Hjälp med BallistiX PC8500.. Huvudvärk.

Permalänk

Hjälp med BallistiX PC8500.. Huvudvärk.

Tjena har lite strul med mina minnen som ställer till det hela tiden och ger mig huvudvärk...

Detta är vad jag kör med:

Gigabyte GA-EP35-DS4, P35, Socket-775

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

Ända sen jag skruva ihop min nya dator för ca en månad sen så har minnena klyddat, redan från default inställningar så fick jag blåskärm redan vid boot av windows.. sen efter lite pul i BIOS och minnena på 5-5-5-15 på 2.2 V så funkade allt galant... i en vecka sen var det dags för blåskärm med omstart som följd och BIOSet skrevs över (har dual-bios).

Sen dess så har jag provat att köra med "Default BIOS inställningar vilket funkar bra nu förutom en blåskärm några gånger i veckan, men det som jag mest retar mig på är de SATANS CRC felen man får på filer man tankar hem osv... spel osv funkar galant..

Nån som har tips på Timings jag kan köra eller har liknande system? Eller ska jag bara kasta dessa skitminnena och köpa ett par corsair?`

Nån annan som har haft strul med BallistiX PC8500?

Visa signatur

Antec 182B | Gigabyte GA-P35-DS4 Rev. 2.0, BIOS: Alltid Senaste | E6850 @ 3.28 GHz - Schyte Ninja Reb.B | Gainward 8800GT 512MB "GS" (Håller på att klockas skiten ur!) | Corsair Reapers HPC 2x1 GB (D9GMH) @ 1066 Mhz 5-5-5-15 @ 2.2v (Helt jävla underbara minnen!) | Corsair 650W (Icke Modulärt, DOH) | Western Digital Raptor 150GB SATA (OS-Disk) | Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 (Lagring) | 3Dmark06: Ca: 12000 | Samsung SyncMaster 203B (4:3) Old School.. :)

Permalänk

Random BSOD (Blue Screen Of Death, aka blåskärm) kan tyda på minnesfel - har du kört Memtest?

Intressant i alla fall, för jag var på väg att köpa dessa minnen. Jag har andra minnen (OCZ platinum) och har fått random BSOD på sistone. Trodde det hade med ett ljudkort och drivrutiner att göra, men när jag körde Memtest, såg jag att det var fel på minnena.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort,Gigabyte GA-EP35-DS4, P35, Socket-775
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz och
Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

Hade samma problem som du har med blåskärm.
Inga fel i memtest.Pratade med Komplett där jag köpte det. Dom sa att det moderkortet och dom minnena är inte bra ihop.
Köpte då Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit m/två CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX.
Sen har den funkat klockrent,så prova byt minnen
Har nu en upptid på ett antal dagar och nätter utan minsta instabilitet

Permalänk
Avstängd

hmm konstigt det sägs ju att crucial minnen ska funka perfekt med gigabyte kort gällande klockning o allt :S

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som dig. Beställde 4 stickor och en sticka la av efter bara en dag. Fick random blåskärmar och crc-fel tills datorn slutade boota helt. Jag skickade in stickan på RMA och Komplett skickade tillbaka nya.

Men nu några veckor senare har de två andra stickorna lagt av. Så antagligen var det rätt dålig kvalité på Crucials RAM-moduler från den leveransen.
De nya RAM-modulerna som jag fick fungerar perfekt.

Det blir inte att köpa Crucial igen....

När beställde du dina RAM? Är de single-sided eller double-sided?

Kör med P35-DS3 och e8400 för övrigt.

Permalänk
Medlem

gigabyte brädorna gillar väl inte cruscial vad jag läst här på forumet innan..
själv kör jag med ballistix och ett abit ip35 pro o funkar perfa.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Okej tackar för svaren, får nog köpa mig ett par corsair istället som funkar

Har fått systemet lite mera stabilt nu men CRC felen är ändå för många..

Visa signatur

Antec 182B | Gigabyte GA-P35-DS4 Rev. 2.0, BIOS: Alltid Senaste | E6850 @ 3.28 GHz - Schyte Ninja Reb.B | Gainward 8800GT 512MB "GS" (Håller på att klockas skiten ur!) | Corsair Reapers HPC 2x1 GB (D9GMH) @ 1066 Mhz 5-5-5-15 @ 2.2v (Helt jävla underbara minnen!) | Corsair 650W (Icke Modulärt, DOH) | Western Digital Raptor 150GB SATA (OS-Disk) | Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 (Lagring) | 3Dmark06: Ca: 12000 | Samsung SyncMaster 203B (4:3) Old School.. :)

Permalänk
Avstängd

crucial the balls, 1x3gb funkar utmärkt med p35 ds3 v2.1.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Bah! Om man hade vetat de när man plocka ihop systemet. Har haft exakt samma problem som dig. Testade byta nätagg ifall de va de som krashade mina diskar, men nu blir de till o testa nya minnen alltså. Känns skönt att man hittade den här tråden iallafall.

Här e min tråd me mina problem och dem försök jag gjort till o fixa skiten:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=812...

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
crucial the balls, 1x3gb funkar utmärkt med p35 ds3 v2.1.

Jo men då kör du inte i dual channel heller = stabilare minneshantering och 5% sämre minnesprestanda.

Permalänk
Medlem

En av mina Ballistix stickor gick sönder efter 2 dagar.

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791

Permalänk
Medlem

Jag har kört med mina Ballistix (4 x 1GB) sedan början på december och nu senaste veckan har datorn blivit extremt instabil, CRC-errors vid uppackning, blåskärmar och till slut omöjlig att starta utan att få blåskärm. Så jag tog ut ena paret och datorn fungerade bättre, men blev sämre igen.

Nu sitter jag och kör memtest86 v2.01 på minnena, det ena paret genererar extremt mycket fel (bläddrar på med röda rader i rask takt redan från start) även när jag kär stickorna separat (alltså testar med endast en sticka i åt gången), det andra paret genererar också en del fel (ca 200 fel på 15min). Vad är chansen för att alla stickor är felaktiga på en gång? Dom kan ju iofs ha varit lite felaktiga redan från början eftersom jag aldrig fått den 100% stabil vid massa olika klockningar. Nämnas bör även att vid memtest så har jag även provat med en massa olika minnesklocks och spänningar men får dom inte att fungera nånstans.

Jobbigt bara att bägge paren är felaktiga, annars hade jag ju kunnat använda datorn med 2gig under tiden jag får dom utbytta

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback