Permalänk
Medlem

återställa mbr

hur gör jag det enklast`

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om vi pratar om samma sak, men för att skriva om mbr kan man skriva fdisk /mbr i msdos.

Permalänk
Medlem

jo det är samma sak. glömde tillägga att jag inte kommer så långt i bootprocessen. datron vet inte var den ska starta ifrå

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

boota ifrån xp skivan eller vistas(du kanske måste ange i biosen att starta ifrån cd-romen) och välj sedan reparera eller nåt sånt och välj konsolläge. Skriv ädr bara fixmbr och svara ja sen är du klar.

Permalänk
Medlem

Jag testade det och det står att problemet är fixat, men när jag startar om händer samma sak. När jag sedan testar med DVDn igen så hittar den samma fel igen. Testade att installera ubuntu på en annan del av hårddisken men den när den ska installera GRUB (boot-managern) så står det "Grub kunde inte installeras. Detta är ett allvarligt fel"

Det verkar värre än jag trodde. Problemet uppstod för några dagar sedan när jag skulle formatera en oanvänd partition i windows. När jag gjort det kom det upp en ruta där det stod att OM det var första partitionen eller startpartitionen så var det möjligt att datorn skulle sluta fungera. Eftersom det inte var första eller startpartitionen brydde jag mig inte. När jag sedan startade om datorn fungerade den inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar du testade med samma version av windows-skiva som du har installerat. Innehållet i MBR (förutom partitionstabellen) är olika från olika windowsversioner.

Du kan leta i BIOS-inställningarna efter virusskydd vilket brukar betyda att man inte får skriva till MBR, stäng av det. Då kanske du kan lyckas med skrivning dit (och hur det nu i första stället ens blev fel där är ju underligt i så fall).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG