Permalänk

att jag köper ett ultra är dels priset ruskigt bra pris samt att det blir en skillnad i prestanda från G80 8800GTS 640mb det måste ju vara en viss skillnad

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
att jag köper ett ultra är dels priset ruskigt bra pris samt att det blir en skillnad i prestanda från G80 8800GTS 640mb det måste ju vara en viss skillnad

Ultra presterar allt från 10-20% bättre än GTX by default. 8800GTX presterar ungefär 20% bättre än ditt befintliga kort, ibland 40% ibland mindre beroende på upplösningar och spel samt inställningar ingame. Du kommer givetvis att märka skillnad och tanke på vad du får för ditt kort idag hade jag utan tvekan sålt ditt 8800GTS 640 och köpt ett 8800Ulra för endast 2000kr. Snacka om bra pris prestanda.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Om nu Ultra i grunden är annat än en överklockad GTX på ett sätt som motiverar de två olika världarna inom prissättningen så får du gärna lista dessa specifikationer.

GTX har G80 A2, Ultra har G80 A3. A3 är finslippad version av A2. Detta medför en lägre användning vGPU, högre tak för överklockning och snabbare minne (ultra - 0.8ns, gtx - 1,1ns). Sen har Ultra 37mhz mer på gpu, 150mhz mer på shader och 180mhz mer på minnen.

I mina ögon så var prissättning på Ultra legetimt. Dessa kort ska vara något exlusivt. Precis som en porche, ferarri eller koenigsegg.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

nog för att Ultran är ett bra kort men ja, lite väl fläskigt pris enligt mig.

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

får mest troligt 2100för mitt nuvarande kort så imorgon kan det vara sålt :D..hoppas hoppas...:)

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
GTX har G80 A2, Ultra har G80 A3. A3 är finslippad version av A2. Detta medför en lägre användning vGPU, högre tak för överklockning och snabbare minne (ultra - 0.8ns, gtx - 1,1ns). Sen har Ultra 37mhz mer på gpu, 150mhz mer på shader och 180mhz mer på minnen.

I mina ögon så var prissättning på Ultra legetimt. Dessa kort ska vara något exlusivt. Precis som en porche, ferarri eller koenigsegg.

Håller med dig till 100%. Ultra är inget annat än en Ferrari och vill man köra finast och snabbast så köper man någon form av en dyrare sportbil och det finns massvis med folk i världen som köper bilar för en 700.000 kr och mer. Vad säger då att ingen lägger 5500-7500kr på ett grafikkort? Folk lägger ju 12.000 på fälgar, 30.000kr på trimdelar samt kjolpaket med mera, supervanligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Håller med dig till 100%. Ultra är inget annat än en Ferrari och vill man köra finast och snabbast så köper man någon form av en dyrare sportbil och det finns massvis med folk i världen som köper bilar för en 700.000 kr och mer. Vad säger då att ingen lägger 5500-7500kr på ett grafikkort? Folk lägger ju 12.000 på fälgar, 30.000kr på trimdelar samt kjolpaket med mera, supervanligt.

Ja och än är inte den siste idioten född.

Men vi kan väl en gång för alla släppa biljämförelserna. Din liknelse är helt värdelös enligt mitt synsätt. Köper man en Ferrari så har man bil som håller sitt värde och sin prestanda astronomiskt många gånger längre än vad ett litet löjligt instickskort till en dator gör.

Ett ultra har enligt min åsikt varit ett idiotiskt köp sedan kortet lanserades och att folk sitter och försvarar nVidias hybris till prissättning tycker jag bara är så tragiskt. Det handlar om tillgång och efterfrågan och tyvärr så har ju ATi inte varit en värdig konkurrent sedan X19XX-korten. Därför har nVidia haft lekstuga i sin prissättning.

HD3870x2 är ett schizofrent kort, just pga. att det är ett multigpu-kort. När stödet ökar för multigpu och ATi kanske för en gångs skull kan släppa vettiga drivrutiner så kommer kortet kunna visa sin rätta sida. Kortet är dock för dyrt enligt min åsikt. Speciellt med tanke på vad det klarar av att prestera i dagens spel, jag menar om man utgår från den prestandan så är det ju inte mer än ett mittensegment-kort och skulle väl kosta max 2000:-.

Hoppas Intel kommer in i leken också med ett entusiastkort så att båda företagen får lite eld i röven.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Under korrekta inställningar (Tänker på PCIE Gen2) så presterar HD3870X2 under tillfällen bättre än 8800Ultra, alltså knappast ett mellansegmentskort. Sedan handlar det om drivrutiner, och AMD har nya påväg.

