Gigabyte 8800GT 512 Zalman i lagär!

Permalänk
Medlem

Fläkten varvar upp efter tempen, vid ca 50* och vid ca 60* (full fart) saktar sen ner så den håller sig under 60* Bara i crysis som man kommer över 60* och fläkten får jobba fullt hela tiden... verka mysko att det bara är min som funkar så..?

30% idle -> 100%

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Ja det verkar bara vara din som funkar som den ska.
Vilken version av bios har du på ditt kort?
Jag har bios: 62.92.16.00.04
date: 12/26/07
Product: G92 board - 03930004

Hur jag än gör så kan jag inte ändra något med fläkten att göra.
Ricky_SE vad har du under Temperatures -> Fanspeed IC i NibiTor 3.7?
Jag har Dynamic Speed i kryssat där...

Börjar bli trött på om det är nå knas med kortet och Gigabyte verkar ju inte vara snabb att svara heller.

Har du också det kortet med 1400mhz/1840Mhz på dina minnen?

Permalänk
Medlem

Vilken version är tystast egentligen? Har hört att den passiva ska vara helt galet varm, så det är väl bara att skippa..

Har hört gott gainward, leadtek ZL och gigabyten med zalman. Vilken rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Min polare köpte ett Gainward och hans fläkt låter mycke högre än Gigabyten när den går på 100%. Dock så är ju inte hans kort fuckat så den går ju inte på 100% heller som gigabyten verkar göra

Permalänk
Medlem

Faan va irriterade om de e nå "fel" på senare modellen av kortet med VF830 kylaren så att fläktens hastighet aldrig ändras.... Uppenbarligen har det juh funkat på första versionen med VF700 fläkten om det Ricky_SE säger stämmer men inte nu... Är det tänkt att det skall vara såhär eller är det något som är felkonstruerat???

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag undra det samma med. Ricky_SE har ju samma kort som mig med samma fläkt och antar att han också har Rev1.0 som jag har, eller har du någon annan?
Värsta var ju att gigabyte inte hade nå nummer till sverige utan tyskland var närmaste. Dock suger min tyska så det är ju bara glömma

Permalänk
Medlem

Säkert kan de engelska i tyskland... på dem bara..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Ja men jag suger ju nästan lika hårt på det.. Vet ju hur det blir när jag blir nervös och jävlig... Stammar och har mig

Kan inte du ringa Ricky_SE?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
[B] Ja men jag suger ju nästan lika hårt på det.. Vet ju hur det blir när jag blir nervös och jävlig... Stammar och har mig

Testa att ändra biosen till 30% fläkt på 2D och 3D och låt den vara kvar på 100% på övriga... eller testa flasha med min bios... du har ju garanti på kortet om någonting går åt h*lvete

Kanske Gigabyte vill förhindra överhettning på minnena viket dom hade problem med på första modellen genom att låta fläkten gå på 100% hela tiden.
Mitt kort kan bli uppemot 71* innan fläkten "stabiliserat" tempen...

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit med att spela något än, men min idle ligger på 40grader när jag bara softar i windows.
Ska testa ikväll att köra igång nått skit... Finns det nått program som TAT fast till grafikkortet tro eller måste man köra 3dmark?

Permalänk

ATItools har en bra 3D-simulering som jag brukar köra för att stressa kortet.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Okey och ATiTool funkar även med Nvidia kort?
Det är det när man kör för att kolla efter artifakter va?

Permalänk
Medlem

ja slusk det är när man kollar för artifekter det stressar kortet riktigt mycket iallafall mitt ati kort vet dock inte om det fungerar för nvidia

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Då ska jag kolla det när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Någon får nog ringa o fråga GB om deras skumma fläktstyrning, verka som mitt kort reagerar på minne/pcb tempen oxå, spelade HL2 några timmar o fläkten ökade minskade fastän coretemp höll sig under 50* ???? (nerklockat kort 600/1600/900)

R.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja.. på någe sätt skall jag nog kontakta dem iaf. Kan juh inte godkänna att det funkar med fläktstyrningen för dej men inte för oss...

Ricky_SE.. Din ställer juh in farten atomatiskt efter hur tempen är.. men KAN du ställa in manuellt också? Typ i Rivatuner eller Gainward Expert Tool??

//Knoxz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har då inte fått nå svar på mitt mail till Gigabyte.
Dom har inte ens öppnat mailet jag skickade till dom...
Går bara att skicka via deras hemsida och där kan man även kolla status på det.

Dåligt att det ska ta flera dagar att svara på ett mail.
När jag har mailat om moderkort och grafikkort förut, samma om min tv osv har man oftast fått svar dagen efter.

Ricky_SE i ditt bios står fläkten på Dynamic Speed eller står den på Automatic speed?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Jag har då inte fått nå svar på mitt mail till Gigabyte.
Dom har inte ens öppnat mailet jag skickade till dom...
Går bara att skicka via deras hemsida och där kan man även kolla status på det.

Dåligt att det ska ta flera dagar att svara på ett mail.
När jag har mailat om moderkort och grafikkort förut, samma om min tv osv har man oftast fått svar dagen efter.

Ricky_SE i ditt bios står fläkten på Dynamic Speed eller står den på Automatic speed?
http://img90.imageshack.us/img90/2545/sluskoh6.th.jpg

Hej,
här får du mejl adress till en man på supporten i Sverige
urban@giga-byte.se
han brukar vara snabb!
Lycka till

En annan kul grej angående fläkten. Jag tycker inte alls att fläkten låter mycket men det beror också vad man jämför med och vad för sort låda ni har!!
Innan har jag haft x1950 pro och 2900 pro och båda två var högljuda specielt det andra som lät som dammsugare. Jag är riktig nöjd med Gigabyte kortet med tanken att det är kort i högre prestanda klassen. Kortet låter bara lite mer än fläktar i min P182 (sänkta på MIN)

Permalänk
Medlem

Kanon.
Skriver ett mail till han nu på engång så vi får sluta på denna huvudvärk.

**** edit ****
Nu är det skickat återkommer med svaret.
// Tomas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Royal FOOL
Hej,
här får du mejl adress till en man på supporten i Sverige
urban@giga-byte.se
han brukar vara snabb!
Lycka till

En annan kul grej angående fläkten. Jag tycker inte alls att fläkten låter mycket men det beror också vad man jämför med och vad för sortl låda ni har!!
Innan har jag haft x1950 pro och 2900 pro och båda två var högljuda specielt det andra som var som lätt som dammsugare. Jag är riktig nöjd med Gigabyte kortet med tanken att det är kort i högre prestanda klassen. Kortet låter bara lite mer än fläktar i min P182 (sänkta på MIN)

Tack för mailadressen.. skall nog maila jag med..

Nä kortet låter juh inte så jäkla högt direkt.. men när jag öppnar burken å lyssnar så överröstar det faktiskt övriga fläktar i burken(120mm bak, AC freezer 7 fläkten på ca1400rpm, 2x 80mm fram på Minimum). Är juh onödigt att det skall gå på 100% hela tiden även om det inte låter jätte mycket, kan man få ned ljudet så e juh de bra. Hade ett Sparkle 8800GT förut med 75mm fläkten och den lät på minsta fart mindre än vad detta Gigabyte gör just nu, på 100% så läte de som en dammsugare/jetmotor.

Om det är ett fel i BIOS så tycker jag de borde släppa en officiell BIOS uppdatering som man kan ladda ner fr gigabytes hemsida...

Slusk: Väntar ivrigt på ditt inlägg med mailsvaret.. kan du lägga in hela dittt mail här så man ser vad du frågade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min låter då bra mycket mer än tri-cool fläktarna i en p182.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Tack för mailadressen.. skall nog maila jag med..

Nä kortet låter juh inte så jäkla högt direkt.. men när jag öppnar burken å lyssnar så överröstar det faktiskt övriga fläktar i burken(120mm bak, AC freezer 7 fläkten på ca1400rpm, 2x 80mm fram på Minimum). Är juh onödigt att det skall gå på 100% hela tiden även om det inte låter jätte mycket, kan man få ned ljudet så e juh de bra. Hade ett Sparkle 8800GT förut med 75mm fläkten och den lät på minsta fart mindre än vad detta Gigabyte gör just nu, på 100% så läte de som en dammsugare/jetmotor.

Om det är ett fel i BIOS så tycker jag de borde släppa en officiell BIOS uppdatering som man kan ladda ner fr gigabytes hemsida...

Slusk: Väntar ivrigt på ditt inlägg med mailsvaret.. kan du lägga in hela dittt mail här så man ser vad du frågade?

Japp när jag får svar så ska jag infoga hela mail konversationen.
Och blir det följdmail så postar jag dom med, och det samma gäller dig när du får svar

Jag kan inte riktigt förstå vissa säger att den låter mindre än deras fläktar i ett P182.
Jag har ett Lian-Li som är ljuddämpat från orginal. Har 3st chassifläktar på 120mm ~1500varv, Scythe Ninja PLUS Rev B, 1st nätagg som jag har satt i en nocta fläkt i och kan säga att jag fördubblade min ljudnivå i windowssoftning med detta nya grafikkort.

Jag hade ett 2600XT förut med stock kylaren på och den hade ett litet vinande läta på datorn men inget man störde sig på. När man spelade och den gick upp på 100% så lät den ungefär som Zalmanfläkten för i orginal.
Hade man vetat det här så hade man ju köpt ett billigt jävla 8800GT och en ny kylare och en fin noctafläkt för bara 2-300kr mera än vad detta kort kostade.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också mailat till Urban på Gigabyte.se.. Skrev ett långt mail om fläktens hastighet och hur den funkar nu med VF830 fläkten och hur de var förut med VF700 fläkten..

Skriver här när(om?!) jag får svar

*EDIT*
Royal FOOL: Kan du inte ta bort " I Lagär" i topicen så får de här bli en tråd om kortet och inte bara dess lagerstatus...

//Knoxz

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Nu har jag också mailat till Urban på Gigabyte.se.. Skrev ett långt mail om fläktens hastighet och hur den funkar nu med VF830 fläkten och hur de var förut med VF700 fläkten..

Skriver här när(om?!) jag får svar

*EDIT*
Royal FOOL: Kan du inte ta bort " I Lagär" i topicen så får de här bli en tråd om kortet och inte bara dess lagerstatus...

//Knoxz

..som önskat....

Permalänk
Medlem

Nästan som man börjar tveka på att ta detta kort iallafall, pga av ljudnivån då jag är rätt så känslig när det gäller ljud. Får väl se vad vad Gigabye säger ang. detta i mailet.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHZ | 2048 DDR2 800MHZ | LeadTek 8800GT 512MB w/ Zalman VF900 | Gigabyte P35 DS4 | Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music | Corsair 520W | Antec P182 Gun Metal

Permalänk
Medlem

I GOT MAIL!

Dock var det inget bra svar men nu är iaf bollen i rörelse.
Här kommer mailen:

Hej.
Har en liten fråga angående mitt nyinköpta grafikkort. På kortet
sitter som sagt en Zalman VF830 den stora kopparkylaren med heatpipe.
Min fråga är nu varför inte det går att kontrollera hastigheten på
fläkten på detta kort?
Har tittat runt på massa olika forum på internet och några få enstaka
säger att deras fläkt inte alls går på 100% som min gör hela tiden.
Väldigt irriterande problem detta... Då idle tempen ligger på 37grader
i min burk kan jag tycka det är lite väl överdrivet att köra fläkten
på 100% då.

Skickade in en fråga om detta på gigabytes hemsida för någon dag men
har inte fått nå svar från dom alls än.
Kan det ha att göra något med någon biosversion att göra? För han som
jag pratat med som säger att sin fläkt ändrar hastigheten har inte
samma bios-version som jag har. Jag har biosversion: 62.69.16.00.04.

Kommer detta att lösas eller är det så? Sen varför sitter det bara en
2pins kontakt till fläkten på grafikkortet för? Rätt jobbigt nu
eftersom fläkten låter rätt högt och det är ett rätt vinandeljud som
nästan knackar lite smått...

Tack på förhand.

Svar:

Hej,
Jag har inte haft möjlighet att testa denna version av kortet själv, så jag
kan inte på rak arm uttala mig om detta. Jag har skickat frågan vidare till
vårt huvudkontor. Jag återkommer när jag fått svar från dom.

Med Vänliga Hälsningar
Urban Skytt

GIGABYTE Support SE
Tel: 08 - 771 59 69
E-mail: support@giga-byte.se

Permalänk
Medlem

Har också fått svar nu... fick precis samma svar som du Slusk.

E bara att vänta å se vad Urban kan luska fram åt oss

Nu är bollen i rullning i allafall.

//Knoxz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni har inte fått något svar sen sist, antar jag? Jag har funderat på att köpa detta kort, men om det inte kan styra fläkten automatiskt suger det faktiskt.

Att det är tystare än konkurrenterna på hundra procent spelar inte mig så stor roll - då är man nog ändå inne i ett spel, så fläktljud är det sista man tänker på. Det är idle-ljudet som är viktigt för mig, och idle på 100% är inget vidare.

Permalänk
Medlem

Vi har inte fått nått svar än, är ju helg så. Vänta med ditt köp tills vi får ett svar innan du bestämmer dig. Borde ju gå att ordna fläktstyrningen med en Biosuppdatering eller nått då det faktiskt funkar för Ricky_SE på hans kort med äldre/annat bios.

När detta Gigabytekort går på Max så låter det ungefär som ett standardkort på 50-60% fläkt. Ni som har hört detta vet hur det låter. Ett standardkort på 30% fläkthastighet i idle låter nästan ingenting, iaf märkbart mindre än detta kort med Zalmankylaren.

Men Gigabyte kortet köpte jag inte bara för fläkten utan också för dess 3cm kortare PCB som passar bättre i mitt chassi och sedan är ju kortet överklockat ganska rejält fr början med 702/1674/1836(1900 på endel) istället för standard på 600/1500/1800.

Skulle det visa sig att fläkten aldrig kommer att gå att styra genom kortet så kommer jag nog att byta ut fläkten till en annan och koppla den till moderkortet och styra den fr windows med tex Speedfan eller nått.

//Knoxz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej har inte heller fått nå svar om detta problem
Dom på gigabyte.com har inte ens orkat att öppna mitt mail heller enligt deras mailservice grej dom kör med

Knoxz tror du att det ska gå att köra temperaturstyrt via moderkortet och ta tempen från grafikkortet via speedfan eller kommer det aldrig gå att lösa med tempstyrning?