Valve: Persondatorn som spelmaskin lever och frodas

Permalänk
Melding Plague

Valve: Persondatorn som spelmaskin lever och frodas

Det talas ständigt om minskande försäljning av spel, tuff konkurrens från spelkonsoler och problem med piratkopiering. Persondatorn som spelplattform är dock långt ifrån död.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns knappast som någon meningsfull omröstning då självklart de flesta inom Swec kommer rösta på persondator eftersom det just är en datornishad sajt.

Jag tror fortfarande att datorspel kommer försvinna mer och mer och konsolspelandet kommer fortsätta att växa.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

ska man spela first person shooter spel ska men lätt lira på en dator, även mmorpg spel och andra spel är mycket roliga, tex strategi

bilspel ska man dock spela på konsol

Permalänk
Medlem

Håller helt med ImTrying. FPS/action-spel ska spelas på dator, där kännslan är 100 gånger bättre. Dock är sportspel och bilspel bättre på konsol tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag håller också med, FPS, RTS och i princip allt då man använder en mus tycker jag är bäst på dator. Däremot bilspel och vissa andra spel, en del rpg-spel är bättre på konsol.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat att spela på konsoll, håller mig hellre till dator

Permalänk
Hedersmedlem

Dator > Konsol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajame
Känns knappast som någon meningsfull omröstning då självklart de flesta inom Swec kommer rösta på persondator eftersom det just är en datornishad sajt.

Jag tror fortfarande att datorspel kommer försvinna mer och mer och konsolspelandet kommer fortsätta att växa.

Tibax till din din lilla toybox som jag antar du sitter med, har väl inte råd men en riktig spelmaskin som en bra Pc va

Vad du tror dig veta är bara BS grabben, läs och lär. Pc'n säljer mycket bättre en dessa sketna consoler, tror nog dom på Valve vet en aning bättre än vad en liten console fanboy tror sig veta, patetiskt säger jag så STFUK

Pc'n växer dag för dag så är det nåt som försvinner framöver är det consolerna, t.o.m folk från MS har sagt det själva. kostar för mycket helt enkelt så framöver blir det mer billigare enklare Tv spel som wii typ. resten hör hemma på Pc'n

Permalänk
Medlem

Jag har spelat både pc och konsoll. Vad jag vill köra beror på vad jag känner för. Jag anser att FPS-spel är att föredra på PC, all typ av spel på Internet är bäst på PC (kanske för att jag inte orkat testa något annat). Medan då man vill sitta slappa i fåtöljen och koppla bort någon vecka är ett äventyrsspel, bilspel, sportsepl på tv-spel att föredra. Sedan finns det spelgenre som båda har sina fördelar och nackdelar på t.ex. RPG.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, bilspel ska spelas på konsoll! ^^ First person, mmorpg och strategi är som gjutet för dator!

Skönt att han är av en man som sätter gameplay i första hand och inte som crysistokarna som skiter i gameplay och kör allt på grafik och lull lull. WoW och CS är utmärkta exempel på att grafiken inte är allt. Skönt att många ändå tänker längre än "OMG OMG !! DX10 1920x1080 MAX EXTREME HIGH!! THIS MAKES MY GAME!!"

^_^V

Permalänk
Medlem

ps2 >> pc, slipper installationer, uppgraderingar och rootkits i form av nyare kopieringsskydd.. därmed inte sagt att det ena utesluter det andra..

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk

Som en gammal konsolkramare är det självklart att man röstar på dessa. Finns mycket bredare utbud av genrer till konsoler, PC verkar helt ha kört fast i FPS- och RTS-träsket.

Permalänk
Medlem

nej spelkäslan är ju viktigast. men det är ju snyggt att köra på högsta grafiken, men inte speciellt nödvändigt ^^

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att spela på PCn men håller med om att bil- och sportspel funkar bäst på konsoll (är dock riktigt skoj med bilspel på PC också ). Jag tror att det är många som väljer konsoll därför att de anser att det är jobbigt att hela tiden behöva kolla specsen på alla spel och att behöva uppgradera datorn kräver pengar vilket alla inte har.

Benkaboy: Jag tycker att grafiken gör väldigt mycket i ett spel, även om det är spelets gameplay som avgör den riktiga kvalitén på spelet.

Permalänk
Medlem

Dator FTW om man lirar flygsim, FPS och RTS. Dessa gör sig knappast på konsoller. Speciellt inte den realistiska sorten.

Nu är jag ingen MMORPG snubbe men jag håller med om att grafiken i wow är ett jävligt bra exempel på hur man tar ett spel med låga specs men ändå gör ett förbannat bra jobb med grafik som ser bra ut oavsett dator.

Andra tillverkare bör ta efter detta. Titta på vad majoriteten av datoranvändare har för grafikkort och utgå från det! Framför allt barnfamiljer vars budget maskiner kanske som bäst har ett 780G från AMD i sig och därefter skita i att nVidia vill ha sin "meant to be played" logo flasha fram innan spelet startar.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl mest lata människor som inte kan så mycket om datorer som väljer konsoler. TMO KOTORs post, bland många, påvisar detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Som tidigare sagt, bilspel ska spelas på konsoll! ^^ First person, mmorpg och strategi är som gjutet för dator!

Skönt att han är av en man som sätter gameplay i första hand och inte som crysistokarna som skiter i gameplay och kör allt på grafik och lull lull. WoW och CS är utmärkta exempel på att grafiken inte är allt. Skönt att många ändå tänker längre än "OMG OMG !! DX10 1920x1080 MAX EXTREME HIGH!! THIS MAKES MY GAME!!"

^_^V

haha. WORD!. köpte crysis, spealde igenom det en gång -- har inte rört det sen.. snyggt jag. roligt ... nej.