Skriver inte mer eftersom inmatningsverktygen här i skolan är våldtagna till absoluta gränsen av vad som borde vara lagligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ja och än är inte den siste idioten född.

Men vi kan väl en gång för alla släppa biljämförelserna. Din liknelse är helt värdelös enligt mitt synsätt. Köper man en Ferrari så har man bil som håller sitt värde och sin prestanda astronomiskt många gånger längre än vad ett litet löjligt instickskort till en dator gör.

Ett ultra har enligt min åsikt varit ett idiotiskt köp sedan kortet lanserades och att folk sitter och försvarar nVidias hybris till prissättning tycker jag bara är så tragiskt. Det handlar om tillgång och efterfrågan och tyvärr så har ju ATi inte varit en värdig konkurrent sedan X19XX-korten. Därför har nVidia haft lekstuga i sin prissättning.

HD3870x2 är ett schizofrent kort, just pga. att det är ett multigpu-kort. När stödet ökar för multigpu och ATi kanske för en gångs skull kan släppa vettiga drivrutiner så kommer kortet kunna visa sin rätta sida. Kortet är dock för dyrt enligt min åsikt. Speciellt med tanke på vad det klarar av att prestera i dagens spel, jag menar om man utgår från den prestandan så är det ju inte mer än ett mittensegment-kort och skulle väl kosta max 2000:-.

Hoppas Intel kommer in i leken också med ett entusiastkort så att båda företagen får lite eld i röven.

Jo, biljämförelser är inte alltid det bästa men jag antar att du förstod min poäng? De som är intresserade av vissa saker lägger pengar på vissa saker.

Ultra var inte alltid ett idiotköp enligt mig eftersom kortet by default inställningar presterar 10-15% bättre än ett GTX samt kan klockas så mycket högre än ett GTX och därmet får en prestanda om 20-30% mer än ett GTX. Vad kostade Ultra jämfört med GTX? Cirka 800-1200kr mer. Tittar man på dagens kort samt tidigare generationer så är det ganska många som köper ett klockat kort för 1000kr mer. Alla kan inte klocka och därmed kan man inte säga att det är ett dumt köp heller.

Jag själv köper väldigt sällan mid end kort utan köper nästan alltid det snabbaste av den anledningen att jag vill spela spel snyggt och smooth. Nu har jag ett GTX och inte ett Ultra då Ultra inte fanns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Under korrekta inställningar (Tänker på PCIE Gen2) så presterar HD3870X2 under tillfällen bättre än 8800Ultra, alltså knappast ett mellansegmentskort. Sedan handlar det om drivrutiner, och AMD har nya påväg.

Skriver inte mer eftersom inmatningsverktygen här i skolan är våldtagna till absoluta gränsen av vad som borde vara lagligt.

Tittar man till prestandan i Atis serier så är HD3870 ett high end men jämför man med Nvidias motsvarigheter blir det inget annat än mid end om man tittar både på pris och prestanda.

X2 blir mer intressant men fortfarande inte som ett kort då kortet inte är nytt och inget annat än två chip på samma PCB som presterar som två stycken HD3870@CF.

Tittar man på tidigare generationer som X1900XTX som presterade (oliak från olika) men oftast lite bättre än 7900GTX. Där hade vi high end vs high end men HD3870 har inte speciellt mycket att komma med mot Nvidias high end segment och när två stycken HD3870 får tufft (oavsett drivrutiner eller ej) att prestera förbi Nvidias äldre grafikkort blir det svårt att klassa det som ett high end ur prestandasyn. Men givetvis är HD3870X2 ATis high end. Samma sak gäller för 9800GX2 om det presterar som ett HD3870X2.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Moderator
Testpilot

Du läser inte vad jag skriver. Så jävla less på dessa eviga jämförelser, det jag skrev var att jag tycker inte att det finns något kort som kan klassas som high end för tillfället för det finns inget kort som presterar vettigt i dagens mest krävande spel.

Antar att du har råd att konstant köpa det värsta och då är det väl sak samma, men min poäng är att det är extremt oekonimiskt att köpa kort som Ultra och GTX varenda gång det släpps nya arkitekturer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Du läser inte vad jag skriver. Så jävla less på dessa eviga jämförelser, det jag skrev var att jag tycker inte att det finns något kort som kan klassas som high end för tillfället för det finns inget kort som presterar vettigt i dagens mest krävande spel.

Jo, jag läste att du ville släppa biljämförelsen.

