Permalänk
Medlem

Tröttnade efter halva första sidan.
Om trådsaparen drog ner lite på sina !!, ?? och folk tog sig tid att läsa svar istället för att dra helt sjuka slutsatser så hade man kanske orkat läsa hela.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Om tråden handlar om processorn E8400 va och att den blir väldigt varm va och inget annat va. Och sen va att Infa nämner att det verkar som att IHS är dåligt ditsatt va och sen så nämner han ytterligare att det verkar vanligt va att processorn E8400 va (samma som tråden handlar om va) blir varm va (också samma som tråden handlar om va) :D, så vet jag inte hur man skall tolka det som något annat än att e8400 brukar gå varm va. Så jag förstår inte hur man inte förstår problemet va Kunde inte hålla mig va!

Nä märkte det lättaste hade väl vart o axeptera läget. istället för o va spydig

Efterson jag skall köpa en sån cpu så vill jag vara 150% säker på informationen så då frågade ja en extra gång istället .

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc

edit: får jag inte bättre resultat eller höra nått roligare en detta så kommer jag att avbeställa min cpu känns förbannat onödigt om tempsen är så höga o jag vill inte spendera 1900kr på en cpu som presterar ur värmesynpungt sämmre en min i orginalklock

alla cpu är olika, vi vet inte om det är sensorfel på cpu, bios, eller något annat än.
lite svårt att dra slutsats av 1 cpu här.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kommer troligen ha min runt 5 ikväll, tror fler kommer ha sin då så det är bara o vänta..

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä märkte det lättaste hade väl vart o axeptera läget. istället för o va spydig

Efterson jag skall köpa en sån cpu så vill jag vara 150% säker på informationen så då frågade ja en extra gång istället .

Är du säker på att du vill vara 150% säker? En sak som är 200% säker är att det är kanske 1 på 1000 Cpu:er som visar 100% rätt säker temp.

Till trådskaparen, avd "svinvarm":
Min polare sitter på en E6600 och ett Gigabyte mobo. Vi har, som du, testat med olika kylare, pastor och Bios. Vi har inte lyckats få ner hans temp på prollen som ligger på 95-98 grader i load (65 grader Idle).

Slutsats: Antingen dålig kontakt mellan kärnor och IHS, eller en tempsensor som visar åt helvetes fel.

Efter ett par timmas stresstest med Intels TAT samt ett stort öga på trottlewatch (måste medge att vi sniffade på mobot efter en bränd lukt med jämna mellanrum) kom vi fram till att det är tempsensorn som visar fel (ingen bränd lukt och ingen trottling). Allt annat kan helt enkelt uteslutas då flänsen blev kanske bara lite mer än ljumen.
Bör tilläggas att hans system är oklockat.

Med tanke på att din E6850 visar hyfsade temps, men din E8400 blir 88 grader varm efter 20 sec i Orthos, så är det med största sannorlighet en tempsensor som har fått fnatt.
Kan förstå din frustration, men inte paniken.

Skillz, du är ju bara för skön mannen.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Är du säker på att du vill vara 150% säker? En sak som är 200% säker är att det är kanske 1 på 1000 Cpu:er som visar 100% rätt säker temp. http://www.hwupgrade.it/forum/images_hwu/smilies/59.gif

Till trådskaparen, avd "svinvarm":
Min polare sitter på en E6600 och ett Gigabyte mobo. Vi har, som du, testat med olika kylare, pastor och Bios. Vi har inte lyckats få ner hans temp på prollen. som ligger på 95-98 grader load (65 grader Idle).

Slutsats: Antingen dålig kontakt mellan kärnor och His, eller en tempsensor som visar åt helvetes fel.

Efter ett par timmas stresstest med Intels TAT samt ett stort öga på trottlewatch (måste medge att vi sniffade på mobot efter en bränd lukt med jämna mellanrum) kom vi fram till att det är tempsensorn som visar fel (ingen bränd lukt och ingen trottling). Allt annat kan helt enkelt uteslutas då flänsen blev kanske bara lite mer än ljumen.

Med tanke på att din E6850 visar hyfsade temps, men din E8400 blir 88 grader varm efter 20 sec i Orthos, så är det med största sannorlighet en tempsensor som har fått fnatt.

hehe jo det är sant det du säger alla är inte som X38as prolle

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Är du säker på att du vill vara 150% säker? En sak som är 200% säker är att det är kanske 1 på 1000 Cpu:er som visar 100% rätt säker temp. http://www.hwupgrade.it/forum/images_hwu/smilies/59.gif

Haha
<-- jag har börjat förknippa det där med nybörjare på swec tyvärr så kunde inte låta bli att överdriva samtidigt va eller vad säger du va!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Låter som att IHS'en har dålig kontakt mot processorkärnan, men rapporterar Coretemp dessa temperaturer så stämmer dom också då det går direkt till tempdioden i processorn.

Typiskt Pyton och sina fruntimmer han har på skärmarna...

hahaha

och till trådskaparen om du har verkligen över 70-90 grader så känna på kylaren och om du bränner dig så är det rätt men är den sval då är dina sensor fel fel.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

36 till 38 grader ligger min 8400 på, när jag kollar i bios. Jag kör med standardkylaren och pastan som fanns på den.

Permalänk
Avstängd

Posta moderkort + biosversion för att avgöra om vissa moderkort visar fel eller inte.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selin1
36 till 38 grader ligger min 8400 på, när jag kollar i bios. Jag kör med standardkylaren och pastan som fanns på den.

vad för vecka fick du på din e8400 :)? har du klockat nått än

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
vad för vecka fick du på din e8400 :)? har du klockat nått än

Fick den igår håller på att installera allt just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selin1
Fick den igår håller på att installera allt just nu.

Men vilken tillverkningsvecka fick du?

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

FPO: Q748A142
VERSION: E27439-001
PACK DATE: 01/09/08

Permalänk
Medlem

Har inte kört min idag, eftersom jag tänkte plocka ur moderkortet ur chassit och montera om fläkten till scythe Mugen, för den verkar blåsa åt fel hål (kanske blåser den åt rätt håll, men jag har monterat den åt fel håll ).

Jag har Asus maximus formula x38 moderkort. Igår utan någon större belastning visade bios 38 grader, innan jag flashade med ny bios, efteråt kollade jag inte i bios. Pc probe visade ca 38 grader innan flash, efteråt ca 30 grader. Coretemp visade för båda kärnor 43 grader. Då körde jag med chassit öppet. Datorn var på ca 3 timmar.

Permalänk
Medlem

Min E8400 verkar också gå varm :(,
enligt coretemp (v. 0.96.1), asus probe och bios vilka alla visar en
idletemp på 47 grader. Load i prime resulterar i 65 grader. @1,25v.

Jag har monterat om kylaren en gång och det hjälpte inte och
om jag känner på kylaren så är den sval.

Vad tror ni?

Dålig kontakt mellan ihs och kärnor eller fuckade tempsensorer?

Har för övrigt senaste bioset 1605.

Permalänk
Medlem
Citat:

som det är sagt innan vilken fläkt kör du o känns flänsen varm

Det står i hans signatur va Och det står även att han kännt på flänsen va Och den var sval va

Jag börjar undra om du ens läser vad folk skriver eller om du bara dagdrömmer dig förbi med inläggen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Japp samma här flänsen var knappt ljummen på båda kylarna..

Sen tog jag bort kylaren sist och kände på cpu'n riksvarm var den! =(

Måste nog ha varit dålig kontakt mellan ihs och kärnan tyvärr, men jag inväntar nya revisioner och ser vad folk får för värden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om tråden handlar om processorn E8400 va och att den blir väldigt varm va och inget annat va. Och sen va att Infa nämner att det verkar som att IHS är dåligt ditsatt va och sen så nämner han ytterligare att det verkar vanligt va att processorn E8400 va (samma som tråden handlar om va) blir varm va (också samma som tråden handlar om va) :D, så vet jag inte hur man skall tolka det som något annat än att e8400 brukar gå varm va. Så jag förstår inte hur man inte förstår problemet va Kunde inte hålla mig va!

Hahaha, det där får mig att tänka på den här ---> http://www.youtube.com/watch?v=H5-dilUwq4A&feature

Sorry för OT.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Hahaha, det där får mig att tänka på den här ---> http://www.youtube.com/watch?v=H5-dilUwq4A&feature

Sorry för OT.

Hahhaa, jag tänkte faktiskt länka in den där under mitt inlägg, men orkade inte leta fram den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min var då inte jättevarm alls

http://www.sweclockers.com/album/?id=1982 <-

Visa signatur

Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Citat:

enligt coretemp (v. 0.96.1), asus probe och bios vilka alla visar en
idletemp på 47 grader. Load i prime resulterar i 65 grader. @1,25v.

Jag förstår inte varför ni tvivlar, det verkar alldeles uppenbart att mätprogrammen inte är ett dugg intrimmade för Wolfdale. Istället för att stirra er blinda på "hur många" grader det är kan ni ju försöka ta reda på vid hur många grader den blir instabil. Om det visar sig vara 80 grader är det ju jättemycket för de gamla prollarna, men det innebär också att den bör vara skapligt stabil vid 70 grader. Man får helt enkelt tänka om, tills programmen blivit bättre.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk Jag förstår inte varför ni tvivlar, det verkar alldeles uppenbart att mätprogrammen inte är ett dugg intrimmade för Wolfdale. Istället för att stirra er blinda på "hur många" grader det är kan ni ju försöka ta reda på vid hur många grader den blir instabil. Om det visar sig vara 80 grader är det ju jättemycket för de gamla prollarna, men det innebär också att den bör vara skapligt stabil vid 70 grader. Man får helt enkelt tänka om, tills programmen blivit bättre.

Let's bring in the heat then!!!

Permalänk

kör min klockad till 3,6 på orginal vcore, med thermalrigh u 120 ex. den kommer upp i 37 grader under load (spel) och typ 32-34 idle. inte kört orthos än men den ligger väl kring 45 då lr nåt. så svalare än gamla conroe är den ju iaf.

förövrigt låg den i 32 grader idle @ 3ghz också. bios visar 24 och easy tune 5 visar 24. speedfan är sepe i huvet och visar bara tjunk som e 19 grader vilket verkar högst osannorlikt :P.

24 grader känns ändå rimligt med så pass låg vcore i 3ghz och med thermalright u 120 ex som dessutom är lappad. litar inte riktigt på coretemp men går jag efter högsta värdet så vet jag iaf att jag håller mig inom säkerhetszonen.

Du kan ju plocka bort IHS och fixa o ha dig sen om den fortfarande går varm så ere ju uppenbarligen nåt fel på sensorerna. Har aldrig hört talas om dålig kontakt mellan IHS och processorn. Trodde de testade alla processorer innan de sändes ut eller är det bara 1 per tillverkningsrunda kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag förstår inte varför ni tvivlar, det verkar alldeles uppenbart att mätprogrammen inte är ett dugg intrimmade för Wolfdale. Istället för att stirra er blinda på "hur många" grader det är kan ni ju försöka ta reda på vid hur många grader den blir instabil. Om det visar sig vara 80 grader är det ju jättemycket för de gamla prollarna, men det innebär också att den bör vara skapligt stabil vid 70 grader. Man får helt enkelt tänka om, tills programmen blivit bättre.

Kan inte annat än hålla med fullständigt. Klocka och bencha skiten ur dem, skulle de mot all förmodan brinna, (vilket jag tror är näst intill omöjligt) så är det bara att skicka tillbaka skiten och be och få en ny.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Kör i skrivande stund prime stresstest och enligt coretemp så är tempen 97 grader. Kör standardklock @ 1,6v.

Det verkar vara som squonken sa att tempgivarna visar fel. Antar att det borde ha throttlat för länge sen annars...

Nu är även kylaren aningen varm när jag känner på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoul
Kör i skrivande stund prime stresstest och enligt coretemp så är tempen 97 grader. Kör standardklock @ 1,6v.

Det verkar vara som squonken sa att tempgivarna visar fel. Antar att det borde ha throttlat för länge sen annars...

Nu är även kylaren aningen varm när jag känner på den.

1.6v!!!!!!!11

Gå inte över 1.55v, 45nm är inte som 65nm och tål lika hög spänning!! 65nm brukar ha en gräns om ca 1.65v medans 45nm har en gräns om ca 1.55v som absolut max som man bör använda.

Hoppas du inte kör med 1.6v under en längre tid, för din egen skull!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

1.6v!!!!!!!11

Gå inte över 1.55v, 45nm är inte som 65nm och tål lika hög spänning!! 65nm brukar ha en gräns om ca 1.65v medans 45nm har en gräns om ca 1.55v som absolut max som man bör använda.

Hoppas du inte kör med 1.6v under en längre tid, för din egen skull!

Körde primestress en timme @ 1,6v utan några errors.

Burn baby burn!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x38
Japp samma här flänsen var knappt ljummen på båda kylarna..

Sen tog jag bort kylaren sist och kände på cpu'n riksvarm var den! =(

Måste nog ha varit dålig kontakt mellan ihs och kärnan tyvärr, men jag inväntar nya revisioner och ser vad folk får för värden.

Det låter som dålig kontakt!
Testa att sätta kylpasta på proppen enligt as5 anvisning genom ett och ett halvt riskorn mitt på flänsen, sätt sedan dit kylaren.
Ta sedan loss kylaren igen och se hur ytan ser ut är den inte utsmetad på normalt sett så har du skev cpu/kylfläns.

Du verkar ju ha en tidigare cpu som inte blir sned så då får du byta ut din nuvarande pga sned heatspreder.

Edit/ Lite skandal att det ska ta 3 sidor här på swecklokers med erfarna klockare innan någon upptäcker feltet tycker jag =/ /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoul
Körde primestress en timme @ 1,6v utan några errors.

Burn baby burn!!!

Haha, bokstavligt talat burn baby burn

Men sluta upp med det nu, jag mår dåligt av att se andra plåga sin hårdvara!

Visa signatur