Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Jag vågar inte lappa min Q6600 det första jag gör, men däremot har jag inget emot att lappa min Thermalright 120. Finns det något att vinna på att bara lappa kylaren eller kommer det få motsatt effekt?

Beroende på hur kylaren ser ut kan du få allt från ett par grader upp till nästan 10 grader. Har svårt att tänka mig att du skulle få sämre temps.

I mitt fall var min Q6600 nästan helt plan, den slipades väldigt jämt medans kylaren tog nästan 2 timmar att komma ner igenom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eratus
Beroende på hur kylaren ser ut kan du få allt från ett par grader upp till nästan 10 grader. Har svårt att tänka mig att du skulle få sämre temps.

I mitt fall var min Q6600 nästan helt plan, den slipades väldigt jämt medans kylaren tog nästan 2 timmar att komma ner igenom.

Ok, då fixar jag den till att börja med. Då blir nästa fråga om det kanske är smartare att köra med den medföljande kylpastan till att börja med om den nu är lättare än Artic silver att få av?

För kylaren, kommer dessa att fungera?
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251129&_pat...

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Japps, jag köpte mina slippapper på Claes Ohlson. De jag köpte i butiken hade inte sånna förpackningar men exakt samma grovlek annars. Jag köpte ett paket med ett papper av varje grovlek, tror det är "30-8854 Sortiment 32,00" längst ner i listan. Dock behöver du inte använda alla papper, funkar att köra 180/600/1200.

Angående kylpastan tyckte jag att den medföljande funkade utmärkt, den var lätt att få bort också. Nu har jag Artic silver 5 på och ser inte fram emot rengöringsarbetet när jag ska ta bort den nästa gång.

Permalänk
Medlem

När ni monterade kylaren, hade ni moderkortet i lådan, eller tog ni ur moderkortet och ställdet det på ett bord?
Vad är lämpligt att ha under moderkortet för att inte förstöra det?

Permalänk
Medlem

bara ha den esdpåsen under och sätt den var som helst

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

esdpåsen, vad är det?:P

Permalänk
Medlem

Jag hade min på en handuk över ett bord..skall dock påpekas att jag tror jag gjorde fel när jag installerade den..så till min fråga:

Har för "dåliga" idle grader på min Q6600 @ 2,4 ghz på DS3 mobo med en thermalright 120 ultra extreme med Nexus fläkt.

1. Det är ca 43° grader på de två första kärnorna och sedan kanske 40° på tredje och 38° på fjärde. Betyder detta att jag monterat kylaren fel? Den sitter lite snett men kan det påverka nåt så mkt?

2. Ska jag skruva ner skruvarna HELA vägen ner på kylaren? Har skruvat ner dom rejält men inte vågat göra exakt hela vägen för jag är rädd att skruvarna flyger åt helvete och moderkortet pajar.

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem

jag har skruvat till max, och satt ett mynt emellan för ännu mer tryck. idle temps är inte intressant, säg loadtempen istället men det låter ändå lite för mycket att idla på 43 grader oklockat, loadar 42 vid 3000mhz på varmaste kärnan :s

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
Ska jag skruva ner skruvarna HELA vägen ner på kylaren? Har skruvat ner dom rejält men inte vågat göra exakt hela vägen för jag är rädd att skruvarna flyger åt helvete och moderkortet pajar.

Tackar för svar!

http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/cpu/u120e...

Permalänk

Testade Thermalrights egna pasta och gick 4 grader neråt i load gämfört med AS5.....på lappad kylare och CPU, så den va bra

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Testade Thermalrights egna pasta och gick 4 grader neråt i load gämfört med AS5.....på lappad kylare och CPU, så den va bra

//Peter

En pasta som följer med kylaren från början eller en man köper löst? Någon annan som testat detta?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen

//Peter

kan med 100% säkerhet säga att du inte lagt samma mängd etc, AS5 är om inte lika bra, bättre än thermalrights - men försöker inte skydda AC nu.. bara berättar för dig

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Alltså jag är böjd att hålla med. Hade på Thermalrights egna pasta innan jag lappade. Efter lappning av både CPU och TRUE använde jag AS5 och fick mer eller mindre samma temps. Allt är välslipat och rakt, och kylaren var i väldigt stort behov av slipning.

Ska när jag får ork testa att dra på Thermalrights egna igen och se vad jag får för resultat.

Permalänk

Skall ta och läsa de sista 3 sidorna så fort jag får tid men slänger iväg en fråga i alla fall.

Får Thermalright Ultra plats i Antec Sonata Plus 550 chassi? (https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTSONAT...)

Dessutom undrar jag om en sån här "monster" kylning är värd i ett såpass litet chassi som Antec Sonata Plus 550.

Vill ha ett miditower och har tänkt att klocka min Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz en del verkar ju inte vara några problem att komma upp i 4ghz kanske tom 4.5?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawnl
Skall ta och läsa de sista 3 sidorna så fort jag får tid men slänger iväg en fråga i alla fall.

Får Thermalright Ultra plats i Antec Sonata Plus 550 chassi? (https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTSONAT...)

Dessutom undrar jag om en sån här "monster" kylning är värd i ett såpass litet chassi som Antec Sonata Plus 550.

Vill ha ett miditower och har tänkt att klocka min Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz en del verkar ju inte vara några problem att komma upp i 4ghz kanske tom 4.5?

Det borde ju inte va några problem då den får plats i mitt Sonata III som är en millimeter bredare än Sonata Plus 550, men vet iofs inte hur det ser ut inuti chassit.´

Min TRUE sänkte tempsen med ca: 10 grader i både load och idle. Har klockat enligt signaturen.

Visa signatur

Macbook - Intel Core 2 Duo 2.4ghz

Permalänk
Medlem

Har nu lappat min lilla kylare o det gjorde susen

Har en E4500 som jag kör i 3300 med 1,36 vcore

låg på 55-60c i load, nu 45-50 kan hoppa upp lite men då e det stresscpu2 som lyckas med det

kolla pastan efter jag demonterat den o hade en anläggningsyta som en tumnagel(stor) kommer bilder på före efter o under arbetets gång när jag dragit över bilderna från kameran

Lappning rekomenderas varmt(kallt)
Cpu´n åker nog på en runda sen när jag har tråkigt o tid!!

Permalänk
Medlem

Haha, bara att gratulera! Värmer alltid med goda resultat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Måste bara visa hur "vågig" men Extreme visade sig att vara när vi började lappa den

http://img222.imageshack.us/img222/470/dsc00151vc7.th.jpg

såhär illa trodde jag inte att det var!

Känner igen det där

Ni som funderar på o lappa så har jag en del o dela med mig av.

Körde 240 papper först o det e nästan bäst o köra torrt (detta är min uppfattning).

Sen tyckte jag att det var lättare o köra den på diagonalen, vill gärna tippa annars, plus att det e längre avstånd mellan "kanterna" så den blir planare snabbare, 3-4 drag sen vända 90grader osv...
fick lite runda hörn innan när jag körde den rakt!!
Sen körde jag 600 vått för o ta väck repor, tog väl 5-6 hel varv.
Sen var det dax för 1200 vått det körde jag tills den blev stortsett helt matt.

Blir rätt mycket material som tas bort, en hel del koppar i vattnet!!

Efter det så kom autosol tuben fram för att få den där killerspegel finnishen

sen aceton innan pastan vid montering för o ta bort rester o fett mm..

Bilder kommer när jag orkar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf

Bilder kommer när jag orkar!

o snabbt ska det gå! ;p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Efter det så kom autosol tuben fram för att få den där killerspegel finnishen

Är det en sån du använder?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15073973

Permalänk
Medlem

autosol kan påverka temperaturerna negativt

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

passar denna kylaren till denna lådan

Hej

Denna enorma kylaren alla pratar om Thermalright Ultra 120 extreme, vet någon om denna går att trycka in i en "Antec Nine Hundred" chassilåda ? för flänsen ska visst vara rätt så hög

nån som testat i det chassit ?

Permalänk
Medlem

Japp det e en sån tub!
Men har rengjort rejält med aceton o mina temps e ju inte sämre direkt.
Vad e det som kan göra det sämre då?? Nyfiken i en strut här

Permalänk
Medlem

Nää nerylf, nu tycker jag att vi borde påbörja en förhandling.

Ertan: Du berättar varför den borde påverkas negativt bara när vi fått bilder från nerylf, tycker jag!

Permalänk
Medlem

BILDER!!

Detta är en början på härligheten!

Man ska inte låta sig luras av denna fina yta! Puckelpist delux

Det ser ni här ett par drag på 240 papper!

Ännu mer gnidande

Nästan färdig med grova pappret

Missa o ta bilder på hur det blev med de andra grovlekarna innan POLERINGEN!!

Fick inga bilder på när jag körde på diagonalen men man såg riktigt hur den plana ut ännu mer då!

Jag e nöjd iaf!!

Blir nog en svärm med bilder den dagen cpu´n blir smekt!

Permalänk
Medlem

grymt snyggt med autosol blir det ja! men man ser ju inte det när den är monterad, så varför ens göra det när många teorier säger att det påverkar tempen negativt?

det finns fetter etc.. är inte så kunnig men när någon gjorde en tråd "någon som provat autosol efter lappning" eller något så blev han tillsagd att inte göra det

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Hey grabbar, jag har nyss skaffat en Thermalright ultra, och har relativ hög idle (38 grader) oklockad e8400@3ghz, fläkten som sitter på kylaren har jag kopplat in i 'cpu-fan' på moderkortet, och den körs i 500rpm, det tycker jag är lite lite, ska fläkten inte kopplas till 'sys-fan' dylikt, hur har ni?

Fläkten är en Noctua NF-P12 1300 och moderkoret är ett gigabyte p35-ds4.

Permalänk
Medlem

kan verkligen p12 snurra så långsamt?:s trodde kickoff var 900rpm ;D nej du ska ha den i cpu fan, när det blir varmt så spinner fläkten snabbare.. idle temp är irellevant

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

hm, cpun är 56-57 grader i load för en oklockad e8400, är inte det lite höga temps?

Permalänk
Medlem

Noctua NF-P12 ska snurra mellan 700-1300 RPM. Har också min på cpu-fan och den ligger runt 700 RPM idle, då ligger mina temps på mellan 40 och 45 på den datorn jag har i min sig. Först när jag maxloadar och kommer upp i närmare 60 grader drar fläkten upp över 1000 RPM och maxar på runt 1150 RPM. Kopplar jag den vanligt 12v eller till PWR-fan ligger den runt 1350 RPM.

Torpeder: Se vad du får för temps i load när du klockat lite. Tycker inte 38 grader låter så farligt mycket, speciellt inte på de varven. Hur ser luftflödet ut i burken annars? Ökar fläkten när processorn blir varmare?

56-57 grader låter lite mycket för en oklockad processor, men det beror som sagt helt på luftflöde och tryck på CPU-fläkten.