Nya iPod Nano och Koss Porta pro?

Permalänk
Medlem

Nya iPod Nano och Koss Porta pro?

Tjenare.
Råkade ut för en grej häromdagen. Testade min polares hörlurar Koss Porta pro, de var kopplade till hans nya iPod Nano. Inte bra ljud alls! Det sprakade lite och lät allmänt kasst. Tänkte att felet låg i hans hörlurar eftersom jag hört att de skall vara bra. Testade då en annan polares Koss, de också kopplade till en ny iPod nano. Samma resultat.
Testade då två andra kompisars Koss lurar kopplade till en äldre iPod nano verision samt iPod video. Där var ljudet rätt så bra.
Slutsats: Är det något fel ljudet i nya iPod nano, passar iPod nano och Koss Porta pro inte ihop så bra eller var det en ren slump?

/F

Permalänk

Equalizer?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Equalizer?

På en ipod?

För att tillföra tråden nåt så är ljudet i nyare modeller tunt och dåligt, har själv upplevt samma med Sennheiserlurar på min brorsas Nano.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Så ljudet har alltså blivit sämre med den nya generationen?
That makes no sence:D

Permalänk
Medlem

Är det inte en equalizer i dom flesta mp3 spelarna!

Nu vet jag inget om dessa spelare men den nya behöver inte ha sämre ljud men ger mindre ström. Så den klippte nog ljudet och då låter det piss, inte är det bra för luren heller.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Hmm, kan man åtgärda det på något sätt?

Permalänk
Medlem

Nej men du kanske kan få det bättre med den inbyggda equalizern, helst något med så lite bas som möjligt.

Annars få du köpa nya hörlurar som är lättare att driva.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Den första generationen Nano hade klart bäst ljud, därefter har det bara gått utför. Men eftersom gemene man inte har några större krav på ljudkvalitet så säljs de i alla fall utan problem. Så du har rätt, de flesta äldre iPods låter bättre än de nya.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Nano har crapljudet IMO, fick en sprillans 2GB:are (förra generationen) som bara ligger o samlar damm, gick tillbaks till min uråldriga IFP-799 från iRiver som har 10ggr bättre ljud, o bättre batteritid.

Jag provade min nano med 3 olika lurar, 2 in ear samt ett par rätt feta Philips slutna. Sätter du på EQn skorrar allt sönder...

Att iPods säljer så bra är väl ännu ett bevis på gemene mans idioti

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag fick en iPod nano 3g för ett par månader sen, skulle inte få för mig att köpa en Apple-produkt av något slag men får man en i handen och ens walkman-tele är trasig so what to do..

I alla fall, kör på exakt den kombinationen i rubriken, och jag tycker det fungerar helt okej, visst har inte iPoden ljud av allra högsta klass, men det är definitivt bättre än inget när man är ute och glider. Det största felet jag upplevt med den är att den inte klarar hårda frekvenstoppar, som väldigt skarpa ljusa diskant och bassignaler, det blir liksom ett missljud då, detta hörs som tur är bara på ett par enstaka låtar på ett par enstaka skivor, men ändå..

En produkt avsedd för att spela upp ljud och som ändå är såpass kvalitativ i allt annat borde ju inte brista på den punkt där det räknas mest? Apple och Apple-användare är ett märkligt släkte tycker jag, det känns liksom som om hela budgeten gick åt att designa och slimma spelaren så mycket det bara gick, och de resterande växelslantarna som blev över lades på ljudet.

Bristerna till trots så är det trots allt en hyfsad musikspelare, den är stilren, kompakt, lätt att använda och.. ja där tog fördelarna slut

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Jag är förbaskad nöjd med mina Porta Pro och Ipod Classic iaf

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Apropå koss!
Äger själv koss porta pro men kan rekommendera in-ear hörlurar från Turbosound hittar inget modell namn men kostar 300spänn på hifi-klubben (Karlstad). Köpte dom till tjejen och jämfört med porta pro'n är det som att ta bort en kudde från elementet.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Porta Pro är ju hypade med hängmatte-eq. Kul om man gillar Absolute Dance med loudness intryckt, mindre kul om man gillar hifi.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem

Löjligt dålig ljudkvalitet i Ipods förövrigt.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Medlem

Fasen! Jag har ett par Porta Pro lurar och går i tankar om att köpa mig en Nano efter sommaren. Har hört både bra och dåligt om dem, men vill ha bra ljud! Ska försöka lyssna ordentligt på en innan jag slår till iaf. Finns det någon möjligthet att ställa EQ'n helt och hållet själv eller är det bara färdiginställda?

Någon som vet om Appel är på G med någon ny Nano eller lär det dröja?

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Fasen! Jag har ett par Porta Pro lurar och går i tankar om att köpa mig en Nano efter sommaren. Har hört både bra och dåligt om dem, men vill ha bra ljud! Ska försöka lyssna ordentligt på en innan jag slår till iaf. Finns det någon möjligthet att ställa EQ'n helt och hållet själv eller är det bara färdiginställda?

Någon som vet om Appel är på G med någon ny Nano eller lär det dröja?

//R

Min personliga åsikt är (som jag tidigare skrivit) att ljudet är långtifrån bra, då jämför jag framförallt mot iRivers spelare. Det finns dessutom ingen möjlighet att ställa EQn själv, utan det är förutbestämda, typ rock, acoustic osv.. Kör man med EQn på min nano iaf o krämar på lite skorrar allting ur... Bespara dig pengarna o köp nåt annat eller jämför head-to-head mot andra spelare med musik du gillar iaf.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead