Permalänk
Medlem

Konfirmera dig för din mors skull då.

Och björnfan, kanske dags att du ansluter dig till resten av verkligheten? Det är inte realistiskt eller önskvärt att med våld eller på annat sätt förbjuda folks rätt att tro på saker. Om man inte heter Stalin eller Hitler kanske...

Permalänk
Medlem

Jag konfimerades mest för att jag anser / ansåg att det vart en del utav uppväxten, en upplevelse som bara kändes korkad att skippa. Sammanhållningen och hur kul man nu faktiskt hade där uppvägde mer än vad det kostade att lägga en timma i veckan på att tjöta och lyssna på en gammal hippie. Presenterna vart mer en bonus om något, vart mycket trevligare att käka god mat i släktens sällskap.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Och björnfan, kanske dags att du ansluter dig till resten av verkligheten? Det är inte realistiskt eller önskvärt att med våld eller på annat sätt förbjuda folks rätt att tro på saker. Om man inte heter Stalin eller Hitler kanske...

Jag har inte nämnt våld. Inte heller har jag sagt att det skulle ske snabbt, den här processen. Det är bara önsketänkande.

Man vill ju inte göra som fundamentalisterna(/terroristerna) gör.

Edit:

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Jag har inte nämnt våld. Inte heller har jag sagt att det skulle ske snabbt, den här processen. Det är bara önsketänkande.

Man vill ju inte göra som fundamentalisterna(/terroristerna) gör.

Edit:

http://myspace-821.vo.llnwd.net/01239/12/87/1239767821_l.jpg

Du sa ju nyss att vi skulle avskaffa kyrkan. Som en förebild. Det är bara önsketänkande att förbjuda kyrkan. Något som vore mer realistiskt och bättre är att låta kyrkan fasas ut. Vilket den redan håller på att göra. Kyrkan är inget problem i Sverige. Och det skulle ha minimal positiv inverkan att förbjuda kyrkan, det skulle även inskränka folks rättigheter. Folk måste ha rätten att yttra sig och tro. Men det verkar du ju helt bortse från. Sedan tycker jag det är intressant att du tror att om vi skulle förbjuda religion här så skulle det påverka de länder där religionen utgör störst problem(typ Irak etc). Det skulle snarare ha motsatt inverkan, mer terrorism.

Permalänk

Jag konfimerade mig p.g.a. mina släktingars skull, varför ställa till med ett sådant väsen för en sådan bagatellsak? Nu beror det iofs på vilka släktingar man hade.
Möterna var faktisk ganska så roliga, vi nämnde knappt gud en enda gång. Alla i klassen var dessutom med så en hade bara blivit utanför annars. Likaså behövde vi inte lära oss något utantill om vi inte ville.

Jag själv tror inte ett dugg på gud är inte ens humanist utan ser dem mer som parasiter som bara förstör, ändå skulle jag idag igen ha ställt upp för mina släktingar och deras heder. -Något lite och faktisk ganska så roligt, som man gör för att göra sina äldre släktingar glada. Nu kan man dock få en stel extrem religös präst, men det gäller att kolla upp före.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag konfimerade mig mest pga av att mina föräldrar ville det. Sen fick ja inte direkt massa presenter å grejer så det var inte av den anledningen iaf.

Sen upplevde jag inte konfirmationen som nått gudadyrkar läger direkt. Det var mer som lite utbildning om kristendomen, jag är inte troende och jag behövde aldrig låtsas att jag var det under konfirmationen heller.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

När det började bli tal om konfirmation gick jag ur svenska kyrkan i stället. Tar man ställning tydligt så brukar folk sluta tjata, om man nu har det problemet.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Jag trode inte det minsta på kristendomen före jag konfimerade mig... Gjorde som alla andra bara det för presenterna och jag var inte oärlig o sa i krykan att jag inte brydde mig ett skvatt om det.. men nu, 1 år efter så e ja lite i kyrkan o ska på skidläger med dom osv >< helt sjukt

Edit: det är med Pingstkyrkan och inte Svenska kyrkan, jag konfimerade mig dock med Svenska kyrkan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv är jag konfirmerad, och jag gjorde det emot min vilja. Allt pga av att mor och far sa att det var en tradition och jag hade inget att säga om det (enligt dem). Visserligen skulle jag ju kunnat gått till en präst eller högre stående varelse som höll i trådarna och sagt som det var. Men så blyg som man var så gjorde man inte det.
Fick iaf ett par trevliga minnen därifrån då man var och reste med konfirmationsgruppen, så det var inte helt fel.
Ett var att man gjorde inbrott i ett hus av misstag, för vi fick lite väl vaga instruktioner. Visserligen blev inget stulet, men golvet var ingen trevlig syn med smutsiga skoavtryck

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

Jag konfirmerade mig. Men jag gjorde det inte för att jag själv eller någon i min familj är kristen, utan för att många av mina vänner gjorde det och för att det var skoj att vara på "skolan" som var ett läger där vi mestadels spelade volleyboll och paddlade kanot.

Jag hade i alla fall skitkul. Även om jag var såpass kristen att jag låg och lyssnade på Marilyn Manson tillsammans med en brud under lägerkvällarna.

Att jag skulle få någon present hade jag inte en tanke på. Men visst fick jag lite saker.

Permalänk
Medlem

oj oj oj, vad jag skulle vilja skriva av mig i den här tråden men jag känner att folk antagligen skulle tycka att hälften av det var skitsnack eller bara ta illa upp så jag avstår från det två sidor långa inlägg jag skulle kunna skrivit och nöjer mig med att nämna de saker jag står för.

Jag är ateist, jag tror inte på gud, själar, livet efter döden eller något annat som inte går att bevisa vetenskapligt minst två gånger. Därför valde jag att inte konfirmera mig, jag tyckte inte att jag skulle gå till kyrkan och bekänna min "tro" till kristendomen när jag egentligen tycker att det är bull shit.

Jul firar jag för att jag tycker det är ett fint tillfälle att ägna tankar åt nära och kära, julklappar skulle jag egentligen kunna vara utan då jag antagligen ger bort mer än jag får men det är något jag tycker om så varför inte?

Jag respekterar andra religoner och de människor som tror på dessa så länge som de inte skadar någon annan. Folk får gärna slösa (enligt min mening) sin tid på att gå till kyrkan och be om de tycker och tror att de får ut någonting av det.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
oj oj oj, vad jag skulle vilja skriva av mig i den här tråden men jag känner att folk antagligen skulle tycka att hälften av det var skitsnack eller bara ta illa upp så jag avstår från det två sidor långa inlägg jag skulle kunna skrivit och nöjer mig med att nämna de saker jag står för.

Jag är ateist, jag tror inte på gud, själar, livet efter döden eller något annat som inte går att bevisa vetenskapligt minst två gånger. Därför valde jag att inte konfirmera mig, jag tyckte inte att jag skulle gå till kyrkan och bekänna min "tro" till kristendomen när jag egentligen tycker att det är bull shit.

Jul firar jag för att jag tycker det är ett fint tillfälle att ägna tankar åt nära och kära, julklappar skulle jag egentligen kunna vara utan då jag antagligen ger bort mer än jag får men det är något jag tycker om så varför inte?

Jag respekterar andra religoner och de människor som tror på dessa så länge som de inte skadar någon annan. Folk får gärna slösa (enligt min mening) sin tid på att gå till kyrkan och be om de tycker och tror att de får ut någonting av det.

Jo förstår att folk skulle ta illa upp... Det där var ju verkligen sjuuukt kontroversiellt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Du sa ju nyss att vi skulle avskaffa kyrkan. Som en förebild. Det är bara önsketänkande att förbjuda kyrkan. Något som vore mer realistiskt och bättre är att låta kyrkan fasas ut. Vilket den redan håller på att göra. Kyrkan är inget problem i Sverige. Och det skulle ha minimal positiv inverkan att förbjuda kyrkan, det skulle även inskränka folks rättigheter. Folk måste ha rätten att yttra sig och tro. Men det verkar du ju helt bortse från. Sedan tycker jag det är intressant att du tror att om vi skulle förbjuda religion här så skulle det påverka de länder där religionen utgör störst problem(typ Irak etc). Det skulle snarare ha motsatt inverkan, mer terrorism.

Jag är mest upprörd över att så mycket pengar går till något så dumt, även om det inte handlar i närheten av summorna det är i diverse andra länder (vilket jag säger utan att ha sett några siffror). Men 1.9% (tror jag det är i Sverige) från varje månadslön från varenda skattebetalare som inte lämnat kyrkan känns som pengar som skulle kunna ha gått till något mycket bättre. 16 miljarder uppgår kyrkans kostnader till på ett år, enligt Wikipedia.

Men vad som känns värre är att folk går på saker som dessa. Jag har inte den blekaste om hur man kan övertala troende på massiv skala.

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ja min snåla rika morfar sa att ja inte skulle få prestenter om ja komfirmerades då det inte är det saken handlar om men redan innan dess så hade jag ändå bestämt mig att ja inte tänkte göra det.

Själv tror jag inte ett dugg på kristendomen utan har en egen mening om livet, religion och filosofi väl inspirerad av Nietszche ^^.

Folk tyckte jag var dum som inte komfirmerade mig med tanke på att dom fick Vespa, smycken, pengar osv. osv. men tycker fan det är fel att göra det när man inte äns tror på kristendomen.

Min mor döpte varken mig eller mina syskon trotts att släkten vart arg för hon tyckte det var fel med tanke på att man borde få välja sånna saker själv, även fast hon är djupt troende kristen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

är inte konfirmerad kommer aldrig och bli det kan vara för att jag inte tror på det ett skvatt. gick även ur svenska kyrkan för något årsedan för att jag inte tycker dom ska ha mina pengar när jag ändå inte tror på det dom försöker pracka på en.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Min bror gjorde det för presenterna, och när det skulle bli min tur så sa morsan att alla gör det bara för presenterna, så jag slapp göra det och fick presenterna ändå.

Trots att jag inte sagt att jag inte kunde göra det

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
I relaterade nyheter: http://uturkyrkan.se - "Ut ur saligheten, in i verkligheten"

Själv anser jag att religion bör utrotas. Som H.L. Mencken sa: "We must respect the other fellow's religion, but only in the sense and to the extent that we respect his theory that his wife is beautiful and his children smart.". Nu är det ju inte alls på samma sätt i Sverige som i exempelvis USA (eller mellanöstern), tack och lov. Men hur vackert vore det inte om Sverige var en god förebild och avskaffade kyrkan totalt? Världens första officiellt religionsfria land. Det vore något. Och det känns som att 0 konfirmander på ett år vore en bra början.

Och det där med "sekulär konfirmering" verkar ju minst sagt löjligt.

Och i kriget mellan s.c.s.i. och Zartax håller jag mer med den sistnämnde.

det är meningen att Sverige ska vara ett land med stor tollerans och religionsfrihet, vilket det inte är på det här forumet. Låt mig och många med mig (kanske inte på det här forumet, men ute i samhället) vara medlemmar i Svenska kyrkan om vi vill och du som tycker att vi ska utrota kyrkan kan ju ta och flytta till nord-korea, där skulle jag tro att religion är förbjudet och det är väl antagligen ett sådant samhälle du eftersträvar. Att utrota en religion skulle enbart vara möjligt genom folkmord, ha det i åtanke innan du kläcker ur dig ett sådant idiotiskt påstående om att religioner ska utrotas.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Gjorde det för att åka på läger och hänga med vänner, så mycket presenter fick jag inte

Tror inte ett dugg på gud.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd att jag aldrig gjorde det, mina polare som gjorde det avskydde det sen tog de ju upp en massa tid då också, som man kunde spendera att göra något kul istället. Iofs sätter jag inte ens min fot i kyrkan längre

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det är meningen att Sverige ska vara ett land med stor tollerans och religionsfrihet, vilket det inte är på det här forumet. Låt mig och många med mig (kanske inte på det här forumet, men ute i samhället) vara medlemmar i Svenska kyrkan om vi vill och du som tycker att vi ska utrota kyrkan kan ju ta och flytta till nord-korea, där skulle jag tro att religion är förbjudet och det är väl antagligen ett sådant samhälle du eftersträvar. Att utrota en religion skulle enbart vara möjligt genom folkmord, ha det i åtanke innan du kläcker ur dig ett sådant idiotiskt påstående om att religioner ska utrotas.

Ja. Jag tycker att religion ska bort. Men jag har inte sagt ett piss om folkmord.

Jag tror även jag skrev (även om jag verkar ha svårt att framföra det) att det nog inte finns något bra fredligt (med vilket jag inte menar att det finns bra ofredliga) sätt att avskaffa religion.

Edit: Kan någon förklara vad det är man konfirmerar när man genomgår en sekulär konfirmering? Eller är det bara någon sorts vanligt sommarläger?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det vore bra om religionens inflytande försvann eller åtminstone minskades rejält på vår planet. Dock givetvis inte genom några folkmord eller åsiktsförbud.
Tänker mig mer ett successivt globalt avvänjande.

Sverige tycker jag är tillräckligt sekulariserat. Det finns dock vissa lätt extrema sekter och det vore bra om sådana i längden kunde lösas upp.

De verkliga problemen tycker jag dock finns i mellanösternregionen. Där ser man ju verkligen vilka stridigheter som uppstår utifrån folks olika religioner.

Sedan så ser jag de religiösa kristna i USA som ett visst hot mot världsfreden också. Om de blir tillräckligt många kan de påverka politiken och styrningen i USA (vilket du ju redan gör i viss utsträckning).
Jag vill inte se några moderna korsriddare med kärnvapen i framtiden...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Inte konfirmerad. Enda anledningen jag hade till att göra det var presenter och det hade jag inte fått särskilt många ändå

Vad är man när man ska konfirmera sig? 13? Då är man knappast redo att se gud ändå så...

Gick förresten ur kyrkan så fort jag fyllt 18. Mina föräldrar ett år senare tror jag.

Och mina åsikter om kyrkan och religion behöver vi inte diskutera här. Totalt ointressant.

Permalänk
Medlem

konfimerade mig mest för att Morsan ville att man skulle göra det var väldigt tveksam till det hela men sen blev jag tillslut övertalad av henne.
det var inte så farligt träffade nytt folk hade faktist ganska kul,kan inte förstå hur dom stog utt med oss där när jag tänker tillbaks var man ganska taskig =/
ja man störde ju inte när dom snackade och så men allt runt omkring ah well man var väll bara 14-15 eller nått då.
And yeah jag är inte religös eller nått sånt heller liksom det blir kul om man har nån/några polare med sig,sen 1tim i veckan är ju inget direkt.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag försökte en gång.. men det var det tråkigaste och absolut mest meningslösa grejen jag någonsin har gjort..

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

har inte konfat mig....o mina föräldrar har inte heller gjort det så...plus..skulle man gjort det hade man itne fått några presenter iaf av dom efter dom skiter i det där tjabblet =P

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller konfirmerad. Tycker det är löjligt att göra det bara för att man får presenter.
Det är inget jag tror på och jag vill inte ha något med kyrkan att göra.
Jag har även gjort slag i saken och gått ur kyrkan. Många som säger att de också ska göra det men så gör de inte det av ren lathet.
Det handlar om ett enda papper man behöver skriva under och skicka in.
Ett papper sen är man fri.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Nej jag har inte konfirmerat mig, känns så onödigt och lyssna på massa pladder om någon påhittad bok och presenterna klarar jag mig utan!
Som ni kanske ser är jag Ateist.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk

Jag skulle aldrig konfirmera mig mot min egen tro, till fördel för kristendomen. Hela släkten har försökt pracka på mig skiten. Få se, de har lovat:

En cykel för 600€
Totalt 2000€ kontanter
Ny top-end laptop
Snabbare uppkoppling
En båt. (Vad fan ska jag med en BÅT till?!)

Visst är det frästande, men det är definitivt inte värt det för en veckas bortslösad sommar på det möjligtvis tråkigaste läger man kan tänka sig, att stiga upp på 20 söndagar och att, framför allt, erkänna sin tro till något som jag inte över huvud taget tror på. Det är en principsak, och det skulle garantera mig en plats i helvetet, eftersom man inte får ljuga. Så, jag ser ingen särskild vinst med det.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

Konfirmera my ass, det ska man göra om man är troende.
Är varken döpt eller konfirmerad, kommer aldrig bli heller.
Är 110% ateist och empirist.

Dessutom gör man väl det när man är liten, typ 15?