Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cim03do0
Dock kanske ljudet av hårddisken dränker ljudet av cpu-whine

Hur högt låter cpu-whinet? Är det något man stör sig enormt på? Är under 25 och kan höra om en tv är igång utan ljud så jag antar att jag har normal hörsel för min ålder.

Hårddisken dränker faktiskt ljudet från CPU-whinet riktigt bra, i alla fall för mig. Får riktigt anstränga sig eller luta sig mot datorn för att höra ljudet även i tysta miljöer om hårddisken jobbar.

Tycker inte det är något som stör nämnvärt, hör det bara när det är helt tyst. Inte i normala miljöer med lite prat i bakgrunden eller liknande.

Hör du ljudet från TV när den är avstängd skulle jag nog säga att du har ganska bra hörsel Vad jag vet är det runt din ålder som man börjar slutar höra det.

Jag kan höra upp till 18kHz på denna sidan: http://www.jimmyr.com/blog/hearingloss.html

Kan vara intressant att veta hur högt andra kan höra och om ni hör något whine från eran dator eller inte?.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag hör inte det inte supermycket, men tycker fortfarande det är störande, om jag har tyst runt om mig kan jag inte sitta länge alls vid datorn utan att den går mig på nerverna. Typ som om någon skulle sitta och peta på dig 24/7, tillslut får man nog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Hårddisken dränker faktiskt ljudet från CPU-whinet riktigt bra, i alla fall för mig. Får riktigt anstränga sig eller luta sig mot datorn för att höra ljudet även i tysta miljöer om hårddisken jobbar.

Tycker inte det är något som stör nämnvärt, hör det bara när det är helt tyst. Inte i normala miljöer med lite prat i bakgrunden eller liknande.

Hör du ljudet från TV när den är avstängd skulle jag nog säga att du har ganska bra hörsel Vad jag vet är det runt din ålder som man börjar slutar höra det.

Jag kan höra upp till 18kHz på denna sidan: http://www.jimmyr.com/blog/hearingloss.html

Kan vara intressant att veta hur högt andra kan höra och om ni hör något whine från eran dator eller inte?.

jag hör till 18khz oh jag hör cpu whine... Jag har även en 7200rpm och den dränker inte mitt whine det minsta...

Permalänk
Medlem

ni med whine, vad säger supporten? har ni fått datorerna utbytta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
ni med whine, vad säger supporten? har ni fått datorerna utbytta?

Som jag skrev tidigare i tråden så verkar det vara blandat. Försökt ett par gånger att få det utbytt. Dock har samtalet brutits ett par gånger och då får man börja om från början igen :S

Det enda som kom fram till något sa att det var så på alla datorer, men att alla inte kunde höra det. Vilket verkar troligt för mig också. De två som sa detta verkade också vara kunniga personer, men kan vara jag som missuppfattat det.

De andra jag pratade med ville bara felsöka hela tiden, någon var inne på hårddisken, en annan skärmen. Men alltid när de sa att de snart skulle vara tillbaka så kopplades samtalet ner, sen var man tvungen ta allt från början igen. Ingen trevlig upplevese med supporten överlag.

Dock verkar det vara en hel del andra som fått sina datorer utbyta, men har inte hört om något fall där whinet försvunnit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Vore bra om någon som hör whinet kunde lyssna på en Macbook eller någon helt annan dator med samma CPU och se om problemet finns även där.

Har gjort det, och en MacBook är knäpptyst då fläktarna inte går. Inget CPU whine där inte. Det handlar om ett resonansfenomen, och något om piezoelektriska strömmar, och Dell har inte gjort nog för att förhindra att det uppkommer.

Vad jag har kunnat läsa mig till så rör det sig om en kombination av fungerande delar som tillsammans alltså utlöser det här högfrekventa ljudet på grund av någon slags resonans i någon av delarna. Hur Apple och andra tillverkare löst det vet jag inte, men de har löst det - förr hade MacBook Pro stora problem med CPU whine, men mig veterligen är de borta nu.

Citat:

Jag kan höra upp till 18kHz på denna sidan: http://www.jimmyr.com/blog/hearingloss.html

Kan vara intressant att veta hur högt andra kan höra och om ni hör något whine från eran dator eller inte?

Jag kan höra upp till 19kHz och kan höra CPU whine. Jag tror dock att jag kan höra högre frekvenser också, men mina högtalare klarar inte av att spela upp högre frekvenser tror jag, då jag upplever att 20kHz och högre spelas som lägre frekvenser.

Permalänk
Medlem

Slutsatasen man kan dra är alltså att problemet finns på alla xps med T9300 och T9500 processorer och om man inte hör det så beror det på att man har lite sämre hörsel!?

Finns det någon återförsäljare för dell i malmö-lund-trakten? Hade varit bra om det fanns något ställe där man kunde provlyssna datorn först innan man lägger sin beställning.

Permalänk

Har Dell återförsäljare? Trodde det bara var möjligt att beställa direkt från Dell.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Dell har tänkt att uppgradera grafikkortsalternativen till m1330? 8400 har ju lite tid på nacken och bl a ASUS släpper ju nya nu med bl a 9500GS, det kunde ju vara trevligt med en liten uppfräschning.

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cim03do0
Slutsatasen man kan dra är alltså att problemet finns på alla xps med T9300 och T9500 processorer och om man inte hör det så beror det på att man har lite sämre hörsel!?

Finns det någon återförsäljare för dell i malmö-lund-trakten? Hade varit bra om det fanns något ställe där man kunde provlyssna datorn först innan man lägger sin beställning.

Jag har en T8100, CPU-whine fanns även innan Penryn kom, så kan nog generaliseras till de flesta Intel-CPUer (moderkort? chipset?).

Du kan som sagt lyssna på denna sidan under förutsättning att du har bra högtalare/hörlurar.

http://www.jimmyr.com/blog/hearingloss.html

Skulle gissa på att whinet ligger någonstans runt 15-17 kHz.

Permalänk
Medlem

15-17kHz är inga problem att höra... dock hör jag inte 18kHz...

Kanske bättre att vänta med dator till man hittar någon utan såna här problem.

Permalänk
Medlem

Hej jag sitter o funderar öven denna bärbara..Har ju en rabattkod som gäller endast 5 dagar till så det är nu eller aldrig =)...
Tror ni att man kommer att kunna lösa om man nu får en dator som tjuter?Eller ska jag helt enkelt vänta och se?

Visa signatur

DELL 420 | Intel Core2Duo E6850 @3,00GHz | Nvidia GeForce 8800GT 512MB | Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXiZ
Hej jag sitter o funderar öven denna bärbara..Har ju en rabattkod som gäller endast 5 dagar till så det är nu eller aldrig =)...
Tror ni att man kommer att kunna lösa om man nu får en dator som tjuter?Eller ska jag helt enkelt vänta och se?

Du lär ju inte tvingas behålla din dator om du inte kan leva med ev. tjut I värsta fall får du med säkerhet pengarna tillbaka.

Vad gäller rabattkoden kan du nog lita på att det alltid går att få minst 10 procent, även om just den koden du har går ut om ett par dagar. Håll bara ett öga på www.rabattkod.se. När jag beställde var det 15 procent som gällde och sen dess har det aldrig varit under 10. Det bästa är att ringa och beställa och helt enkelt säga att du vill ha alla rabatter så fixar det sig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXiZ
Hej jag sitter o funderar öven denna bärbara..Har ju en rabattkod som gäller endast 5 dagar till så det är nu eller aldrig =)...
Tror ni att man kommer att kunna lösa om man nu får en dator som tjuter?Eller ska jag helt enkelt vänta och se?

Är i samma sits men jag väljer nog att vänta med en beställning.. känns lite för oklart och osäkert med allt snack om "whine". Inser att jag varken har tid eller lust att tjafsa med dells support.

Men hittar jag inget vettigt alternativ inom en månad finns risk att jag ändrar mig

Permalänk
Medlem

Jag har länge gått och funderat på en M1330 eller en M1530, men tror nu 1330 vinner på sin storlek.

Men jag är inte så insatt i marknaden just nu, vad finns det för liknande bärbara i samma kategori som M1330 som man bör överväga, någon här ovanför skrev att det fanns någon Asus med bättre grafikkort, vad är det för någon tex, lite tips vore underbart

Permalänk
Medlem

anwes:
ASUS har en F8-serie som ska komma nu med uppgraderade grafikkort.

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Efter en dryg veckas användning har jag nu drabbats av bluescreen...

