Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Sjukt höga temps [HJÄLP]

Tjenare! Det är så att en kompis har en intel c2d e6600 på 2.4 ghz, den har ovanligt hög temperatur runt 70-85 grader . vi satte i en vattenkylning en Thermaltake bigwater 745 med lappat cpu block. Vi har kollat att det är bra kontakt mellan processorn och blocket, och kylpastan vi använder är artic silver. Men tempsen är fortfarande runt 70 grader.

Snälla hjälp oss och kom med idéer på vad som kan vara fel och hur vi kan sänka tempsen.

Tack på förhand

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Avstängd

Gör om gör rätt?? ni kan omöjligt ha gjort rätt när ni monterade allt...

Permalänk
Medlem

kan ju vara tempsensorn som inte är som den ska,

Permalänk

Kommer det vatten ordentligt då?

Permalänk
Medlem

Vad mäter du med för program?

Permalänk
Avstängd

sänka V-core?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Har ni kört bigwater'n ett tag utan att ha datorn igång så alla luftbubblor och sånt försvunnit i systemet?

Brukar ju va rätt mycket sånt precis när man kör igång vattensystem.

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Medlem

Jag skall kolla efter bubblor, v-coren är på 1.35 V. och jag mäter med programmet coretemp.

Visa signatur

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Moderkort?

Dra ner Everest och kolla om det progget visar något annat i temp-väg.

Har själv haft två E6600 i min ägo och jag vet att de går väldigt kalla och stabila. En loadtemp på 70 grader med en vcore på endast 1.35 indikerar på att något måste vara felmontat eller dyligt.

Det där med bubblor påverkar kylningen till en viss grad men inte så mycket som en diff på 15-20 grader och ofrast töms systemet på bubblor (luft) bara efter någon minut- halvtimme.

Enligt mej så är Everest det mest pålitlitliga prgrammet när det gäller min dator-config. Har mätt nästan allt från vattentemp till hårddiskar med yttertempsensorer samt lasermätare på de sensorer som Everest visar och det diffar typ 0,2-0,4 grader som mest.
Har dock ett Asus Commado där Asus verkligen har lagt ner stort arbete på satbila strömregulatorer samt pålitliga tempsensorer.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd

Håller med dej mina E6600 gick väldigt svala med..
Som du säger dom måste vare fel montade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Moderkort?

Har själv haft två E6600 i min ägo och jag vet att de går väldigt kalla och stabila. En loadtemp på 70 grader med en vcore på endast 1.35 indikerar på att något måste vara felmontat eller dyligt.

Det där med bubblor påverkar kylningen till en viss grad men inte så mycket som en diff på 15-20 grader och ofrast töms systemet på bubblor (luft) bara efter någon minut- halvtimme.

Enligt mej så är Everest det mest pålitlitliga prgrammet när det gäller min dator-config. Har mätt nästan allt från vattentemp till hårddiskar med yttertempsensorer samt lasermätare på de sensorer som Everest visar och det diffar typ 0,2-0,4 grader som mest.
Har dock ett Asus Commado där Asus verkligen har lagt ner stort arbete på satbila strömregulatorer samt pålitliga tempsensorer.

Ja vi skall kolla med everest. vi fick modda dit blocket med egna fäst plattor, för att det passade inte till hans socket 775. det är hemma svarvat vattenblock. men det satt bra, men vi skall nog ta en koll igen tack för alla svar.

Visa signatur

Prototype1:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Moderkort?

Håller med om att everest är väldigt pålitigt För min dator-config så är det även fullt pålitligt vad gäller alla temps, spänningar och hastigheter på fläktar till grafikkort, processor och minnen.

Och sen så ska de inte heller diffa 15-20grader såsom du säger med lite luftbubblor, det skulle väl vara om det var väldigt mycket luft som fastnat i vattenblocket, annars inte.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini