SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Klippa nätaggregatets kablar

Som rubriken säger så vill jag klippa lite.
Har ett nätagg som jag tänkte sätta in i ett projekt jag har, dock så behöver jag långt ifrån alla kablar som kommer ut från det. Kan jag avlägsna dem genom att bara klippa eller blir det något kaiko då?

Undrar också om jag kan ta ur fläkten ur nätagget om jag bara använder 40-50W av 320 som nätagget annars klarar, ganska måste ha något luftflöde genom chassiet då?

Permalänk

Båda går bra... har precis fixat färdigt mitt peltierkylskåp med helt ner hackat agg.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Bara inte skarvarna kan komma i kontakt med varandra och kortsluta så bprde det inte kunna hända något

Permalänk

även om du bara använder uppskattad effekt som dina komponenter drar så måste du minst lägga på 20% till som är förlust i värme

Det är Angiven effekt
och avgiven effekt som man tittar på det som skiljer där imellan är den värme effekten slom uppstår.

Välidgt bra nätagg idagens mått ligger på ca 80-85% verkningsgrad .. många äldre ligger närmare runt 60%. Om du nu är tvungen att plocka ur fläkten ersätt den med en tystare isf.. sen så bruakr inte noname fläktar i noname nätagg föraväsen av sig då de snurrar så sakta.

Bara klipp kablarna alt löda bort de från kretskortet.
om du klipper så ta och sätt krympslang över alla stumpar som blir över. eltejp mm är inte att rekomendera då det med tiden lossnar.

När du öppnar nätagget så bör du vänta några timmar gärna en dag elelr 2 för att avra helt säker på att det inte finns ström kvar i det. en människa känner 0.1mA och det krävfs faktist inte så många mA för att man ska ta skada. volten spelar mindre rolle. en kyss på 10 000v och 1mA är ingenting gämrnfört med 24V 20A

Lycka till!

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

jisses vilket bra svar!
tack fullmoon

edit:
förresten, om jag vill ta ur komponenterna och ut nätagget och sätta in lite mer kompakt i chassit jag bygger, hur gör jag med jordning? mitt bygge är byggt i plast huhu

Permalänk
Medlem

Håller fullständigt med i fullmoons inlägg.
Ett knep för att tömma agget är att ha lite belastning inkopplad och sen rycka matningen så att allt får ladda ur. man kan tex bygga en liten last av 3 lysdioder och lämpliga motstånd

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
När du öppnar nätagget så bör du vänta några timmar gärna en dag elelr 2 för att avra helt säker på att det inte finns ström kvar i det. en människa känner 0.1mA och det krävfs faktist inte så många mA för att man ska ta skada. volten spelar mindre rolle. en kyss på 10 000v och 1mA är ingenting gämrnfört med 24V 20A

Satt fingrarna på ett 24V batteri och du känner inte ett smack (om du inte möjligen är blöt eller något annat som minskar resistansen, inte för att resistansen någonsin blir så låg att det går 20A genom kroppen vid 24V), sätt sen fingrarna på något som klarar 10kV och 1mA så ändrar du nog uppfattning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BSorre
Satt fingrarna på ett 24V batteri och du känner inte ett smack (om du inte möjligen är blöt eller något annat som minskar resistansen, inte för att resistansen någonsin blir så låg att det går 20A genom kroppen vid 24V), sätt sen fingrarna på något som klarar 10kV och 1mA så ändrar du nog uppfattning.

Han sa ingenting om ett batteri som gav 24V, eller hur? Får du 24V och 20A genom kroppen så kan du dö. Får du däremot 10 000V och 1mA genom kroppen så händer det inte mycket mer än att du får dig en stöt. Vad han vill säga är allså att spänningen inte är farlig, men strömmen är.

Permalänk
Medlem

Jo, men hudens resistans är så hög att 24V aldrig kommer att räcka till för att driva en ström som är farlig. Resistansen genom kroppen brukar aproximeras till 2000 Ohm. 24 volt kan då bara driva 12mA genom kroppen vilket en normalt frisk människa knappast dör av. MAO du får inte 20A genom kroppen om spänningen bara är 24V.

Permalänk
Medlem

För att vi ska få 20A genom kroppen krävs:

U=I*R -> 24=20*R ->24/20=R ->R=1.2 Ohm

Att huden har en resistans på 1.2 Ohm

30mA är farligt..

24=0.030*R -> R= 800 Ohm

Då huden är väldigt blöt kan resistansen gå ned till några KOhm altså långt över 800Ohm som krävs för att det ska vara dödligt.
Har vi istället 230V så krävs det att kroppen ska ha över 8KOhm i resistans för att det ej ska vara farligt, detta har den ej, därför är 230V livsfarligt, medans 24V praktiskt taget inte är det.

Lägger du dock något som kortsluter batteripolerna på bilbatteriet kan det bli en ljusbåge som skadar dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killerolav
Han sa ingenting om ett batteri som gav 24V, eller hur? Får du 24V och 20A genom kroppen så kan du dö. Får du däremot 10 000V och 1mA genom kroppen så händer det inte mycket mer än att du får dig en stöt. Vad han vill säga är allså att spänningen inte är farlig, men strömmen är.

Sen när är det skillnad på 24V från ett batteri och 24V från något annat?
Och som sakts flera gången redan så är resistansen alldeles för hög i kroppen för att ge någon ström som är skadlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
även om du bara använder uppskattad effekt som dina komponenter drar så måste du minst lägga på 20% till som är förlust i värme

Det är Angiven effekt
och avgiven effekt som man tittar på det som skiljer där imellan är den värme effekten slom uppstår.

Välidgt bra nätagg idagens mått ligger på ca 80-85% verkningsgrad .. många äldre ligger närmare runt 60%. Om du nu är tvungen att plocka ur fläkten ersätt den med en tystare isf.. sen så bruakr inte noname fläktar i noname nätagg föraväsen av sig då de snurrar så sakta.

Bara klipp kablarna alt löda bort de från kretskortet.
om du klipper så ta och sätt krympslang över alla stumpar som blir över. eltejp mm är inte att rekomendera då det med tiden lossnar.

Lycka till!

// Martin

volter spelar roll när man får stötar människokroppen har sånt högtmotstånd så att tvivlar på att man kan få en dödlig ström av 24v och spec om de är dc då man bara bränner sig på det inte krampar fast som det är med ac

edit: Det är högspänning som kan leverera en relativt högström som är livsfarligt.

Högspänning som inte kan leverera högström eller lågspänning som inte kan klara av motståndet är praktiskttaget ofarligt dock kan de ju vara obehagligt.

Permalänk
Medlem

Men palla all jävla svar på Fullmoons inlägg, ja ni har rätt risken för 20A vid 24V är istortsett noll pga resistansen i kroppen.
Men hans enkla poäng var att det är inte spänningen som dödar utan strömmen. Sen om just hans exempel bara är grovt tilltaget och osannorlikt är väl skitsamma, om man nu inte är orolig för att folk ska bli skitnojjiga för apparater med lågspänning då...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Men palla all jävla svar på Fullmoons inlägg, ja ni har rätt risken för 20A vid 24V är istortsett noll pga resistansen i kroppen.
Men hans enkla poäng var att det är inte spänningen som dödar utan strömmen. Sen om just hans exempel bara är grovt tilltaget och osannorlikt är väl skitsamma, om man nu inte är orolig för att folk ska bli skitnojjiga för apparater med lågspänning då...

det dumma med hans inlägg va som att 24v 20A va dödligt. För att få 20A igneom kroppen krävs en riktigt högspänning. dvs måste kombinera högspänning för få en högström. Inte direkt så att man får en dödlig stöt av 12v när man skruvar i datorn om man skulle råka peta i den när nätagget är igång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
det dumma med hans inlägg va som att 24v 20A va dödligt. För att få 20A igneom kroppen krävs en riktigt högspänning. dvs måste kombinera högspänning för få en högström. Inte direkt så att man får en dödlig stöt av 12v när man skruvar i datorn om man skulle råka peta i den när nätagget är igång.

Nej exakt, men han pluggar väl el själv om jag inte minns fel (asså det märks förövrigt att man sitter för mycket på Swec när man vet sånt ) så han borde ju veta att det är i princip omöjligt. Så jag antar att han bara tog ett övertydligt exempel där han inte direkt satt och räknade på kroppsresistansen innan utan bara drog till med något för att vara tydlig. Men men de som nu läser tråden kommer ju iaf veta att det är ofarligt att stoppa fingrarna i cigguttaget

Permalänk

Jaha ni alla... Men svar på frågan då?

Hejsan!

Framställaren frågade inte om skador på kroppen vis en viss gräns eller inte, utan om man klippa trådar och ta bort fläkten ur ett nätagg. Ni måste alla se till att svara på själva huvudfrågan inte på annat som inte hör hemma här...

Du kan mycket väl klippa sladdarna, och använda krympslang som sas tidigare är mycket bra.

Men om du ändå ska öppna nätagget och ev. byta fläkten eller plocka bort den helt så rekommenderar jag dig löda bort de sladdar du inte behöver, på detta sätt finns inga stumpar som stör eller är i vägen senare.

Permalänk
Medlem

Re: Jaha ni alla... Men svar på frågan då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cRYPT0NiT3
Hejsan!

Framställaren frågade inte om skador på kroppen vis en viss gräns eller inte, utan om man klippa trådar och ta bort fläkten ur ett nätagg. Ni måste alla se till att svara på själva huvudfrågan inte på annat som inte hör hemma här...

Du kan mycket väl klippa sladdarna, och använda krympslang som sas tidigare är mycket bra.

Men om du ändå ska öppna nätagget och ev. byta fläkten eller plocka bort den helt så rekommenderar jag dig löda bort de sladdar du inte behöver, på detta sätt finns inga stumpar som stör eller är i vägen senare.

Och ska man va sån så är ju den frågan redan besvarad så varför svarar du igen, helt i onödan? Att klaga på andras offtopic är lika offtopic det. Men nu är jag iofs en mästare på att snacka OffT så jag ska inte klaga...

Men ok, den andra den frågan är halvt besvarad så den kan man ju försöka sig på. Man kommer ju inte belasta agget så hårt som det är designat för men jag skulle ändå inte känna mig helt bekäm med att bara plocka bort fläkten. Testa och övervaka hur varma kylflänsarna blir då det varierar beroende på kvaliteten på agget. Men det kan helt klart fungera så testa som sagt men håll koll på tempen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Nej exakt, men han pluggar väl el själv om jag inte minns fel (asså det märks förövrigt att man sitter för mycket på Swec när man vet sånt ) så han borde ju veta att det är i princip omöjligt. Så jag antar att han bara tog ett övertydligt exempel där han inte direkt satt och räknade på kroppsresistansen innan utan bara drog till med något för att vara tydlig. Men men de som nu läser tråden kommer ju iaf veta att det är ofarligt att stoppa fingrarna i cigguttaget

Jag är färdigutbildad elektriker inom montör och automation så vet också vad jag skriver om. Det borde han tagit med i sitt inlägg. Nåja slut diskuterat om de alla verkar ju förstå vad det handlar om iaf det som är det viktigaste

Permalänk
Medlem

Jag moddade nyss ett billigt nätagg. Plockade bort fläkten och lät luftströmmen genom datorn blåsa genom nätagget. För att få kylning i agget där jag ville såg jag till att täcka för alla hål där jag inte ville att det skulle blåsa och riktade på så sätt luftströmmen.

Detta har fungerat väldigt bra, och det enda jag gjorde var att hålla lite koll på temperaturen i början. Jag tror dock inte att det är något att rekommendera om du inte har bra luftgenomströmning.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<