Permalänk
Medlem

Vad sparar Du till?

Hittade ingen tråd om detta, men det är möjligt att det redan finns.
Lås denna isåfall

Som sagt, sparar du pengar till något? (nu menar jag inte avbetalning)
Kanske en resa, dator, bil eller annat?
Det kan vara allt från små till stora summor.

Visserligen har jag svårt att hålla kvar pengar, men för min del så sparar jag just nu till en Thailandsresa till nästa vinter ca 20 tusen (bokad nu ), samt x-antal tusen för att starta upp en liten butik på nätet. Men vi får se.

Berätta nu!

Permalänk

Sparade precis till en platt tv som jag just köpt in. Nu siktar jag in mig på en växellådsrenovering, och efter det är det dags för det stora målet, att lyckas ha 100.000:- undansparat på ett konto som jag inte rör.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Bra fråga Det känns som att man köpt allt man vill ha redan. Men ja, försöker lämna några tusingar varje månad, förhoppningsvis inför körkort och bil en vacker dag. Är fortförande för lat för det där

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mja, sparar mest på lång sikt till en lägenhet.

Har väl en knapp mille sparad, men det kommer man ju inte så långt med.
Fast man behöver ju inte betala hela lägenheten cash. Dock gillar jag inte tanken på att behöva ta ett lån. Vill ju helst inte spendera pengar som inte är mina.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag sparar till en

fylld med femhundringar.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Har 5 papp kvar att betala på bilen, sedan är jag home safe
Då gäller det bara att spara till en lägenhet.

Permalänk
Medlem

Har sparat 200k+...
Vad jag skall ha dom till vet jag inte än, men antagligen för studier eller något annat skoj.
Vill ju läsa vidare till AMBSSK i framtiden.

Just nu så sparar jag cirka 12k i månaden. Målet är väl att komma upp till 500k innan jag flyttar hemifrån eller påbörjar studier. Blir att jobba ihjäl sig i Norge efter lumpen.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Sparar så jag har råd att köpa mat..

Permalänk
Medlem

Sparar inte direkt aktivt eftersom jag lever på CSN men tanken är att om pengar kommer in/blir över ska jag försöka komma iväg 1-3 månader till Japan igen.

Målet för det är nog 25-30k. Något som var en barnlek när man hade jobb men som känns som en omöjlighet nu.

Permalänk
Medlem

Sparar väll inte till så mycket just nu då man studerar, är väll att köpa en full HD projektor lr så, utan att det känns som man gjort av med för mycket av sparpengarna. Försöker spara 3-4000 per månad.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Körkort.. alltså runt 5 körlektioner och sen uppkörning + hyra en "uppkörningsbil"

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jag sparar inte heller till något speciellt. Är bara bra att ha en buffert. Lägger undan lite pengar då och då som blir över i fickan etc.
Ligger 16k i ett grogglas här hemma som kommer väl till pass nu när jag ska köpa nya lyktor etc till bilen.

Sen på sparkontot finns det väl en del också som kommer väl till pass om man ska renovera eller liknande någon gång.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

En stor o fin Båt.
Yacht med andra ord.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Jag sparar till framtida studier.

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

Sparade nyligen klart till ett mål, en platt-TV som köptes i början av Januari.

Nu är det dags och börja spara till en "ny" Nissan 200sx s13. Lååååång bit kvar med tanke på att student lönen inte är den högsta.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Ett bättre liv...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ett nytt boende, om det blir en lägenhet eller ett radhus och var någonstans detta i så fall blir diskuteras löpande med sambon... Sparar 10k i månaden.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

En ny dator.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1125002

Med ett objektiv

Är visserligen inte helt säker på vilken kamera jag ska välja men den verkar vara bra baserat på det som jag har läst om den. Ska se vad dom rekomenderar och har att erbjuda i den lokala fotobutiken när jag börjar få tillräckligt med pengar iaf

Permalänk
Medlem

En resa till Alaska eller kanada, vill få ihop så mycket pengar att jag kan bo där ett tag utan att behöva stressa med att få jobb.

Är i processen att få green card i båda USA och Canada, och canada är lite lättare kan jag lova iaf än så länge

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Egen lägenhet, med möbler och allt. Kanske också en ny bil, men lägenhet är prio ett.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sparar precis så mycket att allt är slut den 24:e. Kredit är bra skit i tell you!
Blir lite avundsjuk på folk som sparar 4-10k i månaden bara för att de bor hemma med snälla föräldrar, fan ta er

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Sparar precis så mycket att allt är slut den 24:e. Kredit är bra skit i tell you!
Blir lite avundsjuk på folk som sparar 4-10k i månaden bara för att de bor hemma med snälla föräldrar, fan ta er

Beror ju på lön o sånt med Tjänar man 15-20.000 efter skatt är det ju inga problem o lägga undan en del

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Beror ju på lön o sånt med Tjänar man 15-20.000 efter skatt är det ju inga problem o lägga undan en del

inte alla som gör det

Jag får ut 13200 denna månaden, inte lätt att lägga undan för mycket, men jag kan leva på Eldorado Ravioli i all evighet så jag kan leva billigt, haha.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
inte alla som gör det

Jag får ut 13200 denna månaden, inte lätt att lägga undan för mycket, men jag kan leva på Eldorado Ravioli i all evighet så jag kan leva billigt, haha.

Beror ju på hur man lever också. Nu pluggar jag o så men om man bor med någon i lägenhet så kostar det ju runt 3000 i månaden om man delar på boendekostnader, mat går på 2000/person om man inte alls snålar. Har man ingen bil osv har man rätt mycket kvar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Sparar precis så mycket att allt är slut den 24:e. Kredit är bra skit i tell you!
Blir lite avundsjuk på folk som sparar 4-10k i månaden bara för att de bor hemma med snälla föräldrar, fan ta er

Du kanske inte menade mig men för att förtydliga så var det länge sedan jag bodde hemma hos päronen.

Sedan kan jag tycka att det är lite konstigt med ungdomar som väljer att bo hemma bara för att kunna leva loppan. Visst, man kanske trivs hemma och inte vill flytta ännu men då borde man i alla fall betala några tusen i månaden för mat och husrum. Tror föräldrarna gör sina barn en otjänst annars.

Min mor har en väninna som fortfarande betalar räkningar för sin dotter även fast dottern är 35 och har jobb. Hon har helt enkelt blivit van att kunna falla tillbaka på morsan när hon inte kan finansiera sin egen konsumtion. Typiskt fall för lyxfällan.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Åter till topic folk...

Sparar till ny skärm så jag slipper göra mina illustrationer på en sunkig 19' samsung skit skärm.
hoppas på att få ihop pengar till april-juni ngn gång. antingen en 22' eizo eller 24' om jag har riktigt tur med jobb

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

inte hunnit börja spara så mycket eftersom jag just börjat jobba.
men det som ska sparas till är resor (små jobbigt med långdistans på typ 150mil)
sen när lönen går upp blir det till en husvagn med.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Sparar precis så mycket att allt är slut den 24:e. Kredit är bra skit i tell you!
Blir lite avundsjuk på folk som sparar 4-10k i månaden bara för att de bor hemma med snälla föräldrar, fan ta er

Livet är hårt, brutalt och skoningslöst...
Betalar 3000 kr till mina föräldrar men kan spara undan en hel del då jag inte har andra utgifter.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."