Tre AM2-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Tre AM2-moderkort

Även om Intel har övertaget i processorprestanda för tillfället försöker AMD vara det mest prisvärda alternativet för de som kanske inte behöver det allra värsta. Ett led i det var att introducera styrkretsen AMD690G och Nvidia svarade strax efteråt med Nforce 630A. Nu skall vi se närmare på tre micro-atx-moderkort för AM2-processorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

kanske lite offT, men jag vill ha ett sånt där nyckelband, vart kan man få tag i ett?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

http://polyshop.se/sweclockers/
Är/var sweclockers-butiken, sidan är uppe iallafall, men såg inte nyckelbandet när jag kollade snabbt.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem

Trevligt test, blir väll ett BIOstar mobo när man får pengar

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett Biostar TA690G och det är grymt för att vara m-atx

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk

Varför har inga kort S/PDIF? Själv har jag nyss köpt ett Asus M2N-VM DH för 500 kronor Väntar med spänning på det.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

Har själv ett Asus M2A-VM HDMI (ett 690G-kort). 100% nöjd. Moderkort + Minne + CPU för 2000 är helt ok tycker jag. Förresten har jag inte provat överklockningen (som ska vara medioker), men undervoltningen är underbar. Ner till 0.8V.

Eftersom det är HTPC-kort skulle det vara intressant att se videoaccelerationen. 1080p h264 t ex.

Även jämförelse mellan det integrerade och ett budgetkort skulle vara intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom

Eftersom det är HTPC-kort skulle det vara intressant att se videoaccelerationen. 1080p h264 t ex.

Även jämförelse mellan det integrerade och ett budgetkort skulle vara intressant.

Det är bara att hålla med.

Att SATA kontakterna blockerades på biostar kortet har jag svårt att förstå, men så vet jag inte hur stort ett 8800 GTS-kort är. En liten bild hade hjälpt

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

Jämförelser mot budgetkort är definitivt att önska. När man tröttnar på inbyggd grafik i en liten och tyst mediaburk så vill man oftast ha ett litet, billigt och tyst grafikkort.

Så länge mediaburken eller den billiga andrahandsdatapparaten (en annan vanlig användning för µATX med integrerad grafik) inte används för seriöst 3D-spelande så är hög- och mellansegmentskorten mestadels bortkastade pengar.

Jag kan inte tänka mig att sätta in ett 8800GTS i mina föräldrars dator, eller ens ett 6800. De har ett ärvt Radeon 9600, vilket min mediadator också har, och det räcker och blir över flera gånger om.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte232
http://polyshop.se/sweclockers/
Är/var sweclockers-butiken, sidan är uppe iallafall, men såg inte nyckelbandet när jag kollade snabbt.

"Butiken är stängd" =/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

En del saker stämmer inte så bra som recensenten skriver:
"För Intel är situationen inte speciellt bra inom detta segment då moderkort som har Intels styrkretsar och integrerad grafik i regel är dyra och oftast har tveksam grafikprestanda. Billigaste processorn med dubbla kärnor är även den betydligt dyrare än de som kommer från AMD."

Det finns kort med X1250 även till Intel, t.ex. det populara Abit F-I90HD, det kostar 1000kr. Sedan så om man ger 711 kr för billigaste C2D (E2140) eller 619 kr för en X2 4000+ spelar väl inte så stor roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
En del saker stämmer inte så bra som recensenten skriver:
"För Intel är situationen inte speciellt bra inom detta segment då moderkort som har Intels styrkretsar och integrerad grafik i regel är dyra och oftast har tveksam grafikprestanda. Billigaste processorn med dubbla kärnor är även den betydligt dyrare än de som kommer från AMD."

Det finns kort med X1250 även till Intel, t.ex. det populara Abit F-I90HD, det kostar 1000kr. Sedan så om man ger 711 kr för billigaste C2D (E2140) eller 619 kr för en X2 4000+ spelar väl inte så stor roll.

