Dödsstöten för HD-DVD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Sony valde Blueray i sin PS3 därför att den är menad att vara framtidssäker. PS3 säljer lika bra/dåligt nu som PS2 gjorde när den släpptes. Senaste månaden har PS3 gått om xbox360 i försäljningsstatistik per såld enhet i månaden så även där har det vänt. xbox360 är egentligen xbox 1,5 precis som HDDVD var DVD 1,5. Jag ger xboxen max 2 år sedan är den utspelad likaså. Kommer det mot förmodan ut en blueray spelare till xbox så tjänar Sony cash på det.

Fanboy.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Sony valde Blueray i sin PS3 därför att den är menad att vara framtidssäker. PS3 säljer lika bra/dåligt nu som PS2 gjorde när den släpptes. Senaste månaden har PS3 gått om xbox360 i försäljningsstatistik per såld enhet i månaden så även där har det vänt.

Varför Sony valde Blu Ray i PS3an är irrelevant. Valet de gjorde innebar att de förlorade racet mot alla andra och fick en extremt dålig start. Det var det jag kommenterade och varför det därför var smart av MS att köra på med DVDn och därmed slog Sony med mer än ett år.

Att PS3an säljer lika bra nu som PS2an gjorde när den släpptes är väl ingen större tröst? Ser marknaden likadan ut nu som den gjorde då?
Vad har det med Microsofts användning av en DVD-enhet?

Att PS3an har gått om 360n i försäljningshastighet är heller inget vettigt argument, i den takten kommer det dröja länge innan PS3an är föbi. Som om det skulle spela någon roll, du verkar ha missförstått mitt inlägg helt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
xbox360 är egentligen xbox 1,5 precis som HDDVD var DVD 1,5. Jag ger xboxen max 2 år sedan är den utspelad likaså.

Du framställer dig själv som en fanboy om du rent generellt sågar den ena av såpass lika produkter. Särskilt när du inte har något argument alls att komma med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mel
Kommer det mot förmodan ut en blueray spelare till xbox så tjänar Sony cash på det.

Ok.

Jag tänker inte forstätta något konsoll-krig i den här tråden eller på den här nivån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skitsnack
Kanske inte många privatpersoner, men kolla upp de serier/filmer du har på dvd, och dem flesta nya spelen. Detta är just problemet med Sweclockers medlemmar, ni tror att det endast handlar om nisse som ska spara sina hundra olika world of warcraft inställningar på dvd inför dreamhack, och därför inte behöver dl skivor, men majoriteten köper dvd skivor för att se på serier, film, lyssna på musik, sedan finns det dem som köper spel faktiskt. Och då är det så mycket mer praktiskt att ha det på två gånger färre skivor.

Då är det ju pressade skivor och det är en helt annan sak.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Har sett det skrivas på ett par ställen, men det är oftast shills för blu-ray som skriver dem.

De brukar räkna kostnaden per 'vilken enhet som nu är mest fördelaktig för blu-ray', och sedan utelämna saker som kostnaden för att köpa utrustningen för att prägla skivorna, licenskostnader, osv.

Kolla prislistorna på prisjakt. Det blir viss skevhet av att både Toshiba och Sony subventionerat sina spelare (PS3 resp. HDDVD), men att HDDVD-spelare och -skivor ändå är billigare trots betydligt färre tillverkade spelare och skivor säger en hel del.

I vilket fall så är det överspelat nu i och med att Bu-ray vann, så vi kommer få leva med den kostnaden nu...

mhm, exakt därför jag aldrig tog några positiva citat om HDDVD på allvar, eftersom de var positiva var det ju ganska säkert från HDDVD-folk.. :0

vilket är det enda som räknas i den verkliga världen, det spelar ingen roll hur stora investeringar man gör om produktionskostnaden ändå äter upp det på rimlig tid.

HDDVD-filmer är inte alls billigare annat än de som nu är för utförsäljning. men det är ju inte så konstigt direkt, eller tycker du verkligen det? och Toshiba ångrar nog sin prispolitik på spelare nu, det är rätt logiskt att anta att det var en av de större orsakerna till systemets död.

ja herrgudars vilken ångest jag hade när DVD-formaten slog sig samman sist. än idag kostar DVD-filmer 350-400 kr, det är upprörande!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför Sony valde Blu Ray i PS3an är irrelevant. Valet de gjorde innebar att de förlorade racet mot alla andra och fick en extremt dålig start.

Det var det jag kommenterade och varför det därför var smart av MS att köra på med DVDn och därmed slog Sony med mer än ett år.

Att PS3an säljer lika bra nu som PS2an gjorde när den släpptes är väl ingen större tröst? Ser marknaden likadan ut nu som den gjorde då?

starten och fortsättningen var utmärkt då den överträffade föregångaren. (se stycke 3)

vad som var smartast kan man ju alltid diskutera. men många anser säkert även helt utan att vara ensidiga PS3-fantaster att det logiskt sett inte alls var så värst smart att slafsa ihop en illa genomtänkt hårdvara bara för att hinna först, för förutom ROD så är det ju faktiskt just skivläsaren som står för den andra hälften av de där 30% haveri som boxen lider av. och det säger sig ju självt att en 30x DVD-läsare (som förstör skivor dessutom) slits ut betydligt snabbare än en ny teknik som kan läsa samma hastighet med mycket lägre RPM. (det är lite som att ge sig på Paris-Dakar utan att ta med bensindunkar och reservdäck)

fråga: tror du att det kommer sälja fler eller färre än 100 miljoner konsoller av "vinnaren" i denna generations konsolkonflikt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför Sony valde Blu Ray i PS3an är irrelevant. Valet de gjorde innebar att de förlorade racet mot alla andra och fick en extremt dålig start. Det var det jag kommenterade och varför det därför var smart av MS att köra på med DVDn och därmed slog Sony med mer än ett år.

Att PS3an säljer lika bra nu som PS2an gjorde när den släpptes är väl ingen större tröst? Ser marknaden likadan ut nu som den gjorde då?
Vad har det med Microsofts användning av en DVD-enhet?

Att PS3an har gått om 360n i försäljningshastighet är heller inget vettigt argument, i den takten kommer det dröja länge innan PS3an är föbi. Som om det skulle spela någon roll, du verkar ha missförstått mitt inlägg helt.

Du framställer dig själv som en fanboy om du rent generellt sågar den ena av såpass lika produkter. Särskilt när du inte har något argument alls att komma med.

Ok.

Jag tänker inte forstätta något konsoll-krig i den här tråden eller på den här nivån.

Det känns mer som de tär du som sjunkit till den nivå du pratar om och jag tycker mer det är du som är lite av en ms/HD-DVD fanboy och inte tvärtom. Jag tycker det ska bli kul att se när 360 användarna kommer få antingen kortare spel eller fler skivor att byta mellan om de ska kunna ha samma grafik som en PS3 med DVD som format.

Jag hade en 360 en gång, sålde den rätt snabbt igen och köpte en dator igen då jag tyckte den var alldeles för högljud och ful, sen när vi sålde huset så sålde jag stationära daton, köpte bärbar, en PS3 och ny tv och är så nöjd med PS3 speciellt gränssnittet i meny och Playstation Store, designen då den knappt syns i våran spegelblanka svarta tv möbel samt att den känns mer gediget byggd än 360 och att jag kan se på högupplösta filmer och trailers på min HDTV utan problem, det enda som va bättre med 360 va att den gick att streama med media center edition av xp, men det va det enda positiva med den konsollen, iallafall när den kom.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
starten och fortsättningen var utmärkt då den överträffade föregångaren. (se stycke 3)

vad som var smartast kan man ju alltid diskutera. men många anser säkert även helt utan att vara ensidiga PS3-fantaster att det logiskt sett inte alls var så värst smart att slafsa ihop en illa genomtänkt hårdvara bara för att hinna först, för förutom ROD så är det ju faktiskt just skivläsaren som står för den andra hälften av de där 30% haveri som boxen lider av. och det säger sig ju självt att en 30x DVD-läsare (som förstör skivor dessutom) slits ut betydligt snabbare än en ny teknik som kan läsa samma hastighet med mycket lägre RPM. (det är lite som att ge sig på Paris-Dakar utan att ta med bensindunkar och reservdäck)

fråga: tror du att det kommer sälja fler eller färre än 100 miljoner konsoller av "vinnaren" i denna generations konsolkonflikt?