Givetvis presterar dagens kort bra i spel (även de mest krävande) men allt är relativt. Vill du spela i de absolut högsta upplösningarna med max ingame så sure, klart det hackar. Men det gör spel då nya grafikkort lanseras också. Det är ytterst sällan ett nytt grafikkort klarar av dagens spel max ingame.

Citat:

Antar att du har råd att konstant köpa det värsta och då är det väl sak samma, men min poäng är att det är extremt oekonimiskt att köpa kort som Ultra och GTX varenda gång det släpps nya arkitekturer.

Det beror ju på vem du frågar och den du frågar har för ändamål samt prioriteringar. Vad föreslår du att köpa då? Vad är ekonomiskt?

Visst är det ekonomiskt att köpa ett X1950PRO till exempel men då får man ju lida när man spelar också beroende på vem du frågar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Jo, jag läste att du ville släppa biljämförelsen.

Givetvis presterar dagens kort bra i spel (även de mest krävande) men allt är relativt. Vill du spela i de absolut högsta upplösningarna med max ingame så sure, klart det hackar. Men det gör spel då nya grafikkort lanseras också. Det är ytterst sällan ett nytt grafikkort klarar av dagens spel max ingame.

Nödvändigtvis inte helt sant, det där varierar hela tiden, när 8800-serien kom så var dem fullkomliga monster när det gällde DX9-prestanda dock så visade sig arkitekturen halta efter rejält i DX10-prestanda. Så det där varierar hela tiden, ibland är grafikkorten rejält före och ibland så är spelen det, läs: Crysis. Sen visst så kan man ju alltid dra upp upplösning till "insane", men om vi snackar standard som ligger runt 1440x900 och lite högre, icke wide etc.

[QUOTE]
Det beror ju på vem du frågar och den du frågar har för ändamål samt prioriteringar. Vad föreslår du att köpa då? Vad är ekonomiskt?

Visst är det ekonomiskt att köpa ett X1950PRO till exempel men då får man ju lida när man spelar också beroende på vem du frågar.

[/QUOTE]

Alltså, ta det inte personligt men jag tycker det är slöseri med pengar att gå på det värsta, som exempel så kan man köpa 8800 GTS, vilket är det råaste singel-grafikkortet som man kan få just nu, med undantag för Ultrat i vissa fall då, men överlag. Men det är alldeles för dyrt. Då är ett 8800GT ett mycket bättre köp. De hundralapparna som ett GTS kostar extra motsvarar inte prestandaskillnaden.

Grafikkort som HD3870 för 1700:- är ju också ett "bra" köp. Men inte HD3870x2 för 4000:- eller vad det nu kommer kosta, inte ens för 3600:-.

Plus att i mitt resonemang så tycker jag att grafikkortstillverkarna har det alldeles för bra, de leverar grafikkort som inte håller måttet i dagens spel.

Jag menar seriöst, det där är inte i närheten av spelbart. Inte ens i låga upplösningar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nödvändigtvis inte helt sant, det där varierar hela tiden, när 8800-serien kom så var dem fullkomliga monster när det gällde DX9-prestanda dock så visade sig arkitekturen halta efter rejält i DX10-prestanda. Så det där varierar hela tiden, ibland är grafikkorten rejält före och ibland så är spelen det, läs: Crysis. Sen visst så kan man ju alltid dra upp upplösning till "insane", men om vi snackar standard som ligger runt 1440x900 och lite högre, icke wide etc.
-----------------
Plus att i mitt resonemang så tycker jag att grafikkortstillverkarna har det alldeles för bra, de leverar grafikkort som inte håller måttet i dagens spel.

http://www.xbitlabs.com/images/video/gainward-bliss-8800gt/cr...

Jag menar seriöst, det där är inte i närheten av spelbart. Inte ens i låga upplösningar.

Jo, det är i och för sig sant men nu är ju också Crysis ett undantag om vi tittar på spel.

Givetvis lever grafikkortstillverkarna bra men jag ser egentligen inte något större bekymmer då det är ett fåtal spel som kräver extremt av hårdvaran, bland annat Crysis.

Citat:

Alltså, ta det inte personligt men jag tycker det är slöseri med pengar att gå på det värsta, som exempel så kan man köpa 8800 GTS, vilket är det råaste singel-grafikkortet som man kan få just nu, med undantag för Ultrat i vissa fall då, men överlag. Men det är alldeles för dyrt. Då är ett 8800GT ett mycket bättre köp. De hundralapparna som ett GTS kostar extra motsvarar inte prestandaskillnaden.

Grafikkort som HD3870 för 1700:- är ju också ett "bra" köp. Men inte HD3870x2 för 4000:- eller vad det nu kommer kosta, inte ens för 3600:-.

Hm, jag tror vi missförstod varandra tidigare. Jag tänkte inte på Ultra över huvudtaget som prisvärt (aldrig någonsin iofs) idag utan menade på när det kom och några månader framöver, att det inte är hela världen att då betala för Ultrat (kostade runt 6k då). Men jag skrev kanske aldrig det.

Självklart skulle jag inte köpa varken ett GTX eller Ultra idag oavsett ekonomi. Hade jag köpt ett kort just idag hade jag köpt ett 8800GT/GTS 512.

HD3870X2 av det den har visat än så länge skulle jag sätta ett pris om 3200kr kanske. Men det är ju jag.

Säg till om det är någoting du inte förstår för jag har så jädrans ont i skallen just nu och kan knappt tänka det jag ska skriva. :S

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

425Euro=jävligt mycket så 4250 och uppåt

Njaaa..... nu ligger inte Euro på 10kr direkt så det blir längre än 4250sek
I området 3600kr ungefär

EDIT: A.N'doja

Iof men då blir alla kort dyrare och det tror jag ingen räknar på i denna tråd utan är intresserade av vad själva kortet kostar

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-Raven
Njaaa..... nu ligger inte Euro på 10kr direkt så det blir längre än 4250sek
I området 3600kr ungefär

Återigen så är det frakt, tull, moms så hamnar slutsumman på *10 ungefär när produkten kommit innanför dörrarna i Sverige.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

de tidiga benchen på kortet imponerar inte på mig då den skulle slå Ultra men det gör den inte i vissa spel är ultran fortfarande snabbare så kanske därför de flyttar relle datumet till slutet av månaden för att rätta till vad som än gick fel eller bättrar på stöd i drivare....näää vete faan vad man ska göra vill ah mer krut i spel HL2 ep2 lladdar i evigheter sedan när man ska stänga ner spelet så hänfer sig hela skiten då tror jag, det är dags att inte bara byta graffe utan allt

Jag har spelat HL2 Ep2 felfritt på min dator med 1600x1200, high på allt grafiskt och 4xAA.
Tar inte lång tid att ladda i spelet samt när jag stänger av så tar det ca 3-5sek

Har dator i sign -1gb ram just nu får tjejjen behövde låna lite

Kanske dags att installera om datorn din?

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk

Ja, alla HL serierna är lätt drivna och laddar snabbt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Återigen så är det frakt, tull, moms så hamnar slutsumman på *10 ungefär när produkten kommit innanför dörrarna i Sverige.

Det är prissatt i Euro och inte Dollar... Vi har ingen tull mellan medlemsländerna inom EU och frakten är inte direkt dyr på dessa avstånden. Sverige har sedan EUs högsta mervärdesskatt så priset lär bli dyrare än exempelvis Tyskland. En multipel på 10 fungerar precis som du sa men det var ren tur

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
3870 x2 3DMark06 all at stock

http://img2.freeimagehosting.net/uploads/724a18197c.jpg

Som med HD3870 @ Crossfire.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Som med HD3870 @ Crossfire.

Ja precis..

Skitkort!

Ja man får ju ingen wow känsla iaf

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Ja precis..

Skitkort!

Ja man får ju ingen wow känsla iaf

Nej men fördelen är att man slipper två kort och denna verkar mycket sval faktiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

men om det är ett 3870x2, varför visas då bara 512Mb minne ? :S

Permalänk

512mb är varje pcb på så antagligen därför

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahaa, på så vis.

Dock säger väl 3dmark ganska lite om vad det sedan presterar i spel. Blir skillnaden i pris för stor gentemot 2st 3870 så blir det ju inte ett 3870x2 iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
En multipel på 10 fungerar precis som du sa men det var ren tur

Nej det vart inte ren tur... han har bara mer erfarenhet än vad du har inom prissättning i denna bransch uppenbarligen. Detta då man ALLTID 99.9% av gångerna ett grafikkort lanseras kan ta tillverkarens dollar-pris gånger 10 för att få svenska priset i runda slingor. Sedan konverterar majoriteten utav bolag dollarn till euro rakt av så om de säger en produkt skall kosta $45 så sätter de €45... så våran 10x fungerar i vilket fall som helst..

Detta gäller enbart vid release... inte när ett kort börjat åldras som någon försökte motbevisa oss tidigare genom att jämföra med ett halvår gammalt kort.

Permalänk
Medlem

5 timmar kvar... woo

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
5 timmar kvar... woo

till vad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
till vad?

Läs mitt inlägg!

För övrigt har vi här en sammanställning av prestanda tester:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Min musik
@albinloan