Permalänk
Medlem

XPS M1330 Ohögfrekvent ljud?

Hejsan!

Köpte min M1330 i september förra året, hade redan då problem med ett högfrekvent ljud (tror det hette high pichted buzzing noise eller nåt) dock endast utan AC-adaptern inkopplad. Då jag alltid använde ac-adaptern så brydde jag mig inte så mkt om det.

Men ljudet blev bara värre och värre, och nu sitter jag med samma laptop fast med ett moderkort, försvann ljudet? NEJ!

Nu är ljudet ännu högre både med eller utan ac-adaptern.

Tänkte höra med er som känner till detta.

Vart kommer ljudet ifrån? vilken komponent är det fel på? kan jag kräva en ny? vad ska jag säga dell Dell supporten?

Känner av det mer och mer nu när tinnitusen har förvärrats

Mycket tacksam för svar

MVH
Rockan

Ps. vet att problemt har tagits upp någongång i den "allmänna" M1330 tråden, men den är ju på 2500+ inlägg idag =/ ds.

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Medlem

Hur menar du att du sitter på samma laptop fast med ett moderkort? Det måste ju den haft hela tiden. Har dom bytt det menar du?

CPU-whine låter det som att det är, vilket är ett välkänt problem på den modellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Hur menar du att du sitter på samma laptop fast med ett moderkort? Det måste ju den haft hela tiden. Har dom bytt det menar du?

CPU-whine låter det som att det är, vilket är ett välkänt problem på den modellen.

Hej!

Ja alltså dom har bara bytt ut moderkortet, allt annat är samma sen jag köpte den. Men sen dom bytte ut den låter det ännu högre än innan. Teknikern sa att han inte kunde göra så mkt mer, han skulle be Dell kontakta mig.

Finns det någon chans att få en ny eller pengarna tillbaka? (köpte ju min trots allt i september, så det är ju ett tag). Men det har ju bara blivit värre =/

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Medlem

Prova ladda ner RMClock. Under menyn Advanced Chipset stäng du av Popup Mode och Popdown Mode. Kryssa dessutom i Disable C4. Försvinner ljudet då är det CPU-whine du hör. Kolla de sista sidorna i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Kan ju också vara något helt anant problem. Då du skrev i rubriken att det inte vad högfrekvent? De gamla modellerna hade något problem med batteriet/laddaren som gav oljud liknande det som kommer fårn CPUn.

Permalänk
Medlem

Fredrik: Finns det någon bieffekt med att tysta cpu-whinet på det sättet du beskriver? Får man sämre prestanda eller något sånt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cim03do0
Fredrik: Finns det någon bieffekt med att tysta cpu-whinet på det sättet du beskriver? Får man sämre prestanda eller något sånt?

Samma prestanda, något sämre batteritid. Ja, du förlorar lite minnesmängd åt programmet förstås. Vi pratar kanske 10 min eller något i den stilen.

Inte helt säker på hur det funkar det här faktiskt. Men i alla fall Penry modellerna verkar ha C5 och C6 lägen, då hamnar C4 någonstans i mitten och då tycker jag att stänga av det borde inte ge någon märkbar skillnad på batteriet.

Men det du gör är att du stänger av energisparfunktioner. Mitt slutar enbart genom att stänga av "Popdown mode" men har hört att andra får bort sitt med de andra inställningarna. Finns mer att läsa på RMClocks forum om detta.