SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Fläkt startar inte med GA-P35-DS4

Jag har ett GA-P35-DS4 Rev 2.0

Det finns fem st fläktkontakter på kortet:
CPU_FAN
NB_FAN
PWR_FAN
SYS_FAN1
SYS_FAN2

Jag har ett Lian-Li PC7 Miditower Scandinavian Edition V3 med standardfläktarna på 120mm

Kopplar jag en fläkt till SYS_FAN2 så startar den dock inte när jag startar datorn, men om jag ger den en liten kickstart så kommer den igång, om än väldigt slött roterande..

Nu har jag kopplat den tredje fläkten till nordbryggans fläktplats då GA-P35-DS4 ju är passivt kyld och inte använder den fläktanslutningen. Nackdelen då är att jag inte kan se varvtal och annat i BIOS för att NB_FAN tydligen inte finns med där i inställningarna..

Undrar om SYS_FAN2 är för klen för att driva en 120mm fläkt eller nåt?
SYS_FAN2 har fyra pinnar istället för tre som PWR_FAN, SYS_FAN1 och NB_FAN har. Måste jag skaffa en fyrapins-fläkt för att få SYS_FAN2 att fungera som den ska?

Tacksam för svar av er som är mer kunniga än mig

Permalänk
Medlem

Anledningen att den inte snurrar snabbt/inte snurrar alls är för moderkortet är svalt och fint. Jag har själv en hona i moderkortet som fläktar alltid snurrar långsammast i. Om du fönar lite så bör fläkten kicka upp sig, testa olika fläktar så ska du se.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Är det verkligen bra för fläkten att få lite ström men tillräckligt lite för att inte orka starta? tänkte om det nöter eller nåt på motorn, vadsomhelst.

Om jag köper en lite mer högkvalitativ fläkt, kommer den gå på låga varvtal istället för att stå still och inte orka starta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edvind
Är det verkligen bra för fläkten att få lite ström men tillräckligt lite för att inte orka starta? tänkte om det nöter eller nåt på motorn, vadsomhelst.

Om jag köper en lite mer högkvalitativ fläkt, kommer den gå på låga varvtal istället för att stå still och inte orka starta?

Det brukar stå i detaljerade recensioner, som t ex SPCR's , vilken spänning fläkten startar på. Bättre fläktar brukar starta på ganska låg spänning (under 5v har jag för mig).

Permalänk

Ibland måste man själv snurra igång den.

Permalänk
Medlem

Om du skaffar en fläkt med 4-pins anslutning, kommer den att funka som den ska. 4-pins fläktar jobbar med s.k. PWM-styrning och kan stå helt stilla eller bara snurra typ 100 rpm.

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Om du skaffar en fläkt med 4-pins anslutning, kommer den att funka som den ska. 4-pins fläktar jobbar med s.k. PWM-styrning och kan stå helt stilla eller bara snurra typ 100 rpm.

Brukar PWN-styrning vara standard nuförtiden eller är det någonting man måste leta efter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edvind
Brukar PWN-styrning vara standard nuförtiden eller är det någonting man måste leta efter?

Det börjar komma mer och mer på moderkorten, men det är fortfarande ganska sparsamt utbud på fläktar!
Jag provade en till mitt mobo, men den lät för mycket även vid lågvarv, så jag kör nu en 800rpm:are på 7V hela tiden istället.

Tänk då bara på att jag är väldigt känslig för ljud samt har mitt chassi på skrivbordet med intagsfläkten en halvmeter från örat!

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Man kan välja styrmetod i bios volt eller pwm (eller auto) men då pwm inte funkade med min CPU-fläkt så ställde jag volt. Märker också att sysfan2 ibland inte går igång direkt men efter en stund brukar den starta. I värsta fall kan man ju alltid koppla direkt till nätagget istället.

Permalänk
Medlem

den ska ju inte gå igång förens cpu:n når 40c första gången tror jag

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz