Permalänk
Medlem

Passiv chipset kylning 680i LT xfx

Hej

Behöver två passiva kylare till mitt xfx 680i lt. har kollat på tuniq tower och zalman grejset som ser ut som en romersk båge med flensar som man kan böja själv,tror ni det funkar?

Mvh

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Har inte så bra koll på ditt moderkort med NC-U6 brukar passa de flesta.
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=194477

Permalänk
Medlem

Finns ju två flätar på det moderkortet, ett vid grafikkortet och ett på nprdbryggan, tar nog den blåa zalman till norbryggan och den oranga till den vid grafikkortet

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Avstängd

Kan rekommendera dig denna:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THEHR-05-...

Thermalright HR-05-IFX heter den. Ska själv köp aett XFX 680i LT så det blir till att byta NB kylare för att få plats med en Ultra-120 extreme CPU kylare, för det är fet och får inte plats annars

Permalänk
Medlem

Nordbryggan är ju vid CPU´n eller hur? Och den behöver mer kylning än sydbryggan eller? Sydbryggan sitter vid grafikkorten (ungefär) eller? Har jag blandat ihop dessa nu igen?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Blev som så att jag köpte den blåa zalman chipset kylaren till nordbryggan.

Flensen som satt på nordbryggan tillsammans med fläkten fick ta hand om sydbryggan nu med avmonterad fläkt...Snacka om tyst dator...

Ett tips till alla

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Avstängd

Varför tog du den gamla original nordbrygge kylaren och satt den på sydbryggan vid grafikkortet? Vad var det för fel på original sydbryggs kylaren?

Permalänk
Medlem

Akta dej för att klocka med passiv kylare det krävs ganska mycket för att klocka bra med ditt kort dessvärre...
Till mitt kort är det passivt (se sign) men den måste man sätta en fläkt bakom för att nå riktigt högt ändå...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetdjuret
Varför tog du den gamla original nordbrygge kylaren och satt den på sydbryggan vid grafikkortet? Vad var det för fel på original sydbryggs kylaren?

Där satt en fläkt och den tjöt som f*n. Nu sitter där en flens som är bra mkt större än själva fläkten som satt där innan.

Jag har en 120mm fläkt precis vid första pci express platsen där det blåser kall luft rakt på sydbryggan så det lär nog gå bra att klocka.

Hur kollar jag hur varm nord/sydbryggan blir? Funkar det med speedfan och isåfall är det core och ambient?

Köpte en Noctua för säkerhetsskull med...Vill inte paja något när jag klockar!

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Powerup^
Där satt en fläkt och den tjöt som f*n. Nu sitter där en flens som är bra mkt större än själva fläkten som satt där innan.

Jag har en 120mm fläkt precis vid första pci express platsen där det blåser kall luft rakt på sydbryggan så det lär nog gå bra att klocka.

Intressant, så sydbryggs fläkten låter mycket på XFX 680i LT?

I så fall ska jag nog följa ditt exempel och köra NB kylaren där i stället.

Powerup vad kör du för processor kylare? Jag kommer att köpa en Thermalright ultra 120 extreme men är osäker på om den får plats på grund av den stora -NB kylaren. Så jag plannerar att köpa en thermalright hr-05 NB kylare och fästa en liten 60x60mm fläkt på den. Vad tror du?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte så bra koll på kylarna som finns idag men jag kommer att köra CNPS9500 kromad variant på processorn,noctua towern på NB och NB flensen på SB. Hoppas du förstod hur jag menade

Både nord och sydbryggan har fläktar ch de viner rätt rejält tyvärr, jag fick panik som sagt och bytade ut det snabbt vilket var tur

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Avstängd

Hur mycket låter den gamla NB kylaren som nu sitter på SB? ÄR det så att man stör sig på det? Förmodar att den gamla SB fläkten som du nu tagit bort lät mer?

Kan du länka till vilken NB kylare du skaffade?

Permalänk
Medlem

Jag tog bort fläkten från nordbrygge flensen och satte flensen på sydbryggan.

Jag köpte den blåa zalman NB kylaren men tror inte den räcker till så jag köpte en noctua NB kylare också.

De låter lika jävligt båda två men NB är lite värre.

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|