Har jag kommenterat det?
Bara för att man pratar bra om en aspekt eller kritiserar en annan så förväntas man försvara/hata hela produkten.

De problem du pratar om tror jag delvis beror på snålhet än att man slafsat ihop den. Vilket visserligen många gånger hör ihop men att man prispressar sina konsoller helt stört mycket är väl ingen hemlighet. Och ingen har väl undgått de alla prisspekulationer som fanns när PS3an kom.

Jag tror inte att den vinnande konsollen kommer nå 100 miljoner innan nästa generation nått hyllorna. Om den fortsätter att sälja bra efter det eller ej beror på så mycket så det vågar jag inte ens gissa på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Det känns mer som de tär du som sjunkit till den nivå du pratar om och jag tycker mer det är du som är lite av en ms/HD-DVD fanboy och inte tvärtom. Jag tycker det ska bli kul att se när 360 användarna kommer få antingen kortare spel eller fler skivor att byta mellan om de ska kunna ha samma grafik som en PS3 med DVD som format.

Då tycker jag inte du läst mina inlägg.
Jag har inte ens kommenterad HD-DVD (som teknik/format i sig) i den här tråden, jag säger att det var smart av MS att inte använda HD-DVD. Gör det mig till en HD-DVD fanboy?

Jag har heller inte kommenterat xbox 360n som maskin mer än att den prestandamässigt ligger på en liknande nivå som PS3an - och det gör mig till en MS-fanboy?

Ledsen men känns snarare som du tar min kritik på fel sätt. Du får gärna påvisa var du anser mig vara 'fanboyaktig'.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Jag hade en 360 en gång, sålde den rätt snabbt igen och köpte en dator igen då jag tyckte den var alldeles för högljud och ful, sen när vi sålde huset så sålde jag stationära daton, köpte bärbar, en PS3 och ny tv och är så nöjd med PS3 speciellt gränssnittet i meny och Playstation Store, designen då den knappt syns i våran spegelblanka svarta tv möbel samt att den känns mer gediget byggd än 360 och att jag kan se på högupplösta filmer och trailers på min HDTV utan problem, det enda som va bättre med 360 va att den gick att streama med media center edition av xp, men det va det enda positiva med den konsollen, iallafall när den kom.

Se där, lite argument
Subjektiva argument, visst, men det förklarar din åsikt. Men bara för att du inte fastnade för xboxen pga. saker som du störde dig på så suger xboxen? Du kan inte se det ur ett större perspektiv?

Jag säger inte att jag inte håller med dig, xboxen låter en hel del och PS3an är i den aspekten mycket attraktivare. Men å andra sidan så hör man den knappt när man väl spelar. Ser man däremot på film från sin spelkonsoll kan det säkert bli ett problem med ljudet på 360n.

För att göra min ståndpunkt klar:
För mig är det PS3 eller Xbox 360 som gäller (om man nu prompt måste ha en, fördelen med dem som jag ser det är det sociala, men att spela ensam gör jag hellre på datorn rent generellt (problemet med det är bara att många spel inte kommer till datorn - sen spelar jag i och för sig inte så mycket)).
Och den som vinner av PS3an eller xbox 360n är den som först kan (och får en utbredd användar+utvecklarbas) köra hemmagjorda program.

Som det ser ut nu i den aspekten (vad jag vet) så är det xboxen som leder, men det där kan ju vända på en dag.

För att få skriva något mer OnTopic så tycker jag det är riktigt skönt att man, till och med som entusiast, inte verkar behöva två spelare/brännare alt. combo-maskiner. Hade inte vågat hoppas på ett så här tidigt "avgörande".

Permalänk
Medlem

http://www.highdefdigest.com/news/show/Paramount/TV_on_High-D... <-- undrar vad som händer med sådan här saker nu t ex? Kan man ha Blu-ray och DVD på samma skiva?

Sedan förstår jag att blu-rays lagringskapacitet är lockande, men om man nu som vanlig person sitter hemma och nu vill bränna, hur lång tid skulle det egentligen ta att bränna en skiva på 25? 50? 100? och 200gb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumlen
http://www.highdefdigest.com/news/show/Paramount/TV_on_High-D... <-- undrar vad som händer med sådan här saker nu t ex? Kan man ha Blu-ray och DVD på samma skiva?

Sedan förstår jag att blu-rays lagringskapacitet är lockande, men om man nu som vanlig person sitter hemma och nu vill bränna, hur lång tid skulle det egentligen ta att bränna en skiva på 25? 50? 100? och 200gb?

Men rätta mig om jag ahr fel, snurrar inte en BR skiva snabbare än en DVD samt bränner inte en BD brännare som bränner i 2x mycket snabbare än vad en DVD brännare i 2x bränner.

Har jag rätt eller fel i detta avseende?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Men rätta mig om jag ahr fel, snurrar inte en BR skiva snabbare än en DVD samt bränner inte en BD brännare som bränner i 2x mycket snabbare än vad en DVD brännare i 2x bränner.

Har jag rätt eller fel i detta avseende?

Drive speed Data rate Write time for Single Layer BD 1X 36 Mbit/s 4.5 MiB/s 95 min. 2X 72 Mbit/s 9 MiB/s 47 min. 4X 144 Mbit/s 18 MiB/s 24 min. 8X 288 Mbit/s 36 MiB/s 12 min. 12X 432 Mbit/s 54 MiB/s 8 min.

Från Wikipedia.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har jag kommenterat det?

Bara för att man pratar bra om en aspekt eller kritiserar en annan så förväntas man försvara/hata hela produkten.

De problem du pratar om tror jag delvis beror på snålhet än att man slafsat ihop den. Vilket visserligen många gånger hör ihop men att man prispressar sina konsoller helt stört mycket är väl ingen hemlighet. Och ingen har väl undgått de alla prisspekulationer som fanns när PS3an kom.

Jag tror inte att den vinnande konsollen kommer nå 100 miljoner innan nästa generation nått hyllorna. Om den fortsätter att sälja bra efter det eller ej beror på så mycket så det vågar jag inte ens gissa på.

öh..? ja: ""Valet de gjorde innebar att de förlorade racet mot alla andra och fick en extremt dålig start. ""

inte alls. (inte för att jag kan komma på nått jag gillar med XBoxen idag iof men.. hade jag gjort det hade jag inte förnekat det)

spelar ju stor roll vilket som orsakade vad, problemet är lika påtagligt oavsett vad som orsakade det. jag tror dock att du har fel, annars skulle ju faktisk Microsoft kunna tillverka maskiner med lite bättre kvalitetskänsla bara för saken idag. (men de gör de inte, den snordyra "eliten" av maskinerna väsnas och går sönder lika mycket som de billigaste)

just vad jag misstänkte. du tror på en mindre marknad (vilket är ganska troligt) men anser alltså ändå att invändningen* var relevant?

*""Att PS3an säljer lika bra nu som PS2an gjorde när den släpptes är väl ingen större tröst? Ser marknaden likadan ut nu som den gjorde då?""

rent faktiskt ser ju marknaden likadan ut om man ser till uppbyggnaden, Playstation sålde mindre i början och hade leveransproblem, Xbox sålde bra i början utan leveransproblem och intresset minskade sen när Playstation fått moment, Nintendo stod då liksom nu av olika anledningar lite vid sidlinjen. (Gamcuben liksom Wii nu har en lite annan målgrupp, och Wii verkar idag troligt kana ner i samma dike som GC gjorde) enda skillnaden är startordningen, och med tanke på hur det ser ut nu var inte Xboxens försprång så mycket värt trots allt ser det ut redan nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumlen
http://www.highdefdigest.com/news/show/Paramount/TV_on_High-D... <-- undrar vad som händer med sådan här saker nu t ex? Kan man ha Blu-ray och DVD på samma skiva?

Sedan förstår jag att blu-rays lagringskapacitet är lockande, men om man nu som vanlig person sitter hemma och nu vill bränna, hur lång tid skulle det egentligen ta att bränna en skiva på 25? 50? 100? och 200gb?

ja det går men det är ingen bra idé.

1. dyrare produktion för nått som är meningslöst. (ingen köper en HD/SD-film för en ev framtida HD-spelare.

2. och om man har en HD-spelare redan är man knappast intresserad av SD-funktion ändå)

3. skivorna är problematiska pga produktionen. (det är fler dubbelsidiga HDDVDs som drabbat av skivröta än vanliga)

/ står rättad om bränntiden. men som sagt, det blir snabbare på sikt liksom med DVDs.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

ja det går men det är ingen bra idé.

1. dyrare produktion för nått som är meningslöst. (ingen köper en HD/SD-film för en ev framtida HD-spelare.

2. och om man har en HD-spelare redan är man knappast intresserad av SD-funktion ändå)

3. skivorna är problematiska pga produktionen. (det är fler dubbelsidiga HDDVDs som drabbat av skivröta än vanliga)

/ står rättad om bränntiden. men som sagt, det blir snabbare på sikt liksom med DVDs. [/B]

Tja, de tänkte iofs på de som inte köpt en HDDVD-spelare med den första säsongen och den andra säsongen så att när man väl köper en så behöver man inte köpa hela säsongen på nytt utan bara vända på skivan vilket verkar vara en bra lösning, ingen direkt som klagat på första säsongen iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumlen
Tja, de tänkte iofs på de som inte köpt en HDDVD-spelare med den första säsongen och den andra säsongen så att när man väl köper en så behöver man inte köpa hela säsongen på nytt utan bara vända på skivan vilket verkar vara en bra lösning, ingen direkt som klagat på första säsongen iaf.

när själva skivboxen kostar mer än dubbelt så mycket som en spelare att köra den i känns det argumentet ganska abstrakt var min mening i punkt 1.

jag anser dock att det även gäller filmer i lösvikt, enda anledningen att comboversionerna alls sålde var troligen att bolagen ofta envisades med att enbart släppa dem av film x.

för hade jag fått välja på billigare skivor med tryck på eller kompatibilitet jag aldrig kommer använda är då valet iaf lätt. men det är jag det.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har en ny teori. Det har nämnts en massa olika anledningar till att Blu-ray vunnit kampen. Ingen har nämnt att Blu-ray tydligen ska ha bättre kopieringsskydd. Jag tror det är pågrund av detta som man har vunnit över filmbranschen och därigenom hela matchen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag har en ny teori.

ledsen att göra dig besviken, men den teorin är inte så ny..

det var helt klart en faktor, men det som filbolagen som först hoppade av HDDVD-sidan för var att det dröjde för länge med att spika standarden för regionerna. (observera att detta var innan vissa skydd kringåtts, idag hade troligen inte det spelat in lika mycket)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Microsoft gör ju en del kodning till Blu-ray, VC-1 är från Microsoft och används i många Blu-ray-filmer. Microsoft tjänar på att Blu-ray vinner.

Ang att det skulle vara dåligt/jobbigt att byta skivor: Fan va larvigt. Final Fantasy var på 3 skivor. Klagade någon? Nej, däremot hävdade miljontals fans att det var världens bästa spel. Och Playstation blev inte dåiig för att man blev tvungen att byta skivor i spel. Skivbytena gjorde konsolen billigare än om ngt annat format skulle bli framtvingat och gjorde att spelen blev snyggare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ledsen att göra dig besviken, men den teorin är inte så ny..

det var helt klart en faktor, men det som filbolagen som först hoppade av HDDVD-sidan för var att det dröjde för länge med att spika standarden för regionerna. (observera att detta var innan vissa skydd kringåtts, idag hade troligen inte det spelat in lika mycket)

Hmm, så vitt jag vet så var HD-DVD menat att vara regionsfritt iaf, blu-ray är så vitt jag vet det inte.

Permalänk

De flesta tror att Sony skapade B-R, men Sony tryckte ju in B-R spelare i sin PS3:A . Och det har varit en del reklam att PS3 har B-R spelare, som de flesta vet så är det Sony som har skapat PS3 . Det är nog därför folk tror att Sony skapade B-R ..

Gött att B-R vann , hoppades faktiskt på det . Men egentligen så spelar det ingen roll för mig vilket format nu hade vunnit. Hade köpt HD-DVD om det hade vunnit, även om jag hoppades på B-R.

Lite knäppt förklarat men jag är trött .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
öh..? ja: ""Valet de gjorde innebar att de förlorade racet mot alla andra och fick en extremt dålig start. ""

Hehe, det förstår jag, svarade på en annan sak fasst på fel ställe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
inte alls. (inte för att jag kan komma på nått jag gillar med XBoxen idag iof men.. hade jag gjort det hade jag inte förnekat det)

spelar ju stor roll vilket som orsakade vad, problemet är lika påtagligt oavsett vad som orsakade det. jag tror dock att du har fel, annars skulle ju faktisk Microsoft kunna tillverka maskiner med lite bättre kvalitetskänsla bara för saken idag. (men de gör de inte, den snordyra "eliten" av maskinerna väsnas och går sönder lika mycket som de billigaste)

Frågan är väl om de vill det? Tycker du glorifierar vad eliten borde ha varigt
Eliten är ju inget annat än en marknadsföringsploj. Man har målat om lådan och säljer den för ett par tusenlappar extra. Man har bestämt sig för att använda HDMI och när den ska introduceras så vill man tjäna lite extra pengar på det. Sen kommer ju senare revisioner med fixar, som ex. ROD som är betydligt mer sällsynt på senare boxar (men det är väl ren självbevarelsedrift ).

Att introducera en helt ny lyxigare låda är nog lite känsligt för de som redan köpt sin box. Men visst tror jag att MS utan problem kan och har kunnat göra det. Men det kommer ju kosta mer också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
just vad jag misstänkte. du tror på en mindre marknad (vilket är ganska troligt) men anser alltså ändå att invändningen* var relevant?

*""Att PS3an säljer lika bra nu som PS2an gjorde när den släpptes är väl ingen större tröst? Ser marknaden likadan ut nu som den gjorde då?""

Har mindre bra koll på hur stor marknaden var förr men den stora skillnaden den här gången är att markanden delas betydligt jämnare mellan aktörerna. PS2an var helt överlägsen förra generationen. Om vi säger att PS2an hade 90% (ja, påhittade siffror) av marknaden medans PS3an har 20% den här generationen men att de säljer lika bra. Klassas inte det som ett misslyckande? Från att ha ett stenhårt järngrepp på hela marknaden, kunna välja och vraka och göra vilka titlar som helst exklusiva till att vara en underdog?
Nej det är förstås inte rättvist eftersom konsollerna inte varigt ute lika länge osv. (MS har slagit in sig rätt aggressivt och ändrat förutsättningar m.m.) Men som både Sony och MS gjorde det klart vid förra generationen att det är extremt viktigt att vara ute först (bara en sån sak som försprång vad gäller spelen är mycket viktigt) och båda påstod sig självsäkert kunna slå den andra på fingrarna. Där misslyckades Sony (väldigt mycket pga. Blu-Rayen) brutalt och kommer ett år senare med en något skev bild av sin world-wide-launch som de hade hypat - troligtvis eftersom de var extremt stressade av att få ut den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
rent faktiskt ser ju marknaden likadan ut om man ser till uppbyggnaden, Playstation sålde mindre i början och hade leveransproblem, Xbox sålde bra i början utan leveransproblem och intresset minskade sen när Playstation fått moment, Nintendo stod då liksom nu av olika anledningar lite vid sidlinjen. (Gamcuben liksom Wii nu har en lite annan målgrupp, och Wii verkar idag troligt kana ner i samma dike som GC gjorde) enda skillnaden är startordningen, och med tanke på hur det ser ut nu var inte Xboxens försprång så mycket värt trots allt ser det ut redan nu.

Även om Wii tappat sin hype nu så tycker jag det är fel att jämföra den med gamecuben. På 6 år så sålde gamecuben 21 milj ex. på 1 år sålde Wiin 20 milj ex. (grova siffror) Kortsiktigt kan väl inte Wiin anses som något annat än en dundersuccé? Och ekonomsikt eftersom de till skillnad från MS/Sony gör vinst och inte förlust på varje enhet. Nintendo tog sin gamla hårdvara (i princip gamecuben, dvs. den klart sämst presterade enheten från förra generationen) och piskar skiten ur både Sony och MS i försäljningssiffror. Inte för att jag själv skulle är så imponerad av Wii men dess prestation imponerar mig.

360n har dubbelt så många sålda enheter än PS3an, den har varigt ute dubbelt så länge visserligen men säljer PS3an i samma takt andra året som första året och 360n inte säljer ett enda ex. så är det jämt (dvs. även om PS3an lägger i en extra växel om MS stannar av så kommer de ta bra mer än ett år innan de är jämlika - kanske vid nästa generation?) Om någon konsoll vinner stort tror jag inte det är PS3an eller Xbox 360 i alla fall. Och det kan väl inte ses som särskilt positivt för Sony? Vem hade gissat den här "utgången" för 3 år sedan?

För Sony är kanske Blu Ray såpass viktigt att det var en succé för dem i alla fall men om man nu bara ser till spelkonsollen.
PS3an borde väl hur som helst vara en stor anledning till att Blu Ray sålt så mycket bättre, folk som köpt en PS3a vill säkert testa någon HD-film i alla fall.

Visserligen, även om försäljningssiffror klart varigt till Blu Rays fördel så känns det lite för tidigt för att det skulle ha någon avgörande roll.

Ingen som nämnt porrindustrin (om jag inte missade det), inte för att jag tror att de avgjorde det den här gången. Är väl internet som gjort att de inte har lika mycket inflytande i den här frågan kan jag tänka mig (sen hur det låg till med VHS har jag mindre koll på ).

Permalänk
Medlem

/ echo: jag svarar dig kanske senare när nån postat så det är mer lättciterat..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Ang att det skulle vara dåligt/jobbigt att byta skivor: Fan va larvigt. Final Fantasy var på 3 skivor. Klagade någon? Nej, däremot hävdade miljontals fans att det var världens bästa spel.

Och Playstation blev inte dåiig för att man blev tvungen att byta skivor i spel. Skivbytena gjorde konsolen billigare än om ngt annat format skulle bli framtvingat och gjorde att spelen blev snyggare!

det är ju iof en lite speciell typ av spel, och inte min typ så jag kan vara lite illa ute här men.. man byter ju inte så ofta, då det är i princip helt linjärt. (?) annat blir det om man överför problemet på andra spel där samma område ska besökas flera gånger osv, tänk tex Metroid på flera skivor. och alla som var med på Amigatiden och spelat Indiana Jonesspelen vet nog vad det vill säga med ett sånt spel á 5 disketter.

fast nu fanns det inte nått (realistiskt iaf) alternativ när PSX kom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumlen
Hmm, så vitt jag vet så var HD-DVD menat att vara regionsfritt iaf, blu-ray är så vitt jag vet det inte.

nix, det var bara temporärt odefinierat.

gå in på DVD-forum (standardorganet bakom HDDVD) och läs vad de diskuterat flera gånger på sina månadsmöten tex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
De flesta tror att Sony skapade B-R, men Sony tryckte ju in B-R spelare i sin PS3:A . Och det har varit en del reklam att PS3 har B-R spelare, som de flesta vet så är det Sony som har skapat PS3 . Det är nog därför folk tror att Sony skapade B-R ..

BluRay är baserat på en annan typ av (professionellt) mediaformat som SONY redan hade utvecklat, men självklart var det en mängd av de andra tillverkarna som varit inblandade i den konsumentversionen vi har nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Tycker det är lite väl många som hänger upp sig på hårdvaran når det gäller spelkonsoller. Efter något år när hypen har lagt sig så är det uteslutande hurpass bra spel (helst då partyspel) som man lyckas få fram som spelar roll. Känner hur många som helst som överhuvud taget inte skulle köpt en konsoll utan t.ex. Singstar, DDR och Guitar Hero. Singstar har nog gjort mer för de senaste årens försäljning än någon teknikfördel (eftersom det även har fått icke-gamers att köpa en konsoll).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Enligt mig vann Blu-ray redan förra vintern. Ovanligt långa dödsryckningar bara...

När alla börjar sälja spelare och filmer kommer såklart priserna gå ner fortare. Denna utdragna väntan har bara orsakat en långsammare utveckling, då många aktörer avvaktat.

Nu dröjer det nog inte länge innan MS och Univeral och de andra kommer med sina pressuttalanden där de förklarar att de nu väljer Blu-ray. Konsumenterna har valt!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Hedersmedlem

Hur lång tid tror ni det dröjer innan blu-ray är knäckt så att man kan fildela det?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Hur lång tid tror ni det dröjer innan blu-ray är knäckt så att man kan fildela det?

Är väl redan knäckt, eftersom det finns massor av Blu-Ray kopior ute i .mkv.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

BD+ är inte knäckt såvitt jag vet (det används inte på alla skivor, men de flesta nya använder väl det).

Permalänk

toshiba lägger kanske inte ner hd-dvd: http://www.afterdawn.com/news/archive/12965.cfm

Permalänk
Medlem

Där ser man.

Jag är dock beredd att hålla med en av kommentarerna på den sidan:

Citat:

This is just PR for them to sell off the rest of their players. If they "officially" dropped HD-DVD right now then no one would buy all of the players sitting on shelves right now and Toshiba would lose even more money than they are right now.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag tycker är 360 är kass är för att det nu har kommit fram att var stjätte 360 som kommer utt är defekt...RROD!!!..Den är för varm.. Sen låter den mer än en dammsugare dessutom.. Jag har spelat både 360 och ps3 och ps3:an är bättre då den ät tystare, inte i närheten så många är defekta och att se en blueray film på den funkade utan problem.
Jag är ingen fanboy av nån av dessa för jag har själv wii för jag är ute efter underhållning , en bra partymaskin liksom och då var det självklara valet ett st wii ...

Men detta är ju bara vad jag tycker
Min kompis 360 gick sönder för nån månad han är ju lagom glad så mycket pengar rent ått helvete...Shame on Microsoft

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med dig men (förutom att jag inte stör mig på ljudnivån vid spel) men

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Men detta är ju bara vad jag tycker
Min kompis 360 gick sönder för nån månad han är ju lagom glad så mycket pengar rent ått helvete...Shame on Microsoft

Garanti?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Håller med dig men (förutom att jag inte stör mig på ljudnivån vid spel) men

Garanti?

Han har väl antagligen modifierat firmwaren, fast då får han skylla sig själv

Sedan vet jag inte vad alla felberäkningar kommer ifrån? Har snart haft min 360 i 3 år, inga problem ännu och kommer antagligen inte få några heller.

En hel del av felberäkningarna är ju även de som tagit sönder sina 360s med avsikt för att fy en nyare med hdmi osv.