Omstruktureringen av forumet, maj 2008

Permalänk
Medlem

Omstruktureringen av forumet, maj 2008

Är det bara jag som tycker det är väldigt konstigt att Mac OS X-diskussioner är förpassade till ett speciellt Appleforum under rubriken "System", speciellt när Mac OS X är UNIX-certifierat? Är vi som använder Appledatorer så jobbiga att vi måste förpassas till ett "ghetto-forum"?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Hedersmedlem

Vågar man misstänka att de ser appledator + operativsystem som en enhet?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Apples datorer och operativsystem är tätt knutna till varandra, så jag tycker indelningen är tämligen naturlig.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Legendarisk

Om vi märker att det finns underlag för separata forum så är det inte omöjligt att vi gör ytterligare en delning.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Nu när ni ändå håller på, så kanske ni kan fixa en grej jag stört mig på väldigt länge:
"Stationära datorer (felsökning och köpråd)". När man klickar på denna så kommer man direkt till en meny där man får välja en utav de två underforumen.
Kan ni snälla ordna så att dessa finns direkt i "huvudmenyn", så att det blir ungefär som med Spel forumet, och dess underforum? Så att man kan välja det underforum man vill in på, på en gång?

Hoppas jag gör mig förstådd, då jag är värdelös på att förklara ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Detsamma gäller "Processorer, moderkort och minnen".

Permalänk
Medlem

En liten ordningsfråga då; var hör diskussionerna om UNIX-delarna av Mac OS X hemma? Jag tänker då på Mach/Darwin-saker

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Nu när ni ändå håller på, så kanske ni kan fixa en grej jag stört mig på väldigt länge:
"Stationära datorer (felsökning och köpråd)". När man klickar på denna så kommer man direkt till en meny där man får välja en utav de två underforumen.
Kan ni snälla ordna så att dessa finns direkt i "huvudmenyn", så att det blir ungefär som med Spel forumet, och dess underforum? Så att man kan välja det underforum man vill in på, på en gång?

Hoppas jag gör mig förstådd, då jag är värdelös på att förklara ^^

//Gorian

Noterat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
En liten ordningsfråga då; var hör diskussionerna om UNIX-delarna av Mac OS X hemma? Jag tänker då på Mach/Darwin-saker

Det går alltid att hitta scenarion där forumindelningen inte fungerar, det går tyvärr inte att undvika.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det går alltid att hitta scenarion där forumindelningen inte fungerar, det går tyvärr inte att undvika.

...och det finns alltid personer som klagar på minsta lilla förändring.

Visa signatur

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent

En bakomliggande tanke med den nya forumuppdelningen är inte i första hand att skapa en "taxonomisk korrekt struktur" av ämnena som diskuteras utan snarare att försöka skapa forum för vissa typer av användare. Appleforumet bör alltså i första hand ses som ett forum för applenördar, och i andra hand som ett forum för ämneskategorierna "Mac OS X" eller "iMac".

Sen är det dessvärre väldigt svårt att skapa forum som helt och hållet täcker en grupp. SweClockers hemmabionördar exempelvis kommer vara tvungen att läsa både ljudforumet och några av bildforumen. Vidare kommer Macnördarna säkert få konversera med Unixnördarna ibland för vissa frågor, beroende på vilka som förmodligen kan svara på frågan bäst.

Forumet har egentligen alltid fungerat såhär. Exempelvis har diskussioner om hårdvara för linuxsystem hamnat i linuxforumet fastän det exempelvis skulle kunna platsat i någon av hårdvaruforumen. Anledningen till detta är att linuxanvändarna i dessa fall kunnat svara på frågan bättre. Jämför även Programmeringsforumet och operativsystemforumen som ofta överlappar i vissa frågor.

Förhoppningsvis kommer Appleforumet samla expertisen på ett ställe, istället för att sprida ut den över flera forum.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Best, Change, Ever![/ComicBookGuy]

Citat:

Under en längre tid har vi internt diskuterat hur forumets upplägg kan förbättras

No shit, jag föreslog en ihopslagning av Skärmar och TV:ar i juni 2006 Äntligen kan man läsa trådar om datorskärmar utan att behöva bläddra igeom 10 trådar om något helt orelaterat (grafikkort).

Ännu bättre är att Mac användare är förpassade till sin egna håla så att jag i lung och ro kan läsa Linux-trådar.

