Hur stor betydelse har minnet för "spelandet"???

Permalänk

Hur stor betydelse har minnet för "spelandet"???

Låt säga att jag uppgradera minnet från nuvarande 2 Gig till 4 Gig istället. Hur mycket fps kommer jag vinna på det om jag t.ex. spela Gothic 3 eller Oblivion eller annat krävande? Har ett 8800 GTS förövrigt som grafikkort

Permalänk

Just fps kommer troligen inte att höjas något markant. Däremot kan du slippa en del hack som blir i spelet när nytt material laddas in.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

spel som har stora texturer gör som sagt att man slipper hack då man slipper ladda ur och in dem stup i kvarten.
så 4gb ger en skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Som ovan, du kommer inte få högre FPS, men om du upplever hack i något större spel så lär dom gå bort. Tex i Oblivion så blir man nog inte av med alla ändå för att det laddar från disken lite då&då under spelandet, då hjälper bara en snabbare hårddisk. Men för dagens spel rekomenderar jag 3-4GB i vilket fall som helst.

Permalänk
Avstängd

Sen beror det på operativsystemet också. Kör man Vista 64-bit funkar det inte så bra med 2GB. Kör man XP 32-bit funkar 2GB till alla spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Sen beror det på operativsystemet också. Kör man Vista 64-bit funkar det inte så bra med 2GB. Kör man XP 32-bit funkar 2GB till alla spel.

Jasså?
Jag som fått för mig att Vista har effektivare minneshantering än XP. Det vill säga, använder mer minne utifall vissa saker kommer ske, medan i XP blir minnet bara oanvänt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk

Jag kör 2Gb Vista Ultimate x64-bit och får BSOD (dumpning av minne) när jag spelar Wc3 vet inte om det är pga lite minne eller bara SP1 som inte blev så bra ändå :/

ska iaf skaffa 4gb istället ganska snart så får vi se om det blir någon skillnad

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du utveckla det där påhittet?

Vista x64 funkar alldeles utmärkt med 2GB.

Att vista använder mycket ram är pga superfetch oftast, det lagrar sånt användaren oftast öppnar och använder till minnet så att det skall "jättefort" att sitta vid datorn och hantera sina egna saker medans t.ex XP inte ens nyttjar minnet på samma sätt utan låter det mesta vara oanvänt om man jämför.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Re: Hur stor betydelse har minnet för "spelandet"???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gucci_mama
Låt säga att jag uppgradera minnet från nuvarande 2 Gig till 4 Gig istället. Hur mycket fps kommer jag vinna på det om jag t.ex. spela Gothic 3 eller Oblivion eller annat krävande? Har ett 8800 GTS förövrigt som grafikkort

Ett 32 bitars spel kommer endast kunna använda 2 GB även om du har mer fysiskt minne, då endast halva minnesrymden är tillgänglig. Du kommer troligen inte tjäna något på att spela med 4gb istället för 2gb.

Permalänk
Medlem

Inte för att det säger något om prestandan i ett visst spel men jag testade nyligen 3DMark06 med 2GB vs 4GB i Vista 32-bit och det skilljde inte ett poäng.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Jasså?
Jag som fått för mig att Vista har effektivare minneshantering än XP. Det vill säga, använder mer minne utifall vissa saker kommer ske, medan i XP blir minnet bara oanvänt.

Jag hade Vista 64-bit med 4GB RAM i min förra dator. Då användes ca. 40% när jag inte hade något program igång och ca. 80% när jag spelade.

Med Windows XP och 3GB RAM används 9% när jag inte har nåt igång och ca. 40% när jag spelar.

Jag går oftast inte efter fakta när jag svarar. Bara egna erfarenheter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade Vista 64-bit med 4GB RAM i min förra dator. Då användes ca. 40% när jag inte hade något program igång och ca. 80% när jag spelade.

Med Windows XP och 3GB RAM används 9% när jag inte har nåt igång och ca. 40% när jag spelar.

Jag går oftast inte efter fakta när jag svarar. Bara egna erfarenheter...

Det är ju jättebra om Vista använde så mycket ram, då har man ju fortfarande 20% ledigt + massa mer minne ledigt bland dom där 80% som "används" eftersom vista använder så mycket minne som det kan till att "fånga" program in i minnet om man nu skulle få för sig att öppna ett program som man brukar sitta med, för att det ska gå fort.

Medans XP som sagt har 60% minne som är helt oanvänt (alltså överflödigt som inte ens behövs) vid spelandet om man utgår från dina behov av hur minneshanteringen används.

Har man massa minne så vill man ju att datorn ska utnyttja allt ramminne också, annars har man ju köpt massa ramminne helt i onödan.

Och om du går efter erfarenhet så bör du också lära dig om hur minneshanteringen är och inte spekulera i om hur du tror att det är För enligt dig så verkar mer ledigt minne som inte används vara = bättre. Vilket inte är sant! Men nu vet vi ju hur det står till iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower Inte för att det säger något om prestandan i ett visst spel men jag testade nyligen 3DMark06 med 2GB vs 4GB i Vista 32-bit och det skilljde inte ett poäng.

Det stämmer mycket bra det. Mer minne ger inte bättre prestanda men däremot snabbar det upp start av program m.m..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det är ju jättebra om Vista använde så mycket ram, då har man ju fortfarande 20% ledigt + massa mer minne ledigt bland dom där 80% som "används" eftersom vista använder så mycket minne som det kan till att "fånga" program in i minnet om man nu skulle få för sig att öppna ett program som man brukar sitta med, för att det ska gå fort.

Medans XP som sagt har 60% minne som är helt oanvänt (alltså överflödigt som inte ens behövs) vid spelandet om man utgår från dina behov av hur minneshanteringen används.

Har man massa minne så vill man ju att datorn ska utnyttja allt ramminne också, annars har man ju köpt massa ramminne helt i onödan.

Och om du går efter erfarenhet så bör du också lära dig om hur minneshanteringen är och inte spekulera i om hur du tror att det är För enligt dig så verkar mer ledigt minne som inte används vara = bättre. Vilket inte är sant! Men nu vet vi ju hur det står till iaf

Det jag trodde var att om Vista använde 80% av mina 4GB när jag spelade skulle det aldrig gå med 2GB, men det är alltså så att Vista anänder mindre minne om det inte finns så mycket tillgängligt?

Det visste jag inte...