Permalänk
Robot

Monowall Router - Alix 2c2

Jag tror att det finns fler än jag som har haft svårt att hitta en pålitlig och strömsnål router. Jag har avverkat ett antal trådlösa routrar men har alltid varit missnöjd med prestanda och pålitlighet. Förutom detta vore det även kul med lite fler funktioner. Efter att ha hittat en mjukvara (M0n0wall) med mer funktioner än vad jag behöver kom det svåra valet att köpa en hårdvara som passar. Jag testade att köra M0n0wall i min gamla PII Celeron 333mhz, 256mb ram vilket fungerade bra men en stationär dator har många nackdelar som storlek, strömförbrukning och att den är högljudd.

Jag bestämde mig därför för att bygga något som både var mindre, tystare och strömsnålare.

Moderkortet + låda + nätadapter + frakt kostade mig cirka 1400kr
Minneskortet 159:-

Jag vet att man kan få en snyggare produkt från en känd tillverkare men jag gillar det fyrkantiga och enkla i designen. En märkes-router i samma prisklass (runt 1500kr) har sällan så många roliga extrafunktioner som en sådan här router har. Och man kan dessutom byta mjukvaran till något annat om man hittar en annan mjukvara med exempelvis fler funktioner eller bättre säkerhet. Det kan man oftast inte med en vanlig "märkes-router"!

Läs mer om Monowall på m0n0.ch/wall
Läs mer om Moderkortet på http://www.pcengines.ch/alix2c2.htm
Jag beställde moderkortet på http://www.applianceshop.eu/shop/
Och minneskortet kommer från lokala kjellebutiken.

Lådan beställde jag från applianceshop.eu ihop med moderkortet. Det finns även silverfärgade och röda om man letar runt lite. Det finns även lådor som går att använda utomhus på diverse sidor tillexempel linitx.com.

Uppdatering 2011-03-01: Fungerar fortfarande klockrent. Har uppdaterat M0n0wall när det kommer nya versioner, i övrigt har den rullat på 24/7. Kan fortfarande varmt rekommenderas!

Uppdatering 2012-03-01: Still going strong. Flyttat till Växjö, har Bahnhof 100/100 via Wexnet, får ut upp till runt 90/90mbit. Varierar mycket, verkar inte vara det mest stabila stadsnätet någonsin...

Monowall Router - Alix 2c2

Permalänk
Medlem

Grymt snygg och stilren den var. Gillar den enkla designen och den matta svarta färgen!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

cooooolt:P 10/10

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

snygg som jag vet inte vad! 10p

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Najs! Vad har den för throughput?

Permalänk
Medlem

fenomenal!
Vacker, simpel, en riktig skönhet helt enkelt!

Nu vill säkerligen fler än jag höra lite prestandamätningar och vad man kan förvänta sig av en sån här hemmabyggd router.
Säkert många (däribland även jag) som är helt inne på spåret att skaffa någonting liknande och därför är superintresserade av all information du kan dela med dig av

Permalänk
Medlem

Kalasbra album! 10p

Mycket intressant och det enda jag kan önska förutom det som redan står är lite prestanda test!

Bra bygglogg / galleri!
/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

snyggt! får se om man följer ditt exempel och gör något sånt också

Permalänk
Medlem

aahh snyggt! Håller själv på att bygga en router, dock väger min minst 20kilo rostfritt Skulle också vilja se lite tester

Permalänk
Moderator
Testpilot

Läckert.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Riktigt fin, 10p! Kör själv med en Avila GW2348-4

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevligt bygge, gav mig rätt fräna idéer på vad man kan göra med ett litet ALIX-moderkort.

Angående installation, är det bara att köra in "rätt" embedded-version av m0n0wall på flashminnet så sköter den resten?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Hur hög är throughputen?

Kan de inbyggda nätverkskorten mäta sig med Intels Pro-serie så är det ju riktigt häftigt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

jösses, blev helt kär när jag såg detta bygga. verkligen synd att du inte skrev vilken throughput du har. Är det gig ethernet och har full patte på båda nic så är detta den mest överlägsna prylen jag sett.

ska hårdbevaka denna tråd

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk
Medlem

Skulle det fungera bra att köra en liten webserver på denna tro? Tänkte ha som router och en webbserver på ett par MB.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Skulle det fungera bra att köra en liten webserver på denna tro? Tänkte ha som router och en webbserver på ett par MB.

Fungera skulle det göra, men kanske inte så jätte högpresterande.
Skulle nog funka med ClarkConnect kanske?

/G

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linglof
jösses, blev helt kär när jag såg detta bygga. verkligen synd att du inte skrev vilken throughput du har. Är det gig ethernet och har full patte på båda nic så är detta den mest överlägsna prylen jag sett.

ska hårdbevaka denna tråd

Jag skulle tippa att dom 100/100 NIC som sitter på det kortet bör klara 100/100 utan större problem.

Vi hade LAN för ett tag sedan där vi använde en m0n0wall router den bestod av en 800 mhz p3 dator som gick på ungefär 10% användning och det satt 512mb ram som det användes 13% av hela tiden typ. Det satt 2 skit nic från någon gammal dator jag fått från fars jobb och in fick vi en 100/100 lina och vi maxa ut den linan utan att routern ens verkade ansträngd. Vi satt 36 datorer på lanet och i CS låg dom i ungefär 2-5 ms då vi stressa linjen med utorrent till 90-95 mbit enligt grafen i .

Så det e bara pinsamt att jämföra mot "vanliga" routrar då det gäller throughput

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk

Man blev ju otroligt inspirerad av detta!
Någon som har erfarenhet av hur smidigt det är att dra in en liten linuxdist och bara köra ett shell med SSH?
Skulle ju vara hur fint som helst

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Varför kör du gamla m0n0wall när pfsense finns?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Varför kör du gamla m0n0wall när pfsense finns?

m0n0wall är inte speciellt gammalt. Version 1.3b11 built on Sat Apr 5 14:31:57 CEST 2008. Dessutom bygger pfsense på m0n0wall och av vad jag sett så är det bara en ny webGUI och lite graphs och annat lull lull som man egentligen aldrig behöver (enligt mig).

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Det blir nog nåt liknande för mig när gamla bettan dör (får nästan lust att sparka lite på burken så att den dör i förtid).

EDIT: Gamla bettan är för övrigt en gammal Pentium 1 som kör Debian.

Permalänk
Medlem

Bara undrade.

Kör själv pfsense på en pentium MMX 200MHz, 128MB ram samt två 100Mbits nick. Egentligen är burken lite för slö för att hantera den throughputen men det gör ingenting då jag bara har 16/1 hemma.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Klockren men hur är det med värmeutvecklingen och var tar värmen vägen? Lite lufthål bör den väll gå och kanske kylblock som går mellan komponenter och ytterhöljet?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

"En bild på kontakterna på baksidan"-bilden tyckte jag först såg ut som kanten på ett vanligt expansionskort. Det hade väl varit nåt, bygga in en router i en PCI-slot.

Jag gillar lådan. Var kommer den ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
"En bild på kontakterna på baksidan"-bilden tyckte jag först såg ut som kanten på ett vanligt expansionskort. Det hade väl varit nåt, bygga in en router i en PCI-slot.

Jag gillar lådan. Var kommer den ifrån?

En hygglig gissning är att han köpte chassit tillsammans med moderkortet. Om du kollar här så kan man välja till ett chassi för en billig penning.

http://applianceshop.eu/shop/product_info.php?cPath=17&produc...

Och tittar man här så hittar man liknande chassin.

http://applianceshop.eu/shop/index.php?cPath=13

Permalänk

har du kollat med energimätare, hur många watt den drar ?

Permalänk

Kul med respons!

Oj, det vart lite mer uppståndelse än vad jag trodde

Min throughput på tptest.se ligger runt 85mbit nedströms (samma med och utan routern). Jag har inte testat throughputen ordentligt, hittade en länk här på sweclockers för ett par veckor sedan men det blev aldrig av att jag testade.
Jag har hört att den ska klara någonstans mellan 20000 och 30000 parallella anslutningar så vanligt bittorrentladdande ska inte vara något problem. (enligt MW-forumet)

Man ska kunna få uppemot 1000mbit throughput genom att ha en nyare C2D eller liknande med Gigabit NIC.

Lådan beställde jag från applianceshop.eu ihop med moderkortet. Det finns även silverfärgade och röda om man letar runt lite. Det finns även lådor som går att använda utomhus på diverse sidor tillexempel linitx.com. Perfekt för wardriving?

Med min Etech elmätare drar Router + BBB ip-telefondosan + Bärbar telefon + Datorn avstängd 47watt. Har inte testat att köra bara routern på den ännu.

Jag har inte upplevt värmen som ett problem. Lådan är lite ljummen på sin höjd.
Jag har funderat på att sätta i en liten fläkt (mer för att det är roligt att löda :), men då finns det risk för oväsen) Däremot luktar min switch (inte med på bilden) svagt "bränd elektronik".

det låter som om jag får ta och hårdtesta den lite mer och återkomma med prestandasiffror

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur skulle en sådan liten låda med ett pci expansionskort klara av att agera NAS?

Snälla Citera gott folk så att jag hittar tillbaka

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Själv så kör jag med RouterBOARD 333 och RouterOS
Funkar perfa

http://routerboard.com/

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

Kanske man ska slänga ut Linksux skiten och göra en sån där kanske.
Har tänkt i de banorna nu ett tag, men det här fick mig att bli väldigt sugen!