Att splittra Foto från Mobiltelfoner och MP3 spelare var nästan ännu bättre, Nu slipper jag även diskutioner om Iphone:). Men seriöst jag har inget som helst intresse av Mobiler, MP3-spelare, GPS'er. Helst skulle jag vilja se Foto forumet delas in i SLR och övrigt men det finns det antagligen inte tillräckligt med diskutioner för.

En mindre viktig sak som jag ändå ogillar är att Nätverk mm. parades ihop med ljud och bild till synes utan anledning. Det kunde legat kvar under övrigt.

Allt som saknas nu är ett sub-forum till Underhållning och medier där alla som tycker Heroes är den bästa TV-serien någonsin är bannade. Inte? snälla?:)

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
En mindre viktig sak som jag ändå ogillar är att Nätverk mm. parades ihop med ljud och bild till synes utan anledning. Det kunde legat kvar under övrigt.

Vi tyckte att nätverksforumet låg lite väl dolt där nere under övrigt och dessutom såg vi ett visst samband med de andra forumen i delen dit nätverk flyttades. Den heter ju "Ljud, bild och kommunikation". Internet och nätverk handlar ju i rätt hög grad om kommunikation. Nåja, om det visar sig att det inte fungerar är det förstås väldigt enkelt att flytta ner nätverksforumet igen.

Tack för din feedback, ha en fortsatt trevlig tid på SweClockers!

Permalänk
Medlem

Det enda jag stör mig på är att kategorin heter "Apple Mac". Ska det handla om alla Apple-produkter kan den väl enbart heta "Apple" eller liknande... Eftersom Mac är bara en liten del...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Det enda jag stör mig på är att kategorin heter "Apple Mac". Ska det handla om alla Apple-produkter kan den väl enbart heta "Apple" eller liknande... Eftersom Mac är bara en liten del...

Vi har valt att kalla den så eftersom tanken är att diskussioner om exempelvis Ipod och Iphone inte ska föras där.

Permalänk

Jag tycker det är jättebra att ni har gjort så att Mac användarna fått en egen sektion. Förr hamnade rena hårdvaruproblem gällande MAC datorer i UNIX forumet.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Hjälpsam

Gillar det hitills.
Ni kanske skulle ha en forumdel som handlade om ATI vs Nvidia, AMD vs Intel och Vista vs XP, för dom som är mycket intresserade av att diskutera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ni kanske skulle ha en forumdel som handlade om ATI vs Nvidia, AMD vs Intel och Vista vs XP, för dom som mycket intresserade av att diskutera.

Kanske en hets mot folkgruppsavdelning också..

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske en hets mot folkgruppsavdelning också..

Nu börjar vi komma nån vart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Gillar det hitills.
Ni kanske skulle ha en forumdel som handlade om ATI vs Nvidia, AMD vs Intel och Vista vs XP, för dom som är mycket intresserade av att diskutera.

Jag har mailat, pm'at och tjatat om att få en delning på grafikkortsavdelningen. Nvida för sig och ATI för sig.
Det hade sparat sökande och minskandet av samma frågor om och om igen.
Har hittills inte fått svar och det var nog 2 år sedan jag tog upp det först.

Permalänk
Medlem

"Linux och övriga operativsystem"
Linux, BSD, Solaris, andra operativsystem, tillhörande program med mera."
Det jag stör mig på är ni inte nämner GNU för mig gjorde det förut.

GNU är trots allt det som binder ihop alla fria unix-varianter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
"Linux och övriga operativsystem"
Linux, BSD, Solaris, andra operativsystem, tillhörande program med mera."
Det jag stör mig på är ni inte nämner GNU för mig gjorde det förut.

GNU är trots allt det som binder ihop alla fria unix-varianter

Är det?
Du vet vad GNU står för va? (Ifall minnet tryter: GNU's Not Unix.)
Och *BSD, Solaris osv. hänger inte under GNU-fanan. Så skippa GNU ifrån den texten för all del!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Är det?
Du vet vad GNU står för va? (Ifall minnet tryter: GNU's Not Unix.)
Och *BSD, Solaris osv. hänger inte under GNU-fanan. Så skippa GNU ifrån den texten för all del!

Akronymen togs fram för länge sedan .
bach, gcc gnome o.s.v kommer ifrån GNU vilket är viktiga beståndsdelar i dagens "Unix-liknande" system.

Permalänk
Medlem

Tackar för att ni fixade mitt lilla problem med att välja underforum direkt i "huvudmenyn".

Jag är nöjd ^^

//Gorian

Visa signatur

---