Gillar att meka med datorer, kan jag byta processor på en bärbar

Permalänk
Avstängd

Gillar att meka med datorer, kan jag byta processor på en bärbar

Hej,

Jag är en ung kille och gillar att meka med datorer.

Det är så att jag undrar om det är lika lätt att byta moderkort och processor på en bärbar som på en stationär.

Skulle jag förlora garantin? Har en Fujitsu Siemens Amilo Pi2530, tänkte importera en Penryn processor och montera in den i moderkortet. Är det omöjligt?
Skulle ni tro att moderkortet är kompatibel med Penryn eller C2D T7xxx processorer?

Mvh

Visa signatur

Min dator: Gigabyte P35 DS3 2.0 | Intel Dual Core Pentium E2160 1.8@3.6 ghz | 2x1 gb xms2 pc6400 cl5 | Hitachi deskstar 160gb 8mb 7200rpm | nVIDIA 7900GT 256mb ddr3

Permalänk
Medlem

Moderkortet är inte utbytbart såvitt jag vet. Det går att byta processor på en del bärbara, men vad som stöds är det nog bäst att ta kontakt med tillverkaren om, om det nu inte står något om detta på produkt sidan hos tillverkaren. Det är mitt tips iaf.

Garantin kan nog i värsta fall sticka ifall du sätter i en annan komponent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rinru

Det är så att jag undrar om det är lika lätt att byta moderkort och processor på en bärbar som på en stationär.

Skulle jag förlora garantin?

Har en Fujitsu Siemens Amilo Pi2530, tänkte importera en Penryn processor och montera in den i moderkortet. Är det omöjligt?

nej, pga konstriktionen är det givetvis väldigt mycket krångligare än en stationär i de flesta fall. (skärningspunkt för väldigt lättöppnade bärbara och väldigt krångliga stationära då)

förmodligen.

nej. se bara till att få rätt sockeltyp och hoppas att BIOS stödjer korken sen. (eftersom få byter i bärbara, särskillt inte i märkesburkar är det troligen inget tillverkaren prioriterar att uppdatera heller, möjligen kan ett alternativt BIOS hittas)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Så du säger att man kan byta T5250 till Penryn om det är samma sockel och man uppdaterar bios?

Visa signatur

Min dator: Gigabyte P35 DS3 2.0 | Intel Dual Core Pentium E2160 1.8@3.6 ghz | 2x1 gb xms2 pc6400 cl5 | Hitachi deskstar 160gb 8mb 7200rpm | nVIDIA 7900GT 256mb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rinru
Så du säger att man kan byta T5250 till Penryn om det är samma sockel och man uppdaterar bios?

Jag fattade det som att det är MÖJLIGT. Inte säkert att det funkar men inte omöjligt heller. Sen förlorar du självklart garantin så fort du öppnar datorn i princip.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag fattade det som att det är MÖJLIGT. Inte säkert att det funkar men inte omöjligt heller. Sen förlorar du självklart garantin så fort du öppnar datorn i princip.

Inte om det är en Zepto .

Men i stort sett så kan du byta CPU bara det är samma sockel. Har du exempelvis en T2550 kan du byta till en T7300 utan problem. Förutom den delen att plocka isär datorn utan att skada någonting då.

Vilken BIOS har du och Vilken socket? Vilken Processor har du nu?

Du kan kolla info med en gammal gratisversion av Everest Home Edition. http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Permalänk
Avstängd

Nä jag får väl vänta tills garantitiden går ut.

Visa signatur