Corsair Dominator TWIN2X8500C5D + Asus P5W visar endast 3.2 gig ??

Permalänk
Medlem

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D + Asus P5W visar endast 3.2 gig ??

Hej!

Jag har köpt 2 stycken Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T och när jag går in i bios så visar det Total:4096 men under det står Available:3200 ??
Vilket det även visas i XP.
Jag vet inte vad jag ska egentligen göra nu, jag har senaste bios versionet dock. Jag hoppas på lite hjälp av er som kanske har någon erfarenhet av sådant. Jag har xp 32bit version men vet inte om detta som begränsar bioset och därför det inte visas hela 4096 eller inte?

Tack
Mvh David.

Permalänk
Medlem

32bitars versionen av Win klarar bara 3GB .... du måste köra 64bitars om du ska utnyttja alla 4GB.

Permalänk
Medlem

Men hur kommer det sig att det även visas 3.2 gig i bios i så fall ?
Jag har även kört linux och där visas det lika så... Jag tror att det är något med bios att göra...:(

Permalänk
Medlem

Minnesutrymmet mellan ~3GB (beroende på inställningar i bios) och 4GB är reserverat av systemet, och allt minne i det utrymmet får man inte tillgång till.
För att få tillgång till 4GB minne så brukar det i bios finnas en inställning som gör att moderkortet adresserar om det 3GB-4GB-delen så den räknas som 4GB+ vilket gör att 64-bitars operativsystem kan hitta allt minne och utnyttja det.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du syftar på men jag tror inte att jag har en sån inställning på min asus p5w... ska jag ändå testa och installera 64 bit xp då..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daviddx
Jag förstår vad du syftar på men jag tror inte att jag har en sån inställning på min asus p5w... ska jag ändå testa och installera 64 bit xp då..?

Det har du visst.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sätt Memory Remap till Enable i BIOS.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Tusen tack för all hjälp och tips! Det funkar bara bra nu :D.
Tänk att man har sett denna inställning flera gånger förr men inte tänka sig för när ens eget inte funkar och man bara kopplar av och vill fråga andra efter hjälp, dåligt men det kan löna sig ibland :).
Nu återstår det bara att hitta en svensk 64 bit xp :(... annars får det bli english.

Tack ska ni ha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Tusen tack för all hjälp och tips! Det funkar bara bra nu :D.
Tänk att man har sett denna inställning flera gånger förr men inte tänka sig för när ens eget inte funkar och man bara kopplar av och vill fråga andra efter hjälp, dåligt men det kan löna sig ibland :).
Nu återstår det bara att hitta en svensk 64 bit xp :(... annars får det bli english.

Tack ska ni ha!

Det finns inget 64bit XP som är svenskt så antingen får du engelska versionen eller skaffa dig svensk version av 64bit vista

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC