Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vista-datorer ger rättsligt efterspel

Permalänk

Ni som nu tycker att folk ska läsa specsen innan köp, ta en funderare över Don_Tomasos inlägg som stämmer helt och hållet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Specifikationerna (för både datorerna och Vista) säger inte mycket för svenssons som inte kan något om datorer. Om vi följer länken som postades här ovan så står det att Premium behöver ett dx9-kort med WDDM-drivers, 128MB minne, Pixelshaders 2.0 och 32-bit per pixel. Och sen datorerna som säljs marknadsförs som något liknande: 256 MB minne, DX9, blabla. Klart som fan de tror att det kommer fungera bra. De har ingen aning om vad Pixelshaders 2.0 är för något, och inte det andra heller.

De som känner sig lurade är de som inte kan något om datorer, och de känner sig lurade med rätta tycker jag. Men att stämma Microsoft för det? Nae, lite överdrivet.

Ni som nu tycker att alla ska förstå sig på datorer, vet ni vilket RON-tal eran bil går bäst på? Vilken olja ska den ha och vad betyder beteckningen på oljan?
När ni köper en tvättmaskin, har den högtrycksspolning av tvättmedelsfacket?
Stöder eran mobil JSR 239?
Har ni MOSFET i slutseget på stereon?
Har ni CMOS eller CCD sensor i digitalkameran?

Nu vet ni säkert hur ni kan kolla upp detta, men om ni nu inte är säkra på det, och inte vet hur ni ska leta upp det på nätet, inte har någon att fråga, hur tar ni reda på det då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Detta är ett ganska tydligt fall av vilseledande marknadsföring i mina ögon.

Du har så rätt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det tycker dock inte jag. Känns helt korrekt, däremot känns det som om säljaren har ett visst ansvar att påpeka att det finns en klisterlapp till och att den heter Premium och vad det innebär. Man har även som köpare ett visst ansvar om man nu ska slanta upp 10 000kr eller mer, eller så har man så pass mycket pengar att man gott kan vara utan dem.

En försäljare ska inte ha något som helst ansvar att berätta något för varenda liten kund som kommer in i affären och att skriva att vistas specialeffekter inte fungerar är ungefär som att säga att datorn inte direkt är bra, vilket är väldigt dålig marknadsföring, däremot bör han/hon kunna svara på frågor om varan om kunden undrar. Man kan faktiskt köpa en dator utan någon som helst kontakt med en försäljare.

Och till er som tycker att man bör googla efter fakta: tänk på att detta berör OEM-datorer som inte har kunniga sweclockare som huvudmålgrupp. Ute i den stora världen finns gott om folk som faktiskt litar på att om det står att datorn stödjer vista så ska den stödja allt som vista innebär, eller kanske inte är så duktiga på att använda google.

Permalänk
Medlem

Klart alla här kan kolla specs på datorn och se om den pallar vista, men säg det till min mormor som vill ha en bra deal med "det senaste"

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart att microsoft har gjort en tabbe här. Tycker att många ska läsa posten lite mer ordentligt innan ni säger att kunderna är idioter. De använda de där lapparna för något år sen innan vista släpptes, på datorer som hade XP installerat för att övertyga personer om att de skulle kunna uppgradera. De slängde in ca 512 mb ram och liknande som det sen knappt går att köra vista på. Så en ny dator för 14 000 kr så kommer vista självklart att fungera men för några år sen är det inte lika självklart (även fast för det priset borde det även ha fungerat då).

För skärmarna så tror jag inte att det är mycket mer än att de fungerar fullt ut. För alla som har kört linux så vet man att operativsystemet måste känna till skärmen också, de fungerar inte bara magiskt på alla upplösningar.

Permalänk

Jag är kapabel till att köra bil, men jag kan inte alla regler som flytande vatten. Kan ngn stämma mig för att jag krashat deras bil då för att ajg ljugit om min "kapabelhet"?

Permalänk
Hedersmedlem

vet inte riktigt vad du menar med din liknelse riktigt. Men jag tror du har nått en ny bottennivå av dåliga biljämförelser. enough...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
lol.

Det var min första tanke det med haha

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Hjälpsam

Även om datorerna inte klarar alla versioner av Vista, klarar dom ju faktiskt Vista Basic.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"Mike Nash, en av cheferna på Windows-avdelningen: ” I PERSONALLY got burnt. ... Are we seeing this from a lot of customers? ... I now have a $2,100 e-mail machine.”"

Man kan ju fråga sig om en person som han verkligen ska vara chef på windowsavdelningen, om han har så dålig koll på produkten har är delchef för att han inte vet om datorn han köper kommer att fungera!

Annars ser jag det som ganska självklart att "kapabel" inte är ett lika starkt ord som "redo". Särskilt då redo föregås av premium som även gemene man borde förstå är bättre än inte premium!
Dock kan jag förstå att det blir problem om inte kunderna blir informerade om att det finns en annan klisterlapp också och vad skillnaderna mellan dem är, men då skulle i.a.f. jag se det mer som färsäljningsställets fel än microsofts fel!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Dock kan jag förstå att det blir problem om inte kunderna blir informerade om att det finns en annan klisterlapp också och vad skillnaderna mellan dem är, men då skulle i.a.f. jag se det mer som färsäljningsställets fel än microsofts fel!

Eller om kunderna inte ens vet om att det finns mer än en version av Vista över huvud taget? Så ska alla försäljare sätta upp en stor skylt där det står att endast windows vista home basic funkar, eller är det microsoft som skulle varit tydliga från början? Försäljarna har ju inte gjort något fel.

Kan inte alla bara förstå att det här gäller att Microsoft har tvingat på en lapp på datorer som får väldigt många kunder att tro att en produkt är något den inte är? Vilseledande marknadsföring är olagligt, i alla fall i Sverige, den måste inte vara 100% felaktig.

Citat:

Svenska Lagen
6 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda
påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om
näringsidkarens egen eller någon annan näringsidkares
näringsverksamhet.

Detta gäller särskilt framställningar som avser

1. produktens art, mängd, kvalitet och andra egenskaper,

2. produktens ursprung, användning och inverkan på hälsa eller
miljö,

3. produktens pris, grunderna för prissättningen och
betalningsvillkoren,

4. näringsidkarens egna eller andra näringsidkares kvalifikationer,
ställning på marknaden, kännetecken och andra rättigheter,

5. belöningar och utmärkelser som har tilldelats näringsidkaren.

Visserligen är det inte amerikansk lag, men jag tycker det här fallet är vilseledande i fråga om kvalite, egenskaper och på sitt sätt användning och jag tror ungefär samma saker gäller i USA.

Off Topic: Googla "vilseledande marknadsföring" och kolla vad som kommer på femte plats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
handlade in en miljöbil som det stod "ready for raps" på huven, den gick iof inte alls att köra på raps men det gick ju att ha det i tanken åas, så lite redo var den ju.

Tack för dagens skratt

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Hedersmedlem

När vi ändå är inne på vilseledande information, och när redaktionen här uppenbarligen inte tyckte det var intressant nog, så ska ni få en riktigt rolig länk att läsa:

http://www.freesoftwaremagazine.com/columns/hotmail_doesnt_wo...

Det mest barocka i sammanhanget är att det överhuvudtaget inte handlar om browserns egentliga stöd, eller typen av operativ system, för det enda det faktiskt handlar om är browserns "user agent" information.

Om jag öppnar hotmail i browsern i Linux och Firefox 2, så får jag följande informationen:

Citat:

Det här är den klassiska versionen av Windows Live Hotmail
Den här versionen fungerar bättre tillsammans med din webbläsare. Den fullständiga versionen av Windows Live Hotmail kan köras i Internet Explorer 6.0 eller senare (läs systemkraven innan du installerar det). Den fullständiga versionen fungerar också i Firefox 1.5.

OK, så jag kan alltså inte köra den "fullständiga versionen". Hm, det är bara svammel och rent ljug, för med lite enkel editering i XML fil som säger att jag kör Vista, IE 7 och plattform Win32, så får jag följande meddelande istället:

Citat:

Du använder den klassiska versionen av Windows Live Hotmail.
Har du en snabb uppkoppling och vill ha fler funktioner? Testa den fullständiga versionen om du vill förhandsgranska meddelanden i inkorgen. (Den är gratis.)

Oj vilket mirakel en liten XML fil kan göra! Plötsligt fungerar allt hur bra som helst när jag testar "den fullständiga versionen". Idioti!

Det är nog inte enbart marknadsföringsavdelningen som har problem med ärligheten, eftersom ovan beskrivna helt enkelt handlar om lurendrejeri baserad på sniffning av browserns "user agent".

Permalänk
Avstängd

Skunkfunk:

Citat:

En försäljare ska inte ha något som helst ansvar att berätta något för varenda liten kund

DÅ ska den säljaren byta jobb. Info ger mersälj, är säljarens jobb provisionsberättigat ger det mer i egna kassan. Märklig åsikt överhuvudtaget. En säljare säljer på kunden, support står för svaren. Köparen, i båda fallen, förstår självklart att det är något som skiljer mellan en dator för 5000kr och en för 15 000kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
DÅ ska den säljaren byta jobb. Info ger mersälj, är säljarens jobb provisionsberättigat ger det mer i egna kassan. Märklig åsikt överhuvudtaget. En säljare säljer på kunden, support står för svaren. Köparen, i båda fallen, förstår självklart att det är något som skiljer mellan en dator för 5000kr och en för 15 000kr.

Du har nog missförstått mig. Vad jag vet behöver inte en försäljare berätta något över huvud taget enligt lag. Jag var förmodligen väldigt otydlig, men jag menar alltså att man inte med lag kan kräva att försäljaren ska nämna en viss sak om en produkt, vad man som försäljare vill säga är upp till honom själv. Jag menar ansvar mot lagen, du menar ansvar mot arbetsgivaren. Självklart måste ju en försäljare prata och väcka ett intresse för att sälja, men vad han säger och inte säger bestämmer han ju själv.

Permalänk
Avstängd

Man ser än idag att dom stora kedjorna annonserar ut laptops och stationära burkar med bara 512MB RAM som Vistadugliga och med skräpet installerat...
Rena lurendrejeriet, men kan iofs gynna hårddiskstillverkarna eftersom hårddiskarna knappast lär hänga med så länge.
Kanske nån kartellbildning?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd

Skunkfunk: Så är det nog
ilg@dd: Det bästa vore väl om MS officiellt kunde säga att minimumkravet för Vista, oavsett version, är 1024mb ram. Samtidigt är vi antagligen i en övergångsfas där minimum från tillverkare kommer bli 1024mb. Sedan om ytterligare något eller några år kommer vi sitta på datorer som hanterar Vista lika bra som gårdagens datorer hanterar XP.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Ni som nu tycker att folk ska läsa specsen innan köp, ta en funderare över Don_Tomasos inlägg som stämmer helt och hållet.

Ni som nu tycker att alla ska förstå sig på datorer, vet ni vilket RON-tal eran bil går bäst på? Vilken olja ska den ha och vad betyder beteckningen på oljan?
När ni köper en tvättmaskin, har den högtrycksspolning av tvättmedelsfacket?
Stöder eran mobil JSR 239?
Har ni MOSFET i slutseget på stereon?
Har ni CMOS eller CCD sensor i digitalkameran?

Nu vet ni säkert hur ni kan kolla upp detta, men om ni nu inte är säkra på det, och inte vet hur ni ska leta upp det på nätet, inte har någon att fråga, hur tar ni reda på det då?

sorry för lite offtopic nu först

umm är inte ron-talet även kallat för oktan? handlar om hur motståndskraftigt bränslet är för värme och detta för att motstå spikningar. eller är jag fel ute? anywho så går min ctr bäst på 98 (även om det står 95 i handboken.)

sen kör jag på 5w-30 i bilen. har väl med viscositeten att göra. hur lättflytande oljan är kall som varm och därmed hur bra den håller trycket och smörjer

högtrycksspolning.. ingen aning då det inte är min utan en almän tvättstuga. dock tror jag inte det med tanke på hur det samlar sig skit i det facket. (hade det i min förra jag köpte när jag bode hemma och den vi hade rasa ihop)

JSR 239 o.0? ärligt talat ingen aning ^^; får ta och googla det sen >.>

MOSFET! umm är inte mosfetkretsar standard nu för tiden. förr var det jobbigt att hitta då detta var klassat som high end men nu finns det väl i nästan allt. jo min stereo har mosfet vare sig det är standard eller inte som jag tror det är.

har cmos i min d350 där hemma. kan dock inte skillnaden mellan cmos och ccd. inte tyat läsa om det så mycket.
allmänkunnande? o.0?
jo jag tycker folk borde kunna så pass att dom kan luska ut att allt inte är vad det värkar och sen ta och fråga och kolla runt lite innan dom slänger ut femsiffriga belopp. man frågar innan man köper. själv är jag ingen guru på datorer och kan känna mig tappad väldigt ofta men jag fattar iaf att man inte kan lita på allt.

ontopic:
folk borde i dessa tider som är med fals marknadsföring inte lita så mycket på klisterlappar som sätts på allt och alla nu för tiden. alvarligt talat kolla på reklamer som finns på tv. alla dessa tvätmedel som skall vara små mirakel. talrikar som med en droppe och inget jobb alls blir blankare och renare än när dom var nya. möjligen ny med hetvax på så går det nog.
folk måste skärpa sig lite och inte lita på allt dom ser och läser. det är sunt förnuft.

ursäktar om jag verkar lite hetsig eller hugger lite för mycket men jag är nyvaken och sitter på jobbet XD. no hard feelings ppl

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tagit upp precis detta tidigare i denna tråd, men gör det igen. Det är stor skillnad på en kartong tvättmedel och en dator. Skall inte gå djupare in på detta. Det finns att läsa tidigare ti tråden. Märkningen av högteknologiska prylar är till för att underlätta förståelsen när man köper dessa.

Ex. min mormor har för lite förkunskaper vid ett eventuellt datorköp för att använda "sunt förnuft". Var skall hon då få hjälp ifrån? Här är det extra viktigt att märkningen inte är vilseledande.

Att sluta lita på märkningen är fel väg i mina ögon. Då är det väl bättre att skärpa kraven på företagen som sätter denna märkning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När jag köpte min laptop så var det precis i gränsen XP/Vista. Köpte den med XP och brydde mig egentligen inte så mycket om det, men självklart sitter det en klisterlapp med Vista Capable på den. Även att jag är skapligt med i svängarna på tekniksidan så antog jag faktiskt att det skulle funka fullt ut med Vista. Det gör det väl iofs, men inte bra, fönsterhantering med Aero påslagen går seegt. Så jag tycker det är svagt att lappen sitter där, man antar ju faktiskt att det ska funka fullt ut, tillfredsställande.
Men, som alla duktiga besservissrar här säger så är jag väl dum i huvudet som inte ifrågasatte klisterlappen och googlade ^^

Förövrigt skiter jag egetligen i det, kör ändå Ubuntu på laptopen nu...

Permalänk
Medlem

Om man inte känner till innebörden av en klisterlapp eller märkning, så finns det ingen anledning att styra sitt köp efter det. Däremot tycker jag det ligger helt och hållet på säljarnas ansvar, att informera kunden om denne frågar vad saker och ting betyder. Sen klistrar faktiskt inte Microsoft dit klisterlappar på någon dator överhuvudtaget, det är respektive tillverkare/ihopsättare som gör det, och förhoppningsvis efter de riktlinjer som Microsoft satt, vilka enligt mig aldrig varit oklara, men det får stå för mig.

Permalänk
Hjälpsam

Jag håller med att om det står att man kan köra Vista, så skall man givetvis kunna göra det.
Men som sagt; det kan man det i det här fallet, även om det nu bara är Vista basic.
Om grejerna hade saknat drivrutiner till Vista hade det varit en helt annan sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Om man inte känner till innebörden av en klisterlapp eller märkning, så finns det ingen anledning att styra sitt köp efter det. Däremot tycker jag det ligger helt och hållet på säljarnas ansvar, att informera kunden om denne frågar vad saker och ting betyder. Sen klistrar faktiskt inte Microsoft dit klisterlappar på någon dator överhuvudtaget, det är respektive tillverkare/ihopsättare som gör det, och förhoppningsvis efter de riktlinjer som Microsoft satt, vilka enligt mig aldrig varit oklara, men det får stå för mig.

Hade det handlat om en universell inarbetad märkning som ex rättvisemärkt så bör man ha koll, ja. Men här handlar det om en ny märkning som varken var inarbetad eller en grundläggande symbol som står för något större. En extra informationslapp. Vista var ju inte ens släppt när datorerna började märkas upp. Att datorerana är mäkta av respektive tillverkare och inte direkt från microsoft är visserligen sant, men som du säger så satte microsoft rekommendationsribban och det är denna som varit för låg. För de som inte varit insatta har denna information troligen misstolkats i relativt stor utsträckning. Det är just därför som de hamnat i blåsväder.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Hade det handlat om en universell inarbetad märkning som ex rättvisemärkt så bör man ha koll, ja. Men här handlar det om en ny märkning som varken var inarbetad eller en grundläggande symbol som står för något större. En extra informationslapp. Vista var ju inte ens släppt när datorerna började märkas upp. Att datorerana är mäkta av respektive tillverkare och inte direkt från microsoft är visserligen sant, men som du säger så satte microsoft rekommendationsribban och det är denna som varit för låg. För de som inte varit insatta har denna information troligen misstolkats i relativt stor utsträckning. Det är just därför som de hamnat i blåsväder.

Tycker inte om att upprepa mig själv. Men att informera sig själv som kund blir ju enligt min mening ännu större när det inte är en universiellt inarbetad märkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Märkningen av högteknologiska prylar är till för att underlätta förståelsen när man köper dessa.
...
Att sluta lita på märkningen är fel väg i mina ögon. Då är det väl bättre att skärpa kraven på företagen som sätter denna märkning.

Märkningen är inte till för att underlätta förståelsen, de är till för att sälja produkten. I många fall är det medvetet som man krånglar till saker för att det ska låta bra.

Man ska aldrig har börjat lita på märkningen. Den är gjord av personerna som försöker sälja datorn, lyfter inte märkningen fram datorn som likvärdig/bättre än konkurrenternas (i den typiske kundens ögon) så sätts den inte dit.

Det är som att efter ha sett tv-shop vara övertygad om att jusst de knivarna är värda mer än de som kostar 20 ggr. mer och att man måste beställa jusst nu innan det är försent.

Nej, det är inte lätt alla gånger. Försök säga något annat till någon som (ensam) försöker köpa sin första bil. Men är man inte insatt får man stå sitt kasst och är det något man inte ska göra så är det att skylla sina beslut på marknadsföringen.
Det enda man visar då är att man var för lat för att ta tag i saken själv (och det räcker med att ta kontakt med någon som har koll). Har man åtminstone pratat med en säljare och resonerat sig fram så är det ju en helt annan sak. Då är det han/hon som lurat dig och inte någon reklambanner.

Sen är många säljare inte alls särskilt kunniga eller kanske särskilt ärliga - och det problemet är bra många gånger större än dessa klisterlappar, anser jag.

Det största problemet med klisterlapparna (återigen, min åsikt) är att de är fula och kladdar ner datorerna.

Permalänk
Avstängd

som sagts tidigare så är kan man inte lita på märkningar.
titta på tex bäst föredatumen på kött osv. den märks om när den börjar bli för gammal. tydligen ganska vanligt om man skall lite på nyhetsmedia.

sen att om nu farmor eller liknande som inte vet ett jota om datorer skall köpa en ny dator så hanman hon i fällan. nej, för hon har ofta barn/barnbarn som hon frågar. vet inte många gamla människor som köper såna saker utan att fråga dom yngre i släkten för att sedan efter dom köpt sin pryl fråga om man kan lära dom använda den.

det är helt enkelt upp till var och en att leta information om det man köper. skulle man nu vara för lat för att göra detta så får man lite skylla sig själv. man får helt enkelt inte vara för godtrogen och lita på marknadsföringen som snurrar på idag.
alla försöker påstå att "vi" är bättre än andra, köpr "våra" produkter "vi" är bäst. som nämdes ovan så är tv-shop ett perfect exempel på detta.

man kan, och får inte allt levererat på silverfat. man har sitt ansvar och undersöka i alla fall lite om varan man köper. hittar man sen inget så frågar man någon/några man litar på. om man inte gör det vad skall vi då med vår forumdel om köpråd och tips? dom flesta här kan mycket mer än medelsvensson men måste ändå fråga här inne om hjälp och tips då det finns dom som kan mer och gärna hjälper.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

känns som om vista fått mycket skit mest pgr av just folk köpt datorer som ligger på gränsen vad gäller specsen och sen har folk klagat på att det är slött, Jo men HEJ, kör in XP på en P1a så är det heller inte så överdrivet snabbt.

Det är inte föräns på senare tid som vista fått en mer rättvis bild då folk insett att man kanske inte ska sitta med 512RAM..

visst sen har ju vista sina "buggar" men förhoppningsvis så ska en hel del vara löst när SP1 släpps.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en DELL med denna lapp. Drog in Vista Ultimate och det visade sig att det inte fanns några drivrutiner (Edit: Fanns Windows standard.) till grafikkortet . Jag mailade DELLs support som gav mig detta svar:

Nu är det så att vi inte supporterar Vista av någon form för att vara exakt för Inspiron 9400.
Det är inte garanterat att hårdvaran i din dator fungerar tillsammans med Vista. Vare sig det är 32 eller 64-bitars.
När din dator levererades så fanns det ett klistermärke på dator där det står att den är gjord för Windows XP, inte Windows Vista (inte 32-bitars och inte heller 64-bitars).

Vista capable my ass

Edit:

Datorn funkande relativt bra med Vista Ultimate men utan drivrutins support så är man körd vilket fall som helst.

Permalänk

Om jag inte vet hur aktier, fonder och allt sånt fungerar och jag bara kastar mig in i det och satsar pengar lite här och där utom att veta något. Om jag då går en massa i back, har jag rätt att stämma säljarna som jag köpte aktierna av då?

NEJ! Då får jag naturligtvis skylla mig själv!

Och sen dom där klistermärkena på datorer som går på knäna av den mest bantade Vista versionen. Ja dom klarar ju Vista i allafall, så här finns inga problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Även om datorerna inte klarar alla versioner av Vista, klarar dom ju faktiskt Vista Basic.

Visst, men det stod "Vista Capable" och inte "Vista Capable. At least some versions, under proper conditions and under light usage".
Skulle du tycka det var riktigt och rätt om du köpte en mp3-spealare och på laddaren ena sladd med vanlig stickpropp stod det "För Nätspänning" osså visar det sig att den nätspänningen är 100V/60Hz (japan) och eftersom du pluttade i den i ett vägguttag här där den passade så fick den 230V/50Hz och din mp3-spealare är "toasted".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Om jag inte vet hur aktier, fonder och allt sånt fungerar och jag bara kastar mig in i det och satsar pengar lite här och där utom att veta något. Om jag då går en massa i back, har jag rätt att stämma säljarna som jag köpte aktierna av då?

NEJ! Då får jag naturligtvis skylla mig själv!

Och sen dom där klistermärkena på datorer som går på knäna av den mest bantade Vista versionen. Ja dom klarar ju Vista i allafall, så här finns inga problem.

Fast det var väl ändå en ovanligt dålig jämförelse. Det finns en hel del dåliga jämförelser på forumet med bilar, och denna är absolut i samma klass. Det är inte samma sak at köpa en dator som att ge sig in på aktiemarknaden. för stor skilnnad på så många sätt. Enda likheten är att det finns många nybörjare som inte är så insatta.

Sedan var det några som gick in på det egna ansvaret vid märkning av produkter och refererade till ex. datummärknin av köttfärs. Det stämmer visserligen at man bör ha koll själv, men stämmer inte märkningen med verkligheten eller uplyser på ett vilseledande sätt så bör de ansvariga för märkningen få lite smäll på fingrarna vare sig det gäller viseledande klisterlappar på datorer eller fel datummärkning på köttfärs

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled