IBM lanserar världens snabbaste superdator

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleballenalle
hur mycket e 3.9megawatt? vad ska man med en sån här data egentligen?

Man tänker upprätthålla världfreden ;), göra väderprognoser och kartlägga människan gener.
3.9 MWatt är ungefär 1000 elspisar på full effekt.
En sån här dator är byggd för att delar skall kunna gå sönder utan att resten påverkas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur många gånger bättre är en sån här jämfört med en vanlig dator? Kan man ens köra windows på den?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Bestyckad med 6948 stycken Opteron-processorer, det får man väl säga är en prestigevinst för AMD.

De sålde ju 50.000 till något universitet? Och det var en stor vinst;D undra hur det blir med dessa superdatorer då:P får ju skeppa som idioter;P

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Coolt, viste inte det var så många prcessorer i den.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

hmm, 3.9 MW, enligt wikipedia gav barsebäck 1 och 2 600 MW var, vilket då ger att den här datorn drar ca 0.6% av ett kärnkraftverk

Visa signatur

e6400, p5b, corsair 5300 2gig, asus 7950 gt, samsung spinpoint 320gb, cooler master cavalier 3, hiper 530w, scythe ninja , zalman vf900-cu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aelius
hmm, 3.9 MW, enligt wikipedia gav barsebäck 1 och 2 600 MW var, vilket då ger att den här datorn drar ca 0.6% av ett kärnkraftverk

Då behövs det inte ett så stort kärnkraftverk bredvid datorn.

Sådana här nyheter vill ja se mer av!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Då behövs det inte ett så stort kärnkraftverk bredvid datorn.

Sådana här nyheter vill ja se mer av!

Vilka kablara som ska till med all den effekt åtgång!

bra folding burk annars!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Visst, men jag tror nog folding@home med sin enorma samling datorer runt om vi världen lätt kan ta denna superdator bara tillräckligt många foldar. Kanske redan gör det till och med. [/B]

Enligt Foding@Homes siffror ligger den distribuerade datorkraften på 1869 Tflops vilket jag antar är att räkna med. Sen vet inte jag om detta är den effektiva eller potetiella kapaciteten vilket bör göra en vesäntlig skillnad. Distribuerad datorkraft har väl dock nackdelar inom vissa beräkningar genom bl.a längre deadlines.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesc
Hur många gånger bättre är en sån här jämfört med en vanlig dator? Kan man ens köra windows på den?

Windows kan köras på AMD-processorerna. Men nu är det ju frågan om hur det är här är ihopbyggt med Cell-processorerna. Det känns som en teoretiskt möjlighet att per nod kunna installera windows men drivrutiner osv. skulle nog allt strula.
Red Hat Enterprise Linux ska de köra.

Själv har jag tillgång en partition på en sun-fire 15k. 16 kärnor. Även om det är väldigt lite så känns det härligt att dra igång 16-processer. Det är ultra-sparc IV (1050 MHz) och IV+ (1500 MHz). Men varje enskild sådan verkar ha bättre (flyttals-)prestanda än min pentium M 2.0 GHz som jag har i laptopen.
Önskar jag kunde ha tillgång till hela sun-fire:n för mig själv

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Men XP pro och Vista har bara stöd för två fysiska processorer.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

coolt

testa kärnvapen virituelt ?

Står inte det i instruktionerna vilken effekt det har
"lägg vapnet i en stor raket och avfyra den mot det området där du vill att allt inom 50 mils radie ska dö"XD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
En jättekraftig dator vars uppgift är beräkning av kärnvapen och sköta landets säkerhet...
Jag är helt säker på att detta har tagits upp förut... Jag tror det var i en film vars slut inte var speciellt lyckligt (om man ser den större bilden)...

Konstigt att man inte döpte datorn till skynet på en gång.

Terminator 3?

Permalänk
Medlem

Valet av opteron är nog rätt enkelt före nån annan x86 processor. Slippa nort bryggan som i sin tur tar palts och allstrar värme. En C2D må vara strömsnål men intels nortbryggor drar ju 20W+ å en för varge CPu så blir det mö så då är opteron förbanat strömsnåla.

Plats är ett premium på superdatorer där chip i vissa fall packas kant i kant med varan bakas in mellan ett par feta kylblock antigen luftkylad eller med vatten eller annat medium.

Sedan vet jag att Cray som är stora p åsuperdatorer som byggt opteron baserade sådana valde opteron för dess intergrerade minneskontroller över nåt intel ahde å erbjuda. Enligt dom ger den lägre accesttiden och direckta anslutnigen mot minnet ett stort övertag i speciela beräknigar som är typisak för superdatorer och där igen anna traditonel cpu med en systembus och extern minneskontroller kan kokurera med.

Folk glömer oftast att en typisk cpu i hen vanlig dator eller arbetstation oftast utför ca 80% load och stor instrucktioner av alla instrucktioner som utförs så en väldigt liten del är beräknigar. under spel så är ca 30% av instrucktionerna flytalsberäkniar i fps spel mm.

Superdatorer är väldigt parralela maskiner oftast dedikerade å speciela uppgifter så som att simulera atombomber och arodynamik mm villket kräver enorm parralel flytaslprestanda över nåt annat. Så valet av Opteron och Cell i hop är nog ur prestanda synpugt ett smart val då dom har just dom egenskaper som behövs för dessa specefika tillämpnigar.

jag personligen skulle tro att Cell processorerna står primärt för flytalsprestandan som kommer användas för vetenskapliga applikationer men utan ett antal vettiga General purpous processorer så som opteron som säkert kommer sköta mer av dom vanliga isntrucktionerna alltså ej flytalsberäknigar osv utan mer load stor och annat som inte betingar ren beräknigskraft. Snabb access till minne och även HT bussens flexibilitet bidrar ju till att detta bör skala rätt bra och bli väldigt kompackt. Man kan säkert packa 8 eller fler dual core opterons på ett U1 eller U2 19 racket med vattenkylning om så önskas.

Gammla vector processorerna som Cray använde var extremt parrallela och kunde beräkna mägde av flytal varge clockcykel lite som ett graikkort gör i dag.

Superdatorer som dessa passar inte för vanliga tillämpningar utan som sagt till vetenskapliga applikationer så som arodynamik, kärnvapensimuleringar och annat som rör fysik då det går att göra väldigt parrallelt.

En trevlig sida där man kan läsa om gammla datorer och även superdatorer med mö fackta å trevliga bilder.

http://www.ipsj.or.jp/katsudou/museum/index_e.html

Permalänk
Medlem

Trevlig elräkning där!

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Men XP pro och Vista har bara stöd för två fysiska processorer.

Men det finns fler windows än XP och Vista.
Windows server 2003 datacenter edition samt 2008 datacenter edition kan båda i 64-bitarsutgåvan köra 64 st processor i en och samma maskin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Valet av opteron är nog rätt enkelt före nån annan x86 processor. Slippa nort bryggan som i sin tur tar palts och allstrar värme. En C2D må vara strömsnål men intels nortbryggor drar ju 20W+ å en för varge CPu så blir det mö så då är opteron förbanat strömsnåla.

Plats är ett premium på superdatorer där chip i vissa fall packas kant i kant med varan bakas in mellan ett par feta kylblock antigen luftkylad eller med vatten eller annat medium.

Sedan vet jag att Cray som är stora p åsuperdatorer som byggt opteron baserade sådana valde opteron för dess intergrerade minneskontroller över nåt intel ahde å erbjuda. Enligt dom ger den lägre accesttiden och direckta anslutnigen mot minnet ett stort övertag i speciela beräknigar som är typisak för superdatorer och där igen anna traditonel cpu med en systembus och extern minneskontroller kan kokurera med.

Folk glömer oftast att en typisk cpu i hen vanlig dator eller arbetstation oftast utför ca 80% load och stor instrucktioner av alla instrucktioner som utförs så en väldigt liten del är beräknigar. under spel så är ca 30% av instrucktionerna flytalsberäkniar i fps spel mm.

Superdatorer är väldigt parralela maskiner oftast dedikerade å speciela uppgifter så som att simulera atombomber och arodynamik mm villket kräver enorm parralel flytaslprestanda över nåt annat. Så valet av Opteron och Cell i hop är nog ur prestanda synpugt ett smart val då dom har just dom egenskaper som behövs för dessa specefika tillämpnigar.

jag personligen skulle tro att Cell processorerna står primärt för flytalsprestandan som kommer användas för vetenskapliga applikationer men utan ett antal vettiga General purpous processorer så som opteron som säkert kommer sköta mer av dom vanliga isntrucktionerna alltså ej flytalsberäknigar osv utan mer load stor och annat som inte betingar ren beräknigskraft. Snabb access till minne och även HT bussens flexibilitet bidrar ju till att detta bör skala rätt bra och bli väldigt kompackt. Man kan säkert packa 8 eller fler dual core opterons på ett U1 eller U2 19 racket med vattenkylning om så önskas.

Gammla vector processorerna som Cray använde var extremt parrallela och kunde beräkna mägde av flytal varge clockcykel lite som ett graikkort gör i dag.

Superdatorer som dessa passar inte för vanliga tillämpningar utan som sagt till vetenskapliga applikationer så som arodynamik, kärnvapensimuleringar och annat som rör fysik då det går att göra väldigt parrallelt.

En trevlig sida där man kan läsa om gammla datorer och även superdatorer med mö fackta å trevliga bilder.

http://www.ipsj.or.jp/katsudou/museum/index_e.html

Har det framkommit information hur de bygger ihop superdatorn? För att blanda Opteron K8 (AMD64 ISA) och PowerXCell 8i (Power ISA 2.03) i samma nod låter svårt.
Jag tippar på att det är helt skilda noder för cell och opteron.

Att använda vanliga rackservrar är det inte tal om. Ett vanligt serverrack är väl 42U högt. För att få in mer än det per rack så byggs roadrunner med bladservrar (vilket jag antar många superdatorer gör) för att spara plats och dela på gemensamma saker.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jag skrev en u1 19 racket för det kan folk kola upp hur stor det är om dom itne redan vet. Alltså menade inte att dom stoppar det i ett 19 racket.

Japp det är säkert skilda noder då jag nästan skulle tro dom kör nåt form av intärnt kluster där alla noder ser ut och agerar som endividuela processorer.

Dom har garanterat väldigt speciela kompilatorer för att generera optimal maskinkod men det jag menade var att opteron passar nog bäst för general purpes instrucktioner och används säkert agera slav för rästen av sytemet för mer vanliga instrucktioner och tillämpningar medans cell processorerna arbetar på rena flytal.

Många tidiga superdatorer var ju som sagt extremt parralela flytals enheter i massiv skala så dom var ju inget vidare på å köra nåt annat än vectorbaserad kod. Men jag mistänker att opteronprocessorerna fyller en fuktion att avlasta systemet på övriga dataflöden så att säga.

Mycket möjligt att OS:Et går och körts på opteronprocessorerna och när man kör ett program kompilerat för ppc/cell så körs det på noderna med cell processorerna.

Det har funnits workstations redan å 80 talet i alla fall med både en RISC processor av något slag och en i286 eller i386 processor och på dom systemen kudne du köra säg UNIX samtidigt som du kunde köra x86 basrat dos eller windows samtidigt via en virituel PC miljö.

Har sett detta demonstreras så att köra olika architecturer på en å samma dator går med rätt mjukvar till.

Kan du bara specefiera villken CPU du vill köra koden på så kan ju processorn köra den om det är rätt maskinspråk. Så en dator med en x86 cpu och en ppc cpu så kan du ju köra båda x86 program och ppc program med ett OS och en kernel och sofistikerad mjukvara som kan låta rätt cpu köra rätt kod.
Men kräver nog so msagt rätt sofistikerad kernel och OS och applikationer för att nytaj det effektivt. Men som sagt vet att det gjorts lågt tidigare just för att få kraften av snabbare RISC processorer i speciela apps men änd å ha komptabiliteten mot x86 processorer för windows eller annan x86 baserad mjukvara.

Permalänk
Medlem

Intressant! Ett blade cluster är alltså det rimligaste gissningen?

Hur skriver man koden till dom här, vilka språk? Delar noderna på minne över nätverket (fiber) eller får varje nod arbete av något "master" maskin? Är det någon "vanlig" kernel som skrivits om eller en helt vanlig (FreeBSD brukar väl vara bra på såna här grejer?) eller nåt helt custom?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

intressant haha vilken elslukare asså shit! btw dom borde ju döpa datorn direkt till skynet.. (A)

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk

Jag förstår inte att människor blir förvånade när de ser att det är AMD-processorer i världens snabbaste superdator.

Att välja Intel i en en så pass stor dator hade varit ganska osmart.
Men snart kommer ju Nahalem, och då får vi nog se på andra bullar.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||