UT3.. bought collectors edition.. spelade kanske 3 timmar. den står kvar på min shelf och samlar dam nu. tråligt som bara den. inget nytt.

Age of Conan... helt addicted :P... visserligen är det jätte snyggt tycker jag.. men men. det är kul att göra lite combos.

som sagt gillar dator. men dom är inte innovativa nog vanligtvis. om dom bara släppte de bästa spelen på pc så sulle det sälja bättre.
och snälla sluta ha dessa PÅ XBOX först! skräp. väntar man ett år med att sälja en "conversion" så kommer man inte tjäna på det.

det finns så många problem med att folk säger att datormarknaden inte är bra för spel. den enda jag ritkigt tycker gäller är att man har så skilld prestanda nu fär tiden. datorn måste nog bli lite mer mainstreamad för att den ska konkurera bättre.

sen måste ju tillverkare fattta en sak. man har inte råd att köpa varje spel som finns. om man lägger ihop ALL spel försäljning på marknaden så ser vi nog att det faktsikt tjänas mer pengar 'n någonsin på spel... vilken visar på en ökad försäljning. men om vi mäter varje spel för sig så kanske varje tillverkare får en mindre del av pajen. storingar som Epic, Crysis, har nu mycket mer att konkurera mot.

dessutom som känner jag ingen som köper spel som har massa skräp DRM. DRM är en sak som nog har kostat pc marknaden mycket när det gäller försäljning.

/Markus

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

GTA IV är ett spel som inte hör hemma hos konsoler etc. -_- . Alla seriösa spelare hör hemma vid datorerna, visst finns det en del seriösa till konsoler med. Men herregud.

Dator > nintendo 8-bitars > arkadspel > moderna konsoler.

Permalänk
Avstängd

Jag föredrar konsolerna numera för att spela. Det är så mycket smidigare när man inte behöver bry sig om något mer än att sätta i en skiva. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
nej spelkäslan är ju viktigast. men det är ju snyggt att köra på högsta grafiken, men inte speciellt nödvändigt ^^

Exakt. Annars är det bättre o gå på ett museum ifall man bara vill SE. xD Eller kolla på någon datoranimerad film.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Ja det är bara att sätta i en skiva förstås, men vad händer om spelet skulle behöva patchas ?

Och vidare varför sitta på en konsol som har ett begränsat utbud (Halo kommer inte PS3 ovs) ist för att sitta på en PC som för eller senare får alla titlar konverterade till formatet, eller ja nästan alla.

PC > Konsol

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 6800XT | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Det är väl mest lata människor som inte kan så mycket om datorer som väljer konsoler. TMO KOTORs post, bland många, påvisar detta.

svårt att ha mer rätt än så.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

PC är långt ifrån död. Jag tror att fler kommer att satsa på internetaktivering, MMO:s och steamliknande tjänster för att undvika piratkopiering.

Man kan ju också göra så mycket mer än att spela på en dator. Dagen konsoler försöker dock ta fler och fler funktioner som innan var helt begränsade till datorer (surfning, mediacenter, onlinespel).

Permalänk

Inget kan slå mus/tangentbord någonsin!

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

Jag som många andra föredrar vissa typer av spel på konsol jämfört mot PC som ex. många sportspel.

FPS spel som Crysis och Doom skall dock spelas på PC, imo.

Han har också rätt i att PC'n som spelmaskin lever och frodas för det gör den verkligen. Den är inte död än på länge.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
FPS/action-spel ska spelas på dator, där känslan är 100 gånger bättre. Dock är sportspel och bilspel bättre på konsol tycker jag.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag föredrar båda, helt beroende vilken typ av spel man kör. Fps går bra på båda, liten fördel PC visserligen. 3:e person ska vara konsol. Strategi funkar bra på båda men PC är en stor fördel. Racing och såna spel ska vara till konsol. Själv har jag nästan bara fps och 3:e person spel till mitt xbox 360 och tycker dom funkar riktigt bra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHyde
Tibax till din din lilla toybox som jag antar du sitter med, har väl inte råd men en riktig spelmaskin som en bra Pc va

Vad du tror dig veta är bara BS grabben, läs och lär. Pc'n säljer mycket bättre en dessa sketna consoler, tror nog dom på Valve vet en aning bättre än vad en liten console fanboy tror sig veta, patetiskt säger jag så STFUK

Pc'n växer dag för dag så är det nåt som försvinner framöver är det consolerna, t.o.m folk från MS har sagt det själva. kostar för mycket helt enkelt så framöver blir det mer billigare enklare Tv spel som wii typ. resten hör hemma på Pc'n

Haha tackar för ditt roliga inlägg, har du varit inlåst i en gaskammare de senaste 3 åren eller varför verkar du så intelligensbefriad?

Nåja vet att du bara är ett troll eftersom det är omöjligt att på så få ord ha så mycket fel Vågar nog dessutom att jag har ett bättre datorsystem än vad medelnormen har här på Swec.

Puss

Kan bara hålla med alla andra att FPS i dagsläget är oslagbart på PC. För min del som varit med ända sedan amiga-tiden har jag dock upplevt det mesta och anser att FPS-genren är mycket uttjatad. Men killarna på Valve lyckas alltid med förstklassiga FPS-titlar även om jag vart aningen besviken på Episode 2.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

Öh Vad har "Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box" med nyheten att göra?

Permalänk

Jag kan inte annat än att hålla med alla andra i tråden. (förutom det första inlägget som var total katastrof)

Bilspel SKA spelas på konsoll såvidare man inte har en datorn med RATT och PEDALER.

FPS/MMORGP ska spelas på PERSONDATORN.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.