Officiell lansering av Asus Eee-900

Permalänk
Melding Plague

Officiell lansering av Asus Eee-900

Mobila bredband blir allt vanligare i Sverige och nu lagom till sommaren önskar troligen många att de hade en liten och lätt dator de kunde kombinera med detta för att kunna fortsätta läsa på SweClockers i sin sommarstuga eller husvagn. Till dessa ändamål är de så kallade minidatorerna perfekta, och Asus har idag lanserat andra generationen av sin populära Eee-modell.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oerhört tuff

Permalänk
Medlem

Vad kommer den kosta?

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem

Give me, give me, gimmie!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Synd bara att inget verkar komma till den nordiska marknaden. Nåja, snart kommer det ju medtävlande till Eee.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det blir konstigt nog ganska mycket "vill ha" begär på den här typen av "leksaker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #hallå#
Det blir konstigt nog ganska mycket "vill ha" begär på den här typen av "leksaker"

Ja jag kan hålla med, känns mycket som en leksak haha, skulle vara najs dock om man kunde schlira hl1 eller cs 1.6 på den, inte för att jag håller på med sånt trams

Permalänk

är det nån som har räknat ut måtten på skärmen (utan ramen)?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Now we're talking!

Visa signatur

P182 | TX 650W | Q6600 | EP35-DS4 | 9800 GTX 512MB | 4*1 GB PC8500 | 2x500GB int. + 500GB ext. | 24'' TFT @ 1920x1200 | G15 | DeathAdder | VHP 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldreven
Ja jag kan hålla med, känns mycket som en leksak haha, skulle vara najs dock om man kunde schlira hl1 eller cs 1.6 på den, inte för att jag håller på med sånt trams

Det går väl? Eller gör det inte det?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

\o/

ÄNTLIGEN!
Det bästa som hänt sedan blodpudding blev legaliserat!

Vill-ha-faktorn-är-så-hÖööG!

Synd bara att man själv inte kan använda den, (virialis shrek-fingurus :/ )

Dock perfekt present till flickvännen eller om man har någon släkting som är på resande fot!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Bara priset inte höjs. Och som någon sa så kommer det ju fler konkurrenter på marknaden snart. Bra då jag inte tycker att Eee är så snygg. Men det kvittar ju när det väl gäller.

Permalänk
Medlem

Ingen Atom processor. ;_;
Får helt enkelt vänta tills dom släpper den med Atom och sen ska den modas som in i. ;D

Permalänk
Medlem

Nu så börjar ju EEE:n bli riktigt intressant.

Den förra modellen var ju riktigt ful med den breda ramen.
Denna är ju dock riktigt snygg.

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem

\o/

..by the way, I was being sarcastic..

Tangentbordet är i princip lika stort som ett standard-laptoptangentbord, så vi med olyckligt grova händer will manage.

Kööööp! (import från kontinenten @ www.geizhals.eu )

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

mooooooooooste haaa.. den e skön

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pseudo
Now we're talking!

Word!

Men är det bara jag som tycker att 1gb minne e lite overkill för 900mhz prolle? eller är det bara jag som kör icke-minnesslukande programm på min gamla likvärdiga dator?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pseudo
Now we're talking!

Instämmer!

Nu blev man väldigt sugen på att ha en sån här lite nätt sak när jag sitter på tåget.. 15" tummarn är lite för stor börjar jag tycka..

Permalänk
Medlem

Självklart köp om den blir billigare än HPs Mini notebook 9"!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Kommer att vänta tills Atom versionen kommer ut, vad jag vet så skall Intel släppa den till sommaren. Kanska skall inhandla en i Akihabara tilll hösten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
är det nån som har räknat ut måtten på skärmen (utan ramen)?

ca 19 x 12 cm om det är 8:5 bildformat.

Permalänk
Medlem

klarar den cs?
haha, av alla frågor man kan ställa..

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Lite bättre konkursens vill jag ha --> Lägre pris
samt lägre strömförbrukning + bättre batteri.

Väntar istället på eee 1000 eller vad det nu blir

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett köp för min del. Frågan är bara vilken upplösning klarar den max på extern skärm? Kommer troligtvis ha den till att programera. Lite skol tjafs och sådant. Kommer dock invänta då den kommer med intel atom. Borde va klar skillnad på cpu kraft mellan en celeron och atom.

Permalänk
Medlem

Vad är det man egentligen får jämfört med en 701?

Den större skärmen är ju helt uppenbart, helt klart en fördel.

Skillnaden i ram känns inte lika het, när man kan stoppa i 2GB i sin 701 för knappa 300 kr.

Skillnaden i lagringskapacitet är ju också skitsamma, den är fortfarande på 4GB samt ett sdhc-kort. Ett 16GB sdhc-kort till sin 701 kostar ca 600 kr.

CPUn är densamma. Kör man winxp på sin 701 så klockas cpun med ett enkelt knapptryck i skrivbordsmiljö.

Webkameran behövs väl knappast ens nämnas, vem i hela friden använder den?

Priset blir helt klart avgörande och det är ju inte speciellt svårt att förstå att Asus kommer spä på prislappen för denna modell. För det man egentligen betalar för, som man inte redan kan få, är skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdid
Vad är det man egentligen får jämfört med en 701?

Den större skärmen är ju helt uppenbart, helt klart en fördel.

Skillnaden i ram känns inte lika het, när man kan stoppa i 2GB i sin 701 för knappa 300 kr.

Skillnaden i lagringskapacitet är ju också skitsamma, den är fortfarande på 4GB samt ett sdhc-kort. Ett 16GB sdhc-kort till sin 701 kostar ca 600 kr.

CPUn är densamma. Kör man winxp på sin 701 så klockas cpun med ett enkelt knapptryck i skrivbordsmiljö.

Webkameran behövs väl knappast ens nämnas, vem i hela friden använder den?

Priset blir helt klart avgörande och det är ju inte speciellt svårt att förstå att Asus kommer spä på prislappen för denna modell. För det man egentligen betalar för, som man inte redan kan få, är skärmen.

Jag håller med. Att skicka med ett SD-kort gör ju inget bättre förutom dyrare till slutkunden. Otroligt larvigt om jag får räkna lite själv.Jag antar att man får ett 8GB kort eller liknande om man väljer Windows XP och 16GB SD om man väljer Linux. Jag tror inte att skillnaden i priset på SD-korten är samma som en Windows XP-licens.

Nu blev jag lite besviken på Asus.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Skärmuppdateringen är heller inte bara en detalj, det är en enorm skillnad imho, kan göra skillnaden mellan kalkon och kanon bara det. Priset vore kul att veta och det hela kan bli riktigt intressant om det kommer en atom-version snart.

Permalänk
Medlem

Dregel... Shiiiit, jag måste ha en sån!

0,1 cm brukar fö. kallas för en millimeter.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, speciellt att det gick att köra Farcry och UT 2004 och liknande på den! Dock överklockad men den nya är ju snabbare så det spelar ingen roll. Däremot väntar jag på Intel Atom och VIA/Nvidias nya innan jag köper en sådan däringa

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut. Dock vill man nu som många andra ha en med Atom i, framförallt för den utlovade batteritiden som i mitt tycke är ganska viktigt på en sådan här typ av dator.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)