Visa signatur

Intel i5 750 - Schyte Mugen 2 rev B, Gigabyte P55A-UD3 - Corsair XMS 4x2 GB 1600Mhz - Fractal design Newton R2 650w - Silverstone fortress F02 - ASUS GeForce GTX 580 1536MB - Samsung 256GB 830-Series + 6 TB lagring - Dell U2311H

MacBook pro retina 13" - i7 - 16GB RAM - 512 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xp2002
Efter en dryg veckas användning har jag nu drabbats av bluescreen...

Vad orsakar den? Så när som på hårddisken så har du samma konfiguration som jag får hem imorn. Blir lite orolig här...

Permalänk
Medlem

Min dators grafikkort gick sönder i helgen tänkte skriva lite om hur det gick med supporten.
Datorn kraschar så fort jag startar något spel eller om jag gör nått krävande. Fick även gröna pixlar och streck över hela skärmen.
Ringde då till Supporten fick prata med en indier (lät åtminstone som det) Men han var grymt trevlig och verkade ganska kunnig. Han kom fram till att mitt grafikkort var trasigt så han skulle skicka en tekniker att byta moderkortet eftersom grafikkortet sitter integrerat på det (har 8400 kortet), han skickade även med en ny LCD skärm för säkerhets skull sa han. Teknikern kom till mig igår och hade med sig delarna och han satt och skrivade i över 1 timma innan han fick ihop den igen. Han bytte inte LCD skärmen för det var inget fel på den.
Vi testade den lite medans han var där och allt verkade funka, frid och fröjd tänkte jag och åkte tillbaka till jobbet.
Men när jag skulle testa lite mera när jag kom hem igen på kvällen märkte jag att datorn har blivit skev i chassit efter bytet av moderkortet sedan dök det upp flera saker... Touchmediaknapparna fungerar inte längre, sedan testade jag att spela lite för att se om grafikkortet fungerade nu i alla fall. Startade call of duty 4 och började spela efter kanske 10 minuter piper datorn till och stänger av sig. Sedan när jag startar om den har Bluetooth slutat att fungera med.
Fick ringa Supporten igen återigen en trevlih Indier faktiskt måste säga att det är en grymt bra suport. I morgon ska en ny tekniker komma och försöka fixa dessa nya fel. Skulle ha med sig ett nytt chassi och ny bluetooth modul samt en ny mediapanel får se hur det går efter i morgon...

Visa signatur

kebj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sulfhydryl
Vad orsakar den? Så när som på hårddisken så har du samma konfiguration som jag får hem imorn. Blir lite orolig här...

Kan faktiskt inte svara på vad som orsakar den...

Började med någon enstaka bluescreen, nu har den lagt av fullständigt. Kommer bara till vistas inloggningsskärm, där står "kan inte hitta filen" och så kommer man ingenstans. Har inte recoveryskivan tillgänglig här men ska testa med den när jag är hemma igen.

Urval av felkoder:

0x50, 0xD1, 0xD1, 0x8E, 0x24, 0x1A

DRIVER_IRQ...
MEMORY MANAGMENT...
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA

Även kört Vistas minnesdiagnostikverktyg som sa att: Fel på maskinvaran har upptäckts, kontakta din leverantör.

Körde dock Dells diagnostikverktyg och den hittade inga fel.

Mailade supporten idag får se vad de säger.

Visa signatur

Intel i5 750 - Schyte Mugen 2 rev B, Gigabyte P55A-UD3 - Corsair XMS 4x2 GB 1600Mhz - Fractal design Newton R2 650w - Silverstone fortress F02 - ASUS GeForce GTX 580 1536MB - Samsung 256GB 830-Series + 6 TB lagring - Dell U2311H

MacBook pro retina 13" - i7 - 16GB RAM - 512 GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man får datorn att inte göra något då man stänger locket ? Jag har tvn inkopplad med hdmi, och kör dualview. När jag kollar på en film på tvn och stänger locket så hoppar automatiskt skrivbordet fram på tvn (den blir primär). Jag vill altså att inget skall hända, att filmen skall fortsätta spelas på tvn utan att något händer då man stänger locket. Observera att jag har valt i inställningar att datorn inte skall göra något, då man stänger locket.

Permalänk

Igår kom min m1330 midnight blue till slut

Inget CPU whine vad jag kan höra (C2D 8300, bios revision A09). Var tvungen att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet, nätverk och fingeravtrycksläsaren, men sedan poppade Vista SP1 upp i Windows Update (kör engelsk Vista Home Premium). Har inte haft några problem med krascher än

Däremot verkar de slängt in en ganska sunkig hårddisk (Fujitsu MHY2250BH), så Dell verkar fortfarande köra med budgetkomponenter.

Valde 250 GB 5400 rpm då jag prioriterar ljudnivå framför prestanda på den här datorn och säljaren hävade att den var tystare än 7200 rpm-modellerna. Hann inte byta till en nyare och snabbare 5400 rpm 320 GB-disk eftersom datorn skickats innan jag såg hårddisk-benchmarksen på Tom's Hardware (är inte pigg på att betala runt 500:- i returfrakt).

Överlag är jag helnöjd jämfört med min gamla Toshiba U300-14k som gav en blåskärm från dag 1.

Permalänk
Medlem

hur gör man för att formatera/fabriksåterställa en dell m1330?

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag har "provlyssnat" två andra datorer.

En Macbook modell äldre med Core 2 Duo, vilken mycket riktigt har ett CPU-whine. Dock tycks där vara någon form av isolering eller liknande, då det hörs lite dämpat från ovansidan. Från sidan, via fläktutblåset hörs det dock tydligt. Inte helt säker på riktningen, men klart är att jag hörde CPU-whine.

Även en Dell Latitude 610 med Pentium M lyckades jag komma över, och den var precis likadan som min XPS.

Permalänk
Medlem

Köpte en m1330 ändå för jag var i behov av dator och tänkte att om den piper så kan man ju alltid skicka tillbaka den.

Blev en med T9300-processorn, 7200rpm 200gb hdd och 4gb ram och fick hem den idag.

Första intrycket är positivt då den känns gedigen och bra. Men nu är frågan... hur vet man om den piper?

Är det något den gör alltid om man har fått en dator med det problemet eller är det bara i vissa lägen? (t.ex. med locket stängt men datorn ändå igång) Än så länge har jag inte hört något men har bara startat och lekt runder lite i menyerna i vista. Sen vet jag ju inte om det bara är jag som inte hör det heller men då är ju problemet löst iaf

Permalänk

Hur mycket poäng i 3dmark får ni med eran xps1330?

Permalänk

tja, min zepto bör väl vara likvärdig. och jag får väl 1500 eller nåt i 3dmark 06.

om jag inte mins fel ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Vattenspridarn: Knappt 1500 med T8100, Geforce 8400m GS och 3GB minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cim03do0
Köpte en m1330 ändå för jag var i behov av dator och tänkte att om den piper så kan man ju alltid skicka tillbaka den.

Blev en med T9300-processorn, 7200rpm 200gb hdd och 4gb ram och fick hem den idag.

Första intrycket är positivt då den känns gedigen och bra. Men nu är frågan... hur vet man om den piper?

Är det något den gör alltid om man har fått en dator med det problemet eller är det bara i vissa lägen? (t.ex. med locket stängt men datorn ändå igång) Än så länge har jag inte hört något men har bara startat och lekt runder lite i menyerna i vista. Sen vet jag ju inte om det bara är jag som inte hör det heller men då är ju problemet löst iaf

Det vet du ganska omgående. Min piper/tjuter i intervall mest hela tiden även om det är såpass lågt att det verkligen inte stör. Skulle tippa på att det har med hur mycket kräm processorn får, det varierar ju med användningen. Så, när klockfrekvensen varierar, då tjuter det, men som sagt, inte så det stör (mig)

Edit: Skrev visst fel grafikkort....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cim03do0
Första intrycket är positivt då den känns gedigen och bra. Men nu är frågan... hur vet man om den piper?

Alla piper, det är bara en fråga om du kan höra det eller inte. Hör du inget när den körs på batteri idle är det bara att vara glad.

Vad jag förstått så uppkommer pipet när processorn hoppar mellan lägsta och näst lägsta energisparläget många gånger per sekund. Vilket de nya processorerna gör för att bara klocka upp sig under den korta tid det behövs för att behandla data som skickas på bussarna.

Det borde även funka att lyssna på en gammal tjock tv/skärm när den är avstängd, och se om du kan höra pipet ifrån den, som ligger på 15.6 kHZ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Vattenspridarn: Knappt 1500 med T8100, Geforce 8600m GS och 3GB minne.

Du menar väl 8400M GS?

Har T8100 med 8400M GS och får runt 1500-1600 i 3D Mark 2006.