Visst har du rätt, tänkte på E1000-serien som aldrig kom eftersom det ursprungligen var tänkt att Pentium = en processorkärna. Jag missade förändringen på budgetsidan där. Däremot finns fortfarande prisskillnad om man ser till moderkorten.

Abit F-I90HD är ett litet undantag men fortfarande går det att få tag på AM2-modeller för runt 500kr (som inte är någon nerbantad version). Sen vad man anser vara stor skillnad eller ej är individuellt. Framförallt tänkte jag på nyare moderkort med intel styrkretsar och intel grafik.

Man bör försöka göra bra val av moderkort oavsett om man väljer AMD eller Intel processorer

Edit: Beror även på hur man jämför (och vad) men säg att det finns en AM2 motsvarighet till Abit F-I90HD som kostar 600 så är det en stor procentuell skillnad. Att Abit-kortet går att överklocka är sant men i fallet med Biostar så kunde det mäta sig mot högprestanda moderkorten, vilket inte kan sägas om Abit F-I90HD (när det gäller överklockning).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

är det nån som vet vad spdif kontakten för msi moderkortet har för artikel nr??

detta kort är mycket intressant för mig och min kommande htpc.... och jag tycker det e synd att recencenterna inte tar med detta i en matx review(vilket bör vara emmat för htpc) och således är spdif utgång en självklarhet

annars en mycket bra artikel och jag hoppas på flera

red får gärna svara på denna fråga..

/Pjotr2k
*old school back to basic*

Visa signatur

Fello tips länk: https://www.fello.se/?7GZJ7

Permalänk
Citat:

Håller absolut med, av dem som tittar och överväger nåt av dessa kort är nog det större flertalet intresserade av dem som just HTPC-mobo. Även tester mot passiva modeller av grafikkort skulle vara riktigt intressant att se.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
kanske lite offT, men jag vill ha ett sånt där nyckelband, vart kan man få tag i ett?

http://img405.imageshack.us/img405/4632/skvp4.jpg

(Saxat ur din sign...)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Inaktiv

Jag har m-atx Asus m2npv-vm och 4600+, det fungerar ganska bra.
Men jag kan inte klocka över 2520MHz och undrar om man kan ställa in volt på detta kort? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Får hålla med jag med. Speltester är ju föga intressant att läsa om för moderkort helt och delvis riktade till HTPC-marknaden.

Kan vi måhända få se en recension i framtiden där ni testar uppspelning av HD DVD/Blu-ray och lite olika mediafiler/codecs i 1080p.
Biostar-kortet ser ju mycket intressant ut, men hur väl fungerar HDMI-kontakten, kan man även skicka ut ljud via den osv. Hårdvaruacceleration för 1080p etc är ju något som är intressant att få svar på också, behöver man inte kräma på med en allt för kraftig processor..

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Citat:

Har själv ett Asus M2A-VM HDMI (ett 690G-kort). 100% nöjd. Moderkort + Minne + CPU för 2000 är helt ok tycker jag. Förresten har jag inte provat överklockningen (som ska vara medioker), men undervoltningen är underbar. Ner till 0.8V.

Tjena Koala!

Hur har det ått med videoaccellerationstestet?
Har du några specifikationer? Om det inte går, så kan man ju lika gärna köpa ett billigare moderkort (egentligen är dessa kort billiga nog så detta är inte problemet egentligen) och med grafikkort som klarar av det. Frågan blir då; vilket är det minsta kravet på grafikkort för att man ska kunna spela 1080p h264?

En fråga till:
Vilka är specifikationerna för Blueray/HD DVD när det kommer till bitrate?
För om vi tittar på MKV så är det ju bara en bundle av samma material som Blueray fast med eventuellt en skillnad när det gäller bitrate (lägre bitrate i MKV än originalet) eller kanske inte ens det?

Visa signatur

.: Haider :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haider_spray
Tjena Koala!

Hur har det ått med videoaccellerationstestet?
Har du några specifikationer? Om det inte går, så kan man ju lika gärna köpa ett billigare moderkort (egentligen är dessa kort billiga nog så detta är inte problemet egentligen) och med grafikkort som klarar av det. Frågan blir då; vilket är det minsta kravet på grafikkort för att man ska kunna spela 1080p h264?

Jag testade att ladda ner några 1080p klipp från antingen Microsofts eller Apples sida när jag skaffade datorn. I VLC: inte en chans. Seconds per frame. Men jag har inte provat i WMP eller t ex CoreAVC som ska vara mycket bättre.
Specs: X2 3600+, Asus M2A-VM HDMI, 2 GiB Corsair XMS2 PC5300. Drivrutinversion 7.3 tror jag, det var det senaste som fungerade när jag köpte datorn. Men en annan på silentpcreview.com med bara snäppet vassare cpu klarar 1080p utan problem.

720p är inga problem.

7050 ska eventuellt ha h264 acceleration läste jag. Kommer inte riktigt ihåg. Hade nån sida med moderkortsrescensioner där det testades. Även X1250-korten. Men kommer inte ihåg vilken nu, men bara moderkort typ.

Permalänk

Tip på bra chassi för dessa moderkort?!
/A

Permalänk

Antec NSK2400/Fusion är populärt för HTPC. Har själv ett NSK2400, rekommenderas. Lite stort dock. NSK3400 är i princip samma chassi, men stående om man vill ha mer konventionellt.

Permalänk
Medlem

är den integrerade grafiken bättre än radeon 9800 och vad kan priset bli om man köper ett paket med minne cpu och då en av dessa moderkort,, känner mig sugen nu

Permalänk

Jag har en liten fråga angående Biostar-kortet. Om det är så att jag har ett grafikkort som är bättre än det integrerade, kommer den prestandan användas när jag kör filmer på en TV med full HD? Jag menar, vad är meningen med HDMI-kontakt om det inte går att använda med lite bättre prestanda? Tacksam för svar!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337093

Det är grafikkortet som jag kommer använda troligtvis. Om ej, liknande prestanda. Kommer det klara iaf 720p eller 1080i?

Permalänk

Koala:

Jag har en känsla av att det inte går att spela full HD. Mediaspelaren är inte den avgörande faktorn.

Då är den enda tänkbara möjligheten att man kör med tyngre processor i hopp om att den avlastar/hjälper till det inbyggda grafikkortet.

Grejen är den; Om man inte har nytta av det inbyggda grafikkortet kan man lika görna köpa ett utan och göra grafiken separat som man gjorde förr i värden.

Den avgörande frågan är; Vilken CPU krävs för att man ska kunna spela upp MKV/H.264 i 1080p?

En sidofråga blir då - lite offtopic i det här fallet - vilket minimikraf gäller för grafikkort och CPU för att man ska kunna spela upp MKV/H.264 i 1080p.
Den här frågan kommer alltså inte längre ställa krav på HDMI på moderkortet vilket på sätt och vis innebär att man är tillbaka där man var innan man läste recensionen om detta moderkort.

ps. Kan det vara så att de andra moderkorten är bättre? Jag noterade inte att du körde med ett annat än något av dem som testades.

Läs även det här:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2942&p=2

Det framgår att det interna grafikkortet ska klara 1080. Problemet är att begreppet 1080 är mer än bara så - det finns olika kodningar, containers och andra faktorer som spelar in.
Men det verkar rimligt angående att man väntar in nya drivrutiner och boostar med en snabbare CPU, att man får fullt stöd för 1080.
Och när drivrutinerfrågan tas upp så undrar man när detta sker så man kan börja prova själv.
Köper man ett moderkort nu och väntar in full HD stöd så kan ju nåt annat märke komma med ett nytt moderkort som klarar 1080 utan minsta problem (tex tack vare ett vassare integrerat gfx kort).

Visa signatur

Permalänk

Ja, det jag testade var H264, vilket är det tyngsta att dekoda. Tänkte att det skulle vara jobbigt att behöva kolla vilket format videon är i hela tiden för att veta om det fungerar eller inte. Nu har jag en gräns med att 1080p = nej tack, men 720p fungerar. Lättare 1080p skulle säkert fungera, men jag är lat.

Apple och MS har rekommendationer på datorspecifikationer på Quicktime- respektive WMP-sidan. De borde vara väl tilltagna. 2GHz C2D gällde för Quicktime @ h264 1080p, om jag minns rätt. Jag har ju bara en X2 3600+, billigaste billigaste.

Min gamla dator gick sönder, så jag var tvungen att skaffa nytt direkt. Att sitta på polarens server var inte så kul. Annars skulle jag nog väntat på rescensioner av 7050-korten. Sämre på spel, men eventuellt bättre video. Samt att det är nVidia...

T ex 8500/8600-serien ska ha PureVideoHD, med bland annat hårdvarudekoding av h264. Ska inte kräva nåt av processorn. Testat på anand tror jag det var. Nackdelen är ju att man då måste använda ett program som stöder PureVideoHD, vilket verkar vara antingen PowerDVD eller WinDVD. Och jag vill använda VLC. Behöver stöd för mjuka subs, exotiska containrar osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

T ex 8500/8600-serien ska ha PureVideoHD, med bland annat hårdvarudekoding av h264. Ska inte kräva nåt av processorn. Testat på anand tror jag det var. Nackdelen är ju att man då måste använda ett program som stöder PureVideoHD, vilket verkar vara antingen PowerDVD eller WinDVD. Och jag vill använda VLC. Behöver stöd för mjuka subs, exotiska containrar osv.

Går det inte att installera PowerDVD och sedan specificera dess decoder i VLC/MPC, utan att behöva starta själva PowerDVD? Då bör du ju få hårdvaruacceleration om du har hårdvaran...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

Jag har ändrat mitt grafkikortsval nu och jag undrar om det här kortet kommer klara full HD.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322394

kanske självklart men jag undar även om den duger till spel som WoW, CSS och WC3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Jag har ändrat mitt grafkikortsval nu och jag undrar om det här kortet kommer klara full HD.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322394

kanske självklart men jag undar även om den duger till spel som WoW, CSS och WC3.

Ja det gör det..

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk

Koala, dina svar tackar jag för. De är väldigt nyttiga för mig.
Jag vill bara besvara det du nämnde sist, nämligen grafikkort. Just nu vill jag inte titta på grafikkortet alls. För hade jag velat, skulle jag exempelvis kunna titta på det som Splinter Snake ska köpa. De är väldigt billiga och avlastar CPUn som enligt något test jag läste skulle innebära att man i stort sett inte behöver köra med något vasst alls. Då snackar vi alltså om HTPC och inte WOW eller spel i allmänhet. Fast, bara som en parantes. Dagens sämsta CPU är rätt kraftiga. Jag sitter med en processor som jag en gång var mycket stolt över, en P4 3Ghz. Jag vet att den inte är mycket att skryta med i dagsläget, men nog är den duktig på att göra saker ändå.

Tillbaka till ämnet.
Så du menar att moderkortet som det är skulle bara behöva ett lite kraftigare CPU monster för att man därmed har löst 1080p problemet?

Har jag förstått det rätt, du kör med det interna kortet endast och då har du en 3600+ och den är 720p-proof? Det är i sig en positiv grej att höra, förutsatt att jag har förstått dig rätt.

Vill du vara snäll och bekräfta ovanstående?
Jag vill nämligen tänka ut antingen ett 720p eller ett 1080p paket.
Slutligen har jag en känsa av att "ett 720p paket" som jag kallar det här mycket troligen pallar att spela upp 1080-material som inte är H.264 kodat (alltså Mpeg2, WMV, Divx6 mfl) så det är inte hela världen.

Då ser jag emot ditt besked

Visa signatur

Permalänk

annars kan man ju ta sig en funderare på amd HD2400/2600. 2400 modellen går att hitta för runt 500 lappen vilket endå är ganska överkomligt. Vad jag har läst på tester så blir belastningen på cpun endast ett fåtal procent vid 1080p avkodning

Visa signatur

min skärm är större än din