Ännu högre skadeståndkrav mot The Pirate Bay

Permalänk
Melding Plague

Ännu högre skadeståndkrav mot The Pirate Bay

Svenska staten kräver 1,2 miljoner, skivbolagen och IFPI kräver 15 miljoner och filmbranschen vill ha 93 miljoner i skadestånd. Nu passar även vissa musikartister på att stämma The Pirate Bay. De vill ha minst 600 miljoner kronor i skadestånd.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

aj då! Ägaren av thepiratebay måste känna sig lite pressad :S

Undrar om man själv borde passa på och stämma den, finns ju lite egna filer ute där

Permalänk
Medlem

Löjligt om detta går igenom...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Varför håller de bara på och tjatar om Piratebay? Då ska de ju göra de mot alla andra torrent sites med!

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
Varför håller de bara på och tjatar om Piratebay?

För att det är den största trackern av dom alla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Löjligt om detta går igenom...

Jo är en stor skam isf.

Permalänk
Medlem

Fel den största trackern är Miniova ej piratebay

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

lolololololol dom kommer inte få 600 miljoner, dom kommer inte ens få en miljon.. Hur ska en handfull människor ha råd med det?
Vad löjligt. Symboliskt bara. Som alltid.

Jag citerar en av våra största poeter.
"Art does not exist in commerce or in fiscal realities, but in the blood, bones, flesh, and souls of those who are mad to create it."

Alla som skapar "art" med pengar eller berömmelse som motiv, kan dra åt helvete, och få sina låtar/filmer "stulna" via piratebay och andra metoder. Vem fan kan respektera sånt?
Och de som skapar "art" för konstens skull, har inte ens en tanke på antal "lost sales".

Dessutom är det bullshit. Hur kan Brittan eller Beyonce vara mångmiljonärer och ha sålt platina, om skivindustrin nu är en så fruktansvärt hård branch att "klara sig finansiellt i"?
Om dålig total kreativlös musik kan klara sig så bra, vad FAN är det då som är problemet?

Jävla äckliga pengagiriga svin.

Beethoven klarade sig rätt bra utan att spelas i MTV eller sälja skivor världen över? Vivaldi också? Dante klarade sig? Nietzsche klarade sig finemang.
Bara ett fåtal exempel på att pengar inte har ett jävla dugg med konst att göra, varken som motiv eller som förhinder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Fel den största trackern är Miniova ej piratebay

Mininova är ingen tracker, den indexerar bara torrents på andra trackers.

Det här är riktigt pinsamt för Sverige, om dom döms är ju hela rättsväsendet ett skämt.

Permalänk
Medlem

Löjligt sånnt här, tror dem själva på att några vanliga svenssons ska kunna få ihop 600 miljoner?

Baleur

Så du jämnför alltså dagens stjärnor med urgamla stjärnor. Du är medveten om att dem spelade teater och inte sina pjäser på tv? Eller sålde skivor utan spela på "konserter"?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Varför det bara tjatas om Piratebay är för att den är svensk och för att du är i Sverige. En amerikansk torrentsida har redan blivit dömd till snarlika domar men det är det inte så många som har hört talas om.

Permalänk

Såg att Michael Jackson var en av de som stämt TPB. Han är väl så skuldsatt och fattig så han måste stäma för att få pengar. Att det är förlorade pengar är bara skitsnack då de flesta som laddat ner aldrig ,skriver igen _ALDRIG_ köpt den där värdelösa cd skivan.

Rika människor vill bli rikare och när de inte tjänar tillräckligt med pengar så går de på första möjliga. Att kopiering är stöld är även det bara skit, om jag t ex ser en fin säng och gör en kopia av den så har jag då inte stulit någon säng, inte har jag hjälpt andra att stjäla sängen med att dela med mig heller.

Nä jag blir så förbannad då kändisar kan komma undan brott så enkelt och sen att de har mage att stämma andra för att deras "verk" blir kopierade på en stor torrent tracker.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Löjligt sånnt här, tror dem själva på att några vanliga svenssons ska kunna få ihop 600 miljoner?

Baleur

Så du jämnför alltså dagens stjärnor med urgamla stjärnor. Du är medveten om att dem spelade teater och inte sina pjäser på tv? Eller sålde skivor utan spela på "konserter"?

Ja? Varför fan skulle jag inte göra det?
Dom spelade teater och konserter, och tog givetvis inträde för det. Med all rätt.
Men dom skapade sin konst för konstens skull. Dom hade inget sätt att sälja miljoner skivor eller böcker världen över på samma sätt som i dagens industrisamhälle.

Varför ska jag Inte jämföra? Ska dagens "stjärnor" få nån slags nappflaska, en sorts handikapp? Titta bara på American Idol eller Talang. Jag tycker det räcker med denna handhållning för icke-konstnärliga människor nu. Det räcker med deras pengajakt och jakt efter "att bli känd".

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Svenska staten kräver 1.2 mille, med det som fick sina servrar felaktigt beslagtagna av "farbror blå" fick inte ett öre i kompensation...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur

Beethoven klarade sig rätt bra utan att spelas i MTV eller sälja skivor världen över?

Tja, Beethoven var väl en fattig krake, eller har jag blandad ihop han med Bellmann?

P.S Båda var väl fattiga?

Permalänk
Medlem

Det här är det löjligaste ever! Hade jag varit mångmiljonär hade skaparna av pirate bay fått fina advokater av mig. Amerikaner tror att dem kan stämma precis som i america. Jag menar, ska vi stämma mcdonalds igen för att våra barn blivit tjocka? om alla gör det skulle det bli riktigt knasigt.

MVH Wakkie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Tja, Beethoven var väl en fattig krake, eller har jag blandad ihop han med Bellmann?

P.S Båda var väl fattiga?

Beethoven var väl inte vidare fattig, han var döv dock och deprimerad.
Han hade så pass mycket pengar att han kunde komponera för konstensskull och inte för att få loss stålar.

Bellman å andra sidan är ett bra exempel på en man med folk som älskade honom och hans verk men som trots arbete vid sidan av inte kunde klara sig på sina verk då folk inte ville betala för det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte varför man måste tjäna milljontals kroner bara för att man gör musik/film.
Varför kan inte dom ha normala löner som alla andra, vilket skulle resultera i att film och musik skulle bli betydligt mycke billigare.

Eftersom inte dom i Scandia målet blev fällda så lär ju inte TPB bli det.

Och om dom skulle bli det kan vi ju avsätta allt och alla inom rättsväsendet.

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på detta klipp som jag snubbla över för någon dag sen http://www.youtube.com/watch?v=PdjcSGo1hJg

Det där låter helt sjukt idag men då lät det tydligen rimligt.

Hela den här grejen är som en som blivit av med sitt jobb på en frabrik som sen skall stäma ABB (det är de som gör robotar, väll?) för han har blivit utkonkurerad av ny teknik. Så slipper han lyffta ett finger fram över.

Permalänk
Medlem

"Enligt Håkan Roswall har personerna bakom The Pirate Bay brutit mot lagen och rubriceringen lyder medhjälp till upphovsrättsbrott."

sen när har det blivit rimligt att straffa medhjälparna hårdare än de som dom hjälper.

ska man få hårdare straff för medhjälp till stöld än man får för stöld ?

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Medlem

Det kan fan inte bli löjligare... tror dom allvarligt att dom kan få 600 mille av en person? fy fan...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Stämmningen i USA kommer kastas ut direkt av domaren eftersom amerikansk lag inte gäller i Sverige där The Pirate Bay fanns.

Jag vill betona att Web Sheriff är idioter.

Det är inte det som är poängen utan att åklagaren i den kommande rättegången kan hänvisa till domslutet i USA som var det första i sitt slag. Det är alltid lättare att få som man vill om någon annan har fått det innan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Ja? Varför fan skulle jag inte göra det?
Dom spelade teater och konserter, och tog givetvis inträde för det. Med all rätt.
Men dom skapade sin konst för konstens skull. Dom hade inget sätt att sälja miljoner skivor eller böcker världen över på samma sätt som i dagens industrisamhälle.

Varför ska jag Inte jämföra? Ska dagens "stjärnor" få nån slags nappflaska, en sorts handikapp? Titta bara på American Idol eller Talang. Jag tycker det räcker med denna handhållning för icke-konstnärliga människor nu. Det räcker med deras pengajakt och jakt efter "att bli känd".

För att man kunde sno deras låtar på nätet?!?!?!?!
Så du menar att du inte ska få betalt för ditt jobb? Du ska bara göra det för att det känns kul/rätt..!?
Och snälla kom inte med nåt skit som "för konstens skull" Tror du att man vanligtvis skulle ha tid/orka spela in en skiva om du jobbade med annat vid sidan om.
Finns säkert de som gör men inte någon majoritet

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

hahahaha HA! vilket skämt!
musikerna ställer sig i det första ledet bland idioterna som vanligt

Jag vill även påminna om att det är inte ont att piratopiera musik: vi vet ju hu det gick för basshunet exempelvis, känd genom nätet och det var något han gjorde "för konstens skull" inte för att tjäna pengar.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Världen kommer sluta med att alla stämmer varandra, "ah! du gick för nära min garageuppfart! jag ska stämma dig på 100 miljoner". Löjligt.

Permalänk
Avstängd

Håller med Tommy_H, varför ska någon ha möjlighet att ladda hem musik utan att betala för det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Håller med Tommy_H, varför ska någon ha möjlighet att ladda hem musik utan att betala för det?

Varför ska någon kunna sälja sina verk till överdrivna priser via ett mediabolag och räkna alla osålda skivor som piratkopieringsförlust?

Varför inte gå ihop och erbjuda prenumerationstjänster på nätet där folk kan köpa all musik och all film till ett rimligt pris?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Härregud nu går det väll för helvete överstyr. Och det här aset John Giacobbi är ytterligare ett namn på media branches främsta idioter tillsammans med Monique Wadsted, roswall, bodström och APBs henkepenke.

Nästan 700 mille är ett absurdum utan dess like. Att web sheriff därefter är sjuka nog att dra det till en amerikansk domstol(vars lagar inte har ett skit i detta land att göra) är nästan snäppet värre. Fast han förlitar sig väll på det faktum att Bodström begick ministerstyre i USAs namn.

Permalänk
Medlem

Håller till 100% med mortifer666. Det som han lägger upp låter mer rimligt och då skulle folk nog antagligen köpa mer och ladda mer minde. Det är ju ett visst "värde" på något man köpt xD så känner jag iallafall.