Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

clear cmos funkar ej....

Hej, det här blir min andra tråd om samma problem,
senaste gången ja överclockade lite så startade datorn bara om o om igen, efter lite hjälp av er här så clearade ja cmos och den funkade igen. men den här gången så går det ej

Jag tog ut batteriet och sedan bytte ja plats på " pin " från 1.2 till 2.3 och sedan tillbaks som ja gjorde förra gången, men den vill ej funka...

clear checksum cmos error står det när ja starta datorn och sedan att ja ska in i biosen och ändra..

BEHÖVER HJÄLP AKUT,,, tackar så mycket....

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du, Asus tex. är ökända för att lätt kunna korrupta bios vid överklockning. Då får man just ett "clear checksum cmos error" meddelande. Enda sättet är att skicka tillbaka kortet alt. kanske maila Asus och se om de har lust att skicka dig ett nytt bioschip (Vet nu inte om Asus bioschip är löstagbara som DFI's).

Testa att ha jumpern på 2-3 positionen över natten och batteriet ute med först dock. Du vet att strömkabeln ska vara i och nätagget i standbyläge va?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ja jag har asus..

som det står i manualen så ska strömkabeln inte va i och ja vet tyvär inte hur ja ska göra för att få nätagg i standby...

tackar

Permalänk
Medlem

ta ut batteriet å låt ligga i 5-10min så kanske det fungerar.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

"Nätagget i standby" ???

Har du någon aning om vad du håller på med?

För övrigt så behöver man väll inte skicka in kortet till Asus, det borde väll funka med att återställ från en disket eller ett USB-minne?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

haha ja ja tänkte fel när ja skrev så...jag provade så som Gambit_2K sa men det funkade tyvär inte... och provade med batteriet också...

Permalänk
Medlem

men när det står "clear checksum cmos error" har du provat gå in i bios och ladda optimized defaults och sen boota om?

Permalänk
Medlem

så här står det precis när ja startar datorn efter clear cmos

clear checksum cmos error defaults loaded...

press f1 continue, del to enter bios...

ja går in i bios o fixar klockan o datum och sedan load defaults exit and save, när ja bootar om blir det bara svart och ett tecken längst upp i vänstra hörnet som blinkar....