ner nTune från nvidia så finns den där.

4) Dock föredrar jag Experttool av alla dom där.

5) Kul (om man nu kan säga så) att fler kan intyga mitt problem, undra varför experttool gör sådär. Ska maila Gainward och fråga.

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem

Riva funkar inte med senaste eller ens näst senaste drivisarna, inte i Vista x64 iaf. Eller det funkar på så sätt att det går att starta, men man kommer inte åt några inställningar. Ska det vara så versionsberoende så borde det uppdateras lite oftare tycker man.

Har nTune, men ändå en mycket fattigare kontrollpanel jämfört med andra windowsverioner.

Permalänk
Medlem

Jag har Rivatuner 2.02 eller va nu senaste är.. Funkar med mitt Sparkle 8800GT och dess fläkt med 169.25 och även senaste 169.28-beta drivisarna.. i Vista x64

Styr fläkten på kortet med Rivatuner där jag har gjort fläktfarts profiler med olika procentuella hastigheter som sedan laddas vid olika tempereturer på kortet... under 55c så körs fläkten på 40% vilket knappt hörs, 55-65c så kör den på 60%, 65-78c så körs den med 80% på fläkten.. Över 78c så körs fläkten 100% (aldrig kommmit så högt än) .. Vilket låter som ett jetplan..

kolla guiden här, gå en bit ner på sidan för 8800GT: https://home.comcast.net/~boogie3/Riva%20guides%201.htm

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Vad fan? Haha, varför vill det inte fungera för mig då? Nu har jag GTS, men det ska ju inte spela nån roll, G92 som G92. Är det nån hotfix till Vista jag missat kanske?

Edit: Fick svar från Gainwards support, ExperTool fungerar ej i Vista. Möjligen med nästa uppdatering. Skönt att det gällde för alla iaf

Permalänk
Medlem

Lustigt bara att de funkar TILLS man reboot första gången efter installation, då slutar experttool att fungera

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm