Permalänk
Medlem

Shoppa i USA

Hej,
Vet ni om någon site fraktar till Europa från USA. Även om man betalar Tull lär det bli billigare att inhandla därifrån jämfört med svenska kartellpriser.

Tips gärna om ni känner till sådana.

Må så väl

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Tänk på momsen också...

Permalänk
Medlem

Re: Shoppa i USA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Hej,
Vet ni om någon site fraktar till Europa från USA. Även om man betalar Tull lär det bli billigare att inhandla därifrån jämfört med svenska kartellpriser.

Tips gärna om ni känner till sådana.

Må så väl

tull + moms + frakt + väntetid xD

Permalänk
Medlem

Det är absolut ingen tull på import av elektronik från USA.

Det är dock 25 % moms av köpessumman.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Det är absolut ingen tull på import av elektronik från USA.

Det är dock 25 % moms av köpessumman.

Om tullen kollar paketet så får du tulla.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Det är absolut ingen tull på import av elektronik från USA.

Det är dock 25 % moms av köpessumman.

Verkar variera, det är ingen tull avgift på Playstation, Xbox och digital kameror men 2% av värdet på MP3-spelare utan radio (10% med), GPS 3.7%. Detta iaf enligt tullverkets "tullkalkylator".
Annars om inte företaget skeppar direkt till Sverige kan du använda jetcarrier.com . Har själv använt dem några gånger.

Permalänk
Medlem

Min syster reser snart dit, kan hon shoppa loss och skicka de som privat packet?

Överhuvudtaget kan anhörig skicka privat pack från USA och då lär man slippa moms och tull och sådant smörja?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Min syster reser snart dit, kan hon shoppa loss och skicka de som privat packet?

Överhuvudtaget kan anhörig skicka privat pack från USA och då lär man slippa moms och tull och sådant smörja?

Ja, max 500:- värde per person. Över det blir det tull/moms.

Permalänk
Medlem

Hur vet de om värdet? Man kan ju alltid skriva begagnat och reducera innehållet till 500 kr?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Om de öppnar paketet och finner en vara som kostar runt 10k i sverige och ser att den är i nyskick har de nog svårt att gå med på att den skulle bara kostat dig 500:-...

Men visst.. ligger det diverse kvitton etc i paketet så kanske..

Permalänk
Medlem

Ok, låter fint. Då är det bara att öppna originalpacketering och tapa vänster och höger med billig tape, kanske riva kartonger i flera platser:-) Sätta även ett par kalsonger och strumpor i förbigående

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Nu har du inte skrivit vad för sak som gäller,
men ett sätt är att hon tar det med som handbagage om det inte är stort.
Sen postar kartong, manualer per brev hem.
Man får ta med sig varor till ett värde av 1700:- när man reser.
Men din syster kommer säkert att fylla den kvoten själv.

Permalänk
Medlem

Jodå, hon kommer att välja shoppa också
Jag tänkte göra all research själv och ge henne specifika adresser där hon shoppar grejerna och sedan modda kartonger och frakta per post. Det rör sig om två reserator XT samt en silverstone CW02 som är de största bitarna.

Jo, har någon haft med NordiK data att göra? På pricerunner angav de CW02 för ca 2800kr inkl (Alltså troligen miss utan moms). Jag gjorde snabbt en beställning men de vill inte leverera. Ursäkten är att lådan går inte att få tag på till det angivna priset som leverantören har lovat de. Därför be om ursäkt och välkomnar åter.

Jag kollade sedan butiksadressen och såg att det rör sig om ett butik som ligger i större by i Sverige. Alltså näthandel får baseras verkligen på stora aktörer när du beställer, för de står bakom sina priser (och misstag).

Visa signatur

InMortumVeritas