Precis så. Jag har inte tittat så mycket på HD -- helt enkelt för att det inte finns så mycket att hitta -- men det 720p jag hittat har jag kunnat spela utan problem. Det är t ex Fifth Element (WMV) och Ergo Proxy (H264). Brasklapp: har bara testat EP i nån minut, har inte sett det än. Men det hackade inte alls det jag såg. Samt testklipp, inga problem vad jag kan se.
Han på silentpcreviews forum som hade fungerande 1080p hade klockat sin X2 till 2.4GHz, en bra bit över min 1.9GHz alltså. Kanske provar sen för att se om det går. Men det blir efter sommaren iaf.
Bör nämnas också att min CPU är som sagt undervoltad till 0.8V. Dvs iskall med en cpu-fläkt på 400 rpm. Inte stentyst out-of-the-box, men nära. Kan vara bra att veta för en HTPC.
Angående grafikkort: som tidigare sagt måste man använda något program som stöder hårdvaran. Går alltså inte med t ex open-source VLC, då hårdvaru-API:t är closed source. PowerDVD eller WinDVD är det som gäller. Men ja, det borde gå att förbigå på något sätt som påpekades. Men jag är för lat för att ta reda på ett sätt. Inte precis som att jag har tillgång till 1080p media eller en duglig skärm.
EDIT:
http://www.guru3d.com/article/Videocards/443/4/
1080p test. Notera att h264 tog 40% av båda kärnorna på en Core 2 X6800. Tror inte en budgetprocessor som min har en chans...