Razer Lachesis
Ja, min gammla trogna copperhead gick i graven inte allt för längesedan och istället för att köpa en likadan så tänkte jag att det är väl bättre att satsa på razers nya produkt; Lachesis. Efter mycket lovordande om denna mus, inte minst från sweclockers själva som i princip sade att den inte hade några nackdelar, så var jag rätt säker på mitt köp. Nu så här i efterhand så vet jag bättre och jag klassar inköpet som det sämsta jag gjort genom tiderna.
Så låt mig då få förklara lite om felen med denna produkt.
1. Sensorn är extremt överkänslig. Minsta lilla tryck på musen (t.ex som att bara nudda den med fingret) gör att sensorn registrerar en rörelse och muspekarn far iväg.
2. Det går knappt att använda musen på mjuka ytor, såsom musmattor av tyg, plast och till viss grad även aluminium. När du klickar registrerar sensorn minsta lilla krökning av underlaget och pekaren drar iväg, vilket gör precisionsarbete helt omöjligt. Visst hjälper det att dra ner DPI'n till 500 och sänka känsligheten i mjukvaran, men i stridens hetta händer det att man tar i lite extra när man klickar och då åker pekaren iväg 4-5 pixlar.
3. Musen beter sig buggigt på blanka ytor, t.ex så kan muspekarn då och då hoppa iväg över halva skärmen och ibland så låser sig x-axeln helt spontant.
4. Musen har en bra passform till sidoknapparna avsedda för tummen, dessvärre är den helt symmetrisk, vilket gör att såvida du inte har utåtvridna prinskorvsringfingrar så går det inte att ha ett stabilt grepp om musen och samtidigt komma åt knapparna närmast ringfingret.
5. Den tillhörande mjukvaran är buggig och ställer till med besvär för den som vill binda tangentbordsknappar till sidoknapparna. Detta är väl nåt som kan fixas i en framtida uppdatering men varför dom sålt musen med sådana uppenbara buggar i mjukvaran är bortom mig.
En annan grej som är lite störande men kanske inte livsavgörande är det pulserande ljus som razer envisas med i sina produkter. På copperhead'en var det ett mjukt pulserande ljus som faktiskt var lite mysigt när man tänker efter. Men razer har såklart misslyckats med det också och satt in en flimmrande ljusdiod i lachesis vilket är fruktansvärt irriterande. Lyckligtvis kan man stänga av denna funktion så som sagt är det inte livsavgörande.
Så nu ligger min lachesis gömd i en låda i väntan på nya drivrutiner och ny firmware från razer, och en copperhead är på väg med posten. Är det någon här som haft liknande problem med sin Lachesis, eller gud förbjude, är det någon som är nöjd med sin Lachesis?