Stort framsteg för OLED

Permalänk
Melding Plague

Stort framsteg för OLED

Utvecklingen av skärmar och displays går relativt långsamt jämfört med annan hårdvara. I decennier använde datorerna CRT-skärmar för att sedan relativt nyligen gå över till LCD-baserade skärmar. Många tillverkare jobbar dock på nya tekniker, exempelvis OLED, som har många fördelar över dagens LCD-teknik. Nu har General Electric tagit fram en ny tillverkningsteknik för OLED som drastiskt minskar kostnaderna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter fint
Skulle vara rätt nice att ha en <1cm-smal bildskärm

Permalänk

Usch, snart skär man sig ju på skärmarna...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Skäggig legend

Stenhårt! <3

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem

oooohhh very nice, får bara hoppas priset inte är skyhögt också

Permalänk
Medlem

Sedan när blev svart en färg? :S

"Dessutom kan OLED-pixlar visa färgen svart bättre"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe

Är du seriös?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Svart är en nyans i gråskalan, fick man lära sig i skolan

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk

Som en jobbarkompis sa... tänk om man bryter av den? Måste vara nått väldigt tåligt material. Plast kanske inte räcker när man snackar om 4,3mm och aluminium är väll bara att utesluta.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Can't wait Hmm, tänk er en tv i en tavelram...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

svart är ingen färg nej, det är en valör, men vi fattade vad som menades så no big deal.
Undrar när det kommer 20-24' oled då för oss vanliga folk.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Can't wait Hmm, tänk er en tv i en tavelram...

Eller elektroniska tidningar/datorer med wifi, touchscreen mm.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Svart är ju egentligen avsaknaden av färg dvs den reflekterar ingenting. Men ganska onödigt att kommentera då det benämns som en färg i vardagligt tal. Tänkte köpa en lcd tv men blir nog till att vänta tills oled kommer istället.

Permalänk
Medlem

svart är ingen färg, altså frånvaron av alla färger. vit är alla färger. men tror ingen bryr sig tinwe...

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
svart är ingen färg, altså frånvaron av alla färger. vit är alla färger. men tror ingen bryr sig tinwe...

Hehe, jag brydde mig, det var det viktiga

Men back on topic.
Wii!
Det här ser jag fram emot skarpt. Tycker fortfarande att LCD-skärmarnas prestanda suger rent ut sagt och Plasma skulle jag aldrig tänka mig köpa pga skärpeproblem och inbränning.

Bara de löser OLED's "korta" livslängd.

Permalänk

Härligt, köper en 50" Plasma nu innan sommarn runt 18-20k så får den leva till någon vettig 50" OLED kommer ut och kostar helst inte över 30.000 men det lär väl ta ett tag antar jag.

Angående livslängt så kan man titta på TV i 6 timmar om dagen i 7 år, eller 4 timmar per dag och i 10 år, tycker det är bra livslängd faktiskt (15.000 timmar).

Skulle en OLED kostat 60.000 kronor är den värd pengarna om tummen var cirka 50" och hade en livslängd om 10 år. Jag skulle kallat det investering.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Finns en 11" OLED TV på Mediamarkt att köpa, för den nätta summan 19900kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe

På LCD skärmar är svart en färg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Som en jobbarkompis sa... tänk om man bryter av den? Måste vara nått väldigt tåligt material. Plast kanske inte räcker när man snackar om 4,3mm och aluminium är väll bara att utesluta.

Lite armeringsjärn skulle kanske göra susen

Visa signatur

"vad ere för idioter som är ute i solen när man kan sitta inne vid datorn?" -BasseBaba

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Härligt, köper en 50" Plasma nu innan sommarn runt 18-20k så får den leva till någon vettig 50" OLED kommer ut och kostar helst inte över 30.000 men det lär väl ta ett tag antar jag.

Angående livslängt så kan man titta på TV i 6 timmar om dagen i 7 år, eller 4 timmar per dag och i 10 år, tycker det är bra livslängd faktiskt (15.000 timmar).

Skulle en OLED kostat 60.000 kronor är den värd pengarna om tummen var cirka 50" och hade en livslängd om 10 år. Jag skulle kallat det investering.

15 000 timmar känns väldigt lite för en skärm om den kostar en bra slant
Vi kan säga att min skärm är på 14-15 timmar om dagen. Vi kan räkna på 15
15*365 = 5475

En oled skärm skulle alltså hålla i 3 år.

Och om vi då säger att det är en 22"+. Och priset är antagligen ganska högt (bra bit ovanför lcd) så känns det inte som en vidare bra investering.

En skärm i bra kvalitet borde man kunna ha längre än så.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat

Bara för att panelen är 4.3 mm tjock betyder inte det att hela skärmen kommer att vara det, dagens paneler hålls ju också dom uppe och ihop av ett ramverk runt om dessutom ska det finnas plats för interface och nätaggregat etc.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey

Vill dock understryka att det är absolut svart som är frånvaro av alla färger. Den svarta vi pratar om är långt ifrån absolut svart. Så den svarta färgen vi pratar om i vardagligt tal ÄR EN FÄRG, en vädligt mörk grå nyans.
Sorry för OT

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jobbar på mediamarkt i norrköping och jag kan bara säga wow.

Släckte ner ett rum totalt, såg absolut ingenting, så drog vi på en film, svart bakrund och vit text, man såg BARA texten, vi levde i extas ett bra tag efter det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
Jobbar på mediamarkt i norrköping och jag kan bara säga wow.

Släckte ner ett rum totalt, såg absolut ingenting, så drog vi på en film, svart bakrund och vit text, man såg BARA texten, vi levde i extas ett bra tag efter det

Åhå, jag var där och glanade härom veckan, mycket trevlig butik. Har ni möjligen nån "officiell" demonstration så man kan smita in och dregla?

Permalänk
Musikälskare

Som nämndes innan är 15 000 timmar för lite, försök dra upp de talet så snackar vi

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
15 000 timmar känns väldigt lite för en skärm om den kostar en bra slant
Vi kan säga att min skärm är på 14-15 timmar om dagen.

Men om vi nu säger att den istället är på 7 timmar max, så blir livslängden helt plötsigt 6 år vilket jag tycker är väldigt bra. Iallafall för oss som inte har på datorn så länge som vissa andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Som nämndes innan är 15 000 timmar för lite, försök dra upp de talet så snackar vi

"En ordentlig LCD kan överleva i 60 000 timmar eller längre, men de FÖRSTA OLED-teknikerna ger en livslängd på runt 15 000 timmar."

dessutom är det färgen blå som har den låga livslängden och som dom har problem med, när det är löst kommer det likna lcd's livslängd.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Discokungen

4,3mm?! Det är ju helt sinnessjukt! En TFT-skärm är ju mer än tio gånger så tjock!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
4,3mm?! Det är ju helt sinnessjukt! En TFT-skärm är ju mer än tio gånger så tjock!

min skärm på laptop:en är inte merän 11mm och det är en LCD-skärm ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso

43 mm tft? Vad kör du för skärm?

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...