Permalänk

Swede: Du har helt rätt i detta.
Jag har sett diagram som visar att dessa nya grafikkort avlastar CPUn och samma diagram visar att om man inte har dessa grafikkort körs CPUn på 100%. Vad som inte framgår är om processorn sköter sig väl eller inte. Sitter jag och kollar film spelar det ingen roll hur mycket processorn arbetar, bara den gör det korrekt.

Har du någon aning om hur det förhåller sig?

Annars är detta alternativ helt klart priseffektivt. Det blir kring 2000 för moderkort, cpu, grafikkort och ram. Kanonpris.
Jag vill inte på något sätt utesluta något andra alternativ, men jag är framför allt intresserad av moderkortet/korten som vi diskuterar i denna tråd.

Jag känner att jag behöver samla lite mer info innan jag vågar gå vidare.

Visa signatur

.: Haider :.

Permalänk

Precis så. Jag har inte tittat så mycket på HD -- helt enkelt för att det inte finns så mycket att hitta -- men det 720p jag hittat har jag kunnat spela utan problem. Det är t ex Fifth Element (WMV) och Ergo Proxy (H264). Brasklapp: har bara testat EP i nån minut, har inte sett det än. Men det hackade inte alls det jag såg. Samt testklipp, inga problem vad jag kan se.

Han på silentpcreviews forum som hade fungerande 1080p hade klockat sin X2 till 2.4GHz, en bra bit över min 1.9GHz alltså. Kanske provar sen för att se om det går. Men det blir efter sommaren iaf.

Bör nämnas också att min CPU är som sagt undervoltad till 0.8V. Dvs iskall med en cpu-fläkt på 400 rpm. Inte stentyst out-of-the-box, men nära. Kan vara bra att veta för en HTPC.

Angående grafikkort: som tidigare sagt måste man använda något program som stöder hårdvaran. Går alltså inte med t ex open-source VLC, då hårdvaru-API:t är closed source. PowerDVD eller WinDVD är det som gäller. Men ja, det borde gå att förbigå på något sätt som påpekades. Men jag är för lat för att ta reda på ett sätt. Inte precis som att jag har tillgång till 1080p media eller en duglig skärm.

EDIT:
http://www.guru3d.com/article/Videocards/443/4/
1080p test. Notera att h264 tog 40% av båda kärnorna på en Core 2 X6800. Tror inte en budgetprocessor som min har en chans...

Permalänk
Medlem

En snabb fråga till artikelförfattaren (eller någon annan som kanske vet):

Är det möjligt att "undervolta" processorn direkt i BIOS, d.v.s. finns det angivna spannet 0,55V–1,400V tillgängligt där. Eller är det via mjukvara som dessa gränser testats?

Permalänk

Min (Asus M2A-VM HDMI) går att undervolta ner till 0.8V i BIOS.

Permalänk
Medlem

skulle vara intressant att se test på x264 uppspelning. Detta tycks helt enkelt inte gå att hitta. vad är minimum för det? klarar de nya intel processorerna av det? (Intel Pentium E2140). ska bara ha ut det i 720p egentligen men vore kanske skoj om det klarade av 1080. Hur högt ska man gå med amd processor för att klara av det? Intel är kanske inte lika billiga i lågbudget varianterna men amd är långt ifrån billiga när man kommer upp en bit i prestanda och intels processorer presterar bättre med coreavc har jag läst.
Det är ju detta som är intressant idag. Lågupplöst xvid klarar ju en celeron processor av att avkoda med ett via grafik chip.
Om de inte klarar av högupplösta codecs är de ju i princip värdelösa. Utrustade med hdmi men klarar inte av att avkoda sakerna? är ju ungefär som att sätta in en gräsklippar motor i ett ferarri chassi. Intel verkar ju vara heldöda på htpc fronten, finns ju enbart ett kort från abit och det har 1 pci plats (de borde få pris för det geni draget). AMD har en faktiskt en del hyffsade kort men de har ati kort och de suger i linux. Jag har inte hittat ett enda bra alternativ idag. Jag betalar gärna mer pengar för ett bra kort men det finns ju inga.

PS. För er som inte visste det så håller xbmc på att portas till linux. Det kan vara något att hålla i bakhuvudet. ATI's drivrutiner för linux är under all kritik.

Permalänk

Det finns test. Problemet är bara att alla säger helt olika saker. Vissa säger att alla moderna processorer klarar av det, vissa andra (anandtech t ex, och det verkar som om det stämmer nu) säger att bara en X6800 klarar av att avkoda i mjukvara. Och ingen verkar någonsin säga hur de testar. Inte som hårdvara där alla detaljer (inklusive volt till minne och allt sånt) visas. Man får oftast leta efter vilka program som används.

Permalänk

"att sätta in en gräsklippar motor i ett ferarri chassi"

kunde inte ha formulerat det bättre.
Det är just det som är grejen ju. Annars "luras" de bara med HDMI snacket.

Visa signatur

.: Haider :.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Amd 3600+ och 2gb ram i min mce dator och de pinnar på riktigt bra, helt okej även i spel även fast den bara har ett X1300PRO

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk

Angående H264, jag har ett MSI K9AGM2-FIH med en BE2350 CPU, och har testat en film i 1080p, och det funkade faktiskt! Inga tappade ramar eller nått. Använde (självklart) coravc codecen...

Permalänk

Jag behöver uppgradera mitt ram minne i mitt Biostar TF7050-M2 Rev.5

I manualen står det att moderkortet klarar max 4Gb minne, men på biostars hemsida står det att moderkortet klarar 8Gb.

Men vad klarar moderkortet